شناسایی آی پی دستگاه حضور و غیاب | اینصب
x
X

شناسایی آی پی دستگاه حضور و غیاب

آی پی دستگاه حضور و غیاب

آی پی دستگاه حضور و غیاب چیست و چه کاربردی دارد؟

آی پی که از آن تحت عنوان IP Address نیز یاد می‌شود به آدرس‌های پروتکل اینترنتی گفته می‌شود. IP با یک سری اعداد به همراه نقطه که می‌توان به هر وسیله‌ای که به شبکه متصل می‌شود، اختصاص داد. از آی پی، تحت عنوان یک عدد شناسایی برای ایجاد ارتباط تحت شبکه استفاده می‌شود و می‌توانیم برای شناسایی دستگاه‌های مختلف از آن استفاده کنیم. معمولاً هر دستگاهی در شبکه باید یک آی پی داشته باشد و این شبکه می‌تواند به‌صورت خصوصی یا شبکه داخلی و عمومی باشند. آدرس‌های پروتکل اینترنتی در دو ورژن IPV4 و IPV6 قرار دارند.

آی پی دستگاه حضور و غیاب، همانند دوربین‌های تحت شبکه برای فعال‌سازی درون شبکه استفاده می‌شود. شما به‌راحتی می‌توانید با استفاده از یک آی پی عملیات خروجی اطلاعات در دستگاه‌ کنترل تردد را انجام دهید و حتی قابلیت دریافت ریپورت یا گزارش را انجام دهید. البته در بعضی مدل‌های دستگاه‌ کنترل تردد امکان اتصال از طریق وای‌فای را نیز خواهید داشت.

ذکر این نکته ضروری است که استفاده از آی پی‌های داینامیک به‌ مراتب بیشتر از آی پی‌های استاتیک در دستگاه‌‌ها است. اگر یک مجموعه‌ای همانند بانک‌ها دارای چندین شعبه باشند که بخواهید این شعب را با یک برنامه و یک شبکه کنترل کنید می‌توانید از آی پی استاتیک استفاده نمایید. در ادامه نحوه عملکرد آن را بیشتر توضیح خواهیم داد.

اگر علاقه‌مند به آموزش نصب دستگاه حضور و غیاب هستید کلیک کنید تا با ساده‌ترین روش نصب آشنا شوید.

باز کردن قفل دستگاه کنترل تردد با وای فای

گاهی پیش می‌آید که باید قفل دستگاه کنترل تردد را بازگشایی نماییم، برای انجام این کار باید دستگاهتان را به شبکه محلی با یک کابل شبکه یا وای‌فای متصل نمایید که این نیز بستگی به مدل دستگاه‌تان دارد. دومین کاری که شما باید انجام دهید این است که رنج آی پی شبکه محل کارتان را جستجو نمایید و آن را پیدا کنید که از طریق سرویس CMD ویندوز با تایپ دستور IP Config به‌راحتی انجام می‌شود.

پیدا کردن آی پی دستگاه حضور و غیاب

در مرحله بعدی شما باید آی پی دستگاه حضور و غیاب را که مشخص شده است پیدا کنید. که این کار به صورت های زیر انجام می‌گیرد:

  • استفاده از آی پی‌های پیش‌فرض درون دستگاه
  • برنامه محاسبه کارکرد، اگر دستگاه فعال باشد
  • برنامه آی پی اسکنر

آی پی‌ها معمولاً به صوت عددهایی همانند ۱۹۲.۱۶۸.۱.۲۰۱ می‌باشند که به‌راحتی می‌توانید در CMD آن‌ها را پینگ بگیرید. در نتیجه از آدرس آی پی خودتان مطلع شوید. اگر آی پی‌های پیش‌فرض دستگاه تغییر یافتند می‌توانید در بخش تنظیمات (اگر فعال باشد) آی پی که با دستگاه شما تنظیم شده است را پیدا نمایید. اگر این مراحل نتوانست به شما کمک نماید باید از برنامه‌هایی نظیر آی پی اسکنر (IP Scanner) به‌راحتی به جستجو و پیداکردن آی پی بپردازید.

ورود به تنظیمات مودم برای پیدا کردن آی پی

و یکی از مراحل که می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد ورود به تنظیمات مودم می‌باشد. همان‌طور که می‌دانید اکثر آی پی‌های مودم به‌صورت پیش‌فرض 192.168.1.1 ست شده‌اند. اکثراً در پشت مودم یا با تایپ CMD در منوی استارت ویندوز می‌توانید گزینه IP Config را تایپ نمایید و با زدن اینتر، آی پی برایتان نماش داده خواهد شد. در بخش Gateway آی پی تنظیمات مودم‌های خودتان را پیدا کنید.

پس از اینکه به بخش تنظیمات مودم وارد شده‌اید باتوجه‌ به مدل دستگاهتان در بخش DMZ آی پی دستگاه حضور غیابتان را وارد نمائید. سپس لوکال آی پی (Local IP) را پیدا کنید. شما برای اینکه این کار را راحت انجام دهید می‌توانید عبارت What is my IP را در بخش نوار آدرس مرورگرتان سرچ نمایید. پروتکل‌های TCP/IP که به پورت شبکه معروف هستند یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های سیستم حضور و غیاب می‌باشند که البته هنوز هم از این پروتکل‌ها برای مجموعه‌هایی که با کابل شبکه یا Lan ارتباط داخلی برقرار می‌کنند بسیار مؤثر می‌باشد.

فعال‌سازی آی پی دستگاه حضور و غیاب به روش استاتیک

اگر دستگاه‌ در مکان اول و نرم‌افزار آن نیز در مکان دومی قرار داشته باشد برای تخلیه اطلاعات باید از طریق شبکه با روش آی پی استاتیک یا آی پی ثابت انجام گیرد. تهیه آی پی استاتیک از ارائه‌ دهنده‌های سرویس اینترنتی مجموعه می‌باشد که باید این نکته را بدانید که این آی پی‌ها باید برای مکانی تهیه شوند که دستگاه در آن‌جا قرار دارد.

فعال‌سازی دستگاه‌ حضور و غیاب با آی پی استاتیک

در مرحله بعدی باید به تنظیمات مودم وارد شوید. که می‌توانید از طریق اینترنت و سرچ Whats IP این کار را به‌خوبی انجام دهید. در گوگل از آی پی ثابت خودتان مطلع شوید. سپس در تنظیمات باتوجه به مدل دستگاهتان از آی پی مطلع شوید. این یعنی شما هر زمان که بیرون از محدوده مکان اول آی پی دستگاه کنترل تردد را در بستر اینترنت صدا کنید، آی پی استاتیک شما آی پی دستگاه را صدا می‌زند و در نتیجه انتقال اطلاعات انجام می‌شود.

روش های اتصال دستگاه حضور و غیاب

باتوجه‌به بزرگ‌تر شدن شرکت‌ها و ادارات، این مجموعه‌ها، نیازمند دستگاه ثبت تردد می‌باشند. و سیستم حضور و غیاب از دو بخش نرم‌افزار و سخت‌افزار تشکیل شده است. همیشه ارتباط میان دستگاه‌ کنترل تردد و برنامه‌ها یکی از دغدغه‌های اصلی کاربران در سیستم حضور و غیاب بوده است. این کار باعث می‌شود سرعت و دقت کامل در محاسبات و گزارش‌ها، ورود و خروج پرسنل را استخراج نموده و در اختیار واحدهای مربوطه قرار دهید.

ارتباط با کابل RS-232

ارتباط با کابل RS-232 یکی از روش‌های ساده و قدیمی ارتباط بین دستگاه حضور و غیاب محسوب می‌شود. و اکثر کاربران به‌راحتی با این روش برای خروجی اطلاعات دستگاه استفاده می‌کنند. ارتباط از طریق کابل با سوکت انجام می‌گیرد که کابل سریال نیز به آن‌ها گفته می‌شود. یک سر کابل به دستگاه و سر دیگر کابل به پورت سریال کامپیوتر متصل می‌شوند و انتقال اطلاعات انجام می‌گیرد.

ارتباط با شبکه محلی یا لوکال (LAN)

ارتباط با شبکه محلی یا لوکال (LAN)، به مجموعه کامپیوترهایی که باهم در ارتباط می‌باشند گفته می‌شود که به تبادل اطلاعات با همدیگر می‌پردازند. در این روش برای دستگاه‌، یک آی پی اختصاصی در شبکه تعریف خواهد شد. دستگاه‌ها با کابل وارد یک شبکه محلی یا لوکال آن مجموعه می‌شوند. ارتباط با کابل USB به دو صورت  USB Device و USB Host قابل انجام است.

USB Device

USB Device به این صورت است که باید دستگاه را با یک کابل که معمولاً در همه‌جا پیدا می‌شود، یعنی یک کابل معمولی یو اس‌ بی به کامپیوتر متصل نموده و اطلاعات دستگاه کنترل تردد را تخلیه نمایید. این مدل ارتباط نوع پیشرفته اتصال کابل RS-232 می‌باشد که باید نرم‌افزار و دستگاه به هم نزدیک باشند.

USB Host

USB Host باید دستگاه به درگاه USB مجهز باشند. تقریباً همه دستگاه‌های کنترل تردد این ویژگی را دارند. و برای تخلیه اطلاعات نیاز به یک فلش می‌باشد که به دستگاه متصل می‌کنیم و بر روی دستگاه حضور و غیاب آیتم تخلیه بر روی فلش را انتخاب می‌کنید و بعد از انتقال داده‌ها بر روی فلش، اطلاعات حضور و غیاب را به نرم‌افزار انتقال می‌دهیم.

کنترل تردد کارمندان

ارتباط با WIFI

ارتباط با WIFI یک نوع ارتباط شبکه‌ای است. که اصلاً نیاز به کابل و سیم‌کشی ندارد و به‌صورت کاملاً بی‌سیم تخلیه دستگاه کنترل تردد انجام می‌گیرد. برای این روش نیاز به دستگاه با ماژول وای‌فای بوده و همچنین سیستم شبکه سازمان نیز باید این قابلیت را داشته باشد. در این روش نیز به دستگاه کنترل تردد یک آی پی محلی اختصاصی داده خواهد شد و از طریق اتصال آن خروجی اطلاعات انجام می‌گیرد.

سخن آخر

دستگاه‌های حضور و غیاب انواع مختلفی دارد که بررسی مدل‌های آن در این مقاله نمی‌گنجد. برای دیدن انواع دستگاه های حضور و غیاب و لیست قیمت آن‌ها  به سایت اینصب مراجعه کنید. هدف ما در این مطلب آشنایی شما عزیزان با آی پی دستگاه‌ حضور و غیاب به‌صورت کلی و نحوه رابط آن با دستگاه کنترل تردد می‌باشد که امیدواریم مورد توجه شما عزیزان قرار گرفته باشد.

 

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟