علائم خرابی جعبه فرمان خودرو و راه حل برای رفع مشکل | اینصب
x
X

علائم خرابی جعبه فرمان خودرو و راه حل برای رفع مشکل

اگر با جعبه فرمان خودرو دچار مشکل شدید، اما نمی‌دانید که علائم خرابی جعبه فرمان خودرو دقیقا چه چیزهایی است و یا چگونه می‌توان این مشکل را حل کرد، توصیه می‌کنیم که تا انتهای مطلب همراه ما باشید تا با هم نگاهی به شایع‌ترین و رایج‌ترین مشکلات خرابی جعبه فرمان بیندازیم. از آن‌جایی که فرمان یکی از مهم‌ترین قطعات خودرو است که نقش مهمی در کنترل و هدایت ماشین دارد بنابراین باید خیلی سریع به مشکل آن رسیدگی شود. خرابی جعبه فرمان نگران کننده است. همیشه لازم است به محض مواجه با علائم خرابی جعبه فرمان نسبت به تعمیر آن اقدام کنید.

اما تا مشکل فرمان خودرو خود را تشخیص ندهید، نمی‌توانید به موقع برای تعمیر اقدام کنید. ضمن اینکه اطلاع از علائم خرابی جعبه فرمان خودرو و روش‌های رفع آن به ما در نگه‌داری درست کمک می‌کند. در اینجا منظور ما از فرمان، مواردی شامل غربیلک فرمان، میل درگ، سگ دست، بازوی پیتمن، اهرم تای و بطور کلی سیستم جعبه فرمان است.

همیشه نسبت به وضع فرمان حساس باشید. بطور مثال اگر به امنیت ماشین خود اهمیت می‌دهید، بنابراین حتما از قفل فرمان استفاده می‌کنید. غربیلک فرمان، لقی و چرخش راحت آن را در هنگام نصب قفل و هنگام رانندگی بررسی کنید. اما برای سایر قسمت‌ها این مقاله را تا انتها بخوانید.

علائم خرابی جعبه فرمان خودرو

مشکلات و علائم جعبه فرمان خودرو راه های رفع آن

یکی از دلایل مهم خرابی جعبه فرمان خودرو مربوط به روغن هیدرولیک است. خراب شدن و یا تمام شدن روغن هیدرولیک، استفاده از یک روغن بیشتر از 40 هزار کیلومتر و یا استفاده از روغن‌های بی‌کیفیت باعث آسیب در جعبه فرمان می‌شود. توجه داشته باشید که استفاده از رینگ و لاستیک غیر استاندارد به جعبه فرمان خودرو آسیب می‌زند. چرا که رینگ و لاستیک نامناسب به سیستم هیدرولیک فرمان فشار وارد می‌کند. استفاده از قطعات ارزان و بی‌کیفیت در سیستم فرمان به سادگی باعث خرابی جعبه فرمان می‌شود.

مطالعه کنید: قفل فرمان بهتر است یا قفل پدال؟

حتما برای سیستم فرمان از قطعات اصل و با کیفیت استفاده کنید. خوردگی قطعات سگ دست، لق شدن یا یاتاقان چرخ، وجود لقی در اهرم بندی، ضعف فنرهای جلو، از شکل خارج شدن شاسی و… همگی باعث بروز مشکل در سیستم و جعبه فرمان می‌شوند. اگر در دست اندازها صدای تقه می‌شنوید و یا هنگام چرخش خودرو احساس لقی می‌کنید، جعبه فرمان خراب شده است. همچنین خلاصی زیاد فرمان هیدرولیک که می‌تواند چند علت مهم داشته باشد از علائم خرابی جعبه فرمان خودرو است. در ادامه به مهم‌ترین دلایل خرابی جعبه فرمان اشاره خواهیم کرد.

دلایل خراب شدن جعبه فرمان

سفتی فرمان از علائم خرابی جعبه فرمان خودرو

برای سفتی فرمان دلایل مختلفی وجود دارد. چنانچه کم بودن یا نامساوی بودن باد تایرها دلیل سفتی فرمان است، بهترین روش تنظیم باد تایرهاست. اگر وجود اصطحکاک در بخش‌هایی از جعبه فرمان دلیل سفتی فرمان است، روغن کاری، تنظیم مجدد، تعویض قطعات آسیب دیده و یا هر سه مورد، می‌تواند کمک کننده باشد. اگر میزان نبودن فرمان، دلیل سفتی است که در این مورد هم روغن کاری و تعویض قطعه بهترین راه حل برای رفع مشکل است.

گیج بودن فرمان خودرو 

گیج بودن فرمان خودرو از علائم خرابی جعبه فرمان است. اگر علت گیج بودن فرمان، کم بودن و یا نامیزان بودن باد تایرهاست، همانطور که پیشتر نیز گفتیم، از تنظیم باد تایرها استفاده کنید. اگر علت گیجی فرمان، لقی اهرم‌های است، بهترین روش تنظیم مجدد، تعویض قطعات خرد شده است. از تنظیم مجدد، تعویض قطعات و روغن کاری استفاده کنید.

  • اگر مشکل از میزان نبودن چرخ های جلو است؟ زوایای چرخ را میزان کنید.
  • اگر لقی در فرمان مشکل ایجاد کرده است؟ تنظیم مجدد و تعویض قطعات راه حل شماست. برای لق بودن فنرهای عقب به راحتی از محکم کردن فنرها استفاده کنید.
  • اگر مشکل از ناقص بودن میله‌های تعادل دهنده است؟ بهترین روش، محکم کردن قطعات و اتصالات و یا تعویض در صورت خرابی است. البته گاهی بهتر است از همه روش ها همزمان استفاده کنید.

مطالعه کنید: معرفی بهترین قفل فرمان برای انواع خودرو

انحراف خودرو و خرابی جعبه فرمان

گاهی انحراف خودرو علاوه بر اینکه ممکن ات به خاطر قطعات باشد، می‌تواند از بالانس نبودن باد تایرها نیز باشد که در بالا نیز اشاره کردیم. گاهی مشکل نامیزانی در چرخ‌ها خودرو است و باید از تنظیم زوایا استفاده کنید.

برای افت، نامساوی بودن، شکستگی و یا لق بودن اتصالات بین فنرها، از محکم بستن دوباره آن‌ها و یا تعویض قطعات خراب در صورت نیاز استفاده کنید. اگر مسیر چرخ‌ها به یک سمت نیست، بهترین راه حل، آزمایش مسیر چرخ‌ها، تنظیم شاسی، سفت‌تر کردن قطعات و تعویض قطعات ناقص است.

دلیل لرزش فرمان خودرو چیست

سرعت کم و لرزش چرخ جلو

در مواردی که باد تایرها نامساوی است و یا تایرها کم باد هستند، بهترین روش همان تنظیم باد است. اگر مشکل از سمت کینگ پین و لقی در آن است، قطعات خورد شده را تعویض کنید و یا چنانچه تایرها فرسوده هستند و شیار تایرها نامنظم است، تایرها را تعویض کنید.

لرزش فرمان در سرعت زیاد از علائم خرابی جعبه فرمان خودرو

در صورتی که در سرعت بالا دچار لرزش فرمان می‌شوید، جعبه فرمان خراب است. برای حالتی که تعادل چرخ‌ها استاندارد نیست، از روش ساده بالانس چرخ‌ها استفاده کنید. گاهی حالت چرخ‌ها از شکل عادی خارج می‌شود. در بیشتر موارد، بهترین روش تعویض آن‌ها است. برای حالتی که کمک فنرها معیوب هستند، تعمیر و تعویض کمک فنرها بهترین روش است. در سرعت بالا فرمان پس می‌زند؟ جعبه فرمان خراب است و احتمالا تنظیم باد تایرها مشکل ایجاد کرده است. در نهایت اگر فنرها افت کرده‌اند، اتصالات را محکم کنید و یا آن‌ها را کلا تعمیر یا تعویض کنید.

ممکن است اهرم بندی دچار لقی شده باشد، در این‌حالت تنظیم مجدد و تعویض قطعات بهترین راه حل است. اما اگر دچار لقی دنده شدید، باز هم تنظیم مجدد و تعویض قطعات معیوب راه حل شماست. برای دفرمه شدن، شاسی از تنظیم شاسی و برای ضعیف شدن فنرهای جلو از تعویض فنرها استفاده کنید.

سخن آخر

در این مقاله سعی کردیم که درباره علائم خرابی جعبه فرمان خودرو و راه‌های رفع آن صحبت کنیم. نشانه‌های خرابی جعبه فرمان و راه‌حل برای رفع مشکلT بیشتر از این مواردی است که در بالا به آن اشاره کرده‌ایم. در هر صورت به سیستم فرمان، جعبه فرمان و سر و صداها و حتی غربیلک فرمان حسابی دقت کنید. به طور مثال همین غربیلک فرمان که به سادگی برای نصب قفل فرمان استفاده می‌کنیم، می‌تواند نشانه‌های زیادی از خرابی جعبه فرمان به ما بدهد.

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟