طریقه تنظیم حساسیت دزدگیر ماشین | اینصب
x
X

طریقه تنظیم حساسیت دزدگیر ماشین

دزدگیر ماشین، یک سیستم هشدار‌ دهنده ضروری برای امنیت هر خودرویی است. همین سیستم کاربردی، وقتی تنظیم حساسیت دزدگیر ماشین را به‌خوبی انجام نداده باشید، می‌تواند تبدیل به یک دردسر جدی شود. انواع سیستم هشدار خودرو، چه دزدگیر ماشین ساده و چه دزدگیر ماشین تصویری ، نیاز به تنظیم دارند. حساسیت خیلی بالا، در سیستم هشدار‌دهنده خودرو باعث می‌شود، هر ضربه کوچکی به خودرو مانند: عبور گربه، محکم بستن درب‌ها و یا یک برخورد ساده با بدنه خودرو، آژیر ‌خطر دزدگیر را فعال کند. حساسیت خیلی پایین دزدگیر هم، دقت آلارم هشدار را کاهش می‌دهد.

احتمالا شما هم تجربه تکرار آژیرهای بی‌مورد و خسته‌کننده دزدگیرهای ماشین، با حساسیت تنظیم نشده را دارید. خواندن این مقاله را به افرادی که به دنبال روش‌هایی برای جلوگیری از فعال شدن بی‌دلیل آژیر سیستم هشدار خودرو هستند، به تنظیم حساسیت این سیستم احتیاج دارند و همه کسانی که از دزدگیر ماشین استفاده می‌کنند، توصیه می‌کنیم.

مطلب مرتبط: روش قطع کردن دزدگیر ماشین

تنظیم حساسیت دزدگیر ماشین با چند گام ساده

دزدگیر خودرو، حسگرهایی دارد که در اطراف خودرو قرار دارند، تا خطر و ضربه را تشخیص دهند. بعد از اینکه دزدگیر را روی ماشین نصب کردید، هرگاه ضربه‌ای به خودرو وارد شود، دزدگیر به شما آلارم می‌دهد. اگر از یک دزدگیر ماشین ساده استفاده می‌کنید، این هشدار توسط صدای آژیر است و اگر از یکی از مدل‌های پیشرفته‌تر دزدگیر یا دزدگیر ماشین تصویری استفاده کنید، توسط صدای آژیر، پیامک، ویبره و زنگ، به شما هشدار داده می‌شود. هرچقدر که دزدگیر شما با‌کیفیت‌تر و دقیق‌تر باشد، عملکرد آن بهتر و قدرت تشخیص بالاتری دارد. آلارم و هشدار دزدگیر ماشین، در سه حالت فعال می‌شود:

  • وقتی درب ماشین به‌صورت غیر‌مجاز باز شود
  • به ‌علت مشکلات سیستم‌های مختلف مثل سنسورها یا باطری ماشین
  • و در‌نهایت بالا بودن حساسیت دزدگیر.

اگر حساسیت دزدگیر شما بیش از حد بالا باشد، مشکلاتی مثل آلارم بی‌دلیل یا خاموش شدن دزدگیر ماشین را خواهید داشت. در این موارد است که شما، به تنظیم سیستم خود احتیاج دارید. برای اینکه مطمئن باشید که به تنظیم حساسیت دزدگیر ماشین احتیاج دارید، میزان حساسیت را با یک ضربه کوچک به اطراف ماشین امتحان کنید. اگر مطمئن شدید که باید حساسیت سیستم هشدار ماشین را تنظیم کنید، با نکاتی که در ادامه این مقاله می‌خوانید، به‌راحتی این کار را انجام بدهید.

روش کم و زیاد کردن حساسیت دزدگیر ماشین

برای تنظیم حساسیت دزدگیر ماشین، چشمی دزدگیر را تنظیم کنید

منظور از تنظیمات چشمی دزدگیر ماشین ، تنظیم برد چشمی، نمایشگر چشمی، LED و جامپر چشمی است. چشمی در واقع یک سنسور تشخیص حرکت است که تنظیم نا‌مناسب آن می‌تواند، باعث افزایش حساسیت بیش‌از‌حد دزدگیر ماشین باشد. در ادامه، تنظیمات مربوط به چشمی دزدگیر، برای تنظیم حساسیت دزدگیر ماشین را خواهید دید.

  1. تنظیمات مربوط به بخش بُرد چشمی دزدگیر: قسمت‌هایی که در این مرحله باید تنظیم کنید، ارتفاع چشمی و تنظیمات زاویه دید آن است. برای دسترسی به لنز، پیچ کنار چشمی را بازکنید و لنز را جابه‌جا کنید، تا با توجه به محل نصب و عددی که در کنار چشمی حک شده، در بهترین حالت خود قرار بگیرد. اگر زاویه مناسب را پیدا کردید، تا اینجا، اولین مرحله از تنظیم دزدگیر را با موفقیت طی کردید.
  2. تنظیم نمایشگر LED چشمی، دومین مرحله از تنظیم حساسیت دزدگیر ماشین: برای تنظیم LED که ساده‌ترین بخش تنظیم حساسیت است، به‌سادگی آن را توسط پین روی بُرد، خاموش و روشن کنید. این مرحله به ظاهر ساده، گاهی تاثیرات خوبی روی تنظیم چشمی دزدگیر و حساسیت آن دارد، این مرحله را جدی بگیرید.
  3. درنهایت میزان حساسیت چشمی را تنظیم کنید: تنظیم حساسیت چشمی یا تنظیم جامپر، مهم‌ترین قسمت این مرحله از تنظیم حساسیت است. برای انجام این مرحله حسابی دقت کنید. در این قسمت باید با تغییر حالت پین‌های پالس، نوع تحریک را به تک پالس یا سه پالس، تغییر دهید تا از آژیر بی‌مورد دزدگیر جلوگیری کنید.

برای تنظیم حساسیت سیستم هشدار ماشین، سنسور شوک را تنظیم کنید

یکی دیگر از مواردی که می‌تواند باعث حساسیت بالای دزدگیر ماشین و آلارم‌های بی‌موقع آن باشد، مربوط به تنظیمات سنسور ضربه یا سنسور شوک است. هرچند که باید بدانید، حساسیت بیش از حد دزدگیر، تنها به ‌خاطر برهم خوردن تنظیمات سنسورها نیست و ممکن است دلایل دیگری هم داشته باشد. در‌هر‌صورت یک راه موثر برای تنظیم حساسیت دزدگیر ماشین، تنظیم سنسورهای آن است.

ابتدا سنسور ضربه را پیدا کنید. سنسور ضربه یا شوک، یک جعبه کوچک به رنگ سفید یا سیاه است که در زیر داشبورد و در سمت راننده قرار دارد. حالا که سنسور شوک را پیدا کردید، طبق مراحل گفته شده تنظیمات آن را انجام دهید. پیچ تنظیم موجود را پیدا کنید و بعد از پیدا‌کردن آن با کمک یک پیچ‌گوشتی یا در صورت امکان با انگشت، این پیچ را بچرخانید. از چرخاندن پیچ تنظیم در جهت پادساعت‌گرد، برای کاهش حساسیت سنسور و از چرخاندن پیچ تنظیم در جهت ساعت‌گرد، برای افزایش حساسیت استفاده کنید. به این روش تنظیم حساسیت دزدگیر ماشین را دست‌کاری کنید.

تنظیم شوک سنسور دزدگیر خودرو

درآخر هم نیاز دارید تا عملکرد سنسور را بعد از تنظیم مجدد چک کنید تا از تنظیم درست آن مطمئن شوید، برای تست عملکرد سنسور بعد از این عملیات، به‌سادگی به نواحی مختلف خودرو ضربه بزنید و حساسیت دزدگیر ماشین را امتحان کنید. این حساسیت را با میزان حساسیت دزدگیر قبل از شروع تنظیمات مقایسه کنید. این امتحان را در نقاط مختلف خودرو و هر چهارگوشه انجام دهید و درصورت نیاز، تنظیم حساسیت دزدگیر ماشین را تکرار کنید.

در این موارد حساسیت دزدگیر ماشین را دستکاری نکنید

هر آلارم بی‌موردی به‌دلیل حساسیت زیاد دزدگیر ماشین نیست. به‌جز مشکلات مربوط به سنسور خودرو و تنظیم حساسیت سیستم هشدار خودرو، با روش‌هایی که گفتیم، خرابی باتری ماشین و تداخل آن با سیستم هشدار و کلید فوب را هم بررسی کنید. اگر اخیرا با آلارم‌های بی‌مورد مواجه شدید، حتما وضعیت و سلامت باطری خودرو را چک کنید. چک کردن باتری را با بررسی چراغ چک ماشین، وضعیت نور چراغ‌های جلو یا بررسی سطح باطری و علائمی مانند خوردگی در سطح آن، انجام بدهید.

کلام آخر

در آخر، مراقب باشید که دست‌کاری بی‌مورد حساسیت خودرو، باعث بروز مشکلات در تشخیص دزدگیر ماشین نشود. امیدواریم این مقاله، در زمینه طریقه تنظیم حساسیت دزدگیر ماشین، حسابی برای شما مفید بوده باشد. اگر با امتحان این موارد هنوز مشکل شما حل‌نشده، بهتر است به یک تعمیرکار متخصص مراجعه کنید. فراموش نکنید با خرید یک دزدگیر ماشین باکیفیت، می‌توانید تا حدود زیادی از مشکلات بعدی جلوگیری کنید.

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟