روش شستن روکش صندلی چرم و پارچه‌ای  | اینصب
x
X

روش شستن روکش صندلی چرم و پارچه‌ای 

ما از روکش صندلی‌ها استفاده می‌کنیم تا صندلی اصلی خودروی خود را از هرگونه آلودگی و آسیب در امان نگه داریم. اما خود روکش صندلی ماشین مدتی بعد از استفاده کثیف خواهد شد و نیاز است تا آن را بشوییم. اما چگونه باید این کار را انجام دهیم؟ آیا انجام اینکار یک موضوع پیچیده است و روش شستن روکش صندلی نیاز به آموزش دارد؟

بهتر است بدانید که در بازار انواع روکش صندلی با جنس‌های مختلف وجود دارد که روش شستن آن‌ها با یکدیگر متفاوت است. شستن روکش صندلی موضوعی ساده و سطحی نیست که برای انجام آن بتوان بی‌گدار به آب زد. اولین اشتباه شما ممکن است، آخرین اشتباه شما باشد و روکش صندلی را غیرقابل استفاده کند. با توجه به این موارد در این مقاله از اینصب قصد داریم تا در خصوص نحوه شستن روکش صندلی‌های مختلف صحبت کنیم تا به شما در انجام هرچه بهتر این کار کمک کنیم.

روش شستن روکش صندلی چرم

روکش صندلی چرم از نظر افرادی که به نظافت اهمیت می‌دهند و روکش‌ صندلی‌های خود را تمیز می‌کنند، “گلی است از گل‌های بهشت”. این روکش‌ها به دلیل ساختار و همچنین جنس غیر قابل نفوذی که دارند به راحتی لک نمی‌شوند و برای تمیز کردن آن‌ها نیز نیاز به ابزار و امکانات خاصی نیست. مهم‌ترین ابزاری که شما برای شستن روکش صندلی چرم به آن نیاز دارید، عبارتند از:

  1. یک دستمال تمیز
  2. مقداری آب ولرم (گرم)
  3. مایع پاک کننده

روش شستن روکش صندلی چرم به شکل زیر است:

  1. در اولین قدم شما باید دستمال خود را با آب ولرم خوب نم‌دار کنید.
  2. مقدار کمی از مایع ظرفشویی (ریکا یا حتی پودر لباسشویی) را بر روی دستمال بمالید.
  3. دستمال را به هم بمالید تا کف زیاد و مناسبی تولید شود.
  4. مقداری از کف را بر روی لکه بزنید تا شوینده به لکه جذب شود. کمی صبر کنید و سپس با حرکت دورانی چرم را از شر لکه پاک کنید. بعد از اینکه لکه از بین رفت، دستمال کفی را به خوبی بشویید تا هیچ کفی باقی نماند. سپس آن را خوب بچلانید تا هیچگونه آبی در آن باقی نماند. بعد از انجام این کار پارچه را بر روی کل سطح چرم بکشید تا روکش صندلی شما به‌طور کامل تمیز شود.

روش شستن روکش صندلی چرم به همین راحتی و بدون هیچگونه دردسری است. بسیاری از افراد از شیشه پاک برای تمیز کردن چرم استفاده می‌کنند که ما به هیچ عنوان این روش پاک کردن لکه را پیشنهاد نمی‌کنیم چراکه ممکن است به روکش آسیب وارد شود.

مطالعه بیشتر: روکش صندلی چرم بهتره یا پارچه ای

روش شستن روکش صندلی خودرو

روش از بین بردن لکه‌های ماندگار بر روی چرم

گاهی اوقات همه چیز گل و بلبل نیست و برخی لکه‌های موجود بر روی چرم سمج‌تر از این حرف‌ها هستند که با یک کم آب و اسفنج از بین بروند. برای پاک کردن این لکه‌ها شما می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:

  1. خمیر دندان دشمن لکه‌ها است. برای پاک کردن لکه باید کمی خمیر دندان را بر روی لکه بمالید و با استفاده از یک مسواک نرم لکه را از بین ببرید.
  2. استفاده از ترکیب کرم و آب لیمو نیز یکی از روش‌های تمیز کردن روکش صندلی چرم است. اجازه دهید تا این محلول به مدت 45 دقیقه بر روی لکه بماند و سپس با استفاده از یک پارچه آن را تمیز کنید.
  3. می‌توانید از یک پنبه آغشته شده به الکل برای از بین بردن لکه استفاده کنید. بهتر است بدانید که الکل، چرم را خشک می‌کند، پس تا جایی که می‌توانید از شستن روکش صندلی با الکل خودداری کنید.
  4. جوش شیرین از قدیم‌الایام برای تمیز کردن لکه‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفته است. جوش شیرین را بر روی لکه بمالید و اجازه دهید تا مدتی بر روی آن بماند. چند ساعتی صبر کنید و سپس لکه‌ها را با یک پارچه تمیز پاک کنید.

نحوه شستن روکش صندلی پارچه‌ای

افرادی که از روکش صندلی پارچه‌ای استفاده می‌کند همیشه از شستن آن‌ها فراری هستند. اگرچه شستن روکش صندلی پارچه‌ای به راحتی روکش صندلی چرم نیست اما با دانستن تکنیک‌های شستن روکش صندلی و روش‌های انجام آن، این کار برای شما به سادگی خوردن یک لیوان آب خواهد بود. از جمله مهم‌ترین وسایلی که شما برای شستن روکش صندلی پارچه‌ای به آن نیاز خواهید داشت، عبارتند از:

  1. آب گرم
  2. دستمال تمیز و نرم به تعداد (می‌توان از دستمال جادویی نیز استفاده کرد)
  3. برس
  4. مایع پاک کننده یا پودر
  5. جارو برقی

قبل از شروع صحبت در خصوص شستن روکش صندلی پارچه‌ای، به شما تاکید می‌کنیم که هرگز از اسفنج برای شستن آن استفاده نکنید. چرا که اسفنج آب زیادی به خود می‌گیرد و منجر به خیس شدن روکش صندلی پارچه‌ای شما می‌شود. حتما می‌دانید که اگر روکش صندلی به سرعت خشک نشود، باعث ایجاد بوی بد می‌شود. برای شستن روکش صندلی پارچه‌ای کافی است تا مراحل زیر را یک به یک انجام دهید.

  1. اولین قدم در روش شستن روکش صندلی پارچه‌ای، جارو کشی کامل است.
  2. دستمال مرطوب (رطوبت ناچیزی) را به مواد شوینده آغشته کنید و به خوبی بر روی لکه بمالید.
  3. چند دقیقه صبر کنید و با برس به جان لکه بیافتید. استفاده از برس هم لکه را از بین می‌برد و هم کثیفی‌های پنهان در لایه‌های زیری روکش را بیرون می‌کشد.
  4. بعد از اینکه خیالتان از پاک شدن لکه راحت شد با استفاده از یک پارچه خشک، صندلی را تمیز کنید.

شستن روکش صندلی پارچه‌ای را بهتر است در هوای گرم انجام دهید تا نور آفتاب و گرمی هوا، آن را به سرعت خشک کند و از ایجاد بوی بد درون کابین خودرو جلوگیری کند.

مطالعه بیشتر: راهنمای خرید روکش صندلی خودرو

روش شستن روکش صندلی چرم

روش شستن روکش صندلی با دستگاه‌ های مختلف

برای افرادی که حوصله انجام مراحل مختلف شستن روکش صندلی را ندارند، روش‌های ساده‌تری نیز وجود دارد و آن هم استفاده از دستگاه‌های شستشوی روکش صندلی است. از جمله مهم‌ترین دستگاه‌هایی که برای این منظور وجود دارد، می‌توان به دستگاه صفرشویی و بخارشوی اشاره کرد.

1. روش شستن روکش صندلی با دستگاه صفرشویی

این دستگاه بدون نیاز به باز کردن روکش صندلی، قادر خواهد بود تا تمیزکاری عمیق را انجام دهد. دستگاه صفرشویی قابلیت کشش و مکش فوق‌العاده‌ای دارد و به کمک آن می‌توان هر سطحی را تمیز کرد. برای شستن روکش صندلی با استفاده از این وسیله شما باید مخزن آن را از آب و شوینده مخصوص پر کنید. به هیچ عنوان به سراغ شوینده‌های غیر استاندارد برای کار با این دستگاه نروید.

این دستگاه به‌طور همزمان آب و شوینده مخصوص را بر روی سطح میپاشد و به سرعت با استفاده از مکش قوی خود آب کثیف را به داخل مخزن می‌کشد. این سرعت عمل بالا باعث می‌شود تا آب به لایه‌های عمیق پارچه نفوذ نکند. روش شستن روکش صندلی با استفاده از دستگاه صفرشویی را می‌توان به عنوان بهترین روش شستن روکش صندلی معرفی کرد. بسیاری از کارواش‌ها از این روش برای شستن روکش صندلی استفاده می‌کنند.

2. شستن روکش صندلی با دستگاه بخارشوی:

این روش نیز یکی از روش‌های شستشوی روکش صندلی پارچه‌ای است. قبل از شروع، شما باید کل کابین را جارو بکشید و سپس بخارشوی را به تمامی قسمت‌های روکش صندلی بکشید. اگر روش شستن روکش صندلی با بخارشوی به شکل درستی انجام شود، اثری از لک و کثیفی باقی نخواهد ماند.

روش شستن روکش صندلی پارچه ای

نکات مهم در هنگام شستن روکش صندلی

در بالا با روش شستن روکش صندلی‌های پارچه‌ای و چرم آشنا شدید. فارغ از جنس روکش و متریال استفاده شده در آن، در هنگام شستن روکش صندلی باید به برخی نکات عمومی توجه کنید که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

  1. جارو کشی یکی از مهم‌ترین نکاتی است که شما قبل از شستن روکش صندلی باید انجام دهید. بعد از خارج کردن کفپوش‌های خودرو با استفاده از جاروبرقی تمام کف خودرو و صندلی‌ها را تمیز کنید.
  2. برخی از شوینده‌ها هستند که به شدت به روکش صندلی آسیب وارد می‌کنند. به عنوان مثال استفاده از آب اکسیژنه، وایتکس و هر شوینده‌ایی که در ترکیبات خود هیپوکلریت سدیم دارد در شستن روکش صندلی ممنوع است چراکه بافت روکش صندلی را از بین خواهد برد.
  3. مواد شوینده‌ای که استفاده می‌کنید را همیشه بر اساس دستورالعمل شرکت سازنده با آب یا سایر حلال‌ها ترکیب کنید تا میزان تمیزی آن‌ها در بالاترین حد خود باشد.
  4. اگر قصد استفاده از شوینده‌های خانگی برای تمیز کردن روکش صندلی را دارید. اطمینان حاصل کنید که این شوینده‌ها به خوبی در آب حل شده باشند. اگر این مواد به خوبی در آب ترکیب نشوند، خودشان باعث ایجاد لکه بر روی روکش صندلی خواهند شد.
  5. در روزهای گرم که آفتاب بیرون است، روکش صندلی‌های خود را بشویید تا آفتاب روکش صندلی را سریع‌تر خشک کند.
  6. از پارچه‌های خشک به منظور گرفتن نم باقی مانده بر روی روکش صندلی استفاده کنید. وجود نم بر روی روکش صندلی باعث ایجاد بوی بد خواهد شد.
  7. به هیچ عنوان از حجم زیادی از مواد شوینده برای شستن روکش صندلی استفاده نکنید. چرا که برای از بین بردن این حجم از شوینده شما نیاز به استفاده از آب زیاد هستید و همین موضوع خشک شدن روکش را به تعویق خواهد انداخت.
سخن پایانی:

در این مقاله به‌طور کامل در خصوص روش شستن روکش صندلی صحبت کردیم و مرحله به مرحله نحوه انجام این کار را به شما آموزش دادیم. اگرچه شستن روکش صندلی کار آنچنان سخت و پیچیده‌ای نیست اما ریزه‌ کاری‌ها و نکات بسیار زیادی دارد که عدم توجه به این ریزه‌ کاری‌ها باعث ایجاد مشکلات مختلفی مانند کثیف‌تر شدن لکه، کاهش طول عمر روکش، ایجاد بوی بد درون کابین و .. می‌شوند. به عنوان نکته آخر به یاد داشته باشید که لکه‌ها به مرور زمان قوی‌تر می‌شوند و پاک کردن آن‌ها به کار سخت‌تری تبدیل خواهد شد. پس به هیچ عنوان شستن روکش صندلی را به زمان دیگری موکول نکنید.

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟