نحوه کپی کردن ریموت کنترل | اینصب
x
X

نحوه کپی کردن ریموت کنترل

در این مقاله قصد داریم درباره کپی کردن ریموت کنترل توضیحاتی برایتان شرح دهیم که در ابتدا درباره ریموت کنترل، نحوه کار و انواع آن صحبت هایی خواهیم داشت سپس به سراغ کپی کردن ریموت کنترل خواهیم رفت. این روز ها، رفته رفته قفل و کلید های قدیمی درب پارکینگ ها یا گاراژها یا حتی درب های ورودی خانگی، جای خود را به قفل هوشمند های ریموت دار و کنترل از راه دور می دهند.این ریموت ها علاوه بر تسهیل ورود و خروج هنگام باز کردن درب، سطح بیشتری از حفاظت را برای منزل یا پارکینگ شما به وجود می‌آورد.

ریموت کنترل چیست؟

ریموت کنترل (remote control) یا کنترل از راه دور ابزاری است که می‌تواند از راه دور، فرامانی را به گیرنده ارسال کند تا درب را باز یا بسته کند. این درب ها می‌توانند لولایی یا کرکره ای باشند. این وسیله زمانی اهمیت بالایی پیدا می‌کند که فردی سالمند یا کم توان بخواهد برای باز کردن درب، از ماشین پیاده شود و درب را باز کند. با کمک ریموت کنترل های هوشمند این کار به راحتی و از راه دور انجام می شود. نمی شود فاصله دقیقی برای میدان آنتن دهی ریموت ها مشخص کرد، این موضوع بستگی به برد مدار فرمان آن و آنتن استفاده شده دارد. معمولا تا برد 10 متری کار می‌کنند، اما این فاصله می‌تواند تا 50 متر هم افزایش داشته باشد.

ریموت کنترل

 

انواع ریموت ها و کپی کردن ریموت کنترل در آنها

ریموت کنترل ها به سه دسته 433 مگاهرتز، 315 مگاهرتز و 868 مگاهرتز تقسیم می‌شوند و از نظر نوع، به سه دسته کد فیکس، کد لرنینگ و ریموت هاپینگ تقسیم می‌شوند.

1- ریموت های کد فیکس

ریموت های کد فیکس، برای قطع و وصل کردن جامپرها بر روی ریموت، نیاز به باز کردن ریموت و لحیم کاری هست و به دلیل محدود بودن تعداد حالت های جامپر ها، ارسال کد از ریموت به ریسیور دارای امنیت بسیار کمی است و به راحتی قابل کپی کردن ریموت کنترل می باشد.

2- ریموت کد لرنینگ

ریموت کد لرنینگ، دارای امنیت بیشتری نسبت به ریموت های کد فیکس هستند. در این ریموت ها کد ارسال شده به صورت نرم افزاری تولید و ارسال می شود، بنابراین برای ذخیره کد در آن نیاز به باز کردن دستگاه های ریسیور و ریموت نیست. لذا این ریموت ها نسبت به ریموت های کد فیکس از امنیت بیشتری برخوردارند. با این حال تعداد کد هایی که توسط این ریموت ها می‌تواند تولید شود محدود است. بنابراین گاهاً پیش می‌آید که شاهد تداخل در دریافت کد های ریموت های مختلف و باز و بسته شدن ناخواسته درب ها می‌شویم.

3- ریموت های هایپرکد یا هایپینگ

ریموت های هایپرکد یا هایپینگ بر خلاف ریموت های کد لرنینگ، کد دستوری که از کنترل به ریسیور ارسال میشود، ثابت نیست. و در هربار فشردن کلید، یک کد تازه توسط ریموت تولید، و به فرستنده ارسال میشود. که این موضوع، ریموت های هایپرکد یا هایپینگ غیر قابل کپی کردن ریموت کنترل کرده است. در این نوع ریموت ها امکان تولید حدود 16 میلیارد حالت از کد برای ارسال به فرستنده وجود دارد. معمول ترین نوع ریموت های درب بازکن ، ریموت های کد لرنینگ با فرکانس 433 مگاهرتز است که در ایران بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ریموت کنترل 433

ریموت کنترل 433 مگاهرتز یکی از انواع ریموت ها است که می توان روی درب بازکن های الکتریکی استفاده کرد. البته شرکت ها و برند های مختلفی این نوع ریموت ها را تولید میکنند و در طرح ها و شکل های مختلف در بازار موجود میباشد که همگی کارایی یکسانی دارند. اما از نظر کیفیت و قیمت باهم متفاوت میباشند. برای باز و بسته کردن درب ها، باید دقت کنید که فرکانس ریموت کنترل و دریافت کننده (receiver) یکسان باشد تا باهم سازگاری داشته باشند.

مطالعه بیشتر: معرفی بهترین دزدگیر ماشین

کپی کردن ریموت کنترل؛ مراحل کار آن ها

مراحل کار ریموت کنترل ها به صورت زیر است:

  • ارسال دستور توسط توسط سیگنال های ریموت کنترل به دریافت کننده
  • دریافت دستور توسط دریافت کننده و رمز گشایی آن
  • ارسال فرمان از ریسیور به مرکز کنترل
  • انجام دستور توسط مرکز کنترل (باز یا بسته شدن درب)

ریموت خودرو

 

چگونگی کپی کردن ریموت کنترل

در این بخش قصد داریم یاد بگیریم که چگونه می‌توانیم کپی کردن ریموت کنترل  را انجام دهیم.

گاهی اوقات پیش می‌آید که می‌خواهیم بیش از یک ریموت برای یک درب داشته باشیم تا در اختیار افراد مختلف قرار دهیم. اینجاست که نیاز به کپی کردن ریموت کنترل داریم. ریموت های کپی شونده به گونه ای ساخته می شوند که می‌شود اطلاعات را از روی آنها پاک کرد و اطلاعات کلید های یک ریموت دیگر را در آن ذخیره کرد تا پس از آن هردو ریموت مانند هم عمل کنند.

البته همانطور که قبلا اشاره شد، ریموت های هایپر کد یا هایپینگ، دارای امنیت بالایی هستند، بنابراین با این روش قابل کپی شدن نیستند. لذا قبل از خرید ریموت اضافی، از نوع، فرکانس و هایپر کد بودن آن اطمینان حاصل کنید. کپی کردن کد کنترل از راه دور به کنترل جدید بسیار ساده است. در ابتدا اطمینان حاصل کنید که کنترل از راه دور مناسب و سازگار با درب خود را خریداری کرده باشید.

 

ریموت ماشین

1) حذف کردن کدهای موجود در ریموت

دکمه های A و B را در کنترل از راه دور به طور همزمان فشار داده و نگه دارید. LED یک بار چشمک می زند، بعد از تقریباً 5 ثانیه، LED روی ریموت به سرعت چشمک می زند، اکنون تمام کدهای حافظه فرستنده پاک شده است.

2) کپی کردن ریموت کنترل قدیمی روی ریموت جدید

ریموت اصلی خود را در روبرو و نزدیک ریموتی که می خواهید روی آن کپی بگیرید قرار دهید. دکمه ریموت اصلی را که می خواهید روی دکمه مربوطه در ریموت کپی برنامه ریزی کنید فشار داده و نگه دارید. سپس دکمه مربوطه را در ریموت کپی فشار داده و نگه دارید.

هر دو دکمه را پایین نگه دارید تا زمانی که ببینید LED روی ریموت کپی به سرعت چشمک می زند. این پروسه چند ثانیه طول می کشد و سپس کد را با موفقیت از ریموت اصلی به ریموت کپی، کپی کرده اید. در صورت لزوم روش کلون کد بالا را برای دکمه های B ، C و D در ریموت کپی تکرار کنید. پس از اینکه موفق به کپی کردن اطلاعات از ریموت قدیمی به ریموت کپی جدید شدید؛ می بینید که پس از فشردن هر دکمه روی ریموت کپی، چراغ آن روشن می‌شود و دقیقا مانند ریموت اصلی عمل می‌کند.

3) بازیابی کد ریموت در کپی کردن ریموت کنترل

اگر کد را در ریموت اصلی به طور تصادفی پاک کرده اید، دکمه های C و D را در ریموت کپی به طور همزمان فشار داده و نگه دارید. پس از تقریباً 5 ثانیه، LED روی ریموت کپی دو یا سه بار چشمک می زند ، سپس سریع چشمک می زند، اکنون تمام کدهای فرستنده در حافظه وجود دارد و بازیابی شدند.

پیش نیازها و نکات کپی کردن ریموت کنترل

اگر دقیقاً روش برنامه ریزی کد بالا را دنبال کرده اید. اما هنوز ریموت کپی با درب بازکن گاراژ شما کار نمی کند. دو عامل مهم را باید در نظر بگیرید: اول اینکه کنترل از راه دور اصلی شما ممکن است از نوع کد لرنینگ نباشد. ثانیاً، کنترل از راه دور اصلی و کنترل از راه دور کپی باید سیگنال با فرکانس های یکسانی داشته باشند. در صورت لزوم، فرکانس را می توان به هر جایی بین 240 مگاهرتز تا 960 مگاهرتز تغییر داد.

اگر مراحل بالا با موفقیت اجرا نشد ، لطفاً بررسی کنید که آیا همه پیش نیازها برآورده شده اند یا خیر.

  • فرکانس کنترل از راه دور کپی و ریموت اصلی باید یکسان باشد
  • فقط مدل کد ثابت یا کد لرنینگ را می توان کپی کرد. مدل هایی با کد متغیر که عموما در ماشین ها استفاده میشود، در این روش پشتیبانی نمیشود.
  • کد کنترل از راه دور اصلی باید قبل از عملیات کپی، پاک شود
  • بررسی کنید که آیا باتری ریموت اصلی شما سالم است یا خیر
  • بررسی کنید که آیا ریموت اصلی به درستی کار می کند یا خیر
سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟