معرفی انواع چشمی دزدگیر ماشین | اینصب
x
X

معرفی انواع چشمی دزدگیر ماشین

نگران این موضوع هستید که سارقان، خودروی شما را به راحتی به سرقت ببرند؟ برای خودروی خود دزدگیر نصب کردید اما همچنان نگران غیرفعال شدن آن توسط سارق هستید؟ دیگر نگران نباشید، در ادامه می‌خواهیم وسیله‌ای را به شما معرفی می‌کنیم که شما را از شر تمام این دل نگرانی‌ها راحت کند. چشمی دزدگیر همان تیکه گمشده‌ پازل امنیت خودروی شماست. این ابزار بسیار کاربردی است که حتی در صورت غیر فعال شدن سنسور دزدگیر ماشین توسط سارق، قادر به فعال کردن آن نخواهند بود. حتما برای شما نیز جالب شده که اصلا چشمی دزدگیر چیست و چه کاری انجام می‌دهد؟ چگونه ممکن است در صورت از کار انداختن دزدگیر همچنان صدای آژیر آن بلند شود؟ با ما همراه باشید تا با معرفی انواع چشمی دزدگیر ماشین و نحوه عملکرد آن‌ها، خیالتان را از امنیت بیشتر خودرویتان‌ راحت کنیم.

چشمی دزدگیر خودرو چیست و چگونه کار می‌کند؟

 چشمی یا سنسورهای فراصوت، کاربرد بسیار زیادی در سنسورهای پارک خودرو و دزدگیر دارند. احتمالا تاکنون دیده‌اید که خودروهایی که هنگام دنده عقب رفتن و حتی هنگام پارک شدن، در صورت نزدیک شدن به هر مانعی هشدار می‌دهند. این آلارمی که می‌شنوید در واقع حاصل عملکرد همین سنسورهای چشمی یا فراصوت است. اما از این ابزار چگونه می‌توان در دزدگیر خودرو استفاده کرد و عملکرد آن به چه صورت است؟ برای پاسخ به این سوال اجازه دهید تا به تعریف چشمی دزدگیر ماشین و نحوه کارایی آن بپردازیم.

همان‌طور که می‌دانید محدوده فرکانس شنوایی انسان‌ها رقمی بین 20-20000 هرتز است. بنابراین توانایی شنیدن فرکانس‌های کمتر و بیشتر از این مقدار را ندارد. سنسورهای فراصوت در واقع از طریق ارتعاش فرکانس‌هایی فراتر از محدوده شنوایی انسان به محیط اطراف و بازتاب آن‌ها به سمت چشمی اشیا و افرادی که در مسیر قرار دارند را تشخیص می‌دهند. در واقع همانند رادارهای هواپیمایی که در صورت نزدیک شدن هر شی‌ای به آن‌ها، آلارم می‌دهند. این سنسورها برای ارسال و دریافت امواج از یک نوع مبدل استفاده می‌کنند.

انواع چشمی دزدگیر ماشین

همچنین فاصله هدف تا سنسور نیز از طریق فاصله زمانی بین ارسال تا دریافت موج توسط چشمی سنجیده می‌شود. پس می‌توان گفت که چشمی دزدگیر خودرو یک ابزار بسیار ایده‌آل جهت تشخیص اجسام در کابین ماشین محسوب می‌شود. اما توجه داشته باشید که برای نصب چشمی دزدگیر ماشین حتما باید بر روی خودروی شما سیستم دزدگیر نصب شده باشد. زیرا این وسیله بر روی دزدگیر نصب می‌شود.

تصور کنید که یک سارق فوق حرفه‌ای بدون هیچ دردسری دزدگیر شما را از کار بیاندازد و درب خودرو را باز کند. اگر دزدگیر شما از نوع معمولی باشد که شما باید غزل خداحافظی را برای خودروی خود بخوانید. اما اگر همزمان با دزدگیر، چشمی نیز نصب کرده باشید، به محض وارد شدن سارق به خودرو، سنسور، وجود سارق را تشخیص و آژیر را به صدا درمی‌آورد. این سنسورها دارای انواع مختلفی هستند که معمولا عملکرد آن‌ها به یک شکل است. ما در ادامه قصد داریم با معرفی انواع چشمی دزدگیر ماشین به شما در انتخاب بهترین گزینه کمک کنیم.

انواع چشمی دزدگیر ماشین

عملکرد انواع چشمی دزدگیر ماشین مشابه یکدیگر است، اما با این وجود در بازار انواع مختلفی از آن‌ها وجود دارد که شما باید از آن‌ها مطلع باشید. بدون شک چشمی دزدگیر ماشینی که تهیه می‌کنید باید با نیازهای شما مطابقت داشته باشد. نوع سنسورهای فراصوت در قیمت آن‌ها تاثیر بسیار زیادی می‌گذارد. این چشمی‌ها نیز براساس موارد مختلفی طبقه بندی می‌شوند که در ادامه کامل توضیح خواهیم داد.

انواع چشمی دزدگیر خودرو بر اساس تعداد سیم‌ها

یکی از عمده‌ترین تفاوت‌هایی که بین انواع چشمی دزدگیر ماشین وجود دارد، تعداد سیم‌هایی که از قسمت پشتی آن‌ها خارج شده است. برخی از این چشمی‌ها دارای 3 سیم (یا رشته) و بعضی دیگر 4 رشته‌ایی هستند. از آنجایی که این چشمی‌ها به کیت مرکزی دزدگیر وصل می‌شوند، پس نقش این سیم‌ها بسیار مهم و حائز اهمیت است. متاسفانه بعضی دزدگیرها خروجی برای این چشمی‌ها ندارند. اما نگران نباشید. چرا که این چشمی‌ها حتی به دزدگیرهایی که خروجی لازم برای اتصال به این ابزار را ندارند نیز متصل می‌شوند. به عنوان مثال دزدگیری وجود دارد که خروجی اتصال به چشمی التراسونیک را ندارد، اما خروجی شوک سنسور دارد. بنابراین شما می‌توانید چشمی مورد نظر خود را از طریق همین خروجی به کیت مرکزی دزدگیر وصل کنید.

انواع چشمی دزدگیر خودرو

انواع چشمی دزدگیر ماشین از نظر ولوم

ولوم یا همان پتانسیومتر واحدی است که بر اساس آن میزان حساسیت چشمی را نسبت به محیط اطراف تعریف می‌کنند. در بازار انواع چشمی دزدگیر ماشین با ولوم‌های مختلف وجود دارد که شما می‌توانید بر حسب نیاز خود به سراغ آن‌ها بروید. معمولا چشمی‌های باکیفیت و ساخته شده توسط برندهای معتبر قابلیت تنظیم ولوم دارند و شما می‌توانید این سنسور را مطابق با میل خود تنظیم کنید.

انواع چشمی دزدگیر از نظر تعداد سنسور

انواع دزدگیر چشمی ماشین را از نظر تعداد سنسورهایی که بر روی آن‌ها نصب شده نیز تقسیم‌بندی می کنند. به عنوان مثال برخی چشمی‌ها وجود دارند که تنها از 2 سنسور تشکیل شده‌اند. بعضی دیگر از نمونه‌های چشمی را نیز می‌توانید مشاهده کنید که دارای 3 سنسور یا حتی بیشتر هستند. این سنسورها نقش بسیار زیادی در قیمت نهایی محصول دارند. هرچقدر تعداد این سنسورها بیشتر باشد، قیمت چشمی نیز بیشتر خواهد شد. پس در هنگام خرید به این موضوع توجه ویژه‌ای داشته باشید.

سخن آخر

در این مقاله از اینصب به‌طور کامل در خصوص انواع چشمی دزدگیر ماشین صحبت کردیم. حال که با انواع چشمی دزدگیر و نحوه عملکرد آن‌ها آشنا شدید، می‌توانید با خرید این وسیله بسیار کاربردی، امنیت خودروی خود را بیش از هر زمان دیگری افزایش دهید. از مزایای خرید یک چشمی دزدگیر خودرو التراسونیک می‌توانیم به تشخیص سرقت‌های بی صدا و بدون ضربه، قابلیت استفاده در فضاهای تاریک، نظارت بدون وقفه و دائمی بر محیط اطراف خودرو، مقاوم در برابر شرایط نامساعد محیطی (گرد و غبار، رطوبت و …) و کم هزینه بودن آن‌ها اشاره کرد.

با تمام این مزایا اگر قصد خرید چشمی را دارید، هنگام خرید به مدل و ویژگی‌هایی که در متن به آن‌ها اشاره شد، حتما دقت کنید. توجه کردن به این موارد به شما در خرید یک چشمی مناسب کمک خواهد کرد. اگر همچنان در رابطه با مدل مناسب چشمی برای خودروی خود دچار تردید هستید، می‌توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید تا شما را در این زمینه راهنمایی کنند. اگر تجربه‌ای نسبت به استفاده از چشمی‌های دزدگیر دارید، خوشحال می‌شویم آن را از بخش دیدگاه‌ها با ما و کاربران عزیز به اشتراک بگذارید.

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟