آیا قطع برق ماشین برای جلوگیری از دزدی موثر است؟ | اینصب
x
X

آیا قطع برق ماشین برای جلوگیری از دزدی موثر است؟

یکی از بدترین اتفاقاتی که می‌تواند برای هر شخص رخ دهد، دزدیده شدن خودروی او است. کابوس دزدیده شدن خودرو همیشه همراه مالک خودرو است. تنها زمانی این کابوس به پایان می‌رسد که با روش‌های مختلف بتواند خودرو خود را ضد سرقت کرده باشد. روش‌های بسیار زیادی برای جلوگیری از دزدی خودرو وجود دارد از قبیل خرید دزدگیر ماشین و خرید ردیاب خودرو اما قطع برق ماشین یکی از بهترین این روش‌ها است چه بسا بهتر از ابزارهای امنیتی عمل می‌کند. با قطع برق ماشین سارق نمی‌تواند خودروی شما را روشن کند و به این ترتیب خودروی شما از گزند سارق در امان می‌ماند. در این مقاله قصد داریم به ‌طور کامل در خصوص قطع برق ماشین برای جلوگیری از دزدی صحبت و شما را با صفر تا صد آن آشنا کنیم.

قطع برق ماشین برای جلوگیری از دزدی

علی‌رغم اینکه در سال‌های اخیر سیستم‌های افزایش امنیت خودرو پیشرفت بسیار چشمگیری داشته‌اند، متاسفانه باز هم شاهد افزایش آمار سرقت خودرو در کشور هستیم. این آمار روز افزون سرقت خودرو نشان می‌دهد تجهیزاتی که در حال حاضر برای افزایش امنیت خودرو استفاده می‌شود، کارایی لازم را ندارند. قطع برق ماشین یکی از روش‌های موثر برای جلوگیری از سرقت خودرو در برابر سارقان است. در این روش یک سوئیچ بر روی بخش‌های خاصی از خودرو مانند قسمت سوخت رسانی و سیستم برقی خودرو نصب می‌شود. به این ترتیب با فعال کردن سوئیچ، برق خودرو یا عملیات سوخت رسانی به ‌طور کامل قطع می‌شود و خودرو روشن نخواهد شد.

با قطع شدن برق خودرو (یا سیستم سوخت رسانی) تلاش‌های سارق برای روشن کردن خودرو به ثمر نمی‌نشیند و قید دزدیدن خودروی شما را خواهد زد (البته به شرطی که سوئیچ مخفی را پیدا نکند). از مهم‌ترین انواع سوئیچ مخفی موجود در بازار می‌توان به سوئیچ قطع کننده سوخت خودرو، سوئیچ قطع برق باتری، سوئیچ سیم استارت و سوئیچ جعبه فیوز اشاره کرد.

قطع برق ماشین برای جلوگیری از دزدی

بهترین محل برای نصب قطع کن برق ماشین کجاست؟

سوئیچ مخفی همان‌طور که از نامش پیداست، باید مخفی باشد و تنها یک نفر، آن هم مالک خودرو باید محل آن را بداند. پس یک محل مناسب برای نصب این سوئیچ باید پیدا کرد. محل‌های مختلفی برای نصب این سوئیچ وجود دارد که در ادامه به برخی از رایج‌ترین آن‌ها برای نصب سوئیچ مخفی اشاره شده است.

  1. یکی از مکان‌های مناسب برای نصب سوئیچ قطع برق زیر داشبورد است. این محل در دسترس راننده است و شما بدون نیاز به ابزار خاصی می‌توانید آن را فعال و غیر فعال کنید. البته سارقان معمولا بعد از اینکه متوجه روشن شدن خودرو می‌شوند، اولین جایی که نگاه می‌کنند زیر داشبورد است. پس این محل شاید نتواند خیلی جای مناسبی برای نصب سوئیچ مخفی باشد.
  2. بسیاری از راننده‌ها مایل هستند تا سوئیچ قطع برق را زیر کفپوش خودرو یا زیر صندلی خود نصب کنند. این محل از زیر داشبورد بهتر است، اما باز هم خیلی مطمئن نیست. معمولا سارقان حرفه‌ای سوئیچ نصب شده در این مکان را به راحتی پیدا و آن را غیرفعال می‌کنند.
  3. جعبه داشبورد اگر از نوع قفلی باشد، یک مکان مناسب برای نصب سوئیچ مخفی است. معمولا سارق برای باز کردن جعبه داشبوردی که قفل دارد به دردسر می‌افتد. بنابراین این احتمال وجود دارد که شما سر برسید و مانع سرقت خودروی خود شوید.
  4. برای نصب سوئیچ هیچ محدودیت مکانی وجود ندارد و شما می‌توانید هر مکانی را برای نصب انتخاب کنید. البته سوئیچ نباید در معرض مایعات (رطوبت و آب) قرار گیرد، پس محل نصب باید کاملا خشک باشد.

*‌ به شما پیشنهاد می‌کنیم که درست فکر کنید و یک مکانی را برای نصب پیدا کنید که عقل جن هم به آن نرسد چه برسد به ما!. چرا که ما در بالا تمامی مکان‌های نصب سوئیچ مخفی را لو دادیم.

نکات مهم در هنگام قطع برق ماشین برای جلوگیری از دزدی

 اگر فکر می‌کنید که نصب این سوئیچ کار ساده‌ای است باید به شما بگوییم که سخت در اشتباه هستید. شما باید در هنگام نصب سوئیچ قطع برق ماشین برای جلوگیری از دزدی، نکات زیادی را مد نظر داشته باشید. از جمله مهم‌ترین این نکات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. شما باید این سوئیچ را در محلی نصب کنید که دسترسی و پیدا کردن آن برای سارق بسیار سخت و دشوار باشد. اگر سوئیچ را در مکانی جلوی چشم نصب کنید، سارق خیلی راحت آن را پیدا و با فعال کردن سوئیچ، خودروی شما را به سرقت می‌برد.
  2. سوئیچی که نصب می‌کنید باید قدرتمند و با ولتاژ بالا باشد تا قرار گرفتن آن در سیستم برقی خودرو هیچ‌گونه آسیبی به آن وارد نکند.
  3. دستکاری سیستم برقی خودرو کار پر ریسکی است و این امکان وجود دارد که شما را با دردسر جدی روبه‌رو کند. به همین دلیل به شما توصیه می‌کنیم که نصب این سوئیچ را به متخصصان برق خودرو و مکانیک‌های باتجربه واگذار کنید. این افراد به خوبی از سیستم برقی آگاه هستند و بدون مشکل سوئیچ را روی خودروی شما نصب می‌کنند.
  4. بهتر است، نصب سوئیچ قطع برق ماشین را مانند یک راز نزد خود نگه دارید و به هیچ شخصی جای آن را نشان ندهید. نمی‌خواهیم خیلی بدبین به قضیه نگاه کنیم، اما به نظر ما بهتر است کسی از وجود سوئیچ قطع برق در خودروی شما و محل نصب آن مطلع نباشد.

مزایای نصب قطع کن برق ماشین

قطع برق ماشین برای جلوگیری از دزدی چه مشکلاتی دارد؟

در بالا به‌ طور کامل در خصوص این روش و کارایی آن در جلوگیری از سرقت صحبت کردیم. اما این روش مانند تمامی روش‌های افزایش امنیت خودرو معایبی دارد که بهتر است، شما با آن‌ها آشنا شوید. مهم‌ترین نقاط ضعف روش قطع برق ماشین برای جلوگیری از دزدی عبارتند از:

  1. سارقان خودرو به مراتب زرنگ‌تر از آن چیزی هستند که فکرش را می‌کنید. این امکان وجود دارد که سارق بعد از تلاش ناموفق برای روشن کردن خودروی شما متوجه قضیه شده و به دنبال سوئیچ مخفی شما بگردد. اگر سارق موفق به پیدا کردن سوئیچ مخفی شما شود، باید با خودروی خود خداحافظی کنید.
  2. اگر از سوئیچ‌هایی کم کیفیت برای این کار استفاده شود، احتمال بروز مشکل برای سیستم برق خودروی شما وجود دارد.
  3. نصب سوئیچ مخفی کار پر ریسکی است و اگر در جای درست نصب نشده باشد، خسارات شدیدی را به خودروی شما وارد می‌کند.

دیگر روش‌های جلوگیری از سرقت خودرو

در بالا با روش قطع برق ماشین برای جلوگیری از دزدی خودرو آشنا شدید. این روش اگرچه کارآمد است اما نقاط ضعف بسیار زیادی دارد. از دیگر روش‌های موثر برای جلوگیری از سرقت خودرو می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد.

  1. ردیاب یکی از کارآمدترین وسایل در جلوگیری از سرقت خودرو است. این وسیله به شما کمک می‌کند تا از موقعیت خودروی خود در هر لحظه آگاه شوید. با امکاناتی مانند خاموش کردن خودرو از راه دور، هشدار باز شدن درب‌ها، روشن شدن بدون مجوز خودرو و .. ردیاب یک محافظ درست و حسابی و همه فن حریف برای شما چه قبل و چه بعد از سرقت خودرو به شمار می‌رود.
  2. دزدگیرها نزدیک به یک قرن است که در کنار مالکان خودرو قرار گرفته‌اند و به آن‌ها در حفظ خودرو کمک می‌کنند. دزدگیرها به محض شکستن شیشه، باز شدن درب به صورت غیر مجاز، ضربه به خودرو و روشن شدن موتور آژیر را روشن و از سرقت خودرو جلوگیری می‌کنند.
  3. وسایلی مانند قفل پدال، قفل فرمان و .. نیز کارایی قابل توجهی در جلوگیری از سرقت خودرو دارند.
  4. البته برای جلوگیری از سرقت خودرو همیشه لازم نیست به سراغ ابزارهای امنیتی بروید. گاهی اوقات تنها با رعایت برخی نکات ایمنی می‌توانید از سرقت خودروی خود جلوگیری کنید. عدم پارک در خیابان‌های خلوت، پارک زیر دوربین مداربسته، سر زدن به خودرو در صورت داشتن توقف‌های بلند مدت، پارک در پارکینگ‌های عمومی و .. از جمله مهم‌ترین نکات امنیتی در حفظ خودرو به شمار می‌روند.
سخن پایانی

در این مقاله به ‌طور کامل در خصوص قطع برق ماشین برای جلوگیری از دزدی صحبت کردیم. این روش اگرچه در برابر سرقت خودرو تا حدود زیادی موثر است، اما نمی‌توان به‌ طور کامل به آن تکیه کرد. اگر برای نصب سوئیچ قطع برق اصرار دارید، به شما توصیه می‌کنیم که از این سوئیچ در کنار سایر تجهیزات افزایش امنیت خودرو مانند ردیاب و دزدگیر استفاده کنید. با نصب این تجهیزات به همراه یکدیگر ایمنی خودروی شما به طرز قابل قبولی بالا خواهد رفت و می‌توان گفت که خودروی شما عملا ضد سرقت خواهد شد.

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟