همه ی چیزهایی که در مورد آفرود باید بدانید | اینصب
x
X

همه ی چیزهایی که در مورد آفرود باید بدانید!

اگر به آفرود علاقه مندید اما نمی دونید از کجا شروع کنید. مقاله صفر تا صد آفرود برای شماست.

صفر تا صد آفرود

آفرود یا رانندگی در بیراهه ورزشی مهیج است که روز به روز بر تعداد علاقمندان آن افزوده می شود. این ورزش همانقدر که می تواند هیجان انگیز و مفرح باشد، در صورتی که اصول آن رعایت نشود، می تواند برای شما و طبیعت خطرناک باشد.

پس برای لذت بردن از بیراهه نوردی باید اصول اولیه آن را بلد باشید. ماشین و امکانات مناسب آفرود را داشته باشید. آموزش های لازم را برای آن دیده باشید و خلاصه، آماده ی لذت بردن از این تفریح جالب و باحال شده باشید. پس این شما و این، صفر تا صد آفرود که باید بدانید.

صفر تا صد آفرود که قبل از شروع باید بدانید

هوس امتحان آفرود با ماشین های سواری عادی را هرگز نکنید. خود آفرود نیاز به تجهیزات خاص دارد که به صورت مختصر به معرفی ویژگی های آن می پردازیم. برای اینکه خودرویی را مناسب آفرود بدانیم حداقل 2 ویژگی مهم باید در آن رعایت شده باشد. اولا باید مجهز به سیستم 4WD یا 4.4 باشد. به این معنی که خودرو باید به سیستم دیفرانسیل چهارچرخ متحرک مجهز باشد. ویژگی این دیفرانسیل این است که قدرت پیشرانه به هر چهارچرخ منتقل می شود. اما وجود این ویژگی به تنهایی برای افرود کافی نیست.

ویژگی مهم دوم در خودروهای آفرود وجود شاسی مستقل است. به این صورت که بدنه به صورت جداگانه ساخته شده و سپس بر روی شاسی سوار می شود. شاسی مستقل امکان اضافه کردن تجهیزات بیشتر و از همه مهمتر حرکت مستقل چرخ ها را فراهم می کند. به علاوه سیستم تعلیق خودروهایی که دارای این دو ویژگی هستند باید برای استفاده آفرود تنظیم شوند.

خودروی مناسب، اولین الزام آفرود

مدل های مختلفی از خودرو هستند که با دستکاری امکان استفاده برای آفرود را دارند. اما اگر بخواهیم مدل هایی که برای این ورزش مناسب تر هستند را نام ببریم باید از مدل های جیپ صحرا، شهباز، تویوتاهای پرادو، لندکروز و اف جی کروز نام برد. از نیسان ها مدل های پاترول، پیکاپ رونیز مناسب ترند .میتسوبیشی پاجرو و سانگ یانگ های موسو و رکستون هم برای آفرود  مناسب هستند. البته لیست ماشین های مناسب آفرود خیلی پرو پیمان تر از این حرف هاست که با یک تحقیق کوچک می توانید بنا به بودجه ای که دارید بهترین خودرو را انتخاب کنید.

حالا مجله اتوکار در یک مقاله بهترین خودرو های افرود سال 2021 را معرفی کرده دیفندر، جیپ رانگلر، تویوتای لندکروز مرسدس بنز Gکلاس، فورد رنجر رپتور و… .

خودروی مناسب، اولین الزام آفرود

صفر تا صد آفرود، لوازمی که باید به همراه داشته باشید

در یک آفرود حرفه ای و به طور کلی در مواجه با طبیعت همیشه باید برای اتفاقات غیر منتظره آماده باشید. پیش بینی تمام اتفاقات معمول و غیر معمول و را کرده باشید و تجهیزات لازم برای آن را به همراه داشته باشد. به هرحال طبیعت خیلی قابل پیش بینی نیست. لباس و کفش مناسب به همراه داشته باشید. سایبان و چادر را فراموش نکنید. شما به وافل برد و وینچ حداقل 4 تنی احتیاج دارید. لاستیک زاپاس، لوازم پنچر گیری، ابزار ساده تعمیرات دم دستی را به همراه داشته باشید. قطب نما سیستم ناوبری ماهواره ای ردیاب و جامپ استارتر از لوازم ضروری هستند. این آخری مهمترین کمک رسان شماست در صورتی که باتری ماشین به اصطلاح بخوابد. بیل، پرچم مخصوص آفرود را فراموش نکنید.

چراغ قوه، کمپرسورباد، طناب، قلاب، قرقره، کابل بکسل 10 تنی، تیغه برف پاک کن را همراه داشته باشید. برای موارد خاص احتیاج به چند گالن بنزین دارید. بی سیم برای ارتباط با سایر هم سفر های خود، زنجیر چرخ را فراموش نکنید. خلاصه آفرود رفتن شوخی بردار نیست. کیف کمک های اولیه، کیسه زباله، باربند، کپسول آتش نشانی از تجهیزات مهم هستند. جز اینها فندک، شمع، اجاق گاز مسافرتی هدلایت، کپسول گازو… را هم به لیست تجهیزات اضافه کنید.

خلاصه همیشه تصور کنید در شرایط نامناسبی گیر افتاده اید و باید تا رسیدن امداد از پس شرایط بد بر بیایید.

نکاتی که باید برای آفرود در محیط های مختلف بدانید

بسته به اینکه برای آفرود چه منطقه و مکانی را در نظر گرفته اید نکاتی هست که باید رعایت کنید. اگر مجبور به عبور از سطوح گل آلود و باتلاقی هستید، حتما باید عمق آن سطح را سنجیده باشید. ریسک رانندگی در باتلاق و گل و لای عمیق و گیر کردن ماشین را در نظر بگیرید. برای رانندگی در کویر انتخاب لاستیک های با آج درشت یک اشتباه بزرگ است. علاوه بر کندن شن ها و فرورفتن ماشین لاستیک های با آج درشت برای طبیعت کویر بسیار مضر است.

اگر برای رانندگی خط ساحلی را در نظر گرفتید باد تایرها را از 20PSI کم کنید. برای جلوگیری از گیرکردن در ماسه ها از چرخشی ناگهانی فرمان خودداری کنید. تکنیک های آفرود در هر محیطی رادر حد لازم بلد باشید. بطور مثال در صورت استفاده از گاز زیاد برای ماشینی که در ساحل گیرکرده، بیشتر فرو خواهید رفت. رانندگی در جاده های برفی خطر لیز خوردن را به همراه دارد. در این مواقع از سرعت کم و ترمزهای آرام کمک بگیرید. باد لاستیک ها در برف بین 15 تا 20PSI باشد.

همه ی چیزهایی که در مورد آفرود

محیط های صخره ای و نکات بیشتر آفرود

برای رانندگی در مسیرهای صخره ای از دنده سنگین استفاده کنید. سرعت خود را در حد متوسط و پایین نگه دارید. قبل از رانندگی در این مسیرها از امکان و روش های تنظیم فنر های ماشین مطمئن باشید. اگر فنرها قابل تنظیم هستند، حتی الامکان ارتفاع آن را افزایش دهید. به آرامی گاز دهید تا بتوانید ماشین را در بین صخره ها و موانع کنترل کنید. برای گذشتن از رودخانه بیشترین مراقبت ها را داشته باشید. همیشه احتیاط کنید و از ورود به جریان شدید آب خودداری کنید. همیشه اول عمق آب و جریان آن را بسنجید. از عدم ورود آب به موتور ماشین مطمئن شوید.

صبر کنید تا دیفرانسیل و موتور خنک شوند و از لوله های اسنورکل بر روی خودرو برای تنفس بهتر خودرو استفاده کنید. همیشه در مواقع افرود آهسته و با سرعت مطمئن حرکت کنید و روی مسیر و نکات ویژه آن تمرکز کنید. صفحه نمایش خودرو را فراموش نکنید. همیشه اطلاعات آن را با دقت در نظر داشته باشید. دور موتور را پایین نگه دارید. موانع را با دقت و بدون تعویض دنده رد کنید. به فرمان خودرو دقت ویژه ای داشته باشید. با گروه های مختلف در ارتباط باشید و از تجربیات آن ها  استفاده کنید. جز اینها مقالات مرتبط را مطالعه کنید و اطلاعات خود را درباره روش های جدید و توصیه ها بالا ببرید.

در این مقاله صفر تا صد آفرود با تمام جزئیات گفته شد. اگر سوالی داشتید که در این مقاله پاسخ آن را نیافتید می توانید سوال خود را در قسمت دیدگاه، از ما بپرسید.

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟