طریقه باتری به باتری ماشین های سنگین | اینصب
x
X

طریقه باتری به باتری ماشین های سنگین

وقتی در مورد شارژ باتری آن هم در خودرو سنگین صحبت می‌کنیم، منظور ما استفاده از روشی برای تامین انرژی باتری خودرو سنگین است. درواقع می‌خواهیم باتری را از حالت تخلیه به حالت شارژدهی یا سطح شارژ باتری نرمال برگردانیم تا نیروی لازم برای عملکرد خودرو بطور نرمال و بهینه را  تامین کند. حالا برای شارژ باتری خودرو سنگین، روش‌های مختلفی وجود دارد. اولین کار و معمول‌ترین راه برای شارژ منبع تغذیه ماشین، باتری به باتری ماشین های سنگین است. شما می‌توانید از شارژر باتری یا همان جامپ استارتر استفاده کنید. در ادامه مفصل‌تر به این موضوع خواهیم پرداخت.

راهنمای کامل مراحل باتری به باتری ماشین های سنگین

چه موقع برای شارژ باتری از روش باتری به باتری ماشین های سنگین استفاده می‌کنیم؟ در خودرو سنگین برای شرایط خاص و ضروری شما می‌توانید از روش باتری به باتری استفاده کنید. زمانی که باتری اصلی خودرو سنگین شما ضعیف شد یا نمی‌توانید خودرو را راه اندازی کنید از باتری دیگری که در دسترس دارید، استفاده کنید. حالا این باتری می‌تواند باتری خودرو دیگر یا باتری قابل حمل باشد. برخی مواقع هست که باتری شما برای عملکرد موتور سیستم‌های الکتریکی یا تجهیزات خاص نیاز به توان بیشتری دارد. در این موارد هم می‌توانید از باتری به باتری به عنوان منبع توان موقت استفاده کنید.

برای شرایط اضطراری مثل خرابی باتری اصلی، باتری به باتری توسط ماشین دیگر، یک پشتیبان فوق العاده مفید است. اما باید در نظر داشته باشید که این روش شارژ باتری خودرو سنگین نیاز به یک باتری قابل حمل و یا خودرو دیگری با باتری مناسب دارد. اگر هیچ کدام از این شرایط را ندارید باید از جامپ استارتر استفاده کنید. اما برای باتری به باتری کردن ماشین های سنگین نکاتی هست که باید رعایت کنید.

باتری به باتری ماشین های سنگین

مرحله اول: رعایت نکات ایمنی

ماشین‌های مختلف تفاوت‌هایی با هم دارند پس راهنمای ماشینتان را مطالعه کنید. در شارژ باتری خودرو سنگین نکات ایمنی مثل استفاده از عینک و دستکش را فراموش نکنید. دقت کنید وقتی شروع به کار کنید که باتری کاملا خنک باشد. برای خنک شدن باتری قبل از شروع، برای دقایقی کاپوت را باز بگذارید. همیشه باتری خودرو را چک کنید و از روش‌های مراقبت از باطری قافل نشوید. بطور مثال باتری را در دمای مناسب نگهداری کنید. درجه حرارت خیلی بالا یا پایین، عمر باتری را کوتاه می‌کند. باتری را به طور منظم بررسی کنید اگر سطح باتری کثیف یا اکسیده شده، آن را پاک کنید و رطوبت محیط اطراف باتری را کاهش دهید. همیشه مراقب نشانه‌های خالی یا ضعیف شدن باتری باشید و هرچه زودتر نسبت به شارژ باتری یا تعویض آن اقدام کنید.

مطالعه کنید: ویژگی های بهترین جامپ استارتر خودرو

مرحله دوم: باتری به باتری کردن ماشین سنگین

حالا که باتری ماشین سرد شده و شارژر و ماشین خاموش هستند، ماشین را در جای مناسب پارک کنید و مراقب امکان جرقه دود و … باشید. برای باتری به باتری کردن، شارژر باتری دارید؟ اگر جوابتان مثبت است، پس در مرحله اول شارژر را به باتری متصل کنید. در این مرحله گیره مثبت که عموما قرمز رنگ است را پایانه مثبت و برعکس گیره منفی سیاه رنگ را به قسمت مشخص شده روی بدنه یا شاسی خودرو متصل کنید. همینجا مراقب باشید که اتصال گیره منفی به پایانه منفی خطر نشت گاز هیدروژن انفجار و آتش سوزی را به دنبال دارد.

برای شارژ باتری خودرو سنگین، اگر شارژ خودروی شما احتیاج به منبع تغذیه دارد منبع تغذیه را متصل کنید و اجازه دهید که کار خودش را انجام بدهد. عموما پس از کامل شدن، شارژ باتری به صورت خودکار متوقف می‌شود. بعد از توقف عملیات شارژ، وقت آن می‌رسد که شارژر را جدا کنید. باتری را خاموش کنید و شارژر را از منبع تغذیه جدا کنید. حالا باید گیره‌ها را جدا کنید.

برای شارژ باتری خودرو سنگین زمانی که شارژر ندارید استفاده از جامپ استارتر و کابل های جامپر بهترین روش است. تمام لوازم جانبی را خاموش کنید. اتصال کابل‌های جامپر را از کابل‌های مثبت به پایانه مثبت باتری دشارژ و باتری سالم شروع کنید. سپس کابل‌های منفی را به پایه باتری و شاسی یا بلوک موتور متصل کنید. حالا موتورها را روشن کنید. ابتدا از موتور با باتری سالم آغاز کنید سپس ماشین با باتری خاموش را روشن کنید. در نهایت صبر کنید تا هر دو خودرو برای چند دقیقه در حالت استراحت باشند.

باتری به باتری کردن ماشین

نکات پایانی در شارژ باتری خودرو سنگین

برای جدا کردن گیره و کابل‌ها همیشه برعکس حالت اتصال، عمل کنید. به این صورت که گیره منفی یا سیاه را از خودرو با باتری خراب جدا کنید. سپس گیره منفی متصل به باتری سالم را جدا کنید. حالا نوبت گیره‌های مثبت است. ابتدا گیره مثبت را با باتری سالم از خودرو جدا کنید. در نهایت باید گیره مثبت یا قرمز رنگ را از خودرو دارای باطری دشارژ جدا کنید. حتما قبل از شروع عملیات شارژ باتری، دستورالعمل‌ها و نکات شارژ و دفترچه راهنما را به خوبی مطالعه کنید. مدت زمان شارژ باتری بنا به قدرت شارژ و ولتاژ باتری شما ممکن است از چند ساعت تا چند روز طول بکشد.

فراموش نکنید که وقتی از کابل جامپر استفاده می‌کنید موتور خودرو را بلافاصله خاموش نکنید. حداقل پانزده دقیقه صبر کنید تا باتری خودرو به شارژ ادامه بدهد. اگر مراحل باتری به باتری کردن خودرو را درست و براساس دستورالعمل‌ها انجام بدهید، باتری به باتری کردن، ضرری برای ماشین شما نخواهد داشت. بطور مثال باید دقت کنید که قبل از استارت موتور خودرو، باتری آن توسط خودرو دیگر روشن شده باشد. همچنین پس از استارت زدن خودروی خراب و به محض روشن شدن، کابل‌ها را جدا کنید تا از به وجود آمدن ایرادات در قسمت‌های برقی خودرو جلوگیری کنید.

خب همانطور که دیدید طریقه باتری به باتری ماشین های سنگین اصلا کار پیچیده‌ای نیست و به شرطی که دستورالعمل را رعایت کنید به همین راحتی موفق به شارژ باتری خودرو خواهید شد. فراموش نکنید که مهم‌ترین نکته بررسی باتری ماشین و نشانه‌های دشارژ شدن آن است. شارژ به موقع باتری مهم‌ترین نکته‌ای است که هرگز نباید فراموش کنید.

سخن آخر

در این مقاله درباره‌ی روش باتری به باتری ماشین های سنگین و سبک صحبت کردیم. همان‌طور که اشاره کردیم، دو روش برای اینکار وجود دارد، یک روش که از طریق کمک گرفتن از باتری یک خودروی دیگر است و روش دوم استفاده از جامپ استارتر است. استفاده از جامپ استارتر کار را برای شما بسیار راحت خواهد کرد و نیاز شما را به یک خودروی دیگر از بین می‌برد. این وسیله در مواقعی که شما در مکان خلوت و یا در جاده هستید و یا در نیمه‌های شب در جاده گرفتار شده‌اید، بسیار کارآمد و مفید خواهد بود. چنانچه قصد خرید این وسیله را داشتید، می‌توانید به سایت اینصب مراجعه کنید و یا از کارشناسان ما کمک بگیرید.

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟