بررسی کامل انواع هدلایت خودرو موجود در بازار ایران | اینصب
x
X

بررسی کامل انواع هدلایت خودرو موجود در بازار ایران

صحت و نحوه کار کردن تمامی چراغ‌های خودرو از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است؛ اما این چراغ‌های جلو است که در دل شب شما را به مقصد می‌رسانند. امروزه به دلیل طول عمر بالا و نوردهی بسیار مطلوب از هدلایت‌ خودرو به عنوان چراغ جلو (نور بالا، نور پایین و مه شکن (پروژکتور) به جای لامپ‌های قدیمی استفاده می‌شود. هدلایت‌ها در انواع مختلف تولید و به بازار عرضه می‌شوند و شما برای خرید بهترین و مناسب‌ترین هدلایت برای خودروی خود، نیاز دارید تا به خوبی با انواع هدلایت خودرو آشنا باشید. در این مقاله در خصوص انواع هدلایت و ویژگی‌های آن‌ها صحبت خواهیم کرد و به شما در خرید آن‌ها کمک می‌کنیم.

انواع هدلایت خودرو

محبوبیت هدلایت‌ها در بین مردم سبب شده است تا شرکت‌ها و برندهای مختلفی به سراغ تولید هدلایت خودرو بروند. این تنوع برند سبب پیدا شدن انواع هدلایت خودرو در بازار ایران شده است. هدلایت‌ها در دسته‌های مختلف تقسیم‌بندی می‌شوند که در ادامه به معرفی آن‌ها خواهیم پرداخت.

انواع هدلایت خودرو

انواع هدلایت خودرو بر اساس پایه

منظور از پایه هدلایت همان سوکتی است که هدلایت خودرو را به سیستم برقی خودرو متصل می‌کند. پایه‌های هدلایت دارای تنوع و گستردگی بسیار زیادی هستند و بسته به جایگاهی که از هدلایت استفاده می‌شود و نوع خودرو، پایه هدلایت می‌تواند متفاوت باشد. به عنوان مثال خودروی رانا برای نور پایین، نور بالا و چراغ مه ‌شکن خود به ترتیب به پایه هدلایت‌های H7، H1 و H3 نیاز دارد. برای آشنایی کامل به پایه‌های خودرو می‌توانید سری به مقاله “بررسی انواع پایه های هدلایت خودرو بر اساس نوع خودرو ” بزنید.

انواع هدلایت بر اساس چیپ

یکی از مهم‌ترین تقسیم‌بندی‌های انواع هدلایت خودرو دسته‌بندی بر اساس چیپ است. چیپ نحوه آرایش لامپ‌های LED بر روی بُرد را نشان می‌دهد. نحوه قرار گرفتن و چینش لامپ‌های LED بر روی برد تاثیر بسیار زیادی بر طول عمر، کیفیت نور و قدرت هدلایت دارد. به‌طور کلی هدلایت‌ها بر اساس چیپ در سه دسته اصلی SMD ،CSP و Cob تقسیم‌بندی می‌شوند.

1. انواع هدلایت خودرو CSP:

هدلایت خودرو CSP یکی از بهترین انواع هدلایت خودرو موجود در بازار است. این هدلایت‌ها که تقریبا تازه وارد بازار شده‌اند، شدت نور و طول عمر بسیار بالایی دارند. دلیل طول عمر بالایی این نوع از هدلایت حذف سیم رابط لامپ به برد است.  هدلایت خودرو CSP سایز کوچک‌تری نسبت به سایر هدلایت‌ها دارد و مصرف باتری آن نیز کمتر است.

2. هدلایت SMD:

در هدلایت‌های SMD لامپ‌ها به‌صورت جداگانه بر روی برد نصب می‌شوند. نصب به ‌صورت جداگانه بر روی برد سبب شده است تا سایز هدلایت‌های SMD بزرگ باشد. میزان انتشار نور این دسته از هدلایت‌ها قابل قبول و با استانداردهای روز دنیا مطابقت دارد.

3. هدلایت Cob:

هدلایت‌های Cob نیز مانند SMD به عنوان لامپ‌های ال ای دی شناخته می‌شود و ماهیت آن‌ها یکی است. اما هدلایت Cob برعکس هدلایت SMD به صورت مجموعه‌ای از LEDها بر روی برد نصب می‌شوند. البته این دو نوع هدلایت از نظر تعداد دیود، میزان گرمای تولیدی، بازده نوری و نوع نوری که تولید می‌کنند نیز با یکدیگر متفاوت هستند.

انواع هدلایت خودرو بر اساس فن

یکی دیگر از عواملی که انواع هدلایت خودرو را بر اساس آن تقسیم‌بندی می‌کنند، فن است. همان‌طور که می‌دانید هدلایت‌ها برای روشن شدن، جریان برق را از خود عبور می‌دهند، این عبور جریان باعث ایجاد گرما و در نتیجه بالا رفتن دمای هدلایت می‌شود. در بیشتر موارد این درجه حرارت به حدی زیاد است که برای کاهش دادن آن نیاز به خنک کننده یا همان فن است. معمولا نصب هدلایت‌های فن‌دار سخت‌تر از نمونه‌های بدون فن است. علاوه بر نصب سخت هدلایت‌های خودرو فن دار معمولا قیمت بالاتری نسبت به نمونه‌های معمولی دارند و میزان نوردهی آن‌ها نیز کمی کمتر به نظر می‌رسد.

مطالعه بیشتر: ویژگی های قوی ترین هدلایت خودرو

انواع هدلایت بر اساس جهت‌های پخش نور

هدلایت‌های خودرو را بر اساس جهت‌هایی که نور را پخش می‌کنند نیز تقسیم‌بندی می‌کنند. هدلایت‌های خودرو این قابلیت را دارند که نور خود را در جهت‌های مختلف منتشر کنند. هر اندازه که جهت‌های پخش نور بیشتر باشد، پخش نور هدلایت نیز بیشتر خواهد بود. انواع هدلایت خودرو بر اساس جهت‌های پخش نور به سه دسته یک طرفه (توانایی پخش نور تنها در یک جهت، معمولا جلو، را دارند)، دو طرفه (توانایی پخش نور در دو جهت را دارند) و چهار طرفه (توانایی پخش نور در چهار جهت را دارند) تقسیم‌بندی‌ می‌شوند.

انواع هدلایت ماشین

انواع هدلایت خودرو بر اساس میزان توان مصرفی

توان مصرفی هر هدلایت متفاوت است و همین موضوع سبب شده است تا در بازار انواع هدلایت خودرو بر اساس میزان توان مصرفی نیز وجود داشته باشد. برای مثال برای چراغ‌های مه شکن که کوچکتر از سایر چراغ‌ها هستند، معمولا از هدلایت‌هایی استفاده می‌شود که توان مصرفی آن‌ها 30 وات است. به یاد داشته باشید که توان مصرفی هدلایت باید با ظرفیت چراغ خودرو تناسب داشته باشد. رعایت تناسب بین ظرفیت چراغ خودرو و توان مصرفی هدلایت از سوختگی سوکت هدلایت و سایر اتصالات آن جلوگیری می‌کند.

تقسیم بندی انواع هدلایت ماشین بر اساس درایور

درایورهای هدلایت باعث بهینه‌سازی جریان برق ماشین می‌شوند و وظیفه اصلی آن‌ها جلوگیری از ایجاد نوسان در جریان برق ورودی به هدلایت خودرو است. در بازار هدلایت‌های خودرو در انواع با و بدون درایور وجود دارند که شما می‌توانید به راحتی آن‌ها را از فروشگاه اینترنتی اینصب تهیه کنید. هدلایت‌هایی که با درایور اینتلیجنت وارد بازار می‌شود، این قابلیت را دارند که میزان توان مصرفی هدلایت را در شرایطی که دمای آن بسیار بالا رفته است، کاهش دهند. با کاهش میزان توان مصرفی هدلایت نور کمتری از خود ساطع می‌کند و همین موضوع سبب می‌شود تا دمای هدلایت پایین آید.

هدلایت‌هایی که در بازار به عنوان هدلایت‌های بدون درایور شناخته می‌شوند در واقع بدون درایور نیستند! در این نوع از هدلایت درایور به صورت آنبورد کار گذاشته شده است و به همین دلیل لزومی به استفاده از درایورهای خارجی برای حفظ هدلایت از آسیب وجود ندارند.

سخن پایانی:

هدلایت‌ها تنوع زیادی دارند و این تنوع باعث سردرگمی خریدار می‌شود. در این مقاله به‌طور کامل و مفید در خصوص انواع هدلایت خودرو در بازار ایران صحبت کردیم و شما را با آن‌‌ها آشنا کردیم. هدلایت‌ها کیفیت نور بسیار مطلوبی دارند و علاوه بر زیبایی خارق‌العاده شما را از شر دید کم در هنگام رانندگی در شب خلاص می‌کنند. پیشنهاد می‌کنیم که در هنگام خرید مزایا و معایب هر دسته از هدلایت‌ها را مطالعه کنید تا خرید بهتری داشته باشید. فروشگاه اینصب مشاوره رایگان دارد و شما می‌توانید با کارشناسان فروش تماس بگیرید و مشاوره رایگان برای خرید انواع هدلایت خودرو دریافت کنید.

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟