معرفی انواع دستگاه DVR | اینصب
x
X

معرفی انواع دستگاه DVR

با انواع دستگاه DVR آشنا هستید؟ Digital Video Recorder ( ضبط‌کننده ویدیو دیجیتال) یا به اختصار دستگاه DVR، یکی از اجزاء اساسی سیستم‌های مداربسته است. این دستگاه برای ذخیره، ضبط و مدیریت تصاویر دریافتی از دوربین مداربسته و یا تنظیمات این تصاویر، استفاده می‌شود. در واقع برای استفاده از دوربین مداربسته به DVR نیاز دارید. طرز کار دستگاه DVR در سیستم مداربسته به‌طور‌خلاصه به این شکل است، دوربین مداربسته تصاویر را به DVR ارسال می‌کند. DVR تصاویر را با ثبت زمان دقیق در هارد ذخیره می‌کند و به شما اجازه می‌دهد تا هرزمان نیاز داشتید، امکان بازبینی این تصاویر را داشته باشید. دستگاه DVR همچنین امکان مشاهده تصاویر زنده یا ضبط‌ شده را از طریق اینترنت یا تلفن همراه و امکان پردازش و تحلیل این تصاویر را هم به کاربران می‌دهد.

در این مقاله با انواع دستگاه DVR آشنا می‌شوید و همه‌ی اطلاعاتی که برای انتخاب مناسب‌ترین دستگاه  DVR نیاز دارید را دریافت می‌کنید.

انواع دستگاه DVR

انواع دستگاهdvr چه ویژگی‌هایی دارند؟

گفتیم که DVR دستگاهی است، برای ذخیره، ضبط و مدیریت تصاویری که دوربین مداربسته دریافت می‌کند. انواع مختلفی از DVR در بازار موجود است؛ که تفاوت‌هایی با‌هم دارند؛ اما برخی قابلیت‌ها بین انواع ‌ DVR مشترک است. در ادامه تعدادی از این کاربردهای مشترک انواع دستگاه DVR را خواهید دید.

  • ضبط و بازبینی تصاویر دوربین مداربسته
  • نمایش تصاویر دوربین به‌صورت هم‌زمان و یکپارچه
  • مدیریت و تنظیم تصاویر ارسالی
  • قابلیت اتصال به شبکه و انتقال تصاویر دوربین به کامپیوتر
  • تشخیص افراد یا اشیاء متحرک
  • امکان ارسال پیامک، ارسال ایمیل یا آژیر خطر، درصورت قطع ناگهانی دوربین یا حرکت افراد
  • قابلیت کنترل دوربین‌های گردان

اما انواع دستگاه DVR  تفاوت‌هایی هم باهم دارند. این دستگاه‌ها حافظه داخلی ندارند و برای ذخیره این تصاویر به هارد‌ دیسک نیاز دارند. حجم هارد مورد‌نیاز دستگاه بر اساس مدل دستگاه و تعداد دربین‌های سیستم مداربسته متفاوت است. به‌طور مثال دستگاه DVR دارای 4 کانال از یک هارد، دستگاه دارای 8 کانال از 1 یا 2 هارد و یا دستگاه دارای 32 کانال از 2 تا 7 هارد پشتیبانی می‌کند؛ که این تعداد مدت‌زمان ذخیره‌سازی دستگاه DVR را مشخص می‌کند. به‌غیر‌از هارد، انواع دستگاه DVR کیفیت‌های مختلفی از دوربین را پشتیبانی می‌کنند. این دستگاه‌ها از لحاظ نوع و تعداد ورودی و خروجی هم باهم متفاوت هستند. انواع خروجی DVR ها شامل: USB، LAN، VGA، RS482 و HDMI است و برخی از مدل‌ها دو خروجی مختلف دارند. این‌ها برخی از تفاوت‌های دستگاه‌های DVR است.

با این مقدمه کوتاه به معرفی انواع دستگاه DVR  و مشخصات هرکدام خواهیم پرداخت. به‌طور‌کلی سه مدل دستگاه DVR وجود دارد:

نوع اول: دستگاه DVR جاسازی شده

Embedded DVR که به آن DVR آنالوگ هم گفته می‌شود، همانطور که پیداست، تصاویر دوربین‌های آنالوگ را بعد از فشرده‌سازی بر روی یک هارد محلی ذخیره می‌کند. این نوع از انواع دستگاه dvr ، جزو دستگاه‌های مستقل هستند، به این معنی که نرم‌افزار و سیستم‌ عامل این dvr روی یک تراشه و در محفظه داخلی دستگاه قرار دارد. همچنین در این مدل از دستگاه‌های dvr برای زمانی که احتیاج به افزایش حجم و زمان ضبط و ذخیره تصاویر دوربین مداربسته باشد، تعدادی فضای اضافی برای هارد دیسک و همین‌طور اتصالات هارد اکسترنال، پیش‌بینی شده است. این نوع dvr به‌دلیل استفاده از یک سیستم ‌عامل داخلی خاص، در برابر آسیب‌های خارجی مثل ویروس، حملات مخرب یا هکرها کمتر از سایر دستگاه‌ها آسیب‌پذیرند.

نوع دوم: دستگاه DVR مبتنی بر PC

PC- based DVR ها همانطور که پیداست، نوعی از انواع دستگاه DVR هستند؛ که در یک PC یا  کامپیوتر شخصی ادغام شدند. Dvr مبتنی بر کامپیوتر، ورودی‌های آنالوگ را به سیگنال دیجیتال تبدیل می‌کند و بعد از فشرده‌سازی برای پردازش، به هارد منتقل می‌کند. این dvr‌ها شامل برد ویدیویی، کارت شبکه، درایو حافظه، مادربرد و یک کارت ضبط DVR هستند؛ که در کیس این کامپیوتر قرار دارد. برروی این کارت، برای دوربین‌های آنالوگ و دوربین‌های IP ورودی‌های ویدیویی و پورت‌های اترنت وجود دارد. مزیت مهم استفاده از این نوع دستگاه DVR ، انعطاف‌پذیری فضای ذخیره‌ سازی است. این سیستم، به کاربر چند امکان خوب می‌دهد: ازجمله افزودن هارد‌ بیشتر برای ارتقاء حافظه، امکان سفارشی کردن دسترسی از راه دور و  همین‌طور امکان جستجو و بازیابی تصاویر ضبط‌ شده برای کاربران، در هر زمانی که بخواهند.

نوع سوم: انواع دستگاه DVR هیبریدی

دستگاه‌های Hybrid DVR نوعی از DVR ها هستند؛ که برای هر دو نوع دوربین‌های آنالوگ و دوربین‌های تحت شبکهIP قابل‌استفاده هستند. سیستم‌های هیبریدی هر دو نوع این دوربین‌ها را در خود دارند، به این صورت که عموما برای قسمت‌های مهم‌تر که نیاز به کیفیت و وضوح بیشتری هست از دوربین‌های IP و برای سایر نقاط، از دوربین‌های آنالوگ استفاده می‌شود. استفاده از سیستم هیبریدی، بهترین روش صرفه‌جویی در هزینه‌هاست و مناسب مواقعی است که احتیاج به افزایش دوربین مداربسته دارید. مزیت اصلی استفاده از انواع دستگاه dvr هیبریدی در پشتیبانی، مدیریت و ضبط هر دو دوربین آنالوگ و دوربین تحت شبکه است. فراموش نکنید که در سیستم‌های هیبریدی، ظرفیت هارد دیسک و پهنای باند اهمیت زیادی دارند.

دستگاه DVR

ویژگی های مهم انواع دستگاه DVR برای خرید

چطور بهترین نوع از انواع DVR موجود برای خرید را انتخاب کنید؟ برای خرید یک دستگاه DVR مناسب دوربین خود به این نکات دقت کنید: دستگاهی که انتخاب می‌کنید علاوه بر کیفیت بالا باید قیمت مناسبی هم داشته باشد. اما برای بررسی کیفیت دستگاه مواردی هست که باید در نظر بگیرید.

حجم ذخیره و مدت‌زمان نگهداری تصاویر: همانطور که گفتیم انواع دستگاه DVR حافظه داخلی ندارد؛ بنابراین حجم و تعداد هارد دیسکی که دستگاه پشتیبانی می‌کند، اهمیت زیادی دارد.

فرمت فشرده سازی دستگاه DVR: فرمت فشرده‌سازی یکی از مهم‌ترین مواردی است که قبل از خرید دستگاه باید در نظر بگیرید. کم‌کردن حجم فایل‌ها با فرمت‌های مختلف فشرده‌سازی، به‌طوری‌که کیفیت تصاویر تغییر نکند، حجم مورد‌نیاز هارد را کاهش می‌دهد و در کاهش هزینه خرید هارد موثر است.

کیفیت تصاویر ضبط ‌شده: در انتخاب انواع دستگاه DVR ، کیفیت تصاویر را بررسی کنید. برای اینکه بتوانید تصاویر را با حداکثر کیفیت دوربین مداربسته ذخیره کنید، احتیاج به نوعی از DVR دارید که از حداکثر کیفیت دوربین شما پشتیبانی کند.

تعداد کانال دستگاه: تعداد کانال DVR بر اساس کاربری شما و تعداد دوربینی که نیاز دارید، مشخص می‌شود. برای انتخاب تعداد کانال، به این شکل عمل کنید: اگر تا 4 دوربین داشته باشید، به یک DVR 4 کانال احتیاج دارید.  پشتیبانی تا 8 دوربین مداربسته، یک DVR دارای 8 کانال و استفاده تا16 دوربین، DVR دارای 16 کانال لازم دارد. اگر از تعداد دوربین‌های تا 32 عدد استفاده می‌کنید، به یکی از انواع دستگاه DVR دارای 32 کانال احتیاج دارید.

شناخت و انتخاب درست انواع دستگاه DVR، در کیفیت نهایی تصاویر سیستم دوربین مداربسته شما، تاثیر زیادی دارد. ما در این مقاله سعی کردیم شما را با انواع DVR ها و ملاک‌های انتخاب بهترین دستگاه آشنا کنیم. امیدواریم مطالب این مقاله به شما در انتخاب بهترین دستگاه DVR کمک کند. مثل همیشه یادآوری می‌کنیم که برای انتخاب و خرید مناسب‌ترین انواع DVR  با همکاران ما در اینصب تماس بگیرید.

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟