آیا دزدگیر اماکن قابل هک شدن است؟ | اینصب
x
X

آیا دزدگیر اماکن قابل هک شدن است؟

این روزها خرید دزدگیر اماکن بسیار رایج شده و برای حفاظت از ساختمان‌ها به وفور از آن استفاده می‌شود. یکی از بزرگترین نگرانی‌ها و دل مشغولی‌های افرادی که از دزدگیر اماکن استفاده می‌کنند، هک شدن دزدگیر اماکن توسط هکرها است. اما آیا واقعا دزدگیر اماکن قابلیت هک شدن دارد؟ متاسفانه پاسخ به این سوال بله است. اگرچه دزدگیرهای اماکن عملکرد خارق‌العاده‌ای در برابر سرقت دارند و می‌توانند از اموال شما در برابر سارقان محافظت کنند. اما سارقان نیز بیکار نشسته‌اند. آن‌ها با پیشرفت تکنولوژی خود را برای از کار انداختن این قبیل سیستم‌ها به‌روز کرده‌اند.

در حال حاضر سارقان می‌توانند با استفاده از تجهیزات مختلف دزدگیرهای اماکن را هک کنند. هک شدن دزدگیر اماکن به دست سارقان به معنی ورود بدون دردسر آن‌ها به محل و انجام سرقت است. در ادامه در خصوص روش‌های هک کردن سیستم‌های امنیتی و نقاط ضعف این سیستم‌ها صحبت می‌کنیم. همچنین به شما خواهیم گفت که برای جلوگیری از این موضوع باید چه اقداماتی را انجام دهید.

روش‌های مختلف هک شدن دزدگیر اماکن توسط سارق 

سارق برای هک کردن دزدگیر اماکن از روش‌های مختلفی استفاده می‌کند که در ادامه به‌ طور مختصر به برخی از مهم‌ترین آن‌ها اشاره شده است.

هک شدن دزدگیر اماکن با امواج رادیویی

هک شدن دزدگیر اماکن با امواج رادیویی یکی از رایج‌ترین روش‌های از کار انداختن سیستم‌های دزدگیر است. دزدگیرهای بدون سیم برای برقراری ارتباط بین تجهیزات مختلف مانند چشمی، شوک سنسور، آژیر و .. از امواج رادیویی استفاده می‌کنند. ایجاد هرگونه اختلال در ارسال و دریافت این امواج توسط دزدگیر باعث مختل شدن سیستم امنیتی شما می‌شود. این حملات معمولا با نام جامینگ (Jamming) شناخته می‌شوند.

سیستم‌هایی وجود دارند که می‌توانند باعث گیج شدن و سردرگمی دزدگیر و در نهایت مختل شدن عملکرد دزدگیرها شوند. متاسفانه سارقان از این روش استفاده و با ارسال فرکانس‌های مختلف به دزدگیر آن را سردرگم می‌کنند. به این ترتیب دزدگیر دیگر قادر به تشخیص فرکانس‌های صحیح نخواهد بود و سارق می‌تواند به راحتی از سیستم امنیتی عبور کرده و وارد ساختمان شود.

خوشبختانه شرکت‌های ساخت دزدگیر از این ضعف سیستم‌های امنیتی خود آگاه شده‌اند و آن را تحت عنوان anti- Jamming طراحی کرده‌اند. این سیستم از مسدود شدن سیگنال‌ها جلوگیری می‌کند. علاوه بر این سیستم آنتی جامینگ بعد از ارسال امواج توسط خرابکاران موضوع را به سرعت گزارش می‌دهد و مالک را از احتمال هک شدن دزدگیر اماکن مطلع می‌سازد.

آیا دزدگیر اماکن قابل هک است

هک کردن دزدگیر با استفاده از ریموت

هک شدن دزدگیر اماکن با استفاده از ریموت نیز بسیار شایع است. مالکان برای ورود به منزل و از کار انداختن دزدگیر از ریموت استفاده می‌کنند. اگر سارق به این ریموت دسترسی داشته باشد، درست مانند مالک و بدون کوچکترین مشکلی وارد ساختمان می‌شود. بسیاری از ریموت کنترل‌های دزدگیر دارای یک رمز و کد تکراری هستند که دسترسی به آن برای سارق کار سختی نیست. اما چاره کار چیست؟ چگونه می‌توان از این موضوع جلوگیری کرد؟

برای اینکه سارق به راحتی نتواند ریموت شما را کپی کند، به شما پیشنهاد استفاده از ریموت‌های هایپینگ کد را می‌دهیم. این ریموت‌ها هر بار از یک شناسه جدید برای از کار انداختن سیستم امنیتی استفاده می‌کنند. بنابراین دیگر خبری از کدهای تکراری نیست. همین نکته به ظاهر ساده و پیش پا افتاده از هک شدن دزدگیر اماکن تا حدود بسیار زیادی جلوگیری می‌کند.

هک شدن دزدگیر اماکن با از کار انداختن سنسورها

این سنسورهای متصل به دزدگیر هستند که تحریکات مختلف را حس و در نتیجه آژیر دزدگیر را فعال می‌کنند. پس از کار انداختن سنسورها به معنی از کار انداختن سیستم امنیتی است. سارقان با استفاده از یک سری تجهیزات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری قابلیت هک کردن و به دست گرفتن این سنسورها را دارند. این نرم‌افزارها به سارق این امکان را می‌دهند تا از راه دور سنسورها را از کار بیاندازد. از این رو می‌تواند خیلی راحت وارد ساختمان شده و کار خود را انجام دهد.

اگر سارق بخواهد از این تجهیزات برای از کار انداختن دزدگیر شما استفاده کند، کاری از دست شما برنخواهد آمد. چراکه درست مانند فیلم‌های هالیوودی از تمامی لایه‌های امنیتی شما عبور کرده و وارد ساختمان می‌شود. احتمالا نگران شده‌اید، حق دارید. اما یک خبر خوب برای شما داریم. خوشبختانه قیمت این تجهیزات بسیار زیاد است و استفاده از آن برای سارق صرفه اقتصادی ندارد. از طرفی کار با این ابزار نیز سخت است. پس سارق باید مهارت ویژه‌ای برای انجام این کار داشته باشد که بیشتر آن‌ها از این دانش بی‌نصیب هستند.

دیگر روش‌های از کار انداختن دزدگیر اماکن

در بالا با متداول‌ترین روش‌های هک شدن دزدگیر اماکن آشنا شدید. اما برای از کار انداختن دزدگیر روش‌های دیگری هم وجود دارد که به‌طور مختصر به آن‌ها اشاره شده است.

  1. دزدگیر اماکن برای انجام ماموریت خود به برق شهری نیاز دارد. گاهی اوقات سارقان برای از کار انداختن این سیستم کابل برق را قطع می‌کنند. اگرچه دزدگیر اماکن دارای باتری است، اما این باتری ظرفیت محدودی دارد و بعد از مدتی به اتمام خواهد رسید. با اتمام باتری دزدگیر، عملا از مدار خارج می‌شود و بود و نبود آن فرقی نخواهد داشت. معمولا دزدگیرها به محض مواجهه با مشکل قطعی برق موضوع را به مالک اطلاع می‌دهند تا از مشکلات بعدی جلوگیری کنند.
  2. گاهی اوقات سارقان به سراغ کابل سنسورها می‌روند و آن‌ها را قطع می‌کنند. بیشتر دزدگیرها به محض قطع شدن کابل سنسور آژیر را فعال و برای مالک هشدار ارسال می‌کنند.
  3. پروتکل‌های مختلف ارتباطی مانند WiFi، ZigBee و .. دارای ضعف امنیتی هستند و سارق می‌تواند از این ضعف استفاده کرده و دزدگیر را از کار بیاندازد.
  4. هر دزدگیری که از کارخانه بیرون می‌آید یک رمز پیش‌فرض دارد. متاسفانه بسیاری از نصاب‌ها و مالکان از این موضوع مطلع نیستند یا حوصله تغییر دادن رمز را ندارند. سارقان به خوبی این نکته را می‌دانند و می‌توانند از این موضوع برای از کار انداختن دزدگیر اماکن استفاده کنند.
  5. برای باز کردن قفل دزدگیر یک کد وجود دارد. نرم‌افزارهایی وجود دارند که از ترکیب اعداد و کلمات استفاده می‌کنند تا رمز مورد نظر را پیدا کنند. معمولا سارقان برای پیدا کردن رمز دزدگیر از این ابزار استفاده می‌کنند.

هک کردن دزدگیر اماکن

جلوگیری از هک شدن سیستم دزدگیر

در بالا با روش‌های مختلف هک شدن دزدگیر اماکن آشنا شدید، اما آیا می‌توان از هک شدن این سیستم‌ها جلوگیری کرد؟ واقعیت قضیه این است که هیچ چیز صد در صدی وجود ندارد. چون طرف مقابل یک سارق است و ما نمی‌دانیم که از چه روشی برای هک کردن دزدگیر استفاده می‌کند. اما با استفاده از روش‌های زیر می‌توان ریسک هک شدن دزدگیر اماکن را به میزان قابل توجهی کاهش داد.

  1. تغییر نام و گذرواژه دزدگیر یکی از ساده‌ترین روش‌های جلوگیری از هک شدن دزدگیر اماکن است. بهتر است هر چند وقت یکبار نام و گذرواژه خود را عوض کنید و آن را در اختیار هیچکس قرار ندهید.
  2. به هیج عنوان ریسک استفاده از دزدگیرهای دست دوم را به جان نخرید. معمولا دزدگیرهای دست دوم ریسک هک شدن بالایی دارند و حتی مالک قبلی هم می‌تواند از آن سو استفاده کند.
  3. در بازار دزدگیرهای مختلفی وجود دارند که شما می‌توانید به سراغ آن‌ها برای خرید بروید. اگر خیلی نگران هک شدن دزدگیر خود هستید، بهتر است به سراغ دستگاه‌های حرفه‌ای بروید. معمولا این دستگاه‌ها با رعایت تمامی استانداردهای روز دنیا طراحی شده‌اند و شانس سارق برای هک کردن را به طرز شگفت انگیزی کاهش می‌دهند. حرفه‌ای‌ترین دزدگیرها را می‌توانید از فروشگاه اینترنتی اینصب تهیه کنید.
سخن پایانی

در این مقاله به‌ طور کامل در خصوص هک شدن دزدگیر اماکن و روش‌های جلوگیری از آن صحبت کردیم. دزدگیرها عملکرد خارق‌العاده‌ای در وقوع سرقت از اماکن دارند و به میزان قابل توجهی احتمال سرقت را پایین می‌آورند. اما در زمانی‌که قوی‌ترین سیستم‌های امنیتی دنیا توسط سارقان هک می‌شود، هک شدن دزدگیر شما هم امکان‌پذیر است. پس به شما پیشنهاد می‌کنیم، برای جلوگیری از سرقت تنها به دزدگیر اکتفا نکنید. بهتر است در کنار نصب دزدگیر با رعایت دیگر موارد امنیت خانه خود را بالاتر ببرید. برای افزایش ضریب اطمینان از دوربین مداربسته ، قفل‌های باکیفیت، درب و پنجره مقاوم، لامپ‌های تایمر دار، دیوارها و .. استفاده کنید.

برای کم کردن احتمال هک شدن دزدگیر اماکن به شما توصیه می‌کنیم که یک دزدگیر حرفه‌ای از یک برند خوب خریداری و نکاتی که در این مقاله به آن‌ها اشاره شد را نیز در نظر بگیرید. اگر در خصوص خرید دزدگیر اماکن نیاز به مشاوره یا راهنمایی بیشتری دارید با کارشناسان ما در اینصب تماس بگیرید. آن‌ها راهنمایی‌های لازم در این زمینه را به شما می‌دهند و در خرید یک دزدگیر اماکن باکیفیت به شما کمک می‌کنند.

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟