آشنایی با اجزای سیستم پخش ماشین | اینصب
x
X

آشنایی با اجزای سیستم پخش ماشین

فرقی ندارد که خودروی شما ایرانی است یا خارجی، در هر صورت وجود یک ضبط ماشین در آن برای ایجاد یک حس خوب، ضروری است. کمتر کسی از ضبط در خودروی خود استفاده نمی‌کند. اینکه شما اقدام به خرید ضبط ماشین با قیمت بالا یا پایین کنید کاملا سلیقه ای است اما برای اگر می‌خواهید یک سیستم باکیفیت داشته باشید، طبیعی است که باید هزینه بیشتری انجام دهید و مهم تر از آن باید اجزای سیستم پخش ماشین را نیز خریداری کنید. اما این اجزا چه چیزهایی هستند؟ ما در این مطلب قصد داریم شما را با اجزای سیستم پخش ماشین آشنا کنیم تا بتوانید یه سیستم خوب برای خودروی خود تهیه کنید.

با اجزای سیستم پخش خودرو آشنا شوید

شاید در ظاهر اجزای سیستم پخش ماشین تنها یک باند و یک ضبط باشد، در حالیکه داشتن یک سیستم حرفه‌ای، چیزی بیش از این موارد است. از جمله اجزای سیستم پخش ماشین می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • هدیونیت
  • باند گرد
  • باند بیضی
  • ووفر یا ساب ووفر
  • کامپوننت
  • بلندگوی پسیو
  • بلندگوی اکتیو
  • تیوترها
  • میندرج
  • اکولایزر
  • دستگاه آمپلی فایر

در ادامه برخی از این دستگاه‌ها را به شما بیشتر معرفی خواهیم کرد.

پکیج سیستم صوتی ماشین

هدیونیت مهم ترین اجزای سیستم پخش ماشین

اولین رابط بین شما و صدایی که از ضبط خودرو پخش می‌شود، هدیونیت نام دارد. درواقع هدیونیت همان کنسول اصلی است که در قدیم کاست درون آن قرار می‌گرفت و بعدها سی‌دی جایگزین آن شد. امروزه هم با پیشرفت تکنولوژی به کمک یک فلش USB یا به‌وسیله‌ی کابل AUX می‌توانید صدها آهنگ موجود در فلاش یا گوشی موبایلتان را از ضبط خودرو پخش کنید.

هدیونیت‌های اولیه جعبه‌های سنگین و ساده‌ای بودند که تنها رادیو روی آن وجود داشت. اما با ‌مرور زمان با تغییراتی که روی آن‌ها اعمال شد، کاربر می‌توانست هدیونیت را کاملاً از محفظه‌اش بیرون بیاورد. پس از گذشت، چند سال شرکت‌های سازنده برای آسان‌تر شدن کار کاربر، هدیونیت را به‌گونه‌ای طراحی کردند که تنها کافی بود پنل یا قسمت جلویی آن را از جای خود در بیاورد.

پس از آن هدیونیت‌ها با مدل‌های نمایشگرشان سنجیده می‌شدند. مثلاً آن‌هایی که نمایشگر رنگی داشتند و به‌اصطلاح Demoدار بودند. طرفداران و نیز قیمت بیشتری داشتند. آن‌هایی که علاقه بیشتری به مقوله‌ی ضبط خودرو داشتند پخش‌های دوطبقه با نام 2DIN‌  را خریداری می‌کردند. این هدیونیت‌ها روی خود نمایشگر داشتند و اندازه‌ی آن‌ها معمولاً ۶٫۱ و برخی نیز ۷ اینچ بود.

امروزه خودروهای فول آپشن کره‌ای و ژاپنی را می‌بینیم که به سیستم صوتی مجهز هستند. نمایشگر آن به‌صورت توکار بر روی داشبورد نصب شده است. این هدیونیت‌ها که با نام InDash نیز شناخته می‌شوند، علاوه بر اطلاعات آهنگ در حال پخش، تصویر دوربین دنده عقب را نیز نمایش می‌دهند. البته هدیونیت‌ها یا همان ضبط‌های خودرو برحسب ویژگی‌های ظاهری‌شان طبقه‌بندی نمی‌شوند. بلکه وجه تمایز اصلی آن‌ها، با خروجی‌ها و تعداد اتصال‌ به آمپلی‌فایر، ساب‌ووفر، توییتر و سایر باندها مشخص می‌شود. اسپیکر همان باند یا بلندگو است. وظیفه‌‌ آن پخش صدای خروجی توسط هدیونیت می‌باشد. کوشش اصلی کارشناسان سیستم‌های پخش خودرو در همین بخش است که بر دریافت باکیفیت‌ترین و بلندترین صدا تمرکز دارد.

باند و بلندگو

باند ماشین و اسپیکرها به دو گروه اصلی کواکسیال و کامپوننت تقسیم می‌شوند که مهم‌ترین و پرکاربرد‌ترین نوع بلندگوها را تشکیل می‌دهند. در بلندگوهای کواکسیال همه‌چیز به‌صورت ساده در کنار یکدیگر قرار می‌گیرد. ووفر، میدرنج و تیوتر جمله‌گی در یک مجموعه تعریف شده‌اند. بلندگوهای کامپوننت برخلاف آن‌ها و از اجزای جداگانه تشکیل شده‌اند. در سیستم‌های صوتی معمول بازار، اکثر بلندگوها در کلاس کواکسیال می‌باشند. مدل‌های کامپوننت بیشتر برای اهدافی نظیر سیستم پخش بسیار حرفه‌ای در خودرو، ایجاد آرایه‌ی صدا در سینماها و سالن‌های تئاتر مناسب هستند.

باند خودروها نیز به دو گروه اصلی تقسیم‌بندی می‌شوند. این دو گروه شامل باندهای گرد یا باندهای بیضی (خربزه‌ای) هستند. باندهای گرد به علت اندازه کوچک‌تری که دارند، بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما گروه دوم اسپیکرها، مدل‌های بیضی هستند که طرفداران بسیار زیادی دارند.

اجزای سیستم پخش ماشین

ووفر و ساب ووفر

ووفر فرکانس صدای بین 20 تا 2000 هرتز را پشتیبانی می‌کند و برای صداهای بم و کلفت است و ساب ووفر که زیر مجموعه ووفر می‌باشد، صداهای پایین‌تر و بین 20 تا 200 هرتز را پشتیبانی می‌‌کند.

آمپلی فایر

یکی دیگر از اجزای سیستم پخش ماشین که سبب افزایش قدرت سیگنال‌ها می‌شود، آمپلی فایرها هستند. این دستگاه برای تقویت صدای موزیک مورد استفاده قرار می‌گیرند. هرچه این دستگاه قوی‌تر و باکیفیت‌تر باشد، میزان صدای خروجی، بلندتر به گوش می‌رسد. آمپلی فایرها معمولا 2 کاناله و 4 کاناله هستند. هرچه تعداد کانال‌ها بیشتر باشد، صدای با کیفیت‌تری به گوشتان خواهد رسید.

تیوتر

این وسیله نیز نوع دیگری از بلندگو است که برای صداهایی زیر با فرکانس  3000 تا 20000 هرتز مناسب است. تیوترها معمولا روی کامپوننت‌ها یا بلندگوهای گرد و بیضی عرضه می‌شوند.

میندرج

میندرج‌ها یکی از اجزای سیستم پخش ماشین است که برای صداهای معمولی موزیک است و برای کامل شدن سیستم خود به آن نیاز خواهید داشت.

اکولایز از بهترین اجزای سیستم پخش ماشین

یکی از بهترین و مهم‌ترین وسایلی که برای ادغام منابع صوتی می‌توانید از آن استفاده کنید، اکولایزرها هستند. با استفاده از این قطعه، می‌توانید بر روی هر آهنگی که دارید، تغییرات ایجاد کنید و به اصلاح روی موزیک اصلی، فیلتر تغییر صدا بیندازید.

اجزای سیستم صوتی ماشین

خرید بهترین انواع ضبط ماشین

جدا از اجزای سیستم پخش ماشین که برای برخی مهم است، برای عده‌ای دیگر قیمت ضبط ماشین در اولویت است و به دنبال خرید ضبط خودرو ارزان هستند. ولی همیشه عده‌ای هم وجود دارند که فارغ از قیمت، و در کنار سایر لوازم جانبی ماشین مثل سنسور دنده عقب فقط به خرید بهترین ضبط و سیستم صوتی برای ماشینشان فکر می‌کنند.

هنگام خرید ضبط ماشین اولین مسئله پیش روی شما انتخاب برند مورد نظر است. برندهایی نظیر پایونیر، سونی، کنوود، جی وی سی، آیمکس، مکسیدر، مارشال، گلداسکای و … با قیمت‌های گوناگون در بازار وجود دارند و همین امر انتخاب یک برند مناسب را به امری نسبتا دشوار تبدیل نموده است. برندهایی مانند پایونیر، کنوود، جی وی سی و سونی بیشتر برای کسانی مناسب است که می‌خواهند یک سیستم صوتی حرفه‌ای و باکیفیت و گران‌قیمت برای خودروی خود تهیه کنند. اگر شما جزء این دسته از افراد نیستید و یک سیستم معمولی کارتان را راه می‌اندازد، محصولات سایر شرکت‌ها به‌راحتی پاسخگوی نیاز روزمره شما خواهند بود.

نکات مهم در خرید ضبط خودرو

در نظر گرفتن حداکثر توان خروجی اولین نکته‌ای است که باید بدانید. زیرا قدرت و کیفیت صدای خروجی ضبط خودرو به توان خروجی آن که بر حسب وات بیان می‌شود، وابسته است. هرچه توان خروجی بیشتر باشد صدای بهتری از پخش خودرو شنیده می‌شود. لازم به ذکر است که توان بیشتر برندهای حرفه‌ای معادل ۴ خروجی ۵۰ یا ۵۵ وات می‌باشد و تفاوت چندانی بین قدرت صدای خروجی آن‌ها احساس نمی‌شود. بنابراین اگر به دنبال خرید محصولات حرفه‌ای هستید، خیلی پیگیر توان خروجی آن‌ها نباشید.

مورد بعدی تعداد درگاه‌های خروجی RCA پخش‌کننده خودرو است. البته این مورد برای کاربران عادی اهمیت زیادی ندارد. زیرا این افراد معمولاً برای گوش دادن به موسیقی از همان بلندگوهای فابریک خودرو استفاده می‌کنند. تعداد خروجی‌های RCA زمانی اهمیت پیدا می‌کند که خریدار قصد ارتقای سیستم صوتی و اضافه کردن ساب ووفر یا آمپلی‌فایر اضافه را داشته باشد. در چنین مواقعی نیاز است تا پخش کننده خودرو حداقل دو جفت (۴ عدد) خروجی داشته باشد. معمولاً ضبط خودرو ارزان‌ به‌دلیل داشتن تنها یک جفت خروجی، چنین امکانی را به شما نمی‌دهد. دستگاه‌های پخش حرفه‌ای نیز معمولاً سه جفت خروجی RCA دارند.

اجزای سیستم ضبط ماشین

از دیگر نکات بسیار مهم در خرید ضبط ماشین، توجه به تعداد و تنوع پورت‌های ورودی آن می‌باشد. این یعنی هنگام انتخاب باید توجه کنید که ضبط مورد نظر دارای درگاه‌های اتصالی مانند آی‌پاد، USB، AUX، اندروید و… باشد تا امکان پخش فایل‌های صوتی از تلفن همراه، MP3 پلیر، فلش مموری، کارت حافظه و… را به شما بدهد. همچنین بهتر است ضبط خودرو از امکان اتصال بلوتوث برخوردار باشد. در این صورت می‌توانید موبایل خود را به‌صورت بی‌سیم به پخش خودرو وصل کرده و سپس صدای مکالمه یا موزیک در حال پخش از گوشی موبایل را از طریق بلندگوهای خودرو گوش دهید.

علاوه براین دارا بودن منوی تنظیمات متنوع شامل اکولایزر و تنظیمات جداگانه سابوفر، توانایی پخش فرمت‌های مختلف، توانایی اتصال اینترفیس (ریموت کنترل روی فرمان)، از مواردی است که باید هنگام خرید ضبط ماشین مد نظر قرار دهید.

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟