چشمی حرکتی دزدگیر چیست و عملکرد آن به چه صورت است؟ | انواع سنسور حرکتی دزدگیر اماکن
x
X

چشمی حرکتی دزدگیر چیست و عملکرد آن به چه صورت است؟

چشمی حرکتی دزدگیر یکی از اجزای مهم سیستم دزدگیر اماکن می باشد که در صورت نصب دزدگیر اماکن لازم است حتما چشمی حرکتی نیز نصب گردد. امروزه چشمی ها بسیار کاربردی و پرطرفدار هستند. بسیاری از افراد جهت افزایش امنیت منزل خود از این سنسورها استفاده می کنند. درواقع کاربرد این چشمی ها در تشخیص حرکت افراد می باشد. با این سنسور شما می توانید از ورود افراد غیرمجاز به حریم خصوص خود آگاه شوید. لازم است قبل از هرچیزی ابتدا با نحوه عملکرد سیستم دزدگیر اماکن آشنا شوید.

 

سیستم دزدگیر اماکن چیست؟

دزدگیر اماکن نوعی سیستم ضد سرقت می باشد که ورود افراد غیرمجاز به حریم خصوصی شخص را به روش‌های مختلف اطلاع می‌دهد. این سیستم دارای اجزای مختلفی است که اصلی ترین و مهم ترین آن دستگاه مرکزی می باشد. در واقع دستگاه مرکزی قلب سیستم می باشد و تنمامی دستورات و فرمان ها از این دستگاه ارسال می شود.

نحوه ی عملکرد این سیستم به این صورت است که اگر سیستم فعال باشد، در صورت ورود افراد به حریم شخصی شما سنسورهای حرکتی متوجه خواهند شد و سیگنالی را به دستگاه مرکزی ارسال می کنند. در این موقعیت ستگاه مرکزی سیگنال را به آژیر ارسال کرده تا آژیر به صدا درآید. هم چنین درصورت وجود تلفن کننده دستگاه مرکزی به تلفن کننده نیز سیگنال می‌فرستد تا با شخص تماس گرفته شود. لازم است از قبل یک پیغام ضبط کرده و آماده کنید تا در این موقعیت بعد از تماس با شما پیغام مورد نظر برای شما پخش شود. به طور کلی به نحوه عملکرد سیستم دزدگیر اماکن اشاره نمودیم حال می خواهیم به سراغ انواع سنسور حرکتی دزدگیر برویم.

 

سیستم دزدگیر اماکن

 

انواع چشمی حرکتی دزدگیر اماکن

چشمی حرکتی دزدگیر اماکن دارای انواع مختلفی می باشد که  افراد با توجه به نیاز خود مناسب ترین آن را انتخاب و خریداری می کنند. از انواع چشمی حرکتی می توان به چشمی حرکتی وزنی، خطی، PIR و … اشاره کرد. در ادامه می خواهیم انواع سنسورهای حرکتی را مورد بررسی قرار دهیم و نحوه ی عملکرد آن هارا بررسی نماییم.

 

چشمی حرکتی وزنی

این سنسور مناسب برای خانه هایی است که در آن حیوان خانگی وجود دارد. درواقع این سنسور توانایی سنجش میزان وزن را دارد و دارای بازه می باشد. به طور مثال تنها وزن های بالای 20 کیلوگرم را حس می کند. البته مکانیزم سنسور ها با توجه به برند و مدل متفاوت است اما نحوه ی عملکرد آن ها به طور کلی یکسان است. به طور کلی چشمی حرکتی وزنی دزدگیر بر حسب وزن تنظیم می شود و قادر به سنجش میزان وزن می باشد.

 

سنسور حرکتی خطی

نحوه عملکرد این سنسور به این صورت است که خطی نامرئی ایجاد می کند و درصورت رد شدن هر شی و یا جسمی از این خط، سنسور به دستگاه مرکزی سیگنال ارسال می کند. درواقع دو سنسور در مقابل هم قرار می گیرند تا نسبت به هم دید داشته باشند. در صورتی که دید آن دو به یکدیگر قطع شود، سیگنال ارسال می کنند.

 

سنسور حرکتی خطی

 

سنسور حرکتی PIR

این نوع سنسور از جمله سنسورهای کاربردی و پرفروش می باشد. این نوع سنسور نسبت به مادون قرمز حساس است و با کوچک ترین حرکتی شروع به ارسال سیگنال می کند. بسیاری از افراد برای محافظت از اشیا قیمتی خود از این سنسور استفاده می کنند. این مدل چشمی بسیار مناسب مکان های خلوت و کم رفت و آمد می باشد.

 

چشمی حرکتی حساس به نور

برخی از چشمی ها حساس به نور هستند و مناسب روز می باشند. درواقع این سنسور به دلیل اینکه به نور حساس است، کوچکترین انعکارس نوری را گزارش می دهند. باید توجه داشته باشید که این نوع چشمی حرکتی دزدگیر مختص روز می باشد. برخی از سنسور ها نیز تنها در شب مورد استفاده قرار می گیرند.

 

چشمی حرکتی حساس به دما

این نوع چشمی نیز از جمله چشمی های پرطرفدار و کاربردی می باشد. اکثر چشمی های موجود در بازار از این نوع می باشد. این نوع سنسور میزان دمای محدوده را تعیین می کند و در صورت ورود هر گونه جسم یا شیئی به دلیل دمای متفاوت آن از محیط، به دستگاه مرکزی سیگنال ارسال می کند.

 

چشمی حرکتی دزدگیر اماکن

 

نکات قابل توجه

توجه داشته باشید که علاوه بر موارد گفته شده انواع دیگری از سنسورها و چشمی ها وجود دارد که در این مقاله به آن ها نخواهیم پرداخت. موارد گفته شده کاربردی ترین و پرفروش ترین سنسورها می باشند. در هنگام خرید چشمی حرکتی دزدگیر اماکن به نوع آن دقت کنید و مناسب ترین نوع آن را با توجه به نیاز خود خریداری کنید.

یکی دیگر از مواردی که باید به آن توجه کنید محل نصب چشمی می باشد. لازم است در هنگام خرید و نصب دزدگیر اماکن با کسی که در این زمینه تخصص دارد مشورت کنید تا بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید. لازم است چشمی در مکانی نصب شود که بتواند بخش های مهم و ورودی ها را پوشش دهد. پس درهنگام نصب حتما به این مورد توجه کنید.

 

سخن پایانی

دراین مقاله قصد داشتیم شمارا با چشمی حرکتی دزدگیر اماکن آشنا کنیم و نحوه عملکرد آن را مورد بررسی قراردهیم. هم چنین به بررسی انواع سنسور ها نیز پرداختیم و در این خصوص توضیحاتی را به شما ارائه دادیم. اگر قصد خرید سیستم دزدگیر اماکن یا چشمی حرکتی دارید اما در این زمینه اطلاعات کافی ندارید می توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید تا در سریع ترین زمان ممکن راهنمایی های لازم را به شما ارائه دهند. هم چنین می توانید سفارش خود را از طریق وب سایت اینصب ثبت کنید. امیدواریم مطالعه ی این مقاله برای شما مفید واقع شود.

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟