شرح کامل وظایف اصلی واحد منابع انسانی | اینصب
x
X

چند وظیفه اصلی واحد منابع انسانی

خب یکی از پر مسئولیت ترین واحدهای سازمان ها همین واحد منابع انسانی است. مسئولیت های آن را می شود در دو حیطه اجرایی و استراتژیکی بررسی کرد، در حالی که اغلب ما منابع انسانی را بیشتر با جذب و استخدام نیروهای جدید و پرسنل سازمان ها می شناسیم. مسئولیت های منابع انسانی شامل طیف گسترده ای است. این مسئولیت ها شامل برنامه ریزی، جذب و استخدام پرسنل جدید، مدیریت عملکرد، مسئولیت های اداری و … است. برای آشنایی با وظیفه ی منابع انسانی با من همراه باشید.

با وظایف منابع انسانی آشنا شو

آشنایی با وظیفه ی منابع انسانی

واحد منابع انسانی قبل از هرچیز باید نیازهای آینده یک سازمان را پیدا کند و جایگاه فعلی سازمان را مورد بررسی قرار دهد. با مطالعه و بررسی ها و در واقع بر اساس همین نیازهاست که مشخص می شود که این سازمان، برای این اهداف به چه تخصص ها و چه تعداد پرسنل نیاز دارد. از اینجاست که وظیفه منابع انسانی به ترتیب مشخص می شود.

1. جذب و استخدام نیروهای مورد نیاز سازمان

خب همانطور که گفتیم پس از بررسی وضعیت فعلی سازمان، مشخص کردن نیازهای آینده تخصص ها و پرسنل مورد نیاز سازمان مشخص می شوند. حالا از اینجا نیاز به جذب و استخدام نیروهای جدید وجود دارد و این یکی هم وظیفه ی منابع انسانی است. تهیه لیستی از متقاضیان و گزینش و انتخاب بهترین افراد با بالاترین ظرفیت برای حرکت در مسیر اهداف سازمان از ابتدایی ترین مسئولیت های واحد منابع انسانی است.

2. مدیریت و ارزیابی عملکرد نیروی انسانی

وظیفه منابع انسانی حصول اطمینان از عملکرد نیروی انسانی در یک سازمان است. که با روش های مختلفی مانند ابزارهای مدیریت عملکرد که شامل رهبری، هدف گذاری و بازخورد هستند به آن می رسد. همچنین پس از ارزیابی عملکرد، منابع انسانی وظیفه دارد کارمندان را با استفاده از راهکارهای آموزش و توسعه توانمند کرده و به سطح مورد انتظار برساند. اما یکی دیگر از وظایف مهم واحد منابع انسانی ارزیابی عملکرد پرسنل است. ارزیابی عملکرد پرسنل با بررسی حضور و غیاب پرسنل، کیفیت دسترسی پذیری نیروها، ساعات مفید کاری و شکل و کیفیت خدماتی که توسط پرسنل ارائه می شود، انجام می شود.

از نتایج این ارزیابی برای تعیین پاداش، تشویق و تنبیه پرسنل و محاسبه حقوق و دستمزد پرسنل استفاده می شود. نکته جالبی که وجود دارد این است که امروزه در سازمان ها بدون توجه به اندازه بزرگی و تعداد پرسنل، ارزیابی پرسنل توسط دستگاه حضور و غیاب انجام می شود. این محصول چند ویژگی مهم دارد از جمله، خطای انسانی در ارزیابی را ندارد، سریع تر و دقیق تر است و حقوق و دستمزد پرسنل را هم با توجه به همه این پارامترها محاسبه می کند.

برای ارزیابی عملکرد در سازمان ها چند روش وجود دارد که به شرح زیر است:

    • روش امتیاز بندی

در این روش مشاغل مختلف در یک سازمان بر اساس میزان اثرگذاری در موفقیت سازمان اولویت بندی می شوند. سپس بر اساس شایستگی هایی مانند حل مسئله، تاثیرگذاری، مهارت های ارتباطی، نوآوری و… امتیاز دهی می شوند.

  • روش طبقه بندی

در این روش هم ابتدا مشاغل سازمان طبقه بندی شده و سپس کارکنان هر طبقه بر اساس تحصیلات، سوابق، تخصص، تجربه و مهارت ها رتبه بندی می شوند.

  • روش رتبه بندی

رتبه بندی هم از وظایف منابع انسانی است و به این صورت می باشد که کارکنان براساس نوع و میزان مشارکتی که در سازمان دارند و میزان تاثیر گذاری رتبه بندی می شوند. در این حالت تیم ارزیابی منابع انسانی بعد از بررسی های دقیق همه جانبه به هر کارمند رتبه ای را اختصاص می دهند.

  • روش شخصی

در آخر و در روش شخصی این امتیاز دهی مستقیما به فرد و مهارت و شایستگی های فردی و میزان اثرگذاری وی داده می شود. این ها مهم ترین روش های ارزیابی عملکرد یک سازمان هستند که جزء وظیفه ی منابع انسانی است.

3. تدوین یک راهنمای عملی برای کارکنان

یک وظیفه مهم منابع انسانی برنامه ریزی شغلی با هدف مسیریابی شغلی ساده تر کارکنان است. این که برای کارکنان دقیقا مشخص شده باشد که چه هدفی را دنبال می کنند و چطور تلاش ها و رشد فردیشان در آینده سازمان تاثیر گذار است. از طرف دیگر سازمان ها و منابع انسانی اهدافی مثل جانشین پروری، تقویت برند، بهبود بهره وری و… را از طریق همین برنامه ریزی شغلی پیش می برند.

4. مسائل یادگیری کارکنان و توسعه سازمان

راهنمایی کارکنان وظیفه ی منابع انسانی

وظیفه ی منابع انسانی است که تغییر و تحولات را زیر نظر داشته باشد و با توسعه مهارت ها از طریق آموزش که پیشتر هم به آن اشاره کردیم زمینه واگذاری مسئولیت های جدید را به پرسنل فراهم کند. سازمان ها این بودجه را تعیین می کنند، اما هدایت و برنامه ریزی درست برای این توسعه و یادگیری وظیفه ی منابع انسانی سازمان است.

5. تشویق و پاداش پرسنل و کارکنان

خب می دانیم که تشویق و تنبیه چقدر در بازدهی کارکنان و جذب و نگهداری نیروهای مناسب و سازگار با اهداف سازمان مهم است. یک روش تشویق تعیین پاداش است که از جمله وظایف منابع انسانی سازمان هاست. نحوه این تشویق و سیستم پاداش دهی در سازمان های مختلف و حتی در کشورهای مختلف سیاست ها و روش های مختلفی را دنبال می کند. خب بهتر است که پاداش با بررسی های دقیق و بر اساس علایق کارکنان تعیین شده باشد. باید بدانید که پاداش ها فقط پولی و نقدی نیستند و تاثیرات باور نکردنی ای از لحاظ روانی بر روی کارکنان دارند.

پاداش ها می توانند از افزایش حقوق، رشد و پیشرفت موقعیت کاری یا ارتقاء شغلی، فرهنگ سازمانی خوب یا طرح هایی برای تعادل بین کار و زندگی باشند. خب همانطور که گفتیم در بحث محاسبه پاداش ها و تاثیر آن در بحث حقوق و دستمزد هم می توانید از دستگاه حضور و غیاب کمک بگیرید.

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟