صفر تا صد مسئولیت و وظایف مدیر شرکت | اینصب
x
X

صفر تا صد مسئولیت و وظایف مدیر شرکت

بطور کلی مدیر عامل خصوصا در شرکت هایی که استانداردهای مدیریتی در آن رعایت می شود نقش بسیار مهمی در پیشرفت و توسعه شرکت دارد. بنابراین هرچه مدیر و سایر اعضا یک شرکت به مسئولیت ها و وظایف مدیر شرکت آگاه تر باشند، برای پیشرفت مجموعه بهتر است. اعضاء هیئت مدیره، ابتدا از بین خود مدیر شرکت را انتخاب می کنند و سپس به او حدود اختیارات و حق امضا و… می دهند.

صفر تا صد مسئولیت و وظایف مدیر شرکت

صفر تا صد مسئولیت مدیر شرکت

در واقع مدیر شرکت است که اهداف و استراتژی های اصلی شرکت را مشخص می کند. سپس با تقسیم وظایف بین کارکنان و نظارت و پیگیری فعالیت های آن ها شرکت را به سمت اهداف مشترک شان هدایت می کند. تصور عموم در رابطه با مدیر عامل شرکت این است که مدیر شخصی است که مسئول همه چیز یک شرکت است. با ما همراه باشید تا در این مقاله شرح وظایف و صفر تا صد مسئولیت و وظایف مدیر شرکت را باهم بررسی کنیم و ببینیم که این تصور چقدر مطابق واقعیت است.

مدیریت در واقع یک فرآیند است که بخش اعظم آن در رابطه با هدایت تشکیلات و تلاش های نیروی انسانی به سمت و سویی است که اهداف شرکت در آن نهفته است. تصمیمات مناسب در زمان مناسب که نتایج مطلوب و دلخواه سازمان ها و مجموعه ها را باعث می شود، مدیریت نامیده می شود. همه ی فعالیت های یک مدیر به صورت آگاهانه و مستمر و با تمرکز بر یک هدف خاص صورت می گیرد.

شاید بشود گفت که برنامه ریزی، سازمان دهی، رهبری، تقسیم وظایف و جذب نیروهای مفید در جهت رسیدن به اهداف سازمان، اصل مدیریت است.

مدیر کیست؟

مدیر خوب

مدیر بالاترین مسئول اداری و اجرایی یک سازمان است که بطور معمول، چندین مدیر اجرایی برای مسئولیت های کاربردی و سمت های مختلف در سازمان دارد. مانند مدیر مالی، مدیر بازرگانی، مدیر فروش، مدیر امور اداری و …!

مسئولیت های مدیر عامل یا مدیر ارشد اجرایی توسط هیئت مدیره مشخص می شود. وظیفه مدیر شرکت ساماندهی و جهت دادن به  اهداف سازمان بصورت داخلی یا خارجی و براساس سیاست های آن شرکت است. مدیر شرکت در واقع اداره کننده تصمیم گیرنده، کارفرما و اجرا کننده در یک سازمان است. همچنان که مدیر شرکت به عنوان ارشد سازمان به هیئت مدیره مشورت می دهد، در نقش یک کارفرما عملیات روزانه را در شرکت خود اداره می کند.

لازم به ذکر است سهامداران حق دخل و تصرف قانونی را در حدود سهم خود را دارند اما حق دخالت در امور اجرایی و مدیر شرکت را ندارند. از طرفی هیئت مدیره می تواند به مدیر شرکت در امور مختلف مشاوره بدهد اما نقش اجرایی ندارد.

همه چیز درباره مسئولیت و وظایف مدیر شرکت

یکی از مهمترین وظایف و مسئولیت های مدیر شرکت انتخاب و استخدام نیروهای متخصص و خوب و حفظ آن در مجموعه است. در نبود نیروهای خوب و کارآمد سازمان شما با مشکل مواجه می شود. مدیریت خوب شما، درصورت داشتن نیروهای خلاق و حرفه ای است که منجر به رسیدن شما به اهداف مجموعه می شود.

یک توصیه مهم برای یک مدیر خوب

یکی دیگر از وظایف یک مدیرخوب این است که نسبت به اهداف و انتظارات خودش شفاف و مطمئن باشد. تنها چیزی که پرسنل شما را از سردرگمی نجات می دهد و از هدر رفتن نیرو و وقت و هزینه ها در سازمان شما جلوگیری می کند شفاف سازی وظایف و انتظارات و تعریف درست اهداف مناسب و صحیح است. بخش اعظمی از آنچه شما کم کاری و ضعف نیروی کاری خود می پندارید در واقع عدم شفاف سازی مسئولیت ها و اهداف و روش ها برای پرسنل است.

پس انتظاراتتان را مشخص کنید و درباره آنها مطمئن، ثابت قدم و صریح باشید. توضیح روشن اهداف و چرایی روش ها برای کارمندان در درست انجام شدن کارها بسیار تاثیر گذلر است.

سایر وظایف یک مدیر خوب

ایجاد انگیزه در بین پرسنل یکی دیگر از وظایف یک مدیر خوب است. انگیزه و شور و شوق پرسنل خود را از بین نبرید. رفتار درست و حرفه ای یک مدیر است که قابلیت ها و انگیزه کارمندان را زنده نگه می دارد. یکی دیگر وظایف مهم برای یک مدیر واگذاری کارها به فرد مناسب است. به کارمندان خود اعتماد کنید و بهترین فرد را برای کارها انتخاب کنید. این یکی از مهمترین مسئولیت ها ی شما به عنوان یک مدیر مجموعه است.

برای این منظور نیاز دارید نظارت دقیقی بر کارکنان خود داشته باشید به طوری که توانایی ها، تخصص و نقاط قوت و علایق پرسنل خود را تا حدود خوبی بشناسید. واگذاری درست اختیارات بر کارایی شما به عنوان مدیر مجموعه می افزاید. به عنوان یک مدیر وظیفه دارید مجموعه خود را به صورت یک سیستم سازمان دهی کنید. طوری که بصورت هماهنگ و بدون وابستگی به افراد، مسئولیت ها را به بهترین شکل ممکن به انجام برسانند.

مدیر یک مجموعه نباید همه ی مسئولیت ها و امور را به تنهایی به انجام برساند و هدایت کند. این کار تمام انرژی و وقت شما را به هدر می دهد. برخی تصمیم گیری ها را به سطوح پایین تر مدیریتی بسپارید. تک رو نباشید. اگر تمام تصمیم گیری را به تنهایی به انجام می رسانید احتمالا سازمان شما در رشد و پیشرفت با مشکل مواجه خواهد شد. از طرفی همیشه جایی برای اشتباهات قائل باشید. همه ی امور همیشه بر طبق برنامه های شما پیش نخواهد رفت. با شفاف سازی انتظارات و فراهم کردن امکانات احتمال خطا را کمتر کنید.

ویژگی های مدیر خوب

سخن پایانی جهت مدیریت خوب

در نهایت هیچ چیز برای یک سازمان بدتر از مدیری که شرح وظایف خودش را نمی داند، نیست. بیشتر هرج و مرج و مشکلات یک سازمان، شرکت، مجموعه، از عدم مدیریت درست آن مجموعه است. علاوه بر اینها همانطور که دیدیم مدیریت یک مجموعه نباید درگیر همه جزییات و پروسه های وقت گیر سازمان باشد. بطور مثال به جای اینکه زمان مفید یک مدیر صرف جزییات و مسائل مربوط به محاسبه حقوق کارکنان ، نظارت بر کارکرد و ورود و خروج کارمندان و .. باشد، بهتر است با خرید یک دستگاه حضور و غیاب علاوه بر اینکه کمک می کند پروسه محاسبه بدون خطا، دقیق تر، سریع تر و بهتر از حالت دستی انجام شود. زمان مفید مدیر و نیروی انسانی را هم هدر ندهد. پس مدیر یک شرکت و کارمندان مربوطه می توانند از همان زمان برای پرداختن به امور مهم تر و مسئولیت های حساس تر سازمان بهره بگیرند.

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟