مهمترین مشکلات بین کارگر و کارفرما در محیط کار | اینصب
x
X

مهمترین مشکلات حقوقی بین کارگر و کارفرما

از حقوق قانونی خودتان در محیط کار مطلع هستید؟ شما کارفرما هستید یا کارگر؟ می دانید که عدم رعایت وظایف و تعهداتتان در قبال هم، مانع محیط دوستانه، کارگروهی و پیشرفت و رشد کسب و کار شماست؟ در صورت مواجه با مشکل، می دانید که کجا و چطور باید ازحق خود دفاع کنید؟ در رابطه با اهمیت و نحوه درست بستن قرارداد چقدر می دانید؟ با قانون کار چقدر آشنایی دارید؟

مشکلات حقوقی بین کارگر و کارفرما

صفر تا صد مشکلات بین کارگر و کارفرما

در هر کسب و کاری که هستید خیلی مهم است که از حقوق قانونی خود به عنوان کارگر و کارفرما به طور کامل آگاه باشید. قانون کار تمام تلاش خود را برای حمایت ازجامعه کارگر و هم جامعه کارفرمایان کرده است. حالا نوبت شماست که با شناخت حدود خود و احترام به حق و حقوق یکدیگر، فضای کاری خود را هرچه بیشتر به سمت و سوی حرفه ای و دوستانه بودن پیش ببرید. مهمترین مشکلان حقوقی بین کارگر و کارفرما در محیط کار عموما از عدم رعایت تعهدات هر کدام در قبال هم ناشی می شود. دو نوع مشکلات حقوقی در کسب و کارها وجود دارد. مشکلاتی که ازعدم رعایت حقوق کارگر به وجود آمده و برعکس مشکلات ناشی از عدم رعایت حقوق کارفرما. با ما همراه باشید تا مهمترین مشکلات حقوقی بین کارگر و کارفرما در محیط کار را بررسی کنیم.

  • مشکلات مربوط به حقوق و دستمزد

یکی از شایع ترین مشکلات حقوقی که از کم کاری کارفرما نشات می گیرد عدم پرداخت به موقع حقوق و دستمزد و یا محاسبه اشتباه عدد نهایی حقوق است. چرا که مطابق قانون، کارفرما موظف است تمام دریافت های قانونی کارگر، مثل هزینه مسکن، کمک هزینه رفت و آمد، مزایای نقدی و غیرنقدی، پاداش، عیدی و… را در زمان مشخص شده و بطور کامل به کارگر بدهد. اما دیرکرد حقوق و یا محاسبه اشتباه آن همیشه هم از کم کاری کارفرما نیست.

زمان هایی هست که کارفرماها برای محاسبه ی همه آیتم ها، محاسبه ی زمان ورود و خروج کارگران، کارکرد، ساعت مفید کاری، پاداش ها، اضافه کاری و کم کاری و…واقعا با مشکل وقت، سرعت و دقت مواجه هستند. اگر با این مشکلات در کسب و کار خود مواجه هستید، بهترین روش تهیه یک دستگاه حضور و غیاب خوب است. تمام پروسه ی محاسبه حقوق کارگران، آیتم های مختلف، گزارش کارکرد و ثبت دقیق ورود و خروج کارگران را با خیال راحت به دستگاه حضور و غیاب بسپارید.

مشکلات مربوط به حقوق و دستمزد

  • ساعت کاری

8 ساعت، زمان کار مفید و مجاز کارگران در قانون کار است. به علاوه کارگران زن به صورت قانونی حق استفاده از مرخصی زایمان و بارداری را دارند. محول کردن کارهای سخت با مدت زمان بیشتر از 8 ساعت که موجب آسیب به سلامتی کارگران می شود قانونی نیست. در این مورد هم دستگاه حضور و غیاب، ساعت کاری دقیق کارگران، شیفت ها و … را برای شما محاسبه می کند.

ساعت کاری کارمندان

  • بیمه

از وظایف مهم کارفرما در مقابل کارگر بیمه است. مطابق قانون کار و تامین اجتماعی کارفرما موظف به پرداخت بیمه کارگر است. در صورت عدم پرداخت، کارگر می تواند از کار فرمای خود شکایت کند. در صورت تایید قانونی کارفرما مشمول جرایم و محدودیت های جدی خواهد شد.

اما مشکلات بین کارگر و کارفرما همیشه ناشی از کم کاری یا عدم رعایت وظایف کارفرما نیست. کارگر هم در قبال کارفرما وظایفی دارد که رعایت آن الزامی است. در غیر اینصورت خلاف قانون کارعمل کرده است.

کارگر موظف است وظایفی که کارفرما به او محول کرده را به بهترین شکل ممکن انجام دهد. به عنوان کارگر اگر وظایف خود را با دقت و رعایت ایمنی کامل انجام ندهید به طوری که به اموال کارفرما خسارت وارد کنید یا کم کاری کنید، کارفرما می تواند از شما شکایت کند.

رعایت امانتداری در کار از حقوق کارفرما است، که کارگر ملزم به رعایت آن است. امانت داری را از دوجنبه ی مختلف می توان تعریف کرد. کارگر موظف است در قبال ابزار و وسایل و محصولاتی که کارفرما در اختیارش گذاشته امانتدار باشد. به علاوه در انجام کارهای محوله، باید امانتدار باشد. یعنی کارگر باید به آنچه در قرار داد و در قبال حقوق و مزایای معین قبول کرده، متعهد باشد. بطوریکه وظایف خود را به بهترین شکل و در زمان مشخص شده انجام دهد. همچنین کارگر موظف است انضباط کامل را در محیط کار رعایت کند.

در صورت عدم رعایت اصول انضباطی و بی توجهی به اخطار کتبی کارفرما مطابق قانون کارمی تواند کارگر را اخراج کند.

مشکلات مربوط به حقوق و دستمزد

  • نکات حقوقی بیشتر که در روابط کارگر و کارفرما بهتر است رعایت کنید.

محیط حرفه ای منظم و آرام کاری برای پیشرفت هر کسب و کاری بسیار مهم است. تنها در صورت رعایت نکات حقوقی است که به یک محیط دوستانه و حرفه ای در کسب و کار خود خواهید رسید. خوشبختانه قانون در این زمینه بیشتر مواردی که امکان درگیری بی نظمی و عدم رضایت طرفین ازهم را موجب می شود، بیان کرده . توجه به این نکات حقوقی از این لحاظ بسیار مهم است.

تمام کسانی که برای فرد دیگری کار می کنند کارگر محسوب می شوند و از مزایای کارگری برخوردار می شوند. وجود قرارداد کتبی روشن بین کارگر و کارفرما الزامی است. در بستن قرارداد نهایت دقت را بکار ببرید. همه چیز از ساعت کاری گرفته تا انتظارات و وظایف خاص، شرایط محیط کار، نوع و نحوه محاسبه و پرداخت حقوق و دستمزد را در قرار داد کتبی ذکر کنی.

در صورت داشتن قرارداد با شروع کار و در هرمرحله ای که حقوق شما رعایت نمی شود می توانید با این قرارداد به مراجع قانونی شکایت کنید. همچنین دستمزد کارگر باید بر اساس آنچه در قرار داد کار ذکر شده و اضافات سالانه ی شورای عالی کار محاسبه و پرداخت شود. کارفرما به لحاظ قانونی اجازه کم کردن حقوق کارگر و یا حذف مزایا، پاداش، عیدی و سنوات کارگر را ندارد.

کارفرما اجازه ندارد قرارداد سفید با کارگر امضا کند و یا از کارگر سفته دریافت کند. اخذ قرارداد سفید به طور کلی غیرقانونی است. کارگران با به همراه داشتن مدارک لازم برای اثبات اجبار به امضاء قرارداد سفید، می توانند از کارفرما شکایت کنند. امکان اخذ سفته از کارگر غیر قانونی نیست. به شرطی که دلایل اخذ آن و مدارک لازم و تعهدات لازم به صورت کامل و کتبی موجود باشد. تا در صورت سوء استفاده، کارگر بتواند از کارفرما شکایت کند و مورد سوء استفاده قرار نگیرد.

نکات حقوقی کارمندان

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟