محاسبه اضافه کاری در قانون کار | اینصب
x
X

محاسبه اضافه کاری در قانون کار

اگر شما هم علاقمند هستید درباره اضافه کاری و تعریف قانونی اضافه کاری بیشتر بدانید یا نحوه درست محاسبه آن را بلد باشید، پیشنهاد می کنم این مقاله رو مطالعه کنید. خب محاسبه اضافه کاری از آن موضوعاتی است که افراد زیادی رو در یک شرکت درگیر خودش می کند. مدیران کسب و کارها، مدیر مالی شرکت ها، حسابداران و از همه مهمتر کارمندان و کارگران همه به نوعی با اضافه کاری و دردسرهای محاسبه آن سر و کار دارند. اما خیلی ها همچنان تعریف درستی از اضافه کاری ندارند. یعنی همان تعریفی که اداره کار و قانون کار مشخص می کنند.

شما باید بدانید که همه ی کارهای اضافه ای که در محل کار انجام می دهید، اضافه کار محسوب نمی شود. اما برای جزییات بیشتر خوب است که با من همراه باشید. همینجا یاد آوری کنم راه حلی هست که محاسبه پیچیده اضافه کار برای تک تک کارمندان را در کسب و کارها، شرکت ها و حتی سازمان های بزرگ به عهده می گیرد. از طرفی ساده، سریع و به شکل باور نکردنی ای دقیق است. این راه حل بی نظیر چیزی نیست جز نصب یک دستگاه حضور و غیاب در محل کار شما. پس نیازی نیست نگران پیچیدگی های محاسبه اضافه کار به خصوص برای سازمان های بزرگ و پر جمعیت باشید.

محاسبه اضافه کاری

آموزش و نکات محاسبه اضافه کاری

بطور کلی آن میزان کار محول شده به کارگر که در خارج از ساعت کار قانونی انجام می شود، اضافه کار است. مطابق قانون کار مدت زمان کار قانونی برای کارگران مشاغل عادی 8 ساعت در شبانه روز و 44 ساعت در هفته است. این میزان کار برای مشاغل سخت کمتر و حدود 6 ساعت در یک شبانه روز و جمعا 36 ساعت در هفته است. مطابق قانون کار به هر میزان ساعتی که کارگران مشاغل عادی و سخت، بیشتر از این ساعات تعیین شده، کار کرده باشند، اضافه کار تعلق می گیرد. نکته ی مهم قانون اضافه کار این است که کارگر باید شخصا تمایل به انجام اضافه کار داشته باشد.

دستمزد هر ساعت اضافه کار 40 درصد بیشتر از مبلغ ساعت کار عادی است که کارفرما مطابق ماده 59 قانون کار موظف به پرداخت آن به کارگر است. اضافه کار ممکن است در روزهای کاری هفته باشد که عموما به این صورت است که بعد از اتمام ساعت کاری همچنان به کار ادامه می دهید که اضافه کار عادی است. تعطیل کاری هم اضافه کاری کارگر در روزهای تعطیل رسمی سال است. اگر جمعه کار می کنید، اضافه کاری جمعه کاری به شما تعلق می گیرد. اضافه کاری شبانه هم مربوط به ساعات 22 تا 6 صبح است.

حالا چه تفاوتی بین انواع اضافه کاری هست؟ در جمعه کاری باید علاوه بر دست مزد یک ساعت کار 80 درصد بابت جمعه کاری به فرد پرداخت شود. اما مثلا این میزان برای اضافه کاری در تعطیلات رسمی تقویم 40 درصد است. همچنین این عدد برای اضافه کاری کارگر در غیر نوبت کاری در ساعات 22 تا 6 صبح 35 درصد است. پس این تقسیم بندی برای محاسبه اضافه کار لازم است.

  • به این سه گروه اضافه کار ارجاع ندهید

دقت کنید مطابق قانون کار سه گروه هستند که اضافه کار آن ها غیر قانونی است و در صورتی که در حین اضافه کار آسیب ببینند کارفرما به دلیل انجام کار غیر قانونی جریمه می شود و به علاوه موظف است تمام خسارت وارده را جبران کند. شما حدس می زنید این سه گروه کدام دسته از کارگران هستند؟ خب نباید فراموش کنید، کارگرانی که مشغول به کارهای شب کاری هستند، کارگرانی که مسئولیت آن ها در حیطه مشاغل خطرناک و سخت و زیان آور است و کارگران بین 15 تا 18 سال را از لیست ارجاع اضافه کار کنار بگذارید.

  • اضافه کار کارگران را به این شکل محاسبه کنید

البته همانطور که پیش تر نیز اشاره کردم،  محاسبه میزان اضافه کار کارگران و همینطور حقوق و دستمزد آن ها به صورت دستی، شخصی و از روش های قدیم به دلیل پیچیدگی، زمان بر بودن و امکان خطای انسانی در محاسبات، مدت ها است که منسوخ شده. امروزه محاسبه ی حقوق و دستمزد پرسنل که شامل مواردی مانند اضافه کار آن ها هم می شود را به راحتی و توسط دستگاه حضور و غیاب محاسبه می کنند. با این حال خوب است بدانید فرمول محاسبه اضافه کار به چه شکل است.

اگر مبنا را 220 ساعت کار بگیرید، فرمول محاسبه اضافه کاری به این صورت است : کارکرد اضافه کاری را ضرب در 4/1 ضرب در220 کرده و حاصل را تقسیم بر عدد بدست آمده از حاصل جمع عدد حق مسکن به علاوه عدد حق بن  بعلاوه عدد پایه حقوق می کنید. ممکن است مبنا را عدد 192 یا 198 بگیرید. در این صورت فرمول محاسبه اضافه کار را به همان شکل در نظر بگیرید و فقط عدد مبنارا تغییر بدهید. ممکن است بپرسید عدد مبنای اضافه کار به چه شکل محاسبه می شود؟ مبلغ مبنای اضافه کار فرمول خاصی ندارد و با توجه به نظر کارفرما تعیین می شود.

در فرمول محاسبه اضافه کاری ضریب کاری عدد 4/1 است. یعنی همانطور که پیش تر گفتیم ، دستمزد هر ساعت اضافه کار 40 درصد بیشتر از ساعات کار قانونی است. بد نیست بدانید که عدد حاصل از جمع حقوق پایه با حق بن و حق مسکن همان نرخ اضافه کاری است. همچنین سایت هایی هستند که به شما اجازه می دهند با وارد کردن ساعات اضافه کاری و مبنای اضافه کاری، میزان دستمزد خود با توجه به ساعات اضافه کاری را محاسبه کنید.

محاسبه اضافه کاری در قانون کار

چند نکته در رابطه با اضافه کار

اضافه کار جزء مزایایی است که به آن بیمه تعلق می گیرد و مبلغ آن باید در لیست بیمه قید شود. نکته بعدی در رابطه با محاسبه  اضافه کار که بد نیست بدانید این است که کارگر باید برای انجام اضافه کاری رضایت داشته باشد. در غیر اینصورت اضافه کاری اجباری است و اضافه کار اجباری غیر قانونی است و کارگر می تواند در این مورد از کارفرما شکایت کند. شاید برای شما سوال باشد که به کدام پرداخت های فیش حقوقی اضافه کار تعلق می گیرد؟ باید بگم که اضافه کار به تمام آیتم های ترمیم شغل مانند حق سختی کار، فوق العاده شغل و حق سرپرستی که جزء دستمزد ثابت کارگر است تعلق می گیرد.

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟