عوامل اصلی تصادفات جاده ای را بهتر بشناسید! | اینصب
x
X

عوامل اصلی تصادفات جاده ای را بهتر بشناسید!

یکی از مهمترین عوامل مرگ و میر سالانه ایرانی ها تصادفات جاده ای است. آمار این مرگ و میر بر طبق گزارش سازمان های بین المللی مثل سازمان جهانی بهداشت در حدود 20 برابر میانگین جهانی این آمار است. بطوریکه در گزارشات آمده که در هر بیست دقیقه یک هموطن جان خود را بر اثر تصادفات جاده ای در ایران از دست می دهد. شاید تا به حال به این آمار دقت نکرده باشید. باورتان می شود که آمار مرگ و میر بر اثر تصادفات جاده ای از آمار مرگ و میر بر اثر تعدادی از جنگ های معروف هم بیشتر باشد؟ به نظر من همین مقدمه کوتاه کافی است تا عوامل اصلی تصادفات جاده ای را بهتر بشناسید.

سرعت غیر مجاز عامل اصلی تصادفات

عدم آگاهی یا سهل انگاری در برابر خطرات می تواند هر کسی را با خسارات جانی، مالی و روانی جبران ناپذیری مواجه کند.

3 مورد از عوامل اصلی تصادفات

بطور کلی عوامل اصلی تصادفات جاده ای در ایران به سه دسته تقسیم می شوند:

  • خطای انسانی
  • نقص فنی خودرو
  • ایمنی جاده ها

ایمنی جاده ها و نقص فنی خودرو ها از عوامل تصادفات جاده ای هستند، که ممکن است خیلی نتوانید از آن ها اجتناب کنید. متأسفانه برخی از اتومبیل ها از استانداردهای پایین ایمنی برخوردار هستند. خودروهای فرسوده، خودروهای بی کیفیت با نواقصی مانند نداشتن یا نقص کیسه هوا، نداشتن کمربند ایمنی مناسب و استاندارد، نداشتن ترمز ضد قفل یا کیفیت پایین بدنه و ستون های خودرو، قطعات بی کیفیت و غیر استاندارد و… از عوامل تصادفات جاده ای هستند.

از طرفی وضعیت نامناسب ایمنی راه ها از دیگر عوامل در ایران است. در گزارش های مختلف سازمان جهانی بهداشت وضعیت ایمنی راه ها در ایران بر طبق استاندارها در وضعیت نامناسبی قرار دارد.

آشنایی با مهم ترین دلایل حوادث رانندگی

خب گفتیم که خطاهای انسانی از مهم ترین عوامل تصادفات جاده ای هستند. حوادثی که علاوه بر مرگ و معلولیت، خسارات روانی و اقتصادی جدی تری را به دنبال دارند. کافیست به مبالغی که هر ساله بیمه ها برای خسارت دیه ناشی از مرگ و میر تصادفات جاده ای پرداخت می کنند، توجه کنید.

یک نکته مثبت در رابطه با عوامل تصادفات جاده ای ناشی از خطای انسانی وجود دارد و آن قابل پیشگیری بودن این خطاهاست. آموزش صحیح افراد و قوانین سخت برای گرفتن گواهینامه، ترویج فرهنگ رانندگی درست، جدیت در اجرای قوانین، تمرکز راننده و پرهیز از رانندگی همراه با خواب آلودگی از مواردی هستند که به کاهش تصادفات جاده ای کمک می کنند.

بطور مثال استفاده از یک ضبط ماشین خوب و گوش کردن به موسیقی های مناسب در حین رانندگی به شما کمک می کند که دچار یکنواختی فضا و حالت خواب آلودگی و خستگی در حین رانندگی نشوید. اگر به این موارد رسیدگی فنی به خودرو، سرویس های منظم دوره ای، استفاده از لوازم و قطعات باکیفیت را هم اضافه کنید می توان بطور چشم گیری به کاهش مرگ و میر و خسارات ناشی از تصادفات جاده ای امیدوار بود. با من باشید تا این عوامل را بهتر بشناسید و از این به بعد به آن ها بیشتر دقت کنید.

  • رانندگانی که مهارت کافی را ندارند

مهم ترین عوامل تصادفات جاده ای مربوط به خود رانندگان است. به همین دلیل است که توصیه شده هر راننده ای قبل از جاده های برون شهری حداقل دو سال در شهر رانندگی کند تا به تجربه و تبحر کافی در کنترل ماشین و سرعت عمل مناسب در موقعیت های حساس برسد. همینطور رانندگان باید از آمادگی روانی کافی برای رانندگی خصوصا در جاده های برون شهری برخوردار باشند.

یکی از عوامل جدی تصادفات مربوط به درگیری رانندگان، رانندگی با حالت های عصبی و غیرنرمال که منجر به رفتارهای پرخطر در نتیجه حوادث در حین رانندگی می شود است. سبقت های غیرمجاز، بی توجهی به علائم رانندگی، درگیری با رانندگان دیگر، بی توجهی به قوانین و همچنین خستگی و خواب آلودگی رانندگان از جمله این دلایل هستند.

  • سبقت غیر مجاز و سرعت غیر مجاز

دو تا از مهم ترین و شایع ترین دلایل تصادفات جاده ای، سبقت غیر مجاز و سرعت غیر مجاز هستند. اکثر تصادفات جاده ای بر اساس آمار زمانی اتفاق می افتد که راننده ها بدون داشتن دید کافی مثلا در پیچ ها و جاده های دارای خط ممتد اقدام به سبقت گرفتن کرده اند.

مثال های مرگ بار بی شماری برای این اشکال تصادفات وجود دارد. یکی دیگر از مهم ترین این عوامل هم مثل همیشه سرعت غیرمجاز است. برای کاهش تصادفات این ها عواملی هستند که باید خیلی جدی به آن ها توجه کنید. در حال حاضر حداکثر سرعت مجاز جاده ها و خیابان ها توسط تابلو های راهنمایی و رانندگی در دسترس همه رانندگان است.

سرعت بالاتر از حد مجاز مستقیما سرعت عکس العمل شما را در حوادث و موقعیت های مختلف پایین آورده که تصادفات، خسارات و مرگ و میرها را به دنبال دارد.

  • عدم تمرکز راننده در حین رانندگی

جالب است بدانید که عدم تمرکز راننده در تحقیقات رتبه اول عوامل تصادفات جاده ای را دارد. در حالی که پیشگیری از آن اصلا کار سختی نیست. استفاده از تلفن همراه، چک کردن فضای مجازی، تماس تلفنی، ارسال پیامک و حتی استفاده از اپلیکشن های مسیریابی همه به نوعی از عوامل مهم تصادفات و عدم تمرکز راننده هستند. به غیر از این ها خوردن و آشامیدن، مصرف داروهای خواب آور روان گردان محرک ضدافسردگی مخدر و مشروبات الکلی از اشتباهات مرگ آور و جبران ناپذیر رانندگان در حین رانندگی است.

پس اگر به دنبال عوامل تصادفات جاده ای و جلوگیری از آن ها هستید این موارد را هرگز فراموش نکنید. گاهی اولین اشتباه آخرین اشتباه شماست.

عدم رعایت فاصله و عامل تصادف

  • عدم رعایت فاصله مجاز

رعایت فاصله مجاز با رانندگان دیگر را جدی بگیرید. سرعت عکس العمل و تصمیم گیری درست و کنترل به موقع خودرو در هنگام خطر به فاصله شما با ماشین جلویی بستگی دارد. وقتی عکس العمل مناسبی ندارید محکوم به حوادث جاده ای و خسارات جانی و مالی هستید.

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟