اهمیت و ضرورت داشتن پارکینگ در مجتمع مسکونی | اینصب
x
X

ضرورت داشتن پارکینگ در مجتمع مسکونی

شما راجب پارکینگ چی می دونید؟ مثلا ضرورت داشتن پارکینگ در مجتمع مسکونی رو می دونید؟ پارکینگ در قانون جزو ملزومات و توابع آپارتمان و از قسمت های اختصاصی مجتمع های مسکونی است. در یک تعریف خیلی ساده پارکینگ همان فضایی است که ما برای توقف ماشین از آن استفاده می کنیم. اهمیت داشتن پارکینگ در مجتمع های مسکونی به قدری است که امروزه یکی از مهمترین ملاک های افراد برای خرید و اجاره ملک، وضعیت و تعداد پارکینگ های آن است. حتی وجود پارکینگ و تعداد آن در قیمت اجاره و خرید ملک هم تاثیر گذار است.

ضرورت پارکینگ برای مجتمع مسکونی

از همه جالبتر اینکه یکی از شایع ترین اختلافات همسایه ها در زندگی آپارتمان نشینی هم همین پارکینگ است. چراکه در خیلی از آپارتمان ها به تعداد واحدهای مسکونی پارکینگ وجود ندارد. این موضوع اختلافاتی را به وجود می آورد و همین اختلافات بود که سبب تدوین قوانینی برای پارکینگ ساختمان ها شد. حالا تعاریف و انواع جدیدی از پارکینگ مطرح شدند. اما دردسرهای پارکینگ مجتمع های مسکونی فقط همسایه های بی نظم، پارک مزاحم و کمبود تعداد پارکینگ نیست.

تا چندی پیش و تا قبل از معرفی ریموت نور بالا، امنیت پارکینگ، باز نموندن درب پارکینگ، گم شدن و خراب شدن ریموت ها و تموم شدن باتری ریموت یا کپی اطلاعات ریموت پارکینگ هم جزو دردسرهای پارکینگ داران بود. حالا اگه شما هم هنوز با این مشکلات مواجه هستین، نگران نباشین چون با خرید و نصب یک ریموت نوربالا همه ی این دردسرها برای شما به راحتی حل می شوند.

0 تا 100 پارکینگ مجتمع های مسکونی

حقوق شهروندی در رابطه با ضرورت داشتن پارکینگ اینطور گفته که هر ساختمان چه مسکونی باشد و چه غیر مسکونی باید نیاز ساکنان خود به پارکینگ را برطرف کند. اهمیت وجود پارکینگ در مجتمع ها به قدری است که در استاندارد خیلی از کشورها علاوه بر پارکینگ مالکان پارکینگ مهمان هم برای واحد ها در نظر گرفته می شود. که البته در خیلی از مجتمع های مدرن ما هم این مسئله در نظر گرفته می شود.

اما برای همه ی آپارتمان ها از لحاظ متراژ، محدودیت هایی وجود دارد و بر این اساس تامین پارکینگ به تعداد واحدها امکان پذیر نیست. از طرفی خیلی از خانه ها بیشتر از یک ماشین دارند. بنابراین مشکل از همین جا شروع می شود. کلا سه نوع پارکینگ وجود دارد. اگر در سند ملکی وجود پارکینگ قید شده باشد به این معناست که آن ملک یا واحد آپارتمانی به صورت قانونی دارای پارکینگ است. یک نوع پارکینگ دیگر در مجتمع ها وجود دارد که در سند هیچ یک از واحد ها قید نشده. این پارکینگ مشاع محسوب می شود. این نوع دوم پارکینگ در مجتمع هاست که هیچ یک از مالکین اجازه استفاده اختصاصی یا انحصاری آن را ندارد.

نوع سوم در واقع فضایی است مابین پارکینگ ها که با توافق اعضای ساختمان، در آن ماشین پارک می شود. به این فضا از آنجایی که مزاحم ورود و خروج  ماشین به سایر پارکینگ هاست، پارکینگ مزاحم هم گفته می شود. شرط استفاده از پارکینگ مزاحم رضایت اعضای ساختمان و آمادگی شما برای جابجایی ماشین در هر ساعتی از شبانه روز برای ورود یا خروج ماشین به پارکینگی  است که راه آن بسته شده.

ضرورت داشتن پارکینگ از لحاظ قانونی

براساس قانون، سازنده موظف به تامین پارکینگ واحد هاست. همین قانون شرایطی را برای سازنده ها تعیین کرده است. این شرایط به این شکل است که اگر امکان تامین پارکینگ اختصاصی برای همه ی واحد ها وجود ندارد، که در خیلی از موارد هم به همین صورت است. حداقل باید تعداد پارکینگ ذکر شده در قانون را در نظر بگیرند. تعداد پارکینگ در این قانون براساس زیربنای واحد ها تعیین شده است.

این تعداد به این صورت است که برای هر آپارتمان با زیربنای بین 35 تا 150 متر وجود یک پارکینگ اختاصی ضروری است. اگر زیربنای واحد ها چیزی بین 151 تا 250 متر باشد، دو پارکینگ به آن ها اختصاص می یابد. اما در صورتیکه مساحت واحد ها بیشتر از 250 متر است، 2 یا 3 پارکینگ به آن ها اختصاص می یابد.

حق عبور و مرور در پارکینگ آپارتمان هم برای همه ی ساکنین وجود دارد. استفاده از پارکینگ ها برای ساکنین همانطور که گفتیم بر اساس شرایطی است. اما برای غیرساکنین حق ورود و خروج به پارکینگ و استفاده از آن وجود ندارد.

اهمیت پارکینگ برای آپارتمان ها

اهمیت داشتن پارکینگ برای آپارتمان ها

وجود پارکینگ برای تمام افراد دارای خودرو ضروری است. چرا که امنیت و سلامت خودرو شما در گرو پارک آن در یک فضای امن و محصور است. با توجه به قیمت های بالای خرید ماشین  و قطعات آن در بازار ایران و همچنین هزینه های بالای تعمیرات خودرو، یکی از دغدغه های اصلی مالکان خودرو محافظت از امنیت و سلامت ماشین است. در واقع هیچ چیزی بدتر از این نیست که نگران جای پارک ماشین باشید و یا ندانید کجا باید پارک کنید. در نبود پارکینگ همیشه ممکن است جای پارک مناسب و نزدیک پیدا نکنید. خصوصا در شهرهای بزرگ که پیدا کردن جای پارک در کوچه و خیابان ها به دلیل تعداد زیاد ماشین ها اصلا کار ساده ای نیست.

نبود پارکینگ و پارک اجباری خودرو در خیابان حتی ممکن است برای شما جرایمی را به همراه داشته باشد. از طرفی پارک ماشین در فضاهای آزاد و کنار خیابان ها امکان سرقت یا تصادف ناخواسته ماشین های در حرکت با شما را بالا می برد. بطور مثال پارک ماشین در فضاهای آزاد در روزهای خیلی سرد و یا خیلی گرم سال برای سلامت باتری مضر است. یا تابش مستقیم و مدام آفتاب به ظاهر و رنگ ماشین آسیب می زند. این ها بخشی از مشکلات نداشتن پارکینگ برای مالکان خودرو است. بطور کلی محافظت ماشین از گرما، آفتاب سوزان، بارش برف و باران و سرما یکی از دلایل مهم و اهمیت داشتن پارکینگ در مجتمع های مسکونی است.

به همین دلیل هم هست که امروزه در قانون پارکینگ آپارتمان، برای هر واحد حداقل به یک پارکینگ برای هر آپارتمان توصیه می شود. که منظور از این پارکینگ، پارکینگ اختصاصی است و در صورتی که در طراحی و ساخت آپارتمان ها این موضوع را در نظر نگرفته باشید برای مجوزهای ساخت و ساز با مشکل مواجه خواهید شد.

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟