شرایط و مراحل راه اندازی صرافی و چالش های این شغل | اینصب
x
X

شرایط و مراحل راه اندازی صرافی

شرایط راه اندازی صرافی

اگر به راه اندازی صرافی فکر می کنید و اطلاعات دقیقی در رابطه با آن ندارید، با ما همراه باشید تا شرایط و مراحل راه اندازی صرافی را قدم به قدم با هم بررسی کنیم. آیا می دانید به عنوان موسسین صرافی چه ویژگی هایی باید داشته باشید؟ چه مقدار سرمایه نیاز دارید؟ یا مکان صرافی باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟ شرایط راه اندازی صرافی و ورود به این حرفه توسط بانک مرکزی مشخص می شود و همه کسانی که قصد ورود به این حرفه را دارند موظف به رعایت این شرایط هستند. در غیر اینصورت با مشکلات قضایی مواجه خواهند شد و وقت و انرژی زیادی را هدر خواهند داد.

صرافی نوعی از شرکت تضامنی یا شرکت سهامی خاص است که موضوع فعالیت آن خرید و فروش ارز، سکه و طلا می باشد. البته برخی از صرافی ها علاوه بر معاملات نقدی، حواله ارزی را نیز از طریق بانک و موسسات اعتباری انتقال می دهند. برای تاسیس صرافی، اشخاص حقیقی واجد شرایط نیاز به ثبت شرکت تضامنی دارند. بانک ها و موسسات اعتباری برای تاسیس صرافی، به ثبت شرکت سهامی خاص احتیاج دارند. صرافی انواع مختلفی دارد. صرافی آنلاین یا دیجیتال، صرافی متمرکز، صرافی غیر متمرکز، صرافی فیزیکی و صرافی بانکی که توسط بانک ها و موسسات اعتباری تاسیس می شود و یک نوع صرافی فیزیکی است. همچنین از لحاظ خدمات صرافی ها بسته به نوعی که دارند خدمات متفاوتی را هم ارائه می دهند. در ادامه به شرایط راه اندازی صرافی و الزامات قانونی آن می پردازیم.

همه آنچه درباره مراحل راه اندازی صرافی باید بدانید

بطور خلاصه برای راه اندازی صرافی درگام اول طرح تجاری افتتاح صرافی را آماده کنید. یک طرح تجاری کامل شما را از سرگردانی و اتلاف وقت نجات می دهد. لازم است اطلاعات کاملی از سرمایه لازم برای راه اندازی صرافی کسب کنید. درصورت نیاز دوره های آموزشی لازم برای صرافی را گذرانده باشید. در مرحله بعد محل مناسب برای راه اندازی صرافی را انتخاب کنید. در همین مرحله و بعد از انتخاب مکان مناسب اقدامات لازم برای امنیت صرافی را انجام دهید. مهمترین اقدامات لازم شامل مجهز کردن صرافی به دوربین مداربسته و دزدگیر اماکن است. این مرحله را هرگز فراموش نکنید چرا که امنیت برای مکان هایی مانند صرافی از ضروریات است. برای مالیات ثبت نام کنید. حساب بانکی تجاری رسمی افتتاح کنید و کارت آن را تحویل بگیرید. برای شرکت تضامنی یا سهامی خاص از طریق سامانه جامع ثبت شرکتها ثبت نام کنید.

از طریق سامانه مربوط به مجوزهای بانکی باید اقدام به دریافت مجوز تاسیس صرافی کنید. تجهیزات و نرم افزار حسابداری لازم برای صرافی را تهیه کنید. مانند هر کسب و کار دیگری شروع به تبلیغات و بازاریابی برای کسب و کار جدیدتان کنید. این بطور خلاصه شرایط و مراحل راه اندازی صرافی بود، اما بر اساس دستورالعمل اجرایی تاسیس، فعالیت و نظارت بر صرافی ها که مصوب شورای پول و اعتبار است، نکات بیشتری هست که باید از شرایط و مراحل راه اندازی صرافی بدانید .

شرایط و مراحل راه اندازی صرافی

تاسیس شرکت

همانطور که گفتیم بنا به اینکه شخص حقیقی، قصد تاسیس یک صرافی را دارد یا بانک و موسسات اعتباری، باید درگام اول شرکت مورد نظر را تاسیس کنید.

تامین سرمایه مورد نیاز

مطابق قانون، به داشتن حداقل سرمایه ای معادل 250 میلیارد ریال برای تاسیس صرافی در تهران و شهرهای بزرگ نیاز است. همچنین شما به حداقل 130 میلیارد ریال برای تاسیس صرافی در سایر شهرها و تودیع این سرمایه نزد یکی از بانک ها و یا موسسات اعتباری غیر بانکی قبل از تاسیس صرافی و دریافت رسید مسدود شدن وجه در حساب بانک نیاز دارید.

شفاف بودن منشاء سرمایه

نیازی به توضیح نیست که منشاء سرمایه تاسیس صرافی باید در بررسی های بانک مرکزی شفاف و مشخص باشد.

 مکان صرافی

اولا داشتن فعالیت دائم و ثبت شده به نام صرافی را فراموش نکنید. در ثانی مکان فعالیت صرافی از حیث حفاظتی و امنیتی باید توسط مراجع ذی صلاح و پلیس اماکن تایید شود. به همین دلیل هم توصیه کردیم حتما از دزدگیر اماکن حرفه ای و مخصوص صرافی و دوربین مدار بسته استفاده کنید.

موسسین صرافی

ایرانی بودن موسسین صرافی به علاوه  سکونت آن ها در ایران و داشتن حداقل 25 سال سن از ضروریات قانونی و مراحل راه اندازی صرافی است. عدم وجود چک برگشتی در پرونده موسسین و نداشتن بدهی غیر جاری به موسسات اعتباری هم جزوی از این خصوصیات است. متقاضی تاسیس صرافی ، بدهی مالیاتی نداشته باشد و در صرافی دیگری سهم نداشته باشد. مدیر یا عضو هیئت مدیره صرافی دیگری نباشد. همچنین از ابطال صرافی قبلی که متقاضی در آن سهام داشته و یا مدیر و عضوی از هیئت مدیره بوده، باید بیشتر از دوسال گذشته باشد.

مدیر عامل نبودن و عدم عضویت در هیئت مدیره موسسات اعتباری هم از ضروریات متقاضی است. مدیرصرافی حداقل 30 سال و حداکثر 70 سال سن داشته باشد. برای تاسیس صرافی متقاضی باید حداقل مدرک کارشناسی در یکی از رشته های مرتبط داشته باشد. رشته های مرتبط شامل حقوق، حسابداری، اقتصاد و مدیریت است. به 5 سال سابقه بیمه تامین اجتماعی در موسسات اعتباری و یا سایر موسسات تحت نظارت بانک مرکزی و نهاد های مالی هم احتیاج دارید. در نهایت باید دوره های تخصصی را هم گذرانده باشید.

مدارک لازم

تاسیس و ثبت صرافی نیازمند مدارکی است که بدون آن ها تاسیس صرافی امکان پذیر نیست. برگه تقاضای تاسیس صرافی را به همراه داشته باشید. به تصویر مدارک تحصیلی مدیرعامل و مدارک مربوط به سوابق کاری و مدارک گذراندن دوره های مربوطه نیاز دارید. گواهی عدم سوء پیشینه موسسین و تاییدیه های مربوط به کد پستی محل صرافی را به همراه داشته باشید. بانک باید اساس نامه شرکت را تایید کرده باشد. تعهد نامه رسمی و صورت جلسه مجمع موسسین را فراموش نکنید.

تاییدیه مربوط به صلاحیت فردی موسسین که حراست سازمان صادر کرده و گواهی بانک مبنی بر مسدودی سرمایه و گواهی مرکز مبارزه با پولشویی در خصوص تایید منبع سرمایه اولیه را نیاز دارید. به علاوه گواهی تایید نداشتن بدهی جاری، مفاصا حساب مالیاتی، برگه تایید محل صرافی که پلیس اماکن صادر کرده را هم به همراه داشته باشید.

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟