مهم ترین دلایل تصادفات جاده ای در چند سال اخیر | اینصب
x
X

دلایل تصادفات جاده ای در چند سال اخیر

برای اینکه بدانید پرداختن به دلایل تصادفات جاده ای در چندسال اخیر چقدر مهم است کافی است به آمار مرگ و میر ناشی از حوادث جاده ای پلیس راهور نگاه کنید. البته نباید فراموش کنیم که حوادث جاده ای و تصادفات از اصلی ترین عوامل مرگ و میر در جهان هستند و این آمار تنها مختص کشور ما نیست. حوادثی که بجز خسارات جانی هرساله ده ها میلیارد دلار هزینه پزشکی، خسارت بیمه و… برای جوامع به همراه دارد. آمار نشان می دهد که ما در بین کشورهای جهان جزء دارندگان بیشترین تعداد مرگ و میر جاده ای هستیم. آشنایی با دلایل تصادفات جاده ای می تواند تا حدود زیادی به ما در کاهش این آمار کمک کند.

جالب است بدانید که درگزارشاتی که از مردم گرفته شده عموما بیشترین دلایل تصادفات جاده ای را سرعت غیر مجاز و نبستن کمربند ایمنی دانستند. البته امیدوارم اطلاعات شما از عواملی که باعث این خسارات جبران ناپذیر جانی و مالی می شود، بیشتر از این حرف ها باشد. اما باید بدانید که  دلایل این حوادث مفصل تر از این حرف هاست. پس اگر قرار باشد که جلوی این حوادث را تا جای ممکن بگیریم باید حسابی اطلاعات خودمان را از این عوامل و راهکارهای آن بالا ببریم. این مقاله قصد دارد شما را با مهم ترین دلایل تصادفات جاده ای و بهترین راهکارهای ممکن برای جلوگیری از آن آشنا کند.

دلایل تصادفات جاده ای

با عوامل موثر در وقوع حوادث رانندگی آشنا شوید

همانطور که گفتیم دلایل تصادفات جاده ای طیف گسترده ای از عوامل، از خطای انسانی گرفته تا کیفیت خودرو و وضعیت جاده و… را شامل می شود. بعضی از این عوامل راه حل ساده ای دارند. مثلا به رانندگی با حالت خواب آلودگی نگاه کنید که یکی از عوامل اصلی حوادث رانندگی است. اگر احساس خواب آلودگی می کنید، کنار بزنید و استراحت کنید، از تکنیکهای تنفسی استفاده کنید، اگر یک ضبط ماشین خوب دارید، که بهتر است داشته باشید از یک پلی لیست مناسب و متنوع استفاده کنید تا حالت خواب آلودگی را از بین ببرید تمرکزتان را بالا ببرید.

هرچند که برخی دلایل تصادفات جاده ای مثل کیفیت راه ها یا سطح ایمنی و کیفیت خودروها از دست ما خارج هستند، اما جلوگیری از این حوادث در سایر موارد واقعا می تواند به همین سادگی باشد. به شرطی که به توصیه های متخصصین حسابی دقت کنید. در زیر به تعدادی از مهم ترین عوامل تصادفات جاده ای دقت کنید:

1. سرعت غیر مجاز و عدم رعایت فاصله ایمن

با وجود اینکه سرعت زیاد برای برخی از افراد همچنان لذت بخش و هیجان انگیز است اما باید بدانید که از مهم ترین دلایل تصادفات جاده ای سرعت غیر مجاز است. همیشه پایبند قوانین باقی بمانید و در محدوده مجاز رانندگی کنید. رعایت سرعت مجاز و فاصله ی ایمن برای جلوگیری از حوادث و خسارات جاده ای مثل تصادفات پشت سرهم ضروری است. از طرفی عموما تصادفاتی که به دلیل سرعت غیر مجاز و عدم رعایت فاصله ایمن با سایر خودروها اتفاق می افتند صدمات جدی تری برای راننده و سرنشینان خودرو به همراه دارند.

اشکال سرعت غیر مجاز کاهش سرعت عکس العمل شماست، حالا اگر فاصله مناسبی هم با خودروهای دیگر نداشته باشید در واقع همه دلایل تصادفات جاده ای را فراهم کردید. بطور مثال از نشانی اعلام کننده فاصله بخصوص برای خیابان های پرترافیک استفاده کنید. از طرفی فراموش نکنید که اگر از هیجان ناشی از سرعت لذت می برید به پیست های مخصوص رانندگی مراجعه کنید تا از سرعت به همراه ایمنی حسابی لذت ببرید.

2. خطای انسانی از مهم ترین عوامل

خیلی از دلایل تصادفات جاده ای در حیطه خطاهای انسانی قرار می گیرند. اگر به قوانین و مقررات رانندگی و یا خود رانندگی مسلط نیستید، رانندگی نکنید.  این یک خطای انسانی جدی و یکی از عوامل مهم تصادفات جاده ای است. اگر در حین رانندگی تمرکز کافی ندارید، از داروهای خواب آور، مشروبات الکلی یا مواد مخدر استفاده کرده اید، یا به هر دلیلی مثل کم خوابی و بیماری تمرکز خوبی ندارید اما به رانندگی ادامه می دهید، این یک خطاست.

عوامل انسانی و تصادفات جاده ای

نادیده گرفتن علائم ترافیکی، سرعت زیاد و رفتارهای پرخطر در حین رانندگی، استفاده از تلفن همراه، چک کردن فضای مجازی، خوردن و آشامیدن هم می توانند در حین رانندگی خطرساز و از خطاهای انسانی موثر در حوادث جاده ای باشند. پس در بررسی دلایل تصادفات جاده ای این عوامل را هم به یاد داشته باشید.

3. نقص فنی خودرو در حین رانندگی

نمی شود از دلایل تصادفات جاده ای حرف بزنیم اما اشاره ای به نقص فنی خودرو نداشته باشیم. به همین دلیل توصیه می کنیم چک آپ خودرو خود را پشت گوش نیندازید. مهم ترین عوامل عبارتند از:

لاستیک های بی کیفیت که کارکرد زیادی داشتند و مشکلاتی مانند ترکیدن ناگهانی را موجب می شوند به علاوه سلامت ترمزها را همیشه چک کنید. هرگونه مشکل در دیسک ترمز سیستم هیدرولیک و … می تواند باعث کاهش توانایی ترمز خوردن خودرو و در نهایت از دلایل حوادث جاده ای باشد.

سیستم جلوگیری از لغزش خودرو را چک کنید. این سیستم باعث پایداری خودرو در شرایط نامساعد آب و هوایی و یا رانندگی در سرعت های بالاست. هرگونه ایراد در این سیستم موجب ایجاد حوادث جبران ناپذیر جاده ای خواهد شد. به غیر از این ها سیستم تعلیق فعال و صحیح خودرو اهمیت بسیاری دارد. هرگونه ایراد در این سیستم سبب عدم کنترل خودرو عدم تعادل در خطوط جاده و… است. سلامت چراغ ها و نورپردازی صحیح خودرو سیستم برق و… را هم فراموش نکنید. پس بطور کلی به یاد داشته باشید که نقص فنی خودرو از دلایل تصادفات جاده ای و برطرف کردن آن بسیار مهم است.

به غیر از این ها همانطور که گفتیم وضعیت جاده ها ایمنی و استاندارد آن ها، به همراه نداشتن وسایل ضروری ایمنی در شرایط جوی و محیطی خاص مثل زنجیر چرخ برای رانندگی در جاده های لغزنده، نداشتن تبحر در رانندگی، عدم تسلط کافی در حین رانندگی و… هم از سایر عوامل و دلایل تصادفات جاده ای هستند.

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟