تشخیص اثر انگشت توسط دستگاه حضور و غیاب انگشتی چگونه انجام می گیرد؟
x
X

چگونگی تشخیص اثر انگشت توسط دستگاه حضور و غیاب

تشخیص اثر انگشت توسط دستگاه حضور و غیاب دارای مکانیزم خاص و منحصر به فردی است که در ادامه مقاله در اختیارتان خواهیم گذاشت. همانطور که می‌دانید دستگاه حضور و غیاب مدل‌های مختلفی مانند کارتی، تشخیص چهره، رمزی و اثر انگشتی را شامل می‌شود. در مقاله پیش رو قصد داریم به فرآیند نوع اثر انگشتی این دستگاه که از متداول‌ترین انواع آن است، نگاهی بیندازیم. با ما همراه باشید.

تشخیص اثر انگشت توسط دستگاه حضور و غیاب

در ابتدا بهتر است با دستگاه ورود و خروج اثر انگشتی آشنا شوید. مکانیزم عمل دستگاه حضور و غیاب اثر انگشتی کمی متفاوت است. کارکرد این دستگاه به این شکل است که کاربر انگشت مشخصی را بر روی محل تعبیه شده در دستگاه می‌گذارد، لازم به ذکر است که می‌توان هر ده انگشت پرسنل را برای این دستگاه تعریف کرد. سنسورهای پیشرفته‌ی دستگاه، خطوط اثرانگشت وی را شناسایی می‌کنند. در نتیجه زمان دقیق ورود و خروج کارکنان ثبت و ذخیره می‌شود.

در واقع زمانی که فرد انگشت خود را بر روی دستگاه تشخیص اثر انگشت قرار می‌دهد سنسور دستگاه، نقطه‌هایی را که در آن‌ها خطوط اثر انگشت یکدیگر را قطع می‌کنند یا پایان می‌یابند، مشخص کرده و بر طبق این نقاط، یک نقشه ایجاد می‌کند که در تصویر زیر متوجه این امر می‌شوید. این نقشه‌ی مختصات به عنوان بیومتریک فرد مورد نظر در حافظه‌ی دستگاه ذخیره می‌شود و هنگام ثبت ورود و خروج وی مورد استفاده قرار می‌گیرد. بهتر است خاطر نشان کنیم که بیومتریک به مجموعه روش‌های خودکار تشخیص یا تایید هویت افراد با اندازه‌گیری مشخصات فیزیولوژیکی یا رفتاری می‌گویند، بنابراین بیومتریک یک مجموعه فناوری، برای تشخیص هویت اشخاص است.

 

تشخیص اثر انگشت توسط دستگاه حضور و غیاب

 

دیدیم که چگونه سیستم حضور و غیاب از اثر انگشت هر فرد یک الگو تهیه می‌کند. سپس این دستگاه در هنگام ثبت ساعات تردد توسط پرسنل، الگوی دریافتی از انگشت شخص را با الگوهای موجود در بانک اطلاعاتی خود مقایسه می‌کند. در صورتی که اثر انگشت وی با یکی از الگوهای از پیش تعیین شده مطابقت داشته باشد، هویت شخص مذکور احراز شده و زمان ورود یا خروج او ثبت می‌شود. این فرآیند خیلی سریع انجام شده و حدوداً ۱ ثانیه زمان لازم دارد. بیایید کمی دقیق‌تر به نحوه‌ی کارکرد سنسورهای ثبت اثر انگشت در سامانه حضور و غیاب نگاه کنیم.

آشنایی با سنسورهای ثبت اثر انگشت

برای تشخیص اثر انگشت توسط دستگاه حضور و غیاب، سنسورها حرف اول را می‌زنند. در واقع سنسورها اجزای مهم و حیاتی دستگاه حضور و غیاب اثر انگشتی می‌باشند که کاربردهای آن‌ها با توجه به نوعشان متفاوت است.

اگر بخواهیم سنسور یا همان حسگر را تعریف کنیم باید بگوییم یک نوع مبدل که انرژی را از گونه‌ای (حرارتی، مکانیکی و…) به گونه‌ی دیگر (الکتریکی) تبدیل می‌کند. پس از دستگاه حضور و غیاب کارتی که از نخستین دستگاه‌های سامانه حضور و غیاب بود، دستگاه اثر انگشتی به بازار آمد. در این دستگاه سنسورهای گوناگونی مانند سنسور خازنی، سنسور نوری و سنسور التراسونیک به کار گرفته شده است.

1- سنسور اثر انگشت خازنی

سنسورهای خازنی مربوط به دستگاه‌های اثر انگشتی قدیمی‌تر هستند. این نوع سنسورها حالتی ژله‌ای داشتند و در نتیجه، فرد انگشت خود را مقداری روی آن فشار می‌داد تا اثر انگشتش ثبت شود. معمولاً بعد از مدتی کار کردن با آن، به‌دلیل خط و خش‌هایی که روی سنسور می‌افتاد، کار با آن کمی سخت میشد. این همان سنسوری است که در اکثر گوشی‌های هوشمند از آن استفاده می‌شد.

در این سنسور برای ثبت اثر انگشت باید سعی کنید فاصله‌ی انگشت خود با اسکنر را تا جای ممکن کم کنید تا خازن آن بتواند کار خود را انجام دهد. در واقع خازن، خطوط اثر انگشت را همچون تپه و دره می‌بیند. قسمت‌هایی که به خازن نزدیک‌ترند همان تپه‌ها، و آن‌هایی که دورترند همان دره‌ها هستند. خازن بخش‌های برجسته و فرورفته پوست انگشت را به مانند نقطه‌های تاریک و روشن می‌بیند و از این طریق یک تصویری دو بعدی از اثر انگشت به دست می‌آید.

مشکل بزرگ این نوع حسگر اثر انگشت این است که اگر دست شما خیس یا کثیف باشد، عملکرد آن دچار مشکل خواهد شد. زیرا در این شرایط، رسانایی بین سطوح تغییر پیدا می‌کند. همچنین اگر زیر شیشه یا هر چیز دیگر قرار بگیرد کارایی خود را از دست می‌دهد. به همین خاطر در مدل‌های بعدی دستگاه حضور و غیاب به ندرت از سنسور خازنی استفاده شده است.

 

دستگاه حضور و غیاب

 

2- سنسور اثر انگشت نوری (Optical)

بعضی از دستگاه‌های سامانه حضور و غیاب با سنسورهای نوری یا اپتیکال کار می‌کنند. این نوع اسکنر با تاباندن نور بر روی سطح پوست، اثر انگشت را تشخیص می‌دهد. در واقع پستی و بلندی‌های پوست انگشت با نور ساطع شده از دستگاه روشن می‌شود. اینگونه امکان تشخیص این خطوط برای اسکنر فراهم می‌گردد. استفاده از این نوع سنسور نسبت به سنسور خازنی آسان‌تر بوده و میزان ارور دادن آن کمتر است. اسکنر اپتیکال برای اسکن سطوح وسیع‌تر مانند اسکن همزمان چندین اثر انگشت، بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

3- سنسور اثر انگشت التراسونیک (Ultrasonic)

سنسورهای التراسونیک نسل جدید سنسورهای تشخیص اثر انگشت هستند. نسبت به مدل‌های قبلی پیشرفته‌تر بوده و پتانسیل این را دارند که در آینده‌ای نه چندان دور، به‌طور کامل جای سنسورهای خازنی را بگیرند.

این نوع سنسور اثرانگشت با استفاده از عملکرد التراسوند (همانند سونوگرافی) از فرورفتگی‌ها و برآمدگی‌های سطح پوست، نقشه‌ای سه بعدی فراهم کرده‌ است که این نقشه را در حافظه دستگاه حضور و غیاب اثرانگشتی ثبت می‌کند. زمانی که فرد برای اعلام حضور اثر انگشت خود را بر روی اسکنر دستگاه قرار می‌دهد، دستگاه با مقایسه‌ی اثرانگشت اسکن شده جدید با نقشه‌‌های قبلی موجود در حافظه، هویت فرد را تشخیص می‌دهد.

مزیت‌ مهم این نوع سنسورها، دقت عمل بالای آن‌هاست. همچنین فاصله داشتن انگشت و اسکنر در فرآیند عمل آن مشکلی ایجاد نمی‌کند.

مزایای استفاده از دستگاه حضور و غیاب انگشتی

مزیت بزرگ این نوع از سیستم حضور و غیاب این است که امکان تقلب را از کارکنان سلب می‌کند. زیرا اثر انگشت هر انسان منحصر به فرد است. در نتیجه هیچکس نمی‌تواند با انگشت خود به جای شخص دیگری ورود یا خروج بزند. ولی در دستگاه حضور و غیاب کارتی این امکان وجود دارد. اشخاص علاوه بر کارت تردد خود، کارت شخص غایبی را در دست گرفته و ورود و خروج او را ثبت کند.

همچنین در سایر سیستم‌های حضور و غیاب ممکن است کارمند رمز خود را فراموش کند یا کارت خود را در منزل جا بگذارد. ولی هر شخصی همیشه انگشت خود را به همراه دارد😁. به علاوه این تکنولوژی می‌تواند با گوشی موبایل هوشمند و نرم افزار حضور و غیاب تحت وب ادغام شود. به این ترتیب امکان نظارت بر حضور کارمندان از راه دور را به مدیران بدهد.

قیمت دستگاه حضور و غیاب اثر انگشتی

امروزه به خاطر شرایط اقتصادی بسیار سختی که وجود دارد. به غیر از درصد کمی، بقیه‌ی مردم تحت فشار هستند. در نتیجه تمام سعی‌شان بر این است که در هزینه‌ها صرفه‌جویی کنند. حتی مدیران مجموعه‌ها، صاحبان شرکت‌ها و کارخانه‌های بزرگ هم از این قاعده مستثنی نیستند. به همین خاطر ترجیح اکثر مدیران، خرید دستگاه حضور و غیاب قیمت مناسب با کارکرد و کیفیت خوب است. البته نباید به خرید سیستم حضور و غیاب به چشم یک هزینه نگاه کرد، زیرا این سیستم به شدت و سرعت مورد استقبال همگان قرار می‌گیرد و در نهایت ارزش خرید کردن دارد.

 

دستگاه حضور و غیاب اثر انگشتی

 

با این حساب قیمت دستگاه حضور غیاب اثر انگشتی با توجه به قابلیت‌ها و امکانات دستگاه و همچنین برند، که عامل مهمی برای قیمت است متفاوت خواهد بود. طیف گسترده‌ای از نزدیک 3 تا حدود 10 میلیون تومان را شامل می‌شود. هرچه قیمت این دستگاه بالاتر می‌رود امکانات آن نیز افزایش می‌یابد اما لزوما دلیل بر کاربردی تر بودن آن نیست. امکاناتی نظیر صفحه نمایش رنگی، دوربین تشخیص چهره، ظرفیت ثبت تردد بالا، امکان تعریف تعداد بیشتری اثر انگشت و… به آن اضافه می‌شود.

سخن آخر

در این مقاله در مورد تشخیص اثر انگشت توسط دستگاه حضور و غیاب جهت همچنین مزایا و قیمت آن گفته شد. اگر قصد خرید دستگاه حضور و غیاب در مدل‌های مختلف و یا سوال در مورد کارکرد و تفاوت آن‌ها دارید، با کارشناسان فروشگاه اینترنتی اینصب در تماس باشید. همچنین می توانید در مقاله 5 تا از بهترین مدل های دستگاه حضور و غیاب، دستگاه‌ها را با یکدیگر مقایسه کنید.

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟