معرفی 6 راه حل برای مقابله با خواب آلودگی در رانندگی | اینصب
x
X

چند راه حل برای مقابله با خواب آلودگی در رانندگی

از خواب آلودگی در رانندگی می شود به عنوان خطرناک ترین و مهم ترین عوامل حوادث جاده ای، تصادفات و مرگ و میر ناشی از آن ها یاد کرد. نه تنها در مورد عوامل خواب آلودگی در رانندگی بلکه از هر چیزی که تمرکز راننده را از جاده و رانندگی از بین ببرد و هوشیاری و سرعت عمل و عکس العمل را کاهش دهد باید بصورت جدی اجتناب کرد. گاهی خوردن و آشامیدن باعث از بین رفتن تمرکز راننده می شود. کار با گوشی تلفن همراه و چک کردن فضای مجازی، رانندگی با حالت ناهوشیاری، خستگی و خواب آلودگی و… هم از دیگر عوامل حواس پرتی راننده هستند.

خواب آلودگی حالتی است که بدن برای خوابیدن آماده می شود در این شرایط شما بیدار هستید اما عملکرد مغز شما به شدت کاهش می یابد و عملا توان کنترل خودرو، کنترل علائم و قوانین رانندگی و عکس العمل مناسب را ندارید. در این حالت یک رانندگی پرخطر را تجربه می کنید و بصورت جدی با جان خود، سرنشینان و سرنشینان خودروهای دیگر بازی می کنید. واقعیت این است که هر راننده ای ممکن است خواب آلودگی را به دلیل شرایط مختلف مثل رانندگی با حالت خستگی یا مصرف داروهای خواب آور و بیماری و … تجربه کند.

در این شرایط است که دانستن تکنیک های مقابله با خواب آلودگی به کمک شما خواهد آمد، پس این تکنیک ها را بخاطر بسپارید و آن ها را جدی بگیرید و تمرین کنید.

خواب آلودگی در حین رانندگی و مقابله با آن

خواب آلودگی در رانندگی و تصادف

آیا تابحال تجربه خواب آلودگی بی موقع بخصوص در حین رانندگی را داشته اید؟ قبل از هر چیز باید ببینیم این خواب آلودگی بخاطر چه دلایلی ایجاد می شود. ساعت بیولوژیکی بدن و عادت هایی مثل خواب نیم روزی را جدی بگیرید. بیشتر تصادفات در ساعات بیولوژیکی بدن که در آن به خواب می رود مثل ساعات پایانی شب رخ می دهد. خستگی و اختلالات خواب از دیگر عوامل موثر در خواب آلودگی در رانندگی هستند. اگر به هر دلیلی خواب کافی و مناسبی نداشتید از رانندگی اجتناب کنید. می توانید کنار بزنید و با استفاده از ردیاب خودرو موقعیت دقیق خودتان را ببینید و برای دوستانتان بفرستید تا آنها خود را به شما برسانند و بقیه مسیر را رانندگی کنند.

بیماری های مختلف، مصرف داروهای مختلف، دردهای مزمن، استرس، تب و … هرکدام می توانند از دلایل ایجاد اختلال در خواب باشند. جز این ها اختلال بی خوابی که از آن تحت عنوان اینسومنیا یاد می شود، اختلال خواب پریشی، آپنه خواب یا برخی بیماری های تنفسی دیگر و موارد دیگری مثل حمله خواب از اختلالات جدی خواب هستند و بطور مستقیم بر روی خواب آلودگی در رانندگی تاثیر گذارند. اگر سیکل و ساعت خواب شما به تازگی به هر علتی تغییر کرده یا سبک زندگی شما تغییر کرده و بی خوابی های طولانی یا دیر خوابیدن و… دارید، این ها در حین رانندگی خطر آفرین هستند و ریسک رانندگی را بالا می برند. یکی دیگر از مهم ترین عوامل ایجاد خواب آلودگی در رانندگی مصرف داروهای خواب آور است. بنابراین اگر داروی خاصی مصرف می کنید قبل از رانندگی عوارض آن را چک کنید.

در نظر بگیرید که شرایط رانندگی در شب یا ساعت هایی که عادت به خوابیدن داشتید مسیرهای طولانی یکنواخت سکوت و یکجا نشستن در حین رانندگی می توانند عوارض داروهای خواب آور را تشدید کنند.

بهترین روش های جلوگیری از خواب آلودگی در حین رانندگی

قبل از هرچیز از آن رانندگانی که زیر بار خواب آلود بودن نمی روند نباشید. اگر چند مرتبه مسیری را اشتباه رفتید به سمت شانه خاکی کشیده شدید، بصورت غیر ارادی از مسیر خود خارج شدید در بالا نگه داشتن سر و باز نگه داشتن چشم ها با مشکل مواجه بودید و در رعایت فاصله ایمن با خودروها ناخواسته ناموفق هستید شما دچار خواب آلودگی شدید. در این حالات فورا توقف کنید و استراحت کنید یا رانندگی را به همسفران خود بسپارید.

خواب آلودگی در رانندگی

  • مصرف آب، قهوه و مایعات غیر قندی

از نوشیدن قهوه برای جلوگیری از خواب آلودگی در رانندگی استفاده کنید. همچنین توصیه می شود یک بطری آب خنک در ماشین داشته باشید علاوه بر خوردن آب و مایعات غیر قندی که تاثیر زیادی در سرحال شدن شما دارند، شستن سر و صورت با آب خنک هم در جلوگیری از خواب آلودگی بسیار موثر است.

  • یک پلی لیست غیر یکنواخت و جدید

چرا همیشه توصیه می کنیم که یک ضبط ماشین خوب داشته باشید؟ گوش دادن به موزیک های انرژی بخش با تن صدای مناسب و استفاده از یک پلی لیست مناسب و متنوع در جلوگیری از خواب آلودگی در رانندگی و افزایش تمرکز شما در رانندگی بسیار موثر است. برای انتخاب یک پلی لیست مناسب حتما در مورد موزیک هایی که برای رانندگی مناسب نیستند بخوانید. مثلا فراموش نکنید که موزیک های بیش از حد ملایم خاطره انگیز یا یکنواخت بیشتر در تشدید خواب آلودگی تاثیر دارند.

  • استفاده از تکنیک های تنفسی

تکنیک های تنفسی به شما درجلوگیری از حالت خواب آلودگی، کاهش خستگی و سرحال شدن کمک می کنند. این تکنیک های ساده را یاد بگیرید و تمرین کنید و از آن برای پیشگیری از خواب آلودگی کمک بگیرید.

  • تنها رانندگی نکنید

رانندگی با دوستان و همسفران لذت بخش تر و خاطره انگیز تر خواهد بود جز این بهتر است در مسیر های طولانی  تنها رانندگی نکنید. وجود همراه در رانندگی در جلوگیری از خواب آلودگی بسیار موثر است. به علاوه  می توانید در مواقعی که احساس خستگی می کنید جای خودتان را با یکی از سرنشینان عوض کنید و از آن ها برای رانندگی در ادامه مسیر کمک بگیرید.

  • دمای مناسب هوا

برای جلوگیری از خواب آلودگی در رانندگی همیشه یک راه هوای کوچک را باز بگذارید. خصوصا در زمستان ها هوا را مطلوب و گرم نکنید. رانندگی در زیر کولر در تابستان هم به همان اندازه می تواند زمینه ساز خواب آلودگی در رانندگی باشد. شرایط مطلوب برای احساس خواب آلودگی را در ماشین فراهم نکنید.

  • آدامس بجوید

برای جلوگیری از خواب آلودگی در رانندگی تنقلات بخورید و آدامس بجوید. این ها از جمله مواردی هستند که به شما در جلوگیری از کسالت در رانندگی کمک می کنند.

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟