خرید خودرو دست دوم و مهمترین شروط آن | اینصب
x
X

راهنمای خرید خودرو دست دوم

اگر به دنبال خرید خودرو، خصوصا خودرو دست دوم هستید. قبل از هر چیز این مقاله را بخوانید. در این مقاله به مهم ترین نکاتی که برای خرید خودرو دست دوم باید به آن توجه کنید، پرداختیم. راستش ما اصلا دوست نداریم که شما در انتخاب خودرو کارکرده اشتباه کنید.

خرید خودرو دست دوم و مهمترین شروط آن

از حق نگذریم، در بازار آشفته ی خودرو و با این قیمت های بالا اگر یک خودرو کارکرده تر و تمیز و سالم پیدا کنید، واقعا سود کردید. اما تشخیص اینکه کدوم خودرو برای خرید مناسب است و کدوم یکی نه، به همین سادگی ها هم نیست. هر چقدر که خرید یک خودرو تر و تمیز کارکرده به نفع شماست یک انتخاب بد می تونه حسابی بهتون ضرر بزنه. برای ارزیابی و خرید یک خودرو کارکرده خوب، مواردی هست که باید در نظر بگیرید.

 راهنمای خرید خودرو دست دوم

  • مدارک خودرو را بررسی کنید

قبل از هر چیز همه ی مدارک خودرو را با دقت بررسی کنید. مراقب باشید که خودرو را از صاحب اصلی بخرید. حتی الامکان از دلالان، خودرو نخرید. در این مرحله کارت خودرو، برگ سبز، بیمه و تخفیفات آن، برگ معاینه فنی و سند رسمی خودرو را چک کنید.

  • بررسی ظواهر خودرو

ظاهر تر و تمیز و سالم خودرو اهمیت دارد. اما مراقب کلاه بردارانی که حسابی به ظاهر خودرو رسیدن تا ایرادات فنی و اصلی ماشین از چشم شما دور بماند هم باشید. بنابراین مراقب باشید که از روی یک ظاهر ترو تمیز اقدام به خرید یک خودرو دست دوم نکنید. این مشکل معمولا در خرید خودرو و از دلالان به وفور به چشم می خورد. به همین دلیل هم ما توصیه می کنیم که از دلالان خرید نکنید. در این مرحله و قبل از اینکه وارد مراحل فنی ماشین شوید سه تا بررسی ظاهری مهم را باید با دقت انجام بدهید.

  • بررسی سقف و ستون

اگر ماشین تصادف سنگین داشته باشد یا ضربه سنگینی خورده باشد از بررسی سقف و ستون تا حدود زیادی می شود به آن رسید. همیشه ترو تمیز بودن نشانه ی خوبی نیست. اتفاقا اگر رنگ سقف علائم آفتاب سوختگی یا رنگ رفتگی خفیف داشته باشد. نشان از فابریک بودن آن است. در هر صورت سقف های تروتمیز و رنگ شده احتمال تصادف سنگین یا چپ کردن ماشین را بالا می برد.

از طرفی برخی فروشندگان سقف آفتاب سوخته را جای گزین سقف آسیب دیده می کنند تا همه چیز طبیعی به نظر برسد. به هر حال این مرحله از بررسی و ارزیابی ماشین را جدی بگیرید. حتی الامکان از یک متخصص خودرو یا تعمیر کار آشنا و مورد اعتماد برای بررسی دقیق تر کمک بگیرید.

  • بررسی کف و گل گیر

در بررسی های ظاهری فقط سقف و بدنه مهم نیستند. کف خودرو را با دقت بررسی کنید. مراقب کوچکترین علائم پوسیدگی در کف و قسمت های گلگیر خودرو باشید. پوسیدگی کف ماشین حسابی اذیتتان خواهد کرد. یکی از ساده ترین مشکلات آن نفوذ آب به داخل در هنگام رانندگی در جاده های خیس است.

  • بررسی شاسی ماشین

و اما شاسی یکی از مهمترین بررسی های شما در خرید یک خودرو دست دوم است. یک شاسی خراب علامت هزینه های زیاد و مراجعه مکرر به تعمیرکار است. شاسی، تنظیم فرمان وتنظیم فرمان، وضعیت سلامت و ساییدگی لاستیک های ماشین را باعث می شود. پس آسیب جدی شاسی ماشین به معنای خرابی سلامت و ساییدگی لاستیک هاست. که با یک بررسی ساده درقیمت لوازم و قطعات خودرو اصلا به صرفه نیست. به علاوه شاسی ماشین که ضربه بدی خورده باشد خرابی جلو بندی ماشین در بازه های زمانی کوتاه را باعث می شود. شما که دوست ندارید هر چند ماه یک بار برای جلوبندی و لاستیک خودرو هزینه کنید.

  • از سلامت موتور ماشین مطمئن شوید

برای این قسمت هم سعی کنید ماشین را به یک متخصص نشان دهید. سلامت موتور را بررسی کنید. از زمان تعویض تسمه تایم مطمئن شوید. بطور مثال همین تسمه تایم در صورت کارکردن بیشتر از حد انتظار، پوسیدگی و پارگی، باعث آسیب جدی به موتور ماشین می شود.

بررسی سیستم برق رسانی خودرو خیلی مهم است. همانطور که گفتیم مطمئن ترین روش بررسی توسط یک کارشناس خودرو است. بررسی دینام بسیار مهم است. در صورت خرابی دینام تمامی قطعات خودرو به مشکل بر می خورند. باتری ماشین هم حتما باید چک شود. در صورتی که باتری دچار خرابی باشد برق در داخل آن به خوبی اندوخته نمی شود. شمع های ماشین را در مرحله بعدی بررسی کنید. سر شمع ها از لحاظ اتصال باید بررسی شوند. ریپ زدن موتور یا افزایش مصرف سوخت آن می تواند خرابی کوئل را نشان دهد . پس کارشناسی برق خودرو از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

  • بررسی سیستم ترمز ماشین

در خرید خودرو دست دوم از بررسی دقیق سیستم ترمز هرگز غافل نشوید. ترمز دستی نباید خلاصی زیاد داشته باشد. صدای ترمز را حتما چک کنید. چرا که صدای ترمز ممکن است نشان از خرابی، تمام شدن و یا درست جا نگرفتن لنت خودرو باشد. اگر در هنگام بررسی ترمز ماشین، فرمان دچار لرزش می شود مراقب باشید. این لرزش می تواند علامت خرابی دیسک ترمز باشد. در سیستم های ABS حتما چراغ ترمز را چک کنید. به یاد داشته باشید که چراغ ABS زرد رنگ نشان از خرابی و از دور خارج بودن سیستم ترمز ماشین است.

  • تست فرمان و اگزوز

برای خرید خودرو دست دوم حتما باید با ماشین رانندگی کنید. اگر در هنگام رانندگی فرمان به یک سمت کشیده می شود و انحراف دارد، به احتمال زیاد خودروی مناسبی را انتخاب نکردید. بررسی های مربوط به بخش اگزوز خودرو را با ارزیابی دود اگزوز انجام دهید. به رنگ دود خودرو که از اگزوز خارج می شود دقت کنید. دود سیاه رنگ نشان از مشکلات کاربراتور ماشین است. دود آبی رنگ اصلا نشانه خوبی نیست و باید کاربراتور ماشین مشکل خیلی جدی داشته باشد. همچنین دود اگزوز نباید بوی شدید داشته باشد و چشم را بسوزاند.

  • بررسی عدد کیلومتر شمار خودرو را فراموش نکنید

واضح است که کارکرد ماشین خیلی مهم است. علاوه بر سلامت حتی قیمت ماشین هم بر اساس میزان کارکرد ماشین متفاوت است. ممکن است که نگه داری و استفاده ماشین و مدل رانندگی هم خیلی مهم باشد اما عدد کیلومتر شمار خیلی حرف ها برای گفتن دارد. در ایران برای کارکرد سالانه خودرو عددی حدود 20 هزار کیلومتر استاندارد است. با توجه به سن و مدل خودرو و طرز استفاده عددی که با این استاندارد اختلاف فاحش بیشتر دارد به احتمال زیاد مستهلک است و ارزش خرید ندارد.

البته عدد کیلومتر شمار قابل دستکاری است. اما در صورتی که از کارشناس و متخصص خودرو برای ارزیابی استفاده می کنید. نگران این موضوع نباشید.

خرید خودرو دست دوم و مهمترین شروط آن

به غیر از مواردی که گفتیم بررسی داخل کابین تست سیستم تهویه رادیاتور و … راهم جدی بگیرید. با رعایت همه این موارد امیدواریم بهترین خودرو دست دوم را برای خرید پیدا کنید. اما توصیه مهم ما به شما:

به محض خرید خودرو از یک دزدگیر ماشین خوب و یک ردیاب خودرو با کیفیت استفاده کنید وخیال خودتان را برای همیشه ازامنیت خودرو راحت کنید.

 

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟