مهم ترین نکات محاسبه حقوق سنوات 1402 کارگران | اینصب
x
X

محاسبه حقوق سنوات 1402 کارگران

اجازه بدید قبل از پرداختن به حق سنوات 1402، با یک تعریف ساده شروع کنیم. تعریف حق سنوات در قانون کار به این شکل است. مزایای پایان کارکه به ازای هرسال سابقه و بر اساس پایه حقوق دریافتی کارگر محاسبه می شود. در واقع حق سنوات برای حمایت از معیشت کارگران  است. که جدای از حقوق ماهانه و اضافاتی مانند حق مسکن حق عائله مندی حق اولاد و غیره است. بصورت قانونی به کارگر تعلق می گیرد. در نتیجه کارفرما قانونا موظف است در پایان مدت کار و اتمام قرارداد این مبلغ را به کارگر بدهد. حق سنوات در واقع چیزی شبیه به پاداش بازنشستگی کارمندان دولت است. به همان شکل، کارگر به ازای سال هایی که در نزد کارفرما کارکرده مبلغی تحت عنوان حق سنوات پایان خدمت دریافت می کند.

حالا در رابطه با حق سنوات و قبل از پرداختن به محاسبه حق سنوات 1402 چند نکته وجود دارد. نکته اول اینکه اگر رابطه کاری کارگر و کارفرما به دلایلی مثل اخراج کارگر، تعدیل نیرو و فوت کارگر و از این دست تمام شود. همچنان مبلغ حق سنوات به کارگر تعلق می گیرد. نکته دوم اینکه اگر به هر دلیلی مدت زمان همکاری کارگر با کارفرما کمتر از یک سال باشد.  باز هم حق سنوات به همان میزان به کارگر تعلق می گیرد. حالا با دانستن این مقدمه و تعریف حق سنوات بریم تا محاسبه حقوق سنوات 1402 کارگران را بررسی کنیم.

حق سنوات 1402

همه چیز در رابطه با حق سنوات 1402 و نکات مربوط به آن

قبل از اینکه به محاسبه حق سنوات 1402 کارگران بپردازم باید یادآوری کنم که عموم مردم حق سنوات پایان کار را با مفهوم دیگری به نام پایه سنوات اشتباه می کنند. در رابطه با حق سنوات حسابی حرف زدیم. حالا اجازه بدید خیلی کوتاه ببینیم منظور از پایه سنوات چیه و چرا نباید این دو تعریف را اشتباه کنیم. پایه سنوات مبلغ دیگری است که برای جبران کمبود حقوق کارگران و حمایت از آن ها و بخصوص رضایت شغلی آن ها در پایان هر ماه به کارگر پرداخت می شود. یعنی کارگران در پایان هر ماه علاوه بر حقوق و مزایای کارگری مبلغی تحت عنوان پایه سنوات هم دریافت می کنند.

نکته مهم در رابطه با پایه سنوات که نباید فراموش کنید این است که پایه سنوات از سال دوم به کارگر تعلق می گیرد و از این جهت با حق سنوات 1402 متفاوت است. این مبلغ به صورت روزانه 7000 تومان است که درصورتیکه کارگر مشمول طبقه بندی مشاغل است، طبق جداول تعیین شده و چیزی در حدود 7560 تومان بصورت روزانه است. در رابطه با پایه سنوات در مقایسه با حق سنوات 1402 به چند نکته دیگر توجه کنید، پایه سنوات به کارگران فصلی هم تعلق می گیرد. این مبلغ به دانشجویانی که بصورت فصلی کار می کنند تعلق نمی گیرد.

 

در آخر پایه سنوات مشمول افزایش مزایا و حقوق 1402 نمی شود. حالا که تفاوت پایه سنوات و حق سنوات را یادآوری کردیم، نویت محاسبه حق سنوات 1402 است. می دانید اگر در پایان 1402 بخواهید حق سنواتتان را دریافت کنید چه مبلغی به شما تعلق می گیرد؟ بریم سراغ پاسخ این سوال. آماده اید؟ خسته که نشدید؟

نحوه محاسبه حق سنوات 1402

نحوه محاسبه حق سنوات

ببینید نحوه محاسبه حق سنوات 1402 و در کل حق سنوات موضوعی است که ماده 24 قانون کار برای جلوگیری از برداشت های مختلف و اشتباهات احتمالی، خیلی دقیق به آن پرداخته است. بر اساس همین ماده 24 در صورتی که قرار داد کاری کارگر، حالا به هر شکل، قرارداد کاری معین، قرار داد مدت موقت، بازنشستگی، هرنوع ازکارافتادگی فوت و غیره تمام شود. کارفرما باید به کارگر حق سنوات بپردازد. به این شکل. اگر کارگر یکسال و بیشتر در این محل و برای کارفرما کار کرده، به ازای هر سالی که بصورت متوالی کار کرده، بر اساس حقوق پایه ای که در پایان همان سال دریافت می کرده، حق سنواتی معادل یک ماه حقوق دریافت می کند.

برای اطلاع از نحوه محاسبه حق سنوات 1402 باید بدانید که حقوق ثابت کارگر و مزایای دریافتی او در محاسبه مبلغ حق سنوات 1402 تاثیر دارد. پس مواردی مانند، حق اولاد، حق مسکن و از این دست در محاسبه سنوات 1402 در نظر گرفته می شوند.

همینجا یادآوری کنم برای محاسبه پایه سنوات که پیشتر در رابطه با تفاوت آن با حق سنوات 1402 صحبت کردیم، شورای عالی کار در بخش نامه ای که هر سال منتشر می کند میزان پایه سنوات را تعیین می کند. کارگرانی که مشمول طرح طبقه بندی هستند نیز به ازای گروه های بیست گانه ی مشخص شده و براساس تعداد روزهای کاری از این حق برخوردار می شوند.

نکات مهم در محاسبه حق سنوات 1402

در صورتی که کارگر چند سال در یک مجموعه مشغول به کار بوده باشد و در 1402 به هر دلیلی قطع همکاری کند. یا در صورتیکه حق سنوات سال هایی که در این مجموعه کارکرده را قبلا نگرفته باشد. بر اساس پایه حقوق وزارت کار. نحوه محاسبه سنوات او شبیه به سال های قبل تر و به صورت حاصل ضرب  پایه حقوق 1402 در تعداد روزهای کاری کارگر موردنظر و تقسیم عدد بدست آمده بر 365 یا تعداد روزهای سال محاسبه می شود. پس باید به این شکل در نظر بگیرید که آخرین حقوق کارگر که در سال 1402 دریافت کرده باید در تعداد روزهایی که مشغول کار بوده یا روزهای کارکرد ضرب شود و سپس به تعداد روز های سال یا 365 تقسیم شود.

حالا روزهای کارکرد کارگران را چطور بصورت دقیق محاسبه کنید؟ خیلی ساده دقیق و سریع با نصب یک دستگاه حضور و غیاب در کارگاه  یا مجموعه ای که کار می کنید. با این روش علاوه بر کارکرد، حضور و غیاب کارگران . حقوق و دستمزد آن ها و همچنین حق سنوات 1402 و پایه سنوات آن ها را محاسبه کنید. عالی نیست؟ حالا حق سنوات سال هایی که در این مجموعه بصورت متوالی کار کرده با هم جمع می شود و عدد نهایی حق سنوات 1402 این فرد محاسبه می شود. مجددا برای اینکه اشتباه معمول محاسبه پایه سنوات با فرمول را  که اغلب اتفاق می افتد تکرار نکنید. سری هم به نحوه محاسبه پایه سنوات می زنیم. موافقید؟ خب پایه سنوات به این شکل محاسبه می شود.

اگر کارگری در سال 1402 یکسال سابقه دارد، روزانه مبلغی به عنوان پایه سنوات به او تعلق می گیرد. که شامل ضرب روزهای کاری در مبلغ اعلام شده است که پیشتر توضیح دادیم.

 

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟