جرم سرقت خودرو در ایران و مجازات آن | اینصب
x
X

جرم سرقت خودرو در ایران و مجازات آن

جرم سرقت خودرو در ایران  رو میدونی؟؟ سرقت خودرو یکی از مهم ترین جرائم در زمینه اموال و مالکیت است. اتفاق تلخی که قطعا هیچ کس دوست ندارد به آن فکر کند. در این مقاله به جرم سرقت خودرو در ایران و مجازات آن و مراحل پیگیری سرقت وسایل نقلیه و اقداماتی که به محض آگاهی از به سرقت رفتن خودرو باید انجام بدهید، می پردازیم. اما قبل از پرداختن به این موضوع بد نیست روش هایی برای جلوگیری از سرقت خودرو را بررسی کنیم. چراکه همیشه پیشگیری بهترین اقدام است.

جرم و مجازات سرقت خودرو

مجازات سرقت خودرو در ایران

سارقان همانطور که گفتیم عموما اقدام به فروش خودرو یا اوراق آن می کنند. مال خری که از سرقت خودرو اطلاعی ندارد از مجازات مال مسروقه معاف است. طبق قانون مجازات اسلامی در صورتیکه مالخر از دزدی بودن ماشین و قطعات آن آگاه باشد، تحت تعقیب کیفری قرار می گیرد. اما برای مجازات سارق خودرو طبق قانون مجازات اسلامی، چنانچه دزدی منطبق با مقررات سرقت حدی نباشد، از جمله جرائم سرقت تعزیری است که مجازات آن از 6 ماه تا 3 سال حبس ، 74 ضربه شلاق و استرداد مال مسروقه است.

در حال حاضر و طبق قانون جدید کاهش مجازات حبس برای برخی ازجرائم تعزیری میزان مجازات گفته شده، مطابق ماده 11 قانون کاهش زندان، به نصف میزان تعیین شده به عنوان حداقل و حداکثر، تقلیل یافته است. نکته اینجاست که مالک ماشین به سرقت رفته، می تواند جبران ضرر و زیان ناشی از سرقت خودرو را از سارق بخواهد.

سرقت پلاک خودرو

عموما پلاک خودرو با هدف سوء استفاده و اقدام به جرائم دیگر به سرقت می رود. به اینصورت که سارقان برای انجام اعمال خلاف قانون و مجرمانه خود از پلاک ماشین شما استفاده می کنند تا قابل پیگیری نباشند و خب واضح است که این سرقت شما را با دردسرهای جدی مواجه می کند. به محض اطلاع از سرقت خودرو باید به پلیس خبر بدهید. در این صورت شما از قبول جرائمی که با پلاک خودرو سرقتی شما انجام شده خلاص می شوید.

سرقت لوازم و قطعات خودرو

جالب است بدانید این شکل سرقت از خودرو آمار بالاتری به نسبت موارد قبلی دارد. برای سارقان این روش دزدی سریع تر، کم خطرتر و بهتر است. اما این روش سرقت احساس نا امنی را در اجتماع افزایش می دهد.  مالخرانی که اقدام به خرید این اموال با آگاهی از مسروقه بودن آن می کنند، مجازات می شوند.

جرم مشارکت در سرقت خودرو

کمتر پیش می آید که در سرقت خودرو یک سارق به تنهایی اقدام به سرقت کرده باشد. این جرائم معمولا به صورت گروهی و با مشارکت انجام می گیرند. معمولا یکی از سارقان برای بازکردن درب های خودرو، یکی برای حمل وسایل و ممکن است سارقانی برای کمک به فرار و…کمک به سرقت خودرو یا قطعات آن کنند.

آگاه باشید که مطابق قانون، شخصی که برای سرقت خودرو به هر طریقی کمک می کند، مجرم شناخته می شود و جرم مشارکت در سرقت خودرو در قانون برای این دست از سارقان است. درصورت سرقت خودرو یا لوازم وقطعات آن نه تنها مشارکت کنندگان، سارق شناخته می شوند که همه افرادی که در سرقت مشارکت کرده باشند به پس دادن اموال مسروقه یا مثل یا قیمت آن ها مکلف خواهند بود.

درصورتیکه مال مسروقه وجود داشته باشد، سارق باید به صاحب آن پس بدهد. در هر صورت باید لوازم سرقت شده، مثل آن ها و یا معادل قیمت آن را به صاحبانش بازگرداند. یعنی سارق تحت هر شرایطی مکلف به جبران خسارت است.

شما در صورت سرقت خودرو یا قطعات آن امکان شکایت از سارق را دارید. اما همانطور که پیشتر گفتیم خیلی راحت تر است که از سرقت خودرو جلوگیری کنید. ردیاب خودرو مراقب مطمئن خودرو شماست. یک وسیله کوچک مقرون به صرفه که روی خودرو شما به صورت نا محسوس نصب می شود و اجازه نمی دهد سارقان بتوانند اموال شمارا دزدیده و اوراق کنند و یا به فروش برسانند.

پیشگیری از سرقت خودرو

روش های ساده ای برای پیشگیری از سرقت خودرو

آیا راهی وجود دارد که از سرقت خودرو پیشگیری کنیم؟ جالب است بدانید علاوه بر توصیه های همیشگی پلیس برای پیشگیری از سرقت خودرو امروز امکان یافتن سریع تر و بی دردسر خودرو خود را حتی در هنگام سرقت دارید. جالب نیست؟ برای پیشگیری از سرقت ، تحت هیچ شرایطی خودرو را رها نکنید. حتی برای کارهای کوچکی مثل بازکردن درب پارکینگ یا آدرس پرسیدن.

قبل از خاموش کردن خودرو از ماشین خارج نشوید. حتی برای یک خرید کوچک. سوئیچ ماشین و ماشین خود را به هرکسی قرض ندهید. همواره قبل از ترک خودرو از قفل بودن درب ها مطمئن شوید. از دزدگیر ماشین و قفل های پدال و فرمان برای خودرو خود استفاده کنید. اما از همه مهم تر، با نصب ردیاب خودرو نه تنها امکان سرقت خودرو خود را کاهش دهید که در صورت سرقت در کوتاه ترین مدت زمان ممکن، خودرو خود را پیدا کنید و پس بگیرید. با وجود ردیاب خودرو اصلا نگران سرقت خودرو خود نباشید و در آخرهم از بیمه بدنه استفاده کنید.

مهمترین اقدامات بعد از سرقت خودرو

اگر از ردیاب خودرو استفاده نمی کنید همیشه امکان مواجه شدن با سرقت خودرو خود را دارید. آرزو می کنم هرگز این تجربه را نداشته باشید. اما اقداماتی هست که در صورت مواجه با به سرقت رفتن خودرو، باید در زمان کوتاهی انجام دهید. بهترین کار این است که حتی الامکان به خود مسلط باشید تا بتوانید بهترین اقدامات را در کوتاه ترین زمان انجام دهید.

به محض اطلاع از سرقت خودرو در اولین قدم با پلیس 110 تماس بگیرید. شما به گزارش مامور کلانتری و نماینده دادگستری برای ادامه مراحل قانونی احتیاج دارید. مدارک لازم را ارائه بدهید و مشخصات دقیق خود را ثبت کنید. همیشه امکان اینکه با ماشین  مسروقه شما جرمی صورت بگیرد وجود دارد. پس اطلاع به پلیس را در اولویت قرار دهید. سارقان معمولا پس از سرقت خودرو اقدام به اوراق کردن و فروش آن می کنند.

یک توصیه مهم

یادتان باشد که سارقان همیشه در کمین خودرو و اموال شما هستند و منتظر یک زمان مناسب. این زمان و شرایط مناسب برای اقدام به سرقت را به آن ها ندهید.

برای مشاوره، اطلاع از بهترین مدل ها، خرید و نصب ردیاب خودرو با ما در اینصب تماس بگیرید.

 

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟