تعویض ضد یخ خودرو | همه چیز درباره ی تعویض ضدیخ و مراحل آن | اینصب
x
X

زمان و مراحل تعویض ضد یخ خودرو

صفر تا صد زمان و مراحل تعویض ضد یخ خودرو

درباره ضد یخ و کاربرد آن بیشتر بدانید

اسفند ماه عموما بهترین زمان برای چک کردن کلی ماشین از لحاظ سلامت فنی است. به تعطیلات نوروز نزدیک می‌شویم و در ایام تعطیلات دسترسی به تعمیرکاران به سادگی سایر روزهای سال نیست.

از طرفی درصورتی که برنامه سفر داشته باشید، خیلی مهم است که از سلامت کامل خودرو خود مطمئن باشید. یک چک لیست برای چکاپ کامل خودرو تهیه کنید. چک لیست شما از سلامت لاستیک ها گرفته تا روغن موتور، آب رادیاتور و تعویض ضدیخ ، سیستم گرمایش و سرمایش، سلامت چراغ‌ها، لنت‌های ترمز و … را شامل می‌شود.

به غیر از اینها از سلامت دزدگیر ماشین مطمئن شوید و حتی الامکان خودرو خود را به یک ردیاب خودرو مناسب مجهز کنید. هر سال و در ایام تعطیلات نوروز آمار سرقت خودرو به چند برابر روزهای عادی سال می‌رسد. خلاصه حسابی خودتان را برای یک تعطیلات خوب و بدون دردسرهای خرابی ماشین، پیداکردن تعمیرکار و نگرانی از سرقت خودرو آماده کنید.

یکی از آیتم های مهم این چک لیستی که تهیه کردید، تعویض ضدیخ ماشین است. به همین دلیل هم تصمیم گرفتیم در این مقاله به زمان و مراحل تعویض ضدیخ ماشین بپردازیم زیرا به این مساله در طول سال اهمیتی داده نمی‌شود.

درباره ضد یخ و کاربرد آن بیشتر بدانید!!

سوزاندن سوخت در ماشین انرژی زیادی تولید می‌کند. بخشی از این انرژی صرف حرکت می‌شود و بیشتر از نیمی از آن به گرما تبدیل می شود. از این گرما بخشی توسط اگزوز خارج می‌شود. باقی آن در محفظه موتور می‌ماند. پس موتور خودرو احتیاج دارد خنک شود. ضدیخ مایع اصلی ماشین بر پایه آب است. علاوه بر جلوگیری از یخ زدگی باعث افزایش مقاومت خودرو در برابر دما شده و گرمای موتور را جذب می کند. به علاوه ضد یخ خاصیت ضد خورندگی دارد. خیلی مهم است که تعویض ضد یخ خودرو به موقع انجام شود تا خاصیت خود را از دست ندهد.

در غیر اینصورت باید منتظر تاثیرات منفی آن بر عمر خودرو و یخ زدن آب رادیاتور و … باشید. بهترین زمان تعویض ضد یخ خودرو سالی یکبار است. ضد یخ‌ها به دو دسته کلی تقسیم می‌شوند. ضد یخ‌های با پایه معدنی و ضد یخ‌های با پایه آلی. بیشترین ضد یخ‌های موجود در بازار و بهترین آنها ضدیخ با پایه معدنی است. در استفاده از ضد یخ به تناسب آب و مایع ضدیخ بر اساس آنچه تولید کننده ماشین شما اعلام کرده دقت کنید. اگر میزان ضد یخ کمتر از حد لازم باشد، خاصیت خنک کنندگی لازم را ندارد و خاصیت خورندگی قطعات افزایش می‌یابد. اما اگر بیش از حد مجاز از مایع ضد یخ به آب اضافه کردید، موجب استهلاک قطعات خودرو می‌شوید.

میزان مناسب ضدیخ و آب برای هر خودرو متفاوت است. اما در حالتی که شما عدد درست تناسب خودرو خود را نمی‌دانید ، از تناسب مساوی استفاده کنید.

زمان و مراحل تعویض ضد یخ

کاربرد ضدیخ در خودرو

به خاطر داشته باشید که ضد یخ و مایع خنک کننده ماشین یکی نیستند. در واقع مهمترین کاربرد ضد یخ جلوگیری از یخ زدن مایع خنک کننده درون موتور است. از کاربرد های دیگر ضد یخ، بالا بردن نقطه جوش آب و جلوگیری از صدمه زدن آب جوش به موتور خودرو است. همانطور که پیشتر گفتیم اجازه زنگ زدگی و خوردگی قطعات فلزی را نمی دهد. همینطور هم از پوسیدگی قسمت هایی با جنس پلاستیکی و لاستیکی در محفظه موتور، جلوگیری می‌کند.

آشنایی با انواع ضد یخ

ضد یخ سبز که قدیمی ترین نوع ضد یخ است. ضدیخ OAT که ماندگاری طولانی حدود 5 سال دارد. ضد یخ هیبریدی که ترکیبی از ضد یخ سبز و OAT است. شاید این محصول را با نام HOAT هم دیده باشید. یک ویژگی خوب این ضدیخ این است که بر خلاف مدل‌های دیگر بر روی هر ضدیخی قابل استفاده است.

مراحل تعویض ضد یخ خودرو

بهتر است تعویض ضدیخ توسط رادیاتور سازان و یا تعمیرکاران خودرو انجام شود. اما درصورتی که قصد دارید خودتان ضدیخ را تعویض کنید به مراحل زیر توجه کنید. پیش از هرچیز باید دقت کنید که مایع ضد یخ سمی است و از برخورد آن با پوست بدن خودداری کنید.

  • رادیاتور خودرو را بطور کامل تخلیه کنید

برای تخلیه رادیاتور موتور ماشین باید کاملا سرد باشد. در غیر اینصورت امکان پاشیدن مایع وجود دارد. در قسمت زیر موتور یک شیر تخلیه هست که ابتدا باید آن را پیدا کنید. یک ظرف خالی با حداقل 20 لیتر ظرفیت را زیر آن قرار داده و مایع داخل رادیاتور را با بازکردن شیر خارج کنید. سپس دوباره شیر تخلیه رادیاتور را در جای خود محکم کنید.

  • ضدیخ قبلی را کاملا خارج کنید

علاوه بر رادیاتور حدود 4 لیتر ضد یخ در پوسته‌ی موتور خودرو هست که باید تخلیه شود. دوباره شیر تخلیه را باز کرده و اینبار موتور را روشن کنید. حالا از درب بالای رادیاتور آب بریزید و تا زمانی که مایع خروجی از شیر تخلیه کاملا صاف و بدون ضدیخ باشد ادامه بدهید.

  • آب و ضدیخ جدید را با نسبت درست داخل خودرو بریزید

ابتدا موتور خودرو را خاموش کنید. شیر تخلیه ضدیخ را کاملا محکم ببندید. ضد یخ و آب را با نسبت مساوی 50-50 ترکیب کنید و در صورتی که عدد مناسب خودرو خود را دارید از آن نسبت استفاده کنید. بهتر است از آب جوشیده در ضدیخ استفاده کنید. همچنین مراقب باشید این مخلوط را بیشتر از حد مجاز داخل رادیاتور و موتور نریزید.

  • چک آپ نهایی تعویض ضد یخ خودرو را جدی بگیرید

انواع ضد یخ

در آخر به منظور چکاپ نهایی و اطمینان از انجام درست مراحل موتور ماشین را روشن کنید. اجازه بدهید مایع در موتور جریان پیدا کند. در این مرحله اگر موتور خودرو داغ شود باید مقدار بیشتری ضد یخ به آب اضافه کنید. سپس درب رادیاتور را با دقت محکم کنید.

سخن آخر

ضدیخ‌های با پایه معدنی و ضدیخ‌های آلی زمان تعویض مختلفی دارند. اما از آنجایی که بیشترین ضدیخ مورد استفاده در بازار ضدیخ‌های با پایه معدنی است، زمان تعویض ضد یخ را یکسال در نظر می‌گیریم. درست است که ضدیخ‌های آلی زمان تعویض بیشتری دارند اما درصورتی که نمی‌دانید ضد یخ شما از کدام نوع است ریسک نکنید و همان یکسال را در نظر بگیرید. تعویض ضدیخ خودرو برای سلامت ماشین همانقدری مهم است که نصب ردیاب خودرو برای امنیت ماشین. خلاصه که از سلامت و امنیت خودرو خود با این دو روش حسابی مراقبت کنید.

 

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟