افزایش تعرفه واردات خودرو چه تاثیری بر بازار دارد؟ | اینصب
x
X

افزایش تعرفه واردات خودرو چه تاثیری بر بازار دارد؟

حتما اطلاع دارید که طبق آخرین مصوبه دولت تعرفه واردات خودرو 11 تا 171 درصد افزایش یافته. این مصوبه شامل 354 ردیف تعرفه شامل کاهش و افزایش سود بازرگانی و… بوده که بخشی از آن هم مربوط به واردات خودرو است. از سود جدید بازرگانی برای خودروهای بالای 2500و3000 سی سی تا تغییرات قیمت خودرو و تاثیر این افزایش تعرفه در نوسانات بازار را با ما در این مقاله پیگیری کنید. در این مقاله به این موضوع خواهیم پرداخت که افزایش تعرفه واردات چه اثری بر بازار خودرو دارد؟ آیا مافیای ماشین و تعرفه واردات ماشین ارتباطی با هم دارند؟

هرجا صحبت از بازار خودرو می‌شود از مافیای خودرو و دست‌های پشت پرده هم صحبت می‌شود. حالا در آخرین اخبار داغ بازار خودرو با افزایش تعرفه واردات ماشین روبرو هستیم. اما جالب است که همچنان خیلی‌ها اعتقاد دارند که در این افزایش هم مافیای خودرو تاثیر گذار بودند. در واقع این تغییرات تعرفه را راه حلی برای جلوگیری از ریزش قیمت خودرو می‌دانند. با اینحال بیشتر کارشناسان بازگشت تعرفه خودرو‌های بالای 2500 سی سی را که در این مصوبه اعمال شده نکته ‌‌مثبتی برای بازار خودرو در نظر می‌گیرند. با وجود این تغییرات جدید تعرفه 171 درصدی برای خودرو‌های با حجم موتور بالای 2500 سی سی اعمال می‌شود و به همین ترتیب این تعرفه برای خودروهای با حجم موتور کمتر، پایین‌تر است. از نظر کارشناسان یکی از نکات مثبت این مصوبه همین تعرفه پلکانی است.

مهم‌ترین نکاتی که باید درباره افزایش تعرفه واردات خودرو بدانید

افزایش تعرفه واردات خودرو

خب گفتیم که افزایش تعرفه واردات ماشین قرار است که بصورت پلکانی بر کلاس‌های مختلف خودرو اعمال شود. اما سوالی که پیش خواهد اومد این است که افزایش تعرفه روی قیمت این خودرو‌ها چه تاثیری خواهد گذاشت. آیا دربازار خودرو شاهد افزایش قیمت خواهیم بود یا برعکس ریزش قیمت‌ها را تجربه خواهیم کرد. خب در مورد تغییرات قیمت خودرو‌ها با توجه به این افزایش تعرفه می‌شود گفت: خودرو‌هایی که حجم موتور آن‌ها بیشتر از 2500 سی سی است یعنی درواقع همان کلاسی که مشمول تعرفه 171 درصدی خواهند شد، به احتمال زیاد سقوط قیمت را تجربه خواهند کرد. چرا که در هرصورت آزاد‌سازی واردات خودرو‌های رده بالا باعث افت قیمت خودرو در این کلاس خواهد شد.

اما در مورد خودرو‌های با رده قیمتی پایین‌تر که قرار است مشمول تعرفه‌های پایینتر شوند. اینطور پیش‌بینی می‌شود که باید منتظر افزایش قیمت خودرو باشیم. چرا که برای خودروهای با حجم موتور پایین تا کنون تعرفه خاصی در نظر گرفته نمی‌شده. بنابراین همین تعرفه 11 درصدی و بالاتر باعث افزایش قیمت این خودرو‌ها خواهد شد. نکته مهم دیگری که در مورد افزایش تعرفه واردات خودرو باید بدانیم تاثیرات کلی‌تر این تغییرات در بازار خودرو است. تا این جا ما به تاثیرات مقطعی قیمتی پرداختیم در این قسمت به برخی تاثیرات کلی‌تر این افزایش تعرفه بر بازار خودرو خواهیم پرداخت.

تاثیر تعرفه واردات خودرو بر رقابت بازار

تا اینجا در مورد تاثیر افزایش تعرفه واردات بر هزینه‌های وارد کنندگان و در نهایت افزایش یا در واقع تغییرات قیمت ماشین صحبت کردیم. با تغییر تعرفه واردات به احتمال زیاد رقابت در بازار ماشین کاهش می‌یابد. به علاوه با افزایش هزینه‌های واردات تعداد واردکنندگان و خودروهای موجود دربازار ممکن است کاهش یابد. این موضوع می‌تواند منجر به کاهش تنوع و انتخاب‌های موجود برای مشتریان شود.

رشد و تحول صنعت داخلی

افزایش تعرفه واردات ماشین در هر کشوری باعث تشویق تولیدکنندگان داخلی است تا تمرکز بیشتری بر تولید خودروهای داخلی داشته باشند. بنابراین تاثیر افزایش تعرفه فرصت‌هایی برای صنعت خودروسازی داخلی است و به رشد و توسعه این صنعت کمک خواهد کرد. همچنین با افزایش رقابت در داخل قیمت‌ها و هزینه‌ها نیز کاهش خواهد یافت.

از طرفی افزایش تعرفه واردات خودرو می‌تواند تاثیرات مثبتی بر اشتغال در صنعت خودرو‌سازی داشته باشد. همانطور که گفتیم افزایش تعرفه به نوعی سبب تشویق خودروسازان داخلی برای تولیدات بیشتر و در نتیجه ایجاد مشاغل بیشتر در زمینه تولید خودروهای داخلی و صنایع وابسته به آن است.

کاهش تقاضا و کاهش فروش خودروهای وارداتی

یکی دیگر از تاثیرات افزایش تعرفه واردات، افزایش قیمت این خودرو‌ها کاهش تقاضا برای خرید آن هست. افزایش هزینه‌های مربوط به خرید، تعمیر و نگهداری این خودروها باعث کاهش فروش خودروی وارداتی می‌شود. به علاوه این موضوع بر تولیدکنندگان داخلی هم تاثیر گذار است و همانطور که گفتیم رقابت را برای ان‌ها کمتر می‌کند و آن‌ها را برای تولیدات بیشتر تشویق می‌کند.

افزایش تعرفه واردات خودرو بر قیمت گذاری خودروهای داخلی

علاوه بر تغییرات قیمت خودروهای خارجی افزایش تعرفه واردات خودرو بر قیمت خودروهای داخلی هم تاثیر گذار است. افزایش تعرفه واردات می‌تواند باعث افزایش قیمت خودرو‌های داخلی شود. چطور؟ اگر تولید کنندگان داخلی احتیاج به رقابت با خودروهای وارداتی با هزینه‌های بالا را نداشته باشند احتمالا با خیال راحت قیمت‌ها را افزایش خواهند داد. این موضوع می‌تواند برای مصرف کنندگان منجر به هزینه‌های بالاتر و غیر واقعی خودرو‌های داخلی شود.

همچنین نبود بازار رقابتی باعث افت کیفیت خودروهای داخلی خواهد شد. این دو نکته را به خوبی در بازار داخلی خودرو ایران مشاهده می‌کنید. درواقع وجود بازار رقابتی باعث کیفیت بالا‌تر و قیمت مناسب‌تر خودروهای داخلی می‌شود که متاسفانه این افزایش تعرفه واردات ماشین این بازار رقابتی را بسیار کم رنگ کرده و یا از بین می‌برد. کاهش نرخ پیشرفت فناوری در صنعت خودروسازی داخلی از همین جا نشات می‌گیرد.

لازم به ذکر است که تاثیر دقیق افزایش تعرفه واردات خودرو بر بازار ماشین به عوامل متعدد دیگری نظیر قوانین و سیاست گذاری‌های دولت شرایط داخلی بازار و صنعت خودرو‌سازی و واکنش مصرف کنندگان داخلی بستگی دارد. همچنین تدابیر تعرفه‌ای ممکن است در چارچوب توافقات بین‌المللی و قوانین جاری مورد بررسی قرار گیرد. بنابراین همانطور که تا اینجا دیدیم افزایش تعرفه می‌تواند تاثیرات متنوعی بر بازار ماشین داشته باشد. به علاوه تاثیر دقیق افزایش تعرفه واردات ماشین ممکن است در بازه زمانی کوتاه مدت و بلند مدت متغیر باشد.

یک مثال ساده از تاثیر افزایش تعرفه خودروهای وارداتی

خب تا اینجا تاثیر افزایش تعرفه واردات خودرو را در قیمت خودروهای داخلی و خارجی دیدیم. اگر یک مثال واضح‌تر از این تاثیر افزایش تعرفه بخواهید می‌شود به خودرو لندکروز اشاره کرد. قیمت لندکروز مدل 2023 در بازار ایران بعد از اعمال تعرفه 171 درصدی با قیمتی در حدود 9 میلیار تومن به فروش خواهد رسید. درحالی که قیمت همین مدل خودرو در بازار امارات با قیمت ایران چیزی در حدود 3 میلیار تومن است. در صورتی که بدون اعمال تعرفه قیمت مدل 2022 این خودرو در بازار داخلی چیزی درحدود 40 میلیارد است. لازم به ذکر است برای ماشین های گران قیمت خود از ردیاب خودرو استفاده کنید تا امنیت را به ماشینتان بدهید.

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟