معرفی فهرستی کامل از تجهیزات آفرود | اینصب
x
X

فهرستی کامل از تجهیزات آفرود

برای اینکه از طبیعت گردی به شیوه آفرود و رانندگی در مسیرهای صعب العبور و چالش برانگیز لذت ببرید باید چند شرط مهم را رعایت کنید. آموزش دیده باشید، مجهز باشید و قوانین این ورزش را رعایت کنید. به عبارتی حرفه ای باشید و یا با حرفه ای ها همسفر باشید. حالا یکی از ویژگی های آفرود سوارهای حرفه ای این است که همیشه مجهز هستند و به قول معروف فکر همه جا رو می کنند. شما هم اگر از علاقمندان این ورزش مفرح و چالش برانگیز هستید، باید قبل از هرچیز فهرستی کامل از تجهیزات آفرود تهیه کنید تا همیشه مجهز و آماده باشید.

امروز برای لیست کردن مهم ترین تجهیزات آفرود با من همراه باشید.

مهم ترین تجهیزات برای آفرود سواری حرفه ای

مهم ترین تجهیزات برای آفرود

همانطور که گفتیم آفرود سوارهای با تجربه برای اینکه یک لیست دقیق از تجهیزات آفرود داشته باشند بدبینانه احتمال هر حادثه و اتفاقی را در مسیر می دهند. حتی اگر این احتمال بعید به نظر می رسد برای آن آماده هستند. در واقع تنها در این صورت است که آفرود سواری مفرح، هیجان انگیز و لذت بخش خواهد بود. در غیر اینصورت این ورزش بیشتر خطرناک و حادثه آفرین است. اما از بین همه ابزار و تجهیزات مواردی هستند که همیشه باید در لیست قرار بگیرند. من در این مقاله به معرفی این تجهیزات آفرود می پردازم که بدون توجه به هر شرایطی باید همراهتان باشند.

1. لاستیک زاپاس داشته باشید

بطور کلی لاستیک در آفرود نقش بسیار مهمی دارد. پس می شود از آن به عنوان یکی از مهم ترین تجهیزات آفرود نام برد. خب علاوه بر لاستیک های مناسب با توجه به وزن خودرو و ویژگی هایی مانند پهنی و کیفیت سطح لاستیک و… فراموش نکنید که لاستیک زاپاس به همراه داشته باشید. برای اینکه نگران اتفاقات غیر منتظره نباشید حتی بهتر است که بیشتر از یک زاپاس داشته باشید. اما در این لیست وجود حداقل یک لاستیک زاپاس اجباری است، چراکه همیشه امکان پنچر شدن لاستیک ها در مسیرهای صعب العبور وجود دارد.

2. وینچ و وافل برد را فراموش نکنید

از تجهیزات ضروری آفرود سواری وینچ و وافل برد را هم به خاطر بسپارید. وافل برد در واقع یک پل مخصوص برای آفرود است. وافل بردها در انواع سایزها با جنس های مختلف فلزی پلاستیکی و کامپوزیتی در بازار موجود هستند. شما باید وافل برد مناسب را بر اساس ابعاد و وزن خودرو و سایز لاستیک ها انتخاب کنید. لازم به تذکر نیست که در خرید تجهیزات آفرود کیفیت و ایمنی را همیشه با وسواس خاصی در نظر داشته باشید! شاید وافل بردهای ارزان زیادی در بازار موجود باشد اما واقعیت این است که وقتی با دردسر مواجه می شوید این وافل بردها عملا بدرد نمی خورند. در گل و شل، برف و شن و ماسه و… وافل است که شما را نجات می دهد.

بریم سراغ وینچ که یکی دیگر از تجهیزات آفرود است. باید در نظر داشته باشید که حرفه ای ترین و پرقدرت ترین ماشین های آفرود هم با مشکل مواجه خواهند شد. همیشه ممکن است در گل و شن و رودخانه و باتلاق گیر کنید، در این شرایط است که وینچ به کمک شما خواهد آمد. وینچ به سپر جلو خودرو وصل می شود و با نیرویی که از خودرو می گیرد ماشین شما را نجات می دهد. البته وینچ هایی هم در بازار هستند که با برق کار می کنند. وینچ، قیمت به نسبت بالایی در تجهیزات آفرود دارد اما باید دقت کنید که وجود وینچ برای آفرود از ضروریات است. پس این مورد را هم در لیست مهم ترین تجهیزات آفرود یادداشت کنید.

3. کیت افزایش ارتفاع داشته باشید

یکی دیگر از مواردی که در آفرود و برای پشت سر گذاشتن موانع در مسیر های مختلف خیلی باید به آن توجه کرد ارتفاع مناسب کف خودرو نسبت به زمین است. به همین دلیل هم تغییراتی در سیستم فنر بندی خودرو و سیستم تعلیق، سپر و محورهای ماشین انجام می شود تا خودرو به ارتفاع مناسب برسد. حالا بجای این تغییرات مختلف و البته که هزینه بر می توانید از کیت های افزایش ارتفاع خودرو هم استفاده کنید. استفاده از این ابزار به مراتب ساده تر و مقرون به صرفه تر از حالت اول است. این نکته را هم فراموش نکنید که استفاده از کیت ها باید کاملا اصولی و درست باشد در غیر اینصورت استفاده از این ها می تواند برای شما خطر آفرین هم باشد.

در نتیجه به همین دلایلی که گفتیم کیت افزایش ارتفاع خودرو هم یکی از تجهیزات آفرود ضروری و مهم است البته به شرطی که یک کیت حرفه ای داشته باشید و طرز کار درست آن را هم کاملا بلد باشید.

تجهیزات تکمیلی آفرود

علاوه بر تجهیزات آفرود که تا اینجا معرفی کردیم این موارد را هم نباید فراموش کنید، باربند یکی از کاربردی ترین تجهیزات آفرود است هرچند که ممکن است به نظر نرسد. از آن جایی که در آفرود سواری اغلب تعداد نفرات و وسایل همراه زیاد هستند وجود باربند بهترین روش افزایش جا برای حمل وسایل و تجهیزات است.

یکی دیگر از این تجهیزات آفرودی مهم پمپ باد است. همانطور که می دانید یکی از تکنیک های آفرود برای عبور از مسیرهای مختلف کم و زیاد کردن باد لاستیک هاست بنابراین وجود پمپ و کمپرسور باد به منظور تنظیم باد از واجبات است.

به غیر از این ها شما نیاز به نصب چراغ های مناسب دارید. این چراغ ها شامل پروژکتورهای روی باربند جلو و پشت خودرو و طرفین برای ایجاد دید مناسب در شب می شوند. سیم کشی مناسب برای این چراغ ها، برای جلوگیری از فشار مضاعف به دینام و باتری و به همراه داشتن چراغ های زاپاس را هم فراموش نکنید.

در یک سفر آفرودی همیشه باید احتمال خالی کردن باتری را بدهید. به همین دلیل هم هست که یکی دیگر از تجهیزات آفرودی مهم جامپ استارتر است. جامپ استارتر نیروی لازم برای روشن کردن خودرو در زمان خالی شدن باتری را فراهم می کند.

یکی دیگر از تجهیزات مهم آفرود اینورتر است، وسیله ای که برق مستقیم باتری خودرو را به برق شهری 220 ولت تبدیل می کند. دقت کنید که اینورتر به باتری ماشین فشار وارد می کند اما به هرحال حضور آن در لیست تجهیزات مهم آفرودی ضروری است. این ها از مهم ترین موارد برای تهیه لیست کاملی از تجهیزات آفرود هستند.

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟