تاثیرات موسیقی بر عملکرد انسان در رانندگی | اینصب
x
X

چگونه موسیقی بر رفتار رانندگی تاثیر می گذارد؟

  • چقدر به تاثیر موسیقی بر رانندگی اعتقاد دارید؟
  • در هنگام رانندگی به چه موسیقی هایی گوش می کنید؟
  • چرا این سبک ها را ترجیح می دهید؟ آیا تجربه شخصی ای در این زمینه دارید؟

تاثیرات موسیقی برعملکرد انسان در حین رانندگی

حتما شما هم تا به حال بارها به مطالبی در رابطه با تاثیرات مختلف موسیقی بر ذهن انسان، عملکرد، رفتار و خلق و خوی او برخوردید. محققان مطالعات زیادی بر روی این موضوع انجام داده اند که چگونه موسیقی بر رفتار رانندگی تاثیر می گذارد؟ این مطالعات به نتایج مثبت و منفی زیادی از تاثیر موسیقی بر عملکرد انسان اشاره می کنند. یکی از این تاثیرات شگفت انگیز بی شک تاثیر موسیقی بر رانندگی است.

همه به داشتن یک ضبط ماشین با کیفیت علاقه داریم. از طرفی از روی عادت در حین رانندگی دقیقه ها و شاید ساعت ها به موسیقی گوش می دهیم. اما آیا به این فکر می کنیم که تاثیر موسیقی بر رانندگی ما چگونه خواهد بود. خوشحالم که امروز در این مقاله همراه ما هستید، تا شاید از این پس آگانه تر در حین رانندگی به موسیقی گوش بدهید. طوریکه تاثیرات منفی کمتری دریافت کنید و با انتخاب یک پلی لیست مناسب، علاوه بر افزایش لذت رانندگی از تاثیرات مثبت موسیقی بر رانندگی بهره مند شوید.

تاثیرات موسیقی بر عملکرد انسان در رانندگی

این امکان وجود دارد که از تاثیر موسیقی بر رانندگی برای رسیدن به رانندگی ایمن کمک بگیریم؟ این مهم ترین هدف محققان از بررسی تاثیر موسیقی بر روان و عملکرد انسان است. در واقع باید ببینیم که موسیقی چطور بر کیفیت رانندگی تاثیر می گذارد. با سبک های مختلف موسیقی آشنا شویم. در نهایت باید ببینیم که مناسب ترین سبک های موسیقی برای گوش دادن در حین رانندگی کدام سبک ها هستند.

حقیقت تاثیر مثبت موسیقی بر رانندگی

شاید تا به حال تاثیر موسیقی بر رانندگی یا روان و خلق و خوی انسان را بصورت علمی بررسی نکرده باشید، اما حتما شما هم تجربه شخصی ای از گوش دادن به سبک های خاصی از موسیقی و تاثیرات آن را بر روحیه را به یاد دارید. منظور من حالت ناراحتی و غمی است که با گوش دادن به موسیقی غمگین احساس می کنید، یا نشاط و شادی که با گوش دادن به آهنگ های شاد حس می کنید و یا هیجان کاذب و اضطرابی که از موسیقی های خشن با تمپوهای بالا دریافت می کنید. در حالت عادی ممکن است زیاد به این تاثیرات اهمیت ندهید. اما تاثیر موسیقی بر رانندگی از اهمیت بالایی برخوردار است. چرا که کوچک ترین حواس پرتی ممکن است منجر به حوادث جبران ناپذیری باشد.

بطور مثال افزایش ضربان قلب یا کاهش تمرکز از تاثیر موسیقی بر رانندگی است که موجب رفتار پرخطر در حین رانندگی می شود. مانند تمایل به سرعت که یکی از عوامل حوادث رانندگی است. حالا اگر سوال بپرسید که آیا موسیقی کیفیت رانندگی را افزایش می دهد، پاسخ بله است. طبق تحقیقات گوش دادن به موسیقی مناسب و با کیفیت تاثیرات مثبت باورنکردنی ای بر کیفیت رانندگی خواهد داشت. پس قبل از هر چیز یک ضبط ماشین با کیفیت بخرید تا به سبک های مناسب موسیقی در حین رانندگی هم برسیم.

تاثیر سبک های مختلف موسیقی بر رانندگی

موسیقی و تاثیرات آن بر کیفیت رانندگی

موسیقی بصورت مستقیم بر کنترل احساسات انسان تاثیرگذار است. از طرفی کیفیت رانندگی به تمرکز، سرعت عکس العمل و واکنش راننده بستگی دارد. واکنش و تمرکز افراد بصورت مستقیم به خلق و خو و روحیه آن ها بستگی دارد. موسیقی خلق و خوی انسان را تغییر می دهد. پس واضح است که موسیقی ای که در حین رانندگی گوش می کنید مستقیما بر کیفیت رانندگی شما تاثیر گذار است. بدن انسان تمایل دارد که ضربان قلب را با بیت های موزیک هماهنگ کند. این یعنی گوش دادن به موسیقی های تند و خشن ضربان قلب شما را بالا می برد تمرکز شما را پایین می آورد تمایل شما به سرعت بیشتر و رانندگی پرخطر را بالا می برد. پس احتمال تصادف در شما بالا می رود.

اما انتخاب مناسب موسیقی استفاده از پلی لیست های متنوع و مناسب و گوش دادن موسیقی با تن صدای مناسب حالت خواب آلودگی را در شما از بین می برد، تمرکز و سرعت عکس العمل را در شما بالا می برد. این موسیقی ها بر خلق و خوی شما تاثیر مثبت می گذارند. خستگی و تمایل به پرخاشگری را در شما پایین می آورند و قدرت تحمل شما را بالا می برند ضربان قلب شما را پایین می آورند و بله، کیفیت رانندگی را در شما به وضوح بهتر می کنند. پس بهترین روش، شناخت سبک های موسیقی و تاثیر موسیقی بر رانندگی است.

تاثیر سبک های مختلف موسیقی

  • آهنگ های تند جاز

این سبک موسیقی ها میل شما به سرعت را بالا می برند.

  • موسیقی هیپ هاپ

اگر خیلی تکرار شود علاقه شما به رانندگی پرخطر را افزایش می دهد.

  • موسیقی سبک رگی

مناسب رانندگی نیست. این سبک تمرکز شما را کاهش می دهد و بیشتر معطوف به موزیک می کند. در مورد موسیقی هایی که تداعی کننده خاطراتی برای شما هستند و یا پلی لیست های تکراری و غیر متنوع هم همینطور است.

  • موسیقی رپ

این سبک نمونه تاثیر منفی موسیقی بر رانندگی است. اشکال این سبک این است که تمرکز راننده را به شعر معطوف می کند. حال آنکه موسیقی کلاسیک و موزیک های آرامبخش تمرکز شما و قدرت تصمیم گیری را بهبود می بخشند.

پلی لیست های متنوع باعث می شوند که شما دچار یکنواختی و خواب آلودگی نشوید و تمرکز شما را بهبود می دهند. موسیقی هایی با سبک های معروف به درام اند بیس ضربان قلب شما را بالا می برند و حالت های از افزایش اضطراب و تمایل به رفتارهای پرخطر و خشونت را در شما افزایش می دهند. خب واضح است که تاثیر این موسیقی بر رانندگی تاثیر منفی و توام با خطر تصادف و حوادث جبران ناپذیر است.

موسیقی و تاثیرات آن بر کیفیت رانندگی

سبک های سنتی از موسیقی های مناسب و تاثیر گذار بر کیفیت رانندگی هستند. از موسیقی سنتی و غیر یکنواخت در پلی لیست خود استفاده کنید. این موسیقی ها حس آرامش را القاء می کنند و روحیه و خلق و خوی راننده را بهبود می بخشند. خب همانطور که می بینید تاثیر موسیقی بر رانندگی جدی تر از یک سرگرمی یا سلیقه است. علاوه بر سبک های مختلف در حین انتخای ولوم موسیقی نهایت دقت را بکار ببرید. گوش کردن به موسیقی با ولوم های بالا تمرکز راننده را از جاده و اتفاقات پیرامون تا حدود زیادی کاهش می دهد.

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟