ضروری ­ترین بیمه اجباری خودرو | اینصب
x
X

ضروری ­ترین بیمه اجباری خودرو

در این مقاله قرار است به بررسی یکی از مهم­‌ترین مسئولیت­‌های مالکین خودرو یعنی بیمه اجباری ماشین بپردازیم. سوال اصلی این است که بیمه اجباری خودرو چیست و چگونه عمل می­‌کند؟ بیمه شخص ثالث که از آن تحت عنوان بیمه اجباری یاد می­‌کنیم، براساس قوانین و مقررات کشور، الزامی است. هدف اصلی این نوع بیمه، حفاظت و تضمین حقوق شخص ثالث در صورت وقوع حوادث رانندگی است. چرا داشتن بیمه شخص ثالث تا این اندازه مهم است؟ با داشتن بیمه اجباری خودرو ، مسئولیت­‌های مالک خودرو، در صورت وقوع حادثه در جبران خسارات به شخص ثالث، تضمین می­‌گردد.

به عبارت دیگر، درصورتی که راننده یک خودرو، باعث وقوع تصادف یا آسیب باشد، هزینه جبران خسارات به علاوه هزینه مربوط به درمان و خسارات جانی ناشی از این حادثه، توسط بیمه گذار پرداخت می­‌شود. به همین دلیل در قانون بیمه اجباری خودرو، بیمه شخص ثالث اجباری است و نداشتن یا تاخیر در تمدید آن، برای راننده جریمه و نمره منفی به دنبال خواهد­ داشت. توجه داشته باشید که در ایران بیمه شخص ثالث علاوه بر انواع خودرو برای موتورسیکلت‌ها هم اجباری است.

راهنمای کامل بیمه اجباری خودرو و نحوه تاثیر­گذاری آن بر رانندگان

خب تا اینجا با تعریف بیمه اجباری خودرو آشنا شدید. در این قسمت به مهم‌ترین نکاتی که قبل از اقدام برای گرفتن بیمه شخص­ ثالث به دانستن آن احتیاج دارید، می‌­پردازیم. بطور کلی بیمه شخص ثالث دو دسته از خسارات را تحت پوشش قرار می­‌دهد:

  • خسارات مالی واردشده بر اشخاص ثالث در حوادث رانندگی
  • خسارات و هزینه‌­های جانی وارد شده در تصادفات

توجه به این دو دسته از خسارات نشان می‌­دهد که حتی زمانی که از بیمه شخص ثالث استفاده می‌کنید، باید به فکر امنیت خودرو شخصی خود باشید. بهترین روش تضمین امنیت خودرو، بخصوص در مواردی مانند سرقت، استفاده از دزدگیر ماشین است. بنابر­این به عنوان یک مالک خودرو، بیمه اجباری خودرو و استفاده از یک دزدگیر ماشین باکیفیت را فراموش نکنید.

احتمالا برای شما هم سوال باشد که منظور از شخص ثالث در این بیمه چیست؟ در بیمه شخص ثالث، بیمه گذار یا مالک خودرو که در حادثه مقصر است، شخص اول محسوب می­شود. شرکت بیمه‌­گر، شخص ثانی و شخصی که دچار آسیب و خسارت مالی و جانی شده، به عنوان شخص ثالث شناخته می‌شود. همانطور که پیداست مطابق قانون، همه‌­ی اشخاصی که در حوادث رانندگی، زیان مالی و جانی دیده باشند، تحت پوشش بیمه شخص ثالث قرار می­‌گیرند. همچنین بد نیست بدانید که بیمه شخص­ ثالث موتور با بیمه اجباری خودرو اندکی متفاوت است.

بیمه اجباری خودرو

حق بیمه شخص ثالث در سال 1402

حق بیمه اجبار­ی خودرو در هر سالی، براساس مبلغی که برای دیه کامل انسان در ماه حرام اعلام می‌­شود، در نظر گرفته می‌­شود. حالا این مبلغ در سال 1402 برای ماه‌­­های حرام چیزی در حدود 1 میلیارد و 200 هزار تومان و برای ماه­‌های غیر حرام 900میلیون تومان اعلام شده است. بنابراین کف پوشش مالی بیمه شخص ثالث در سال جاری، یک چهلم دیه کامل انسان در ماه­های حرام و معادل 30میلیون تومان است. به­ علاوه سقف این مبلغ برای سال 1402 معادل 600 میلیون تومان است.

براساس همین مبلغ، بانک مرکزی، یک حداقل و حداکثری برای حق بیمه پایه محاسبه و آن را به شرکت­‌های بیمه­‌گذار اعلام می­‌کند. در محاسبه این مبلغ، عواملی مانند تعداد سیلندر خودرو­ها، تاثیر­گذار هستند. اما همانطور که گفتیم این مبلغ، حق بیمه پایه است و عوامل دیگری هم در مبلغ نهایی حق بیمه، تاثیرگذارند. پس اگر دقیق­‌تر بخواهید، حق بیمه براساس این سه عامل تعیین می‌­شود:

  • حق بیمه پایه‌­ای که بانک مرکزی اعلام می­‌کند
  • عدم خسارت بیمه­ شخص­ ثالث و تخفیف­‌های مربوط به آن
  • نوع کاربری وسیله نقلیه

انواع بیمه شخص ثالث و شرکت‌­های ارائه دهنده آن

باید بدانید که بیمه شخص­ ثالث را در ایران، می­توانید از همه شرکت­های ارائه دهنده بیمه و با قیمت یکسان تهیه کنید. کیفیت خدمات شرکت­های بیمه گذار، ممکن است، اندک تفاوت­‌هایی داشته باشد، که این موارد را می‌توانید در قرارداد این شرکت­ها مطالعه کنید. اما بیمه اجباری خودرو یا همان بیمه شخص ثالث، در دو نوع بیمه شخص­ ثالث عادی و بیمه شخص­ ثالث بین‌­المللی ارائه می­شود. نوع بیمه­ بین­المللی، مناسب افرادی است که قصد خارج شدن از ایران با خودرو شخصی را دارند و این نوع بیمه تنها از بعضی شرکت­‌های بیمه گذار، قابل تهیه است.

تغییرات قانون بیمه اجباری خودرو در سال 1402

نکته مهمی که لازم است درباره بیمه شخص ثالث بدانید، تغییرات قانون بیمه در سال 1402 است که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

  • حذف کوپن بیمه شخص­ ثالث: از آنجایی که همه اطلاعات شما در سیستم‌­ها ثبت می­‌شوند، برای دریافت خسارت، دیگر نیازی به ارائه کوپن ندارید.
  • تغییرات مربوط به تخفیف­‌ها: در صورتی که تصادف کردید و از بیمه شخص­ ثالث خود استفاده کردید، تنها بخشی از تخفیف­‌های شما از بین می‌­رود، در صورتیکه قبلا تخفیف را به­ طور­ کل از دست می­‌دادید. درعوض از این پس به جای 10 درصد اضافات سالانه بیمه گذار، تنها 5درصد به تخفیف‌­ها اضافه می‌شود.
  • پرداخت عوارض آزادراهی: یک تغییر جالب دیگر در قانون بیمه شخص­ ثالث این است که شما برای دریافت و تمدید بیمه خود، باید ابتدا عوارض آزادراهی خودتان را تسویه کنید. در غیر­اینصورت بیمه شما فاقد اعتبار است.

قوانین جدید بیمه شخص ثالث در سال 1402

بیمه اجباری خودرو و تاثیرات آن بر رانندگان

اجباری شدن دریافت بیمه شخص ثالث، فقط به نفع خسارت دیدگان در حوادث رانندگی نیست. بیمه شخص ثالث، تاثیرات مثبت زیادی بر روی رانندگان دارد که ما در اینجا به برخی از این تاثیرات، بطور خلاصه اشاره می‌کنیم.

  • حفاظت مالی: داشتن بیمه شخص ثالث، حفاظت مالی از شماست. با این بیمه، راننده نگرانی از بابت پرداخت هزینه­های جبران خسارت به اشخاص ثالث، بعد از تصادفات را ندارد.
  • قانون­ مداری: داشتن بیمه شخص ثالث یک اجبار قانونی است و خرید و تمدید این بیمه رعایت قانون است.
  • امنیت روانی: وقتی رانندگان اطمینان دارند که درصورت وقوع تصادف، بیمه شخص ثالث، برای جبر­ان خسارات و هزینه‌­ها، حاضر است، استرس و نگرانی کمتر­ی دارند، درنتیجه بیمه اجباری خودرو، امنیت روانی رانندگان را افزایش می­دهد.

علاوه بر این موارد، بیمه شخص ثالث، کمک می­کند که رانندگان مسئولیت خسارت­های وارده به دیگران و قربانیان تصادفات را برعهده بگیرند. این مورد سبب اعتماد و ارتقاء امنیت جاده­ای در جامعه می شود.

سخن آخر

در این مقاله به انواع بیمه و دلایل وجود و الزام آن‌ها اشاره کردیم؛ در نهایت لازم است بگوییم که بیمه اجباری خودرو یک الزام قانونی و ابزاری برای حفاظت از رانندگان و اشخاص ثالث است. با خرید و تمدید به موقع این بیمه، راننده قانونمندی باشید و از ویژگی‌­های خوب این قانون بهره‌­مند شوید. امیدواریم که این مطلب برای شما مفید بوده و سوالات شما را پاسخ داده باشد.

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟