مدار دزدگیر ماشین | بررسی قطعات مدار دزدگیر خودرو و کیت اصلی | اینصب
x
X

بررسی مدار دزدگیر ماشین

برای حفظ اتومبیل در برابر سرقت از انواع مختلف دزدگیر استفاده می‌شود. درواقع امنیت خودرو در گرو استفاده از یک سیستم پیشرفته‌ی ضد سرقت است. این سیستم‌های دائمی به گونه‌ای روی خودرو نصب می‌شوند که کارایی لازم را داشته باشند. آژیر خطر دزدگیر باید به موقع به صدا درآید. در مدار دزدگیر ماشین باید از درستی اتصالات، مطمئن شویم. مواردی مانند اتصال دزدگیر به درب خودرو، امکان استفاده از ریموت کنترل و یا تایمر، وجود سنسور شوک و ضربه‌ای باید در تمامی دزدگیر های ماشین رعایت شود. در این‌جا به معرفی یک مدار ساده با کارایی مناسب خواهیم پرداخت. انواع مختلف کیت دزدگیر خودرو در بازار وجود دارد که هر کدام دارای عملکرد خاص خود هستند. برای ایجاد یک سیستم دزدگیر باید قطعات مورد نیاز برای مدار را از بازار خریداری کرد.

در مدار دزدگیر اتومبیل و خودرو از قطعات مختلفی استفاده می‌شود. مقاومت، خازن و دیود از قطعات مورد استفاده در مدار هستند. دزدگیر خودرو از یک مدار پایه تشکیل شده است. برای فعال و یا غیر فعال کردن آن از کنترل از راه دور استفاده می‌شود. انتخاب ریموت آی سی باید با دقت انجام شود. سنسور شوک و سنسور ضربه‌ای نیز از دیگر قطعات به کار رفته در مدار هستند. در ادامه به بررسی قطعات به کار رفته در این مدار خواهیم پرداخت. مطالب اولیه مریوط به قطعات و روش نصب آن‌هاست.

 

مدار دزدگیر خودرو

.

قطعات الکترونیکی در مدار دزدگیر ماشین

دزدگیر ماشین دارای یکسری قطعات الکترونیکی می باشد که در ادامه به بررسی برخی از آن ها می پردازیم.

 

مقاومت به کار رفته در مدار دزدگیر ماشین

یکی از قطعات به کار رفته در مدار دزدگیر ماشین، مقاومت است. انتخاب نوع مقاومت با توجه به تایم و زمان مورد نظر انجام می‌شود. به عنوان مثال تایم تاخیر و یا تایم سریع از انواع مقاومت هستند. در مدار پیش‌رو از مقاومت‌های مختلفی استفاده شده‌است. از 16 مقاومتی که در این مدار به کار رفته است، 12 مقاومت از آن به مدار اصلی مربوط است. حدود 4 مقاومت نیز به مدار LED مربوط می‌شوند. در واقع مقاومت‌های مدار اصلی شامل موارد زیر هستند:

R2 =3. 3M

R5 = 4.7M

R3 = M 1 .3

R6,R9,R1=10k

R1,R12 ,R11 ,R4 =1k R

همچنین مقاومت‌های ال ای دی چشمک‌زن شامل موارد زیر است:

R13 = 330 R

R14 = 39 k

R15 = 39 k

R16 = 330 R

 

مقاومت الکتریکی مدار دزدگیر اتومبیل

.

خازن مورد استفاده در مدار دزگیر ماشین

قطعه دیگری که در این مدار به کار می‌رود، خازن است. خازن‌ها نیز دارای انواع مختلفی هستند که هر کدام در مکان خاصی استفاده می‌شوند. تنها یک عدد خازن عدسی (C1 = 47N) روی مدار وجود دارد. قطعه‌ی دیگر، خازن شیمیایی است که تعداد آن در روی مدار اصلی 5 عدد است. این خازن‌ها شامل C2 , C6 = 33MF و C3 , C4 , C5 = 10 MF هستند. خازن‌‌های شیمیایی روی مدار اصلی دزدگیر ماشین قرار می‌گیرند. روی مدار ال ای دی چشمک‌زن نیز دو خازن C7, C8 = 47MF قرار می‌گیرد.

استفاده از خازن عدسی و شیمیایی برای سیستم دزدگیر ماشین

 

دیود دزدگیر اتومبیل

انواع دیود مشکی، شیشه‌ای، نورانی رنگی و دیود سفید یا چشمک‌زن در مدار دزدگیر ماشین به کار رفته است. در این مدار از 4 دیود مشکی (D1,D2,D3,D4= 1N 4001)، 8 دیود شیشه‌ای (D = 1 N 4148)، یک دیود نورانی (LEDI) و 1دیود چشمک‌زن (LED2) استفاده شده است.

سایر قطعات به کار رفته در این مدار شامل انواع ترانزیستورها (547 BC یا 38 C= Tr3 و Tr1, Tr2, Tr4 = BC 3.7 و ترانزیستور ال ای دی Tr5,Tr6 = B 3.7)، آی سی 1 عدد (IC = 4011) و REL 1 عدد (REL = 4088) است.

انواع دیود مدار دزدگیر

 

قطعه IC = 4011 در مدار دزدگیر خودرو

همان‌طور که گفته شد در این مدار از 1 عدد آی سی 4011 استفاده شده است. در این قطعه 7 عدد پایه تغذیه منفی و 14 عدد پایه تغذیه مثبت وجود دارد. این پایه‌های ورودی و خروجی در شکل مشخص هستند. پایه خروجی با حروف M,L,K,J نشان داده می‌شوند. همچنین این قطعه مهم در مدار دزدگیر ماشین دارای 4 عدد گیت NAND است. گیت NAND دقیقا نقطه مقابل گیت AND است. در قسمت بالای گیت AND از علامت NOT استفاده شده است.

آی سی 4011

 

نصب قطعات در مدار دزدگیر

قطعات مختلف مانند مقاومت، عدسی و خازن باید روی مدار دزدگیر ماشین نصب شوند. نصب مقاومت بسیار راحت است و نیاز به توضیح خاصی ندارد. عدسی دزدگیر ماشین، قطب مثبت و منفی ندارد. به همین دلیل جهت مشخصی برای نصب آن وجود نخواهد داشت. یکی دیگر از قطعات مدار دزدگیر ماشین، خازن‌ شیمیایی می‌باشد. این قطعه دارای قطب مثبت و منفی است. نصب آن با توجه به علائم راهنمای روی بدنه خازن شیمیایی انجام می‌شود. به این نکته باید توجه کنید که قطب منفی خازن باید در جهت علامت منفی قرار گیرد.

 

دیودها در مدار دزدگیر دارای دو قطب آند و کاتد هستند. در هنگام نصب باید به نام قطب‌ها دقت شود. همچنین برای راحتی بیشتر قطب کاتد دیود با یک حلقه رنگی نشان داده شده است. توجه به شکل مدار و پایه مدار در هنگام نصب دیود رنگی ال ای دی بسیار مهم است. قبل از نصب ال ای دی باید از سلامت آن مطلع شویم. برای این کار از باتری و آداپتور استفاده می‌شود. اشکالی روی مدار برای نصب ترانزیستورها به عنوان راهنما ترسیم شده است. برای نصب قطعات باید از لحیم استفاده شود. در صورتی که پایه ترانزیستور در اثر لحیم‌کاری داغ شود، ممکن است بسوزد. نصب آی سی و REL نیز با توجه به جهت آن انجام می‌شود.

 

مفهوم تایم در سیستم مدار دزدگیر خودرو

در مدار دزدگیر ماشین از اصطلاحاتی مانند تایم ورود و خروج، مدار بسته و سریع و تایم آژیر استفاده می‌شود. هنگامی که راننده دزدگیر را روشن می‌کند و از اتومبیل پیاده می‌شود، حدود 20 ثانیه هیچ گونه صدای آژیری شنیده نمی‌شود. این مدت زمان، تایم خروج است و برای خروج راننده از خودرو تعیین شده است. همین امر در هنگام ورود راننده نیز صدق می‌کند. مدت زمان ورود راننده به داخل خودرو 7 ثانیه است. در این 7 ثانیه راننده باید وارد ماشین شده و دزدگیر را خاموش کند.

در صورتی که درب‌های دیگر خودرو به جزء درب راننده باز شوند، صدای آژیر شنیده می‌شود. این عمل به دلیل وجود مدار سریع اتفاق می‌افتد. مدت زمان آماده شدن مدار برای آژیر زدن حدود 2 دقیقه است. در مدار بسته نیز می‌توانید از سنسورهای متصل شده در حالت عادی استفاده کنید. با اطلاع از این مفاهیم بهتر می‌توانیم مدار مربوطه را مورد آزمایش قرار دهیم. درواقع برای ایجاد یک مدار و آزمایش آن باید با این اصطلاحات آشنا شویم.

 

تست و آزمایش عملکرد دزدگیر اتومبیل

بعد از نصب قطعات باید از عملکرد درست و صحیح مدار دزدگیر اتومبیل مطمئن شویم. برای همین باید مدار مورد آزمایش قرار گیرد. قبل از تست مدار، باید از اتصال مناسب سیم‌های رنگی اطمینان حاصل کنیم. سیم آبی رنگ D (برای مدار تاخیری)، سیم مشکی Q (مناسب مدار سریع)، سیم نارنجی NC (برای مدار بسته)، سیم قرمز B+ (برای ورودی‎ها با ولتاژ مثبت)، سیم زرد B (ولتاژ منفی) و سیم سبز out (خروجی مثبت آژیر) برای عملکرد خاصی هستند. زمان خروج، زمان ورود، مدار سریع، زمان آژیر و مدار بسته از مفاهیمی هستند که قبل از آزمایش باید با آن‌ها آشنا شویم. به عنوان مثال مدار بسته برای استفاده سنسورهای متصل در حالت عادی قابل استفاده است. این مفاهیم در بالا به صورت کامل توضیح داده شدند.

 

برای آزمایش مدار دزدگیر ماشین باید در ابتدا لامپ یا آژیر مدار را به یک سیستم out متصل کنیم. سپس قبل از اتصال لامپ به منبع تغذیه، سیم ان سی را به سیم B منفی متصل کنیم. بعد از اتصال سیم ان سی، سیم های B مثبت و منفی را به منبع تغذیه وصل کنیم. هنگامی که ال ای دی روشن و ولتاژ به کیت متصل می‌گردد، تایم یا زمان خروج آغاز می‌شود. در صورت خاموش شدن ال ای دی و خروج راننده از خودرو، تایم یا زمان خروج تمام می‌شود. در این صورت اگر درب خودرو باز و یا با آن برخوردی صورت گیرد، آژیر عمل می‌کند. در هنگام ورود راننده به خودرو نیز باید دزدگیر توسط وی خاموش شود. برای عمل کردن آژیر برای درب‌های دیگر باید سیم مشکی را به لادری متصل کرد.

 

تست مدار دزدگیر بعد از نصب

 

امکانات و ویژگی‌های مدار دزدگیر

مدار دزدگیر ماشین دارای ویژگی‌ها و امکاناتی است که قابل تغییر هستند. به عنوان مثال می‌توان مدت زمان تایم ورود، خروج و آژیر را تغییر داد. برای این کار باید در مقاومت‌های R2 و R3 تغییراتی ایجاد کرد. امکان اضافه کردن قابلیت‌های مختلف نیز به مدار وجود دارد. در صورتی که سیم خروجی به سیم مشکی متصل شود، می‌توانیم از سنسور لرزشی و شوک استفاده کنیم. برای استفاده از سنسور ضربه‌ای نیز باید سیم نارنجی را به دو سر این سنسور متصل کرد.

در مدار دزدگیر از تایم‌های ورودی و خروجی، مدار سریع و بدون تایم و تایم آژیر استفاده می‌شود. تایم آژیر برای قطع صدای آژیر در نظر گرفته شده است. با ایجاد تغییر در عملکرد مدار می‌توانید تا حد زیادی کارایی آن را تغییر دهید. افزودن امکانات و ویژگی‌های بیشتر به دزدگیر موجب بالا رفتن کیفیت و عملکرد آن خواهد شد. استفاده از دزدگیر برای تمامی خودروها امری حیاتی است. دقت در نصب دزدگیر ماشین می‌تواند از ایجاد خسارات مالی جلوگیری کند.

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟