تحلیل و بررسی انواع مزایای قانونی کارکنان | اینصب
x
X

انواع مزایای قانونی کارکنان

شما به عنوان کارکنان سازمان ها، ادارات، موسسات و … چقدر به موضوع حقوق و مزایای کارکنان آشنایی دارید؟ از آنجاییکه این حقوق برای حمایت از شما کارکنان ادارات و سازمان هاست، لازم است که کاملا با این حقوق خود آشنا باشید. از طرفی اگر شما کارفرما یا مدیر و مسئول مجموعه های مختلف هستید، از شما هم سوال می کنم: چقدر به حقوق کارکنانتان آشنایی دارید؟ انواع مزایای قانونی کارکنان موضوعی است که ما در این مقاله به آن خواهیم پرداخت. انواع مزایا در قانون، انواع پرداختی به کارکنان و موارد دیگر را با ما در این مقاله مرور کنید.

شاید باورتان نشود که رعایت انواع مزایای کارکنان چه تاثیرات مثبتی در ساختار و روابط کاری شما خواهد داشت. از طرفی رعایت این حقوق قانونی اصلا کار سختی نیست.

همه چیز درباره حقوق و مزایای قانونی کارکنان

انواع مزایای قانونی کارکنان

منظور از انواع مزایای کارکنان همانطور که اشاره ی کوچکی کردیم مسئله حقوق و دستمزدها، بیمه های اجتماعی، مرخصی، کارکرد، ایمنی و بهداشت، اخلاق حرفه ای آموزش و پیشرفت و در نهایت حقوق قانونی کارکنان است. مسائلی که امروزه رعایت آن ها در سازمان ها و مجموعه ها با وجود پیشرفت تکنولوژی و معرفی دستگاه های حضور و غیاب و نرم افزارهای محاسبه حقوق و دستمزد و محاسبه کارکرد دیگر چندان دشوار نیست.

اگر همچنان موضوع انواع مزایای کارکنان و رعایت آن را جدی نگرفته اید احتمالا یک دلیل ساده آن عدم آشنایی شما با مزایای بی شمار رعایت این موارد در محیط های کاری است. پس ما قبل از موضوع حقوق و مزایای قانونی کارکنان، به اهمیت رعایت حقوق کارکنان در سازمان ها می پردازیم. چطور می شود از مزیت های بیشمار رعایت حقوق و مزایای قانونی کارکنان در محیط های کاری در جهت پیشرفت و بهبود کارایی و بهره وری مجموعه ها استفاده کرد؟

تاثیر رعایت حقوق کارکنان بر بهبود عملکرد سازمانی

در واقع بطور ساده سوال اینجاست که اهمیت رعایت حقوق و مزایای کارکنان برای سازمان ها در چیست؟ بصورت کلی اهمیت این حقوق قانونی را می شود در این چند مورد خلاصه کرد:

  • حفظ سلامت و رضایت کارکنان

باید گفت که انواع مزایای کارکنان مثل بیمه های اجتماعی یا شرایط بهداشت و ایمنی به دنبال یک شرایط ایمن کاری، حفظ سلامت کارکنان و کاهش هزینه های درمان است که درنهایت موجب رضایت هرچه بیشتر کارکنان می شود. درواقع رضایت هرچه بیشتر کارکنان در محیط های کاری با رعایت این حقوق، مزایای قانونی موضوعی است که باعث افزایش اعتماد، انگیزه، بهبود همکاری و تعاملات سازنده بین کارکنان و کارفرماست. یعنی موضوعی که همه ی مجموعه های موفق و مدیران به آن احتیاج دارند.

  • جذب و نگهداری کارکنان

یکی از مهم ترین اهداف قانون از تعریف انواع مزایای کارکنان شرایط بهتر کاری برای کارکنان و در نتیجه عملکرد بهتر آن هاست. از طرفی سازمان ها و مجموعه ها از این طریق به سادگی موفق به جذب و نگهداری کارکنان می شوند.

  • بهبود خدمات

اگر به دنبال کیفیت محصولات یا خدمات در سازمان خود هستید یکی از بهترین روش ها، رعایت انواع مزایای کارکنان است. چراکه رعایت این موارد باعث می شود که کارکنان با انگیزه بیشتری کار کنند و حداکثر توان خودشان را بکار ببرند. بهبود کیفیت کاهش هزینه ها و افزایش رقابت پذیری در سازمان ها، محصول همین جریان است.

  • حفاظت از حقوق کارکنان

قانون کار و تامین اجتماعی از تعریف حقوق و مزایای کارکنان  هدفی جز محافظت از آن ها و جلوگیری از سوء استفاده از کارکنان در محیط های کاری نداشته. حقوق پایه ساعات اضافه کاری، بیمه و… از جمله حقوق اولیه و از انواع مزایای کارکنان است

  • توسعه شغلی

در نهایت هم وقتی کارکنان در محیط امن و پایدار کار می کنند و از طریق آموزش در جهت توسعه و پیشرفت حرکت می کنند انتظاری جز ارتقاء، توسعه و رضایت شغلی هم نمی شود داشت.

مزایای قانونی کارکنان چیست؟

قانون کار و تامین اجتماعی مجموعه ای از بایدها و نباید ها را تحت عنوان انواع مزایای کارکان، برای حمایت، تشویق و محاسبه عادلانه حقوق و دستمزد کارکنان در نظر گرفته. این مزایا عموما بصورت سالیانه است و می تواند بطور منظم و یا غیر منظم به کارکنان اعطا شود. مسئول محاسبه این مزایا (براساس متغیرهایی که در قانون ذکر شده) منابع انسانی، امور مالی سازمان ها و این روزها دستگاه حضور و غیاب هستند. این حقوق شامل دو دسته مزایای مادی و حقوق و مزایای معنوی است.

  • حقوق و مزایای مادی

بررسی حقوق و مزایای مادی

مزایای مادی آشنا ترین نوع از انواع مزایای کارکنان است، که از آن می شود به انواع مرخصی، حق سنوات، حق مسکن و… اشاره کرد.

حقوق پایه:

مبلغی که در ازای یک ماه کار به کارکنان پرداخت می شود. این حقوق بصورت مستمر و در قرارداد کارکنان قید می شود.

فوق العاده:

مبلغی که علاوه بر حقوق پایه کارمند برای آن ها در نظر گرفته می شود، از انواع مزایای کارکنان است که تحت عناوین مختلف سختی کار، سختی شغل، کار در مناطق کمتر توسعه یافته، بدی آب و هوا، فوق العاده ویژه، حق مدیریت و سرپرستی و … به کارکنان تعلق می گیرد.

کمک هزینه ها :

علاوه بر موارد قبلی و با توجه به شرایط، کمک هزینه هایی هم برای کارکنان در نظر گرفته می شود. کمک هزینه همسر یا حق فرزند، حق مسکن، بازنشستگی از کارافتادگی و … از انواع مزایای مادی کارکنان است.

عیدی:

مبلغی است که تحت عنوان انواع مزایای مادی کارکنان درنظر گرفته می شود. این مبلغ عموما برای کارکنان دولتی یا موسسات عمومی در نظر گرفته می شود و میزان آن بصورت سالانه و توسط هیأت وزیران تعیین و تصویب می شود.

سایر حقوق و مزایای مادی:

علاوه بر مواردی که گفته شد حقوق و مزایای دیگری هم هستند که بنا بر شرایط تعیین شده به کارکنان تعلق می گیرند. این حقوق را هم می شود در لیست انواع مزایای کارکنان قرار داد. اگر بخواهم به برخی از این موارد اشاره کنم هزینه سفر، فوق العاده ماموریت،هزینه های مربوط به ایاب و ذهاب، اضافه کاری، حق تدریس و مواردی از این دست است.

  • حقوق و مزایای غیر مادی

این حقوق می تواند بسته به محیط های کاری مختلف اندکی متفاوت باشد. مثلا عموما کارکنان دولت در پستهای خاص از حق حمایت قضایی برخوردارند. مرخصی و آموزش هم از انواع مزایای معنوی هستند. این نوع از انواع مزایای کارکنان توسط دولت کارفرمایان و خود کارکنان تعیین و تصویب می شود. این حقوق عموما بصورت سالانه و در انتهای هر سال برای سال کاری بعد تعیین می شوند و به تصویب می رسند.

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟