انواع روش های ردیابی افراد | خرید و نصب دزدگیر ماشین و سایر لوازم جانبی خودرو
x
X

انواع روش های ردیابی افراد

پرداختن به روش های ردیابی افراد همیشه از دسته موضوعات جذاب و بحث برانگیز است. چراکه تعقیب و ردیابی افراد را می شود برای اهداف مختلفی از کمک رسانی و تامین امنیت افراد گرفته تا جاسوسی و ورود به حریم خصوصی آن‌ها به کار برد. در دنیای پیشرفته و وابسته به فناوری امروزی، تعقیب و پیگیری افراد با استفاده از ابزار و تکنولوژی‌های مختلف، به سادگی انجام پذیر است. با پیشرفت سیستم‌های موقعیت یابی شبکه‌های ارتباطی، دستگاه‌های هوشمند و تکنولوژی های مربوطه، روش‌های متعددی وجود دارد که به شما برای موقعیت یابی و پیگیری افراد کمک می‌کنند. هدف شما از موقعیت یابی افراد ممکن است امنیت، مدیریت منابع، حمل و نقل، مدیریت پرسنل و حتی مواردی مانند رصد و نظارت افراد باشد. در هر صورت آشنایی شما با روش های ردیابی افراد در موفقیت شما تاثیر زیادی دارد.

به همین دلیل هم ما این مقاله را به انواع روش های ردیابی افراد اختصاص دادیم. در این مقاله در رابطه با دوربین‌های نظارتی RFID، شبکه تلفن همراه، GPS ردیاب ها ی پیشرفته و … خواهید خواند. همچنین لازم است بدانید که هرچند ردیابی افراد بدر برخی مواقع لازم و مفید است، اما باعث بروز مسائلی مانند شکستن حریم خصوصی افراد، نگرانی‌های امنیتی و سوء استفاده از اطلاعات شخصی افراد هم می‌شود. به همین دلیل هم رعایت قوانین، اخلاقیات و حفاظت از حریم شخصی افراد در استفاده از روش های ردیابی افراد بسیار مهم است؛ پس خیلی مهم است که استفاده از این روش‌ها برای چه مقصد و هدفی بکار برود.

جدیدترین روش های ردیابی افراد

پیشتر گفتیم که برای موقعیت یابی افراد می‌توان از انواع روش های ردیابی افراد به کمک دستگاه‌های GPS استفاده کرد. حالا با ادامه این مطلب و معرفی چند مورد از پرطرفدارترین روش های موقعیت یابی افراد همراه باشید.

تکنولوژی RFID یکی از روش های ردیابی افراد

یکی از روش های ردیابی افراد، استفاده از تکنولوژی RFID یا شناسایی با فرکانس رادیویی است. با قرار دادن برچسب یا تگ RFID در وسیله ای که افراد همراه خود دارند، می‌توانید به طور دقیق آن‌ها را ردیابی کنید. این برچسب‌ها در انواع مختلف به شکل کارت‌های هوشمند بندهای پوشیدنی سوییچ ها یا درون لباس یا جسم شخص قرار می‌گیرند. حالا می‌توانید اطلاعات موقعیتی افراد را داشته باشید. از این اطلاعات در موارد امنیتی جستجو و نجات در موارد اضطراری، مانیتورینگ حرکت و حضور افراد و … استفاده می‌شود. استفاده از این روش از روش های ردیابی افراد دستورالعمل هایی برای جمع آوری، ذخیره سازی و استفاده از اطلاعات شخصی افراد دارد که در جهت حفظ حریم خصوصی افراد تنظیم شده و باید رعایت شود.

ردیابی نامحسوس افراد

ردیابی افراد با کمک دستگاه های پوشیدنی

منظور از دستگاه های پوشیدنی، ساعت‌های هوشمند، دستبندهای هوشمند و مواردی از این قبیل است که به عنوان روش های ردیابی افراد بکار گرفته می‌شوند و می‌توانند در موقعیت یابی افراد موثر باشند. این وسایل از فن آوری‌های مختلف بلوتوث، جی پی اس، شبکه‌های ارتباطی و … استفاده می‌کنند. دستگاه‌های پوشیدنی توانایی موقعیت یابی دقیق افراد را دارند. از آن‌ها در فعالیت‌های ورزشی، مسیریابی، ناوبری و ردیابی فعالیت‌های روزمره افراد استفاده می‌شود. همچنین اغلب این وسایل، حسگرهایی هم برای اطلاعاتی در مورد سلامتی و ضربان قلب افراد یا ثبت حرکت و شتاب آن‌ها دارند. همچنین در این روش، عموما امکان اتصال و برقراری ارتباط با دستگاه‌های دیگر و اشتراک اطلاعات وجود دارد. یکی مهم‌ترین کاربردهای این روش در ورزش‌های مختلف است.

شبکه های اجتماعی و تکنولوژی های مبتی بر موقعیت

جالب است بدانید که یکی از روش های ردیابی نامحسوس افراد استفاده از شبکه‌های اجتماعی است. در سال‌های اخیر برخی از شبکه‌های اجتماعی علاوه بر ارتباط و تعاملات اجتماعی، قابلیت موقعیت‌یابی فعال را به کاربران خود ارائه می‌دهند؛ به این صورت شما امکان ردیابی افراد و دریافت اطلاعات موقعیت جغرافیایی افراد دیگر را دارید و همینطور می‌توانید این اطلاعات را با افراد به اشتراک بگذارید. جی پی اس در این جا هم قابلیت موقعیت یابی را به افراد می دهد. از این روش هم برای ارتباط و ارائه اطلاعات لحظه‌ای، امنیت، ردیابی دوستان و خانواده می‌توانید استفاده کنید.

استفاده از ردیاب برای پیگیری موقعیت افراد

اما جدیدترین و بهترین راه از انواع روش های ردیابی افراد مربوط به استفاده از جی پی اس است. ردیاب ها و جی پی اس ها با استفاده از تکنولوزی GPS موقعیت لحظه‌ای و دقیق افراد یا اشیاء را به شما نشان می‌دهند. کافی است  یکی از این ردیاب‌های کوچک را در لباس، وسایل کیف یا خودروی افراد قرار دهید. همچنین استفاده از ردیاب‌ها می‌تواند بطور کاملا نامحسوس و مخفیانه باشد. به علاوه برتری این روش ردیابی علاوه بر دقت زیادی که دارد، قابلیت‌ها و امکانات دیگری است که به شما می‌دهد.

روش های ردیابی افراد

در این روش های موقعیت یابی افراد شما قابلیت تعیین محدوده مجاز، تعیین سرعت مجاز در ردیاب خودرو ، امکان شنود صدای محیط، امکان برقراری ارتباط، امکان موقعیت یابی حتی در نقاط کور را دارید. همچنین با استفاده از دکمه SOS که بر روی این دستگاه‌ها قرار دارد، امکان درخواست کمک در مواقع لزوم وجود دارد. این ردیاب‌ها روش استفاده بسیار ساده‌ای دارند و به نسبت امکانات زیادی که ارائه می‌دهند، قیمت‌های بسیار مقرون به صرفه‌ای هم دارند. در حالت کلی ردیاب دو نوع دارد:

  • ردیاب شخصی
  •  ردیاب خودرو

 جی پی اس خودرو دو نوع سیمی و بی سیم دارد و باید براساس نیاز شما انتخاب شود. ردیاب خودرو همانطور که پیداست بصورت مخفیانه در خودرو نصب می‌شود و موقعیت افراد را در حین رانندگی نمایش می‌دهد. ردیاب شخصی در لباس یا وسایل افراد قرار می گیرد. از این ردیاب همچنین برای مواردی مانند محافظت از کودکان، افراد سالمند، افراد مبتلا به آلزایمر و حتی حیوانات خانگی هم استفاده می شود. یکی از بهترین روش های ردیابی افراد که کاربردهای متفاوتی در ورزش سفر و طبیعت گردی امنیت و… دارد. کیفیت و دقت ردیاب بستگی زیادی به برند و مدلی که می خرید دارد. بخصوص برای مواردی که کاربردهای امنیتی ردیاب مدنظر شماست حسابی در انتخاب خود دقت کنید.

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟