نحوه اتصال دستگاه حضور و غیاب به کامپیوتر | اینصب
x
X

نحوه اتصال دستگاه حضور و غیاب به کامپیوتر

دستگاه‌های حضور و غیاب  از  تجهیزات مورد نیاز اصلی در ادارات و شرکت‌ها هستند. با این حال، بسیاری از کاربران درباره اتصال دستگاه حضور و غیاب به کامپیوتر سوالاتی دارند. اتصال درست دستگاه حضور و غیاب به کامپیوتر اهمیت بسیاری دارد و موجب سهولت و دقت در انتقال اطلاعات می‌شود. اگرچه نصب و راه‌اندازی این دستگاه‌ها ممکن است به نظر پیچیده باشد، اما با دنبال کردن راهنمایی که در این بخش برای شما آماده کردیم، به راحتی قادر  خواهید بود دستگاه حضور و غیاب را به کامپیوتر متصل کنید. با ما همراه باشید.

معرفی دستگاه حضور و غیاب و کاربردهای آن

قبل از پرداختن به اتصال دستگاه حضور و غیاب به کامپیوتر، آیا با این سیستم آشنا هستید؟ دستگاه حضور و غیاب یک ابزار مهم در مدیریت تردد پرسنل است. این دستگاه، ورود و خروج و ساعات مفید کاری کارکنان را به دقت ثبت و به صورت الکترونیکی ذخیره می‌کند. با استفاده از این دستگاه، مدیران می‌توانند به راحتی، حضور و غیاب کارکنان را پیگیری کنند و از آن برای محاسبه دقیق حقوق و دستمزد استفاده کنند. کاربردهای دستگاه حضور و غیاب بسیار گسترده است. این دستگاه می‌تواند به عنوان ابزار امنیتی عمل کند و مدیران می‌توانند با تنظیمات امنیتی دستگاه فقط به کارمندان مجاز، اجازه دسترسی به اطلاعات یا ورود دهند. این دستگاه‌ها به صورت سخت‌افزاری و نرم‌افزاری عرضه می‌شوند.
دستگاه‌های حضور و غیاب به صورت متنوعی در بازار موجود هستند. برخی از انواع اصلی این دستگاه‌ها عبارتند از:

  • دستگاه‌های با تشخیص اثر انگشت
  • حضور و غیاب رمزی یا کدی
  • تشخیص کارتی
  • دستگاه‌های دارای تشخیص چهره
  • روش تشخیص ترکیبی

انواع دستگاه حضور و غیاب

مراحل اتصال دستگاه حضور و غیاب به کامپیوتر

برای اتصال سیستم کنترل تردد به کامپیوتر و استفاده از آن در سازمان‌ها چند مرحله اصلی وجود دارد:
اتصال پورت : اتصال دستگاه کنترل عبور و مرور  از طریق پورت‌های مختلفی انجام می‌شود. به طور مثال برای اتصال دستگاه‌های عبور و مرور از طریق پورت USB به سیستم کامپیوتر، شما باید سیم USB دستگاه را به یکی از پورت‌های USB کامپیوتر وصل کنید. اگر دستگاه شما از نوع بی‌سیم است، باید از طریق بلوتوث یا Wi-Fi به کامپیوتر متصل شود.
نصب نرم‌افزار: دستگاه‌های حضور و غیاب همراه با نرم‌افزار مربوطه عرضه می‌شوند. ابتدا باید نرم‌افزار را روی کامپیوتر خود نصب کنید. اگر دستگاه شما به صورت آنلاین است، ممکن است نیازی به نصب نرم‌افزار نداشته باشید و می‌توانید از طریق وب‌سایت یا نرم‌افزار آنلاین به دستگاه دسترسی پیدا کنید.
تنظیمات اولیه: پس از نصب نرم‌افزار، شما باید تنظیمات اولیه را روی دستگاه انجام دهید. این تنظیمات شامل تعیین زمان و تاریخ دستگاه، تعیین رمز عبور، تعیین شیوه اتصال به شبکه و سایر تنظیمات پایه‌ای می‌شود.
آموزش  نحوه استفاده: بعد از نصب و راه‌اندازی، باید کارکرد دستگاه حضور و غیاب را به کارکنان آموزش دهید.

 

راهنمای اتصال دستگاه حضور و غیاب به کامپیوتر توسط پورت

پورت‌ها انواع مختلفی دارند. مهم‌ترین پورت‌ها برای اتصال دستگاه حضور و غیاب به کامپیوتر، این موارد هستند.

پورت USB و استفاده از فلش مموری

این روش به دو صورت دستی یا اتصال مستقیم فلش مموری به دستگاه و انتخاب گزینه دریافت و انتقال اطلاعات از منوی سیستم یا روش استفاده از کابل رابط و پورت USB امکان پذیر است. استفاده از این روش چند ایراد مهم دارد: عدم دسترسی آنلاین به اطلاعات، محدود بودن حافظه فلش، خطر از دست دادن اطلاعات و امنیت کم نسبت به روش‌های دیگر.

نحوه اتصال دستگاه حضور و غیاب به کامپیوتر

پورت WIFI و اتصال به صورت بی‌سیم

در مواقعی که سیستم کنترل تردد مجهز به ماژول WIFI است، برای اتصال دستگاه حضور و غیاب به کامپیوتر احتیاج به کابل یا فلش مموری نداریم. در این شرایط، از اتصال شبکه WIFI استفاده می‌کنیم. اشکال این روش، سرعت پایین انتقال داده و محدودیت فاصله دستگاه و کامپیوتر برای قرارگرفتن در محدوده مجاز WIFI است.

پورت شبکه و کابل LAN با پروتکل استاندارد TCP/IP

این روش یکی از امن‌ترین و بهترین روش‌هاست. اکثر دستگاه‌های حضور و غیاب مجهز به پورت LAN هستند و از پروتکل استاندارد TCP/IP استفاده می‌کنند. ارتباط سیمی، رایج‌ترین روش اتصال دستگاه حضور و غیاب به کامپیوتر در سازمان‌هاست به ویژه سازمان‌های بزرگ که دارای چند سیستم عبور و مرور هستند. در این روش، کابل شبکه RJ45 به پورت اترنت روی دستگاه متصل می‌شود و سپس IP Address و تنظیمات دیگر انجام می‌شوند تا انتقال اطلاعات صورت گیرند.

پورت سریال Rs232 در دستگاه‌های قدیمی

پورت سریال یکی از قدیمی‌ترین روش‌های اتصال دستگاه حضور و غیاب به کامپیوتر است. این پورت از استاندارد  RS232 استفاده می‌کند. اتصال و تبادل اطلاعات در این روش به طول کابل، جنس کابل و سرعت انتقال و تنظیمات درست دستگاه وابسته است. این روش به دلیل محدودیت‌هایی که دارد کم‌تر استفاده می‌شود.

پیشنهاداتی برای اتصال بهینه دستگاه حضور و غیاب به کامپیوتر

اتصال دستگاه حضور و غیاب به کامپیوتر و تنظیم پارامترهای آن بسیار مهم است، پیشنهاد می‌کنیم این مرحله را توسط کارشناسان مربوطه انجام دهید. در ادامه، به نتیجه‌گیری و پیشنهادهایی برای استفاده بهینه از سیستم عبور و مرور و اتصال به کامپیوتر توجه کنید.

گفتیم که دستگاه حضور و غیاب برای محیط‌های کاری ضروری است. این دستگاه‌ها می‌توانند بهبود چشمگیری در مدیریت منابع انسانی، کنترل تردد کارکنان، محاسبه حقوق و دستمزد و بهبود کارایی سازمان شما ایجاد کنند. در ادامه چند پیشنهاد برای استفاده بهینه از این دستگاه‌ها را بررسی می‌کنیم:

آموزش کار با دستگاه حضور و غیاب
تعیین سیاست‌های واضح: قبل از استفاده از دستگاه حضور و غیاب و اتصال به کامپیوتر، باید سیاست‌هایی را تعیین کنید که با آن سازمانتان را مدیریت می‌کنید. این سیاست‌ها شامل تعیین ساعات کار، مرخصی، تاخیر و غیبت و سایر موارد مربوط به حضور و غیاب است.
آموزش کارکنان: قبل از استفاده از دستگاه حضور و غیاب، باید کارکنان را برای استفاده صحیح از این دستگاه‌ها آموزش دهید. آنها باید بدانند: چگونه از دستگاه استفاده کنند؟ چگونه حضور و غیاب خود را ثبت کنند؟ و همچنین نکات مربوط به حریم خصوصی و امنیت را در نظر بگیرند.
ارتقای نرم‌افزار: بررسی و ارتقای به موقع نرم‌افزار استفاده شده، برای کارکرد درست این سیستم بسیار مهم است.

کلام آخر

با توجه به کاربردهای گسترده دستگاه حضور و غیاب، توصیه می‌کنیم هرچه سریع‌تر از این دستگاه‌های کاربردی استفاده کنید. فراموش نکنید که اتصال دستگاه حضور و غیاب به کامپیوتر یکی از موارد مهم در استفاده از این نوع دستگاه‌هاست. در این پست، مراحل لازم برای اتصال درست این دستگاه‌ها به کامپیوتر را بررسی کردیم. با دنبال کردن این مراحل و کمک گرفتن از افراد متخصص می‌توانید دستگاه خود را به کامپیوتر متصل کنید و از آن استفاده کنید. برای انتخاب و خرید بهترین دستگاه حضور و غیاب با همکاران ما در اینصب تماس بگیرید.

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟