آیین نامه تردد و مرخصی کارمندان در قانون کار | اینصب
x
X

آیین نامه تردد و مرخصی کارمندان در قانون کار

آیین نامه تردد و مرخصی کارمندان در قانون کار از دو جهت اهمیت دارد. کارمندان با دانستن آن می‌توانند حق و حقوق خودشان را محاسبه کنند و مطمئن شوند که حق و حقوقشان را بطور کامل دریافت می‌کنند. آگاهی نسبت به باید‌ها و نباید‌های آیین نامه تردد کمک می‌کند که از بی انضباطی و خطاهای سهوی پیشگیری شود. البته باید توجه کنید که گاهی برخی سازمان‌ها و مجموعه‌ها علاوه بر آیین نامه تردد کار، قوانین داخلی هم برای حضور و غیاب و مرخصی دارند که موظف به رعایت آن هستند.

حضور و غیاب برای هر سازمانی یکی از مهم‌ترین قوانین داخلی محسوب می‌شود. چرا؟ نظم و انضباط از اولین ارکان شرکت‌های موفق و محیط‌های کاری مطلوب محسوب می‌شود. از طرفی همین سیستم با برنامه حضور و غیاب پرسنل است که سازمان‌ها را به سمت بهره‌وری و رسیدن به اهداف شان هدایت می‌کند. به همین خاطر است که همیشه به مدیران توصیه می‌شود که با داشتن یک دستگاه حضور و غیاب این سیستم را تا حد ممکن نظم ببخشند.

برای اینکه یک استاندارد مشخص و هماهنگی برای تمام شرکت‌ها وجود داشته باشد و سلایق شخصی و سوء‌استفاده کارفرما و کارمندان در سازمان‌ها مشکل آفرین نشود قوانین حضور و غیاب در قانون کار در 1365 تصویب شد. آیین نامه تردد پرسنل شامل انواع شیفت سازمان‌ها، چارت سازمانی، ساعات کاری روزانه، هفتگی و ماهانه، انواع مرخصی و نحوه تایید آن، زمان دقیق ورود و خروج کارکنان، تاخیر و تعجیل کارکنان، نحوه محاسبه جریمه‌های مربوط به تردد، انواع اضافه کاری و نحوه محاسبه  و… است. حالا اجازه بدهید که نکات مهم آیین نامه تردد کارکنان دولت را با هم بررسی کنیم.

آیین نامه ی تردد و مرخصی کارمندان

نکات مهم در آیین نامه تردد کارکنان دولت

طبق آیین نامه تردد کار کلیه کارکنان دستگاه‌های اجرایی وظیفه دارند ساعات تعیین شده برای ورود و خروج به محل خدمتشان را رعایت کنند. مگر اینکه مقامات ذیصلاح در دستگاه مربوطه که منظور محل کار افراد است برای ورود و خروج کارکنان قوانین کتبی دیگری را مقرر کرده باشند. منظور همان مقررات داخلی سازمان‌هاست که پیش از این اشاره کردیم.

بیشتر بدانید: راهی مطمئن برای کنترل تردد پرسنل در سازمان ها

قسمت‌های مهم و نکات آیین نامه تردد کار:

  • ورود بعد از ساعت مقرر به محل کار بدون مجوز قبلی تاخیر ورود محسوب می‌شود. بر اساس آیین نامه تردد کار با کارمند متخلف برخورد می‌شود.
  • تاخیر تا 2 ساعت در یک ماه، مرخصی استحقاقی محسوب می‌شود. تاخیر بیش از 2 ساعت در یک ماه مستلزم کسری حقوق برای کارمندان رسمی است. برای کارمندان پیمانی و خرید خدمت نیز به همین شکل فوق خواهد بود.
  • خروج از محل خدمت قبل از ساعات مقرر تعجیل خروج و مشمول حکم قسمت‌های الف و ب ماده 2 خواهد بود. اما تاخیر ورود در مواردی موجه محسوب می‌شود. در شرایط وقوع حوادث و سوانح غیر مترقبه برای کارمند، همسر، فرزندان تحت تکفل و سایر افراد خانواده که تحت تکفل وی هستند. یا در صورتی که شخص توسط مراجع قضایی و انتظامی احضار شده و گواهی این احضار موجود باشد.
  • اما در صورتی که این تاخیر ورود یا تعجیل خروج، بیش از 4 بار در ماه باشد بطوری که جمع ساعات تاخیر بیشتر از 4 ساعت در ماه باشد برای ماه اول و دوم اخطار کتبی برای ماه سوم کسر 30 درصد فوق العاده شغل و 50 درصد برای ماه چهارم و صد درصد برای ماه پنجم جریمه خواهد شد و در صورت تکرار، پرونده به هیات رسیدگی به تخلفات اداری ارجاع می‌شود.

آیین نامه تردد و قوانین مرخصی در وزارت کار

مرخصی کارمندان در قانون کار

بر طبق تعریف قانون کار و آیین نامه تردد مرخصی، روزهایی است که کارمند به امور محوله به وی در شرکت مشغول نیست و این مرخصی ممکن است شامل دستمزد باشد یا نباشد. البته توجه کنید که این روزها شامل جمعه و تعطیلات رسمی نمی‌شود. اصلا چرا در آیین نامه تردد پرسنل به مرخصی پرداخته شده است؟ خب باید گفت که هدف بیشتر تاکید بر استفاده کارگر از مرخصی‌های ماهانه و سالانه بوده. در واقع این یک قانون حمایتی برای کارگر است که از حق طبیعی مرخصی خود استفاده کند. باید ببینیم در آیین نامه تردد کار چند نوع مرخصی تعریف شده است.

  • مرخصی استحقاقی

تعداد روزهای یک ماه به ازای یک سال کار برای کارگران مرخصی استحقاقی است. مرخصی استحقاقی برای کمتر از یکسال باید مجددا محاسبه شود.

  • مرخصی بدون حقوق

مرخصی بدون حقوق براساس توافق بین کارگر و کارفرما تعیین می‌شود و باید بصورت کتبی باشد.

  • مرخصی استعلاجی

منظور از مرخصی استعلاجی در آیین نامه تردد کار، مرخصی برای درمان بیماری یا جهت گذراندن دوران نقاهت بیماری است و خب قوانین خاص خود را دارد.

  • مرخصی زایمان

همانطور که پیداست مرخصی زایمان برای حمایت از زنان شاغل است . این مرخصی به مدت 9 ماه و برای زنان شاغلی است که مادر می‌شوند. این نوع مرخصی با حقوق است و با تایید تامین اجتماعی جزء سابقه بیمه فرد محسوب می‌شود.

آیین نامه ی تردد و مرخصی کارمندان

اما باید بدانید که علاوه بر قوانین کلی حضور وغیاب در آیین نامه ورود و خروج، در قانون کار هر شرکتی ممکن است جداگانه آیین نامه حضور و غیاب و تردد پرسنل خود را داشته باشد. این آیین نامه تردد کار در چارچوب وزارت کار است. پس باید شامل ساعت‌های کاری، شیفت‌های کاری، نحوه‌ی محاسبه حقوق و دستمزد و اضافه کاری شرایط تاخیر و تعجیل جریمه‌ها و تشویق‌های احتمالی باشد. که توسط مدیرمنابع انسانی شرکت تعیین می‌شود. شرکت‌ها کنترل این تردد، حضور و غیاب، محاسبه تشویق و جریمه و محاسبه حقوق و دستمزد را توسط دستگاه حضور و غیاب به سادگی بدون خطای انسانی و با سرعت انجام می‌دهند. که نکته جالب و قابل توجهی است.

علت وجود این آیین نامه‌ها هم خب تفاوت‌های موجود در سازمان‌ها است. بطور مثال شیفت‌های مختلف یا ساعت‌های کاری شناوری که در برخی از سازمان‌ها وجود دارد. بطوری که در برخی از سازمان‌ها ساعت ورود و خروج کارمندان مهم نیست. بلکه پر کردن میزان ساعت کاری از زمان ورود کارمندان است که اهمیت دارد. آیین نامه تردد و مرخصی توسط منابع انسانی تعیین و توسط مدیر تایید می‌شود.

سخن پایانی

مهم‌ترین نکات آیین نامه تردد کار و مرخصی کارمندان در قانون کار را در این مقاله خواندید. بهترین راه مدیریت کنترل تردد سازمان‌ استفاده از دستگاه حضور و غیاب است. در هنگام خرید دستگاه حضور و غیاب به این مساله توجه داشته باشید که آن مرکز پشتیبانی خوبی به شما دهد و بتوانند در مورد تاخیر و تعجیل پرسنل شما را راهنمایی کنند. فروشگاه اینترنتی اینصب ارائه دهنده بهترین دستگاه‌های حضور و غیاب فراتکنو به همراه دو نرم افزار رایگان با پشتیبانی فوق العاده آماده خدمت رسانی به شماست.

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟