چشمی التراسونیک | چشمی التراسونیک چه نقشی در دزدگیر خودرو دارد؟ | فروشگاه اینصب
x
X

چشمی التراسونیک چه نقشی در دزدگیر خودرو دارد؟

از گذشته تاکنون شرکت‌های زیادی سعی کرده‌اند جایگزین دیگری برای سنسورهای چشمی یا همان چشمی التراسونیک بیابند؛ اما موفق نبوده‌اند. بخش مهمی از عملکرد دزدگیرهای خودرو وابسته به سنسورها می‌باشد. در واقع هر سنسور یک نقش را در این پازل ایفا می‌کند و در نهایت عملکرد تمام آن ها به بخش مرکزی دستوراتی را ارسال می‌کند که باعث می‌شود دزدگیر شما عملکردی بهینه داشته باشد. شاید اصلی‌ترین دلیل استفاده از تکنولوژی تقریباً بی‌نقص و دقیق است. تمامی دزدگیرهای ساخته شده برای خودروهای مختلف؛ برندهای مختلف از جمله زنوتیک، پی‌ال‌سی، چیتا، نورون و اسپای؛ هنوز هم به همین سیستم اعتماد دارند و ترجیح می‌دهند که از سنسورها و چشمی‌های دارای تکنولوژی مافوق صوت استفاده کنند.

 

دزدگیر ماشین مکمل امنیتی هر خودرو

.

چشمی التراسونیک در دزدگیر ماشین‌ها چه نقشی دارد؟

برای مشتریان هم تفاوتی ندارد که شرکت‌ها از چه سنسورهایی استفاده می‌کنند. چشمی التراسونیک، البته یک تکنولوژی فوق‌العاده قدرتمند است که در معنا و لغت به مفهوم صدای فراصوت و مافوق محدوده شنوایی انسان اطلاق می‌شود. موضوع این است که از این سنسور البته در دیگر صنعت‌ها و بازارهای مختلفی نیز استفاده می‌شود. که کمی بیشتر در مورد آن صحبت می‌کنیم، دقیق و موشکافانه کاربرد آن در نقش چشمی التراسونیک دزدگیر خودرو نیز بررسی می‌گردد. نحوه کارکرد این صدای مافوق صوت به این صورت است که وقتی روشن و فعال می‌شود در یک محدوده تغییرات را احساس می‌کند؛ حال چطور رخ می‌دهد؟

موضوع این است که این دستگاه از خود تشعشعات غیرقابل‌مشاهده‌ای را صادر می‌کند. که با چشم غیرمسلح دیده نمی‌شود. از طرفی شنیده نیز نمی‌شود؛ قطعاً اگر بخواهیم دقیق‌تر توضیح دهیم، به دلیل حضور در محدوده چهل کیلوهرتز و حتی بیشتر. این تکنولوژی نقشی غیرقابل‌مشاهده دارد. به‌هرحال زمانی که سیگنال از این دستگاه به بیرون انتشار پیدا می‌کند. بازگشتی نیز وجود دارد و در این حالت که انرژی ارسال شده بازگشت داده شود و با چیزی برخورد نکند مشکلی پیش نخواهد آمد. مسئله دقیقاً زمانی است که این انرژی بازگشت نداشته و امواج به صورت سینوسی و غیرمجاز دریافت گردد. یعنی فرض کنید سارقی وارد خودروی شما شده است، روی صندلی جلو نشسته و وقتی این سیگنال به او برخورد می‌کند، قطعاً برای دستگاه چشمی روی داشبورد و یا هرجای دیگری قابل تشخیص خواهد بود.

نصب چشمی التراسونیک در خودرو

در نتیجه چشمی التراسونیک در بسیاری از موارد یکی از کاربردی‌ترین و شاه راه اصلی برای جعبه اصلی دزدگیر است تا سارق را تشخیص دهد. بالاخره سارقین نیز باتوجه‌به پیشرفت تکنولوژی درگیر همین پیشرفت می‌شوند و ممکن است دیگر سنسورها را به‌راحتی دور بزنند. به‌هرحال در مورد نحوه کارکرد این سنسور در خودروها اطلاعاتی را به دست آوردیم. برندهای Huatai ،Cheetah ،Active ،Steelmate که جز بهترین و قدرتمندترین برندها در زمینه تولید انواع دزدگیرهای خودرو هستند و در بورس دزدگیر ماشین تهران نیز می‌توانید مدل‌های گوناگونی از آن ها را مشاهده، بررسی و خریداری نمایید نیز سعی کرده‌اند این سنسور را تقویت کرده و حالا به شکل بهینه‌تر و با مصرف کم تر و حساسیت دقیق‌تری از آن استفاده می‌کنند.

نکات مهم حین نصب چشمی دزدگیر

در بسیاری از موارد نصب اشتباه و همراه با ایراد این سنسور می‌تواند مشکلات خسته‌کننده‌ای برای فرد ایجاد کند. فعالیت‌های گاه‌وبی‌گاه سنسور و آژیر زدن‌های مداومی که قطعاً هم آرامش شما را بر هم می‌ریزد و هم باعث ایجاد مزاحمت برای همسایه‌ها خواهد شد. سعی کنید این سنسور را در بهترین موقعیت که کم تر برخوردی با اجسام و اشیاء خواهد داشت نصب کنید. به‌هیچ‌عنوان این سنسور نباید برخوردی با آب، گردوغبار و هر چیز مزاحم دیگری که با لوازم برقی میانه خوبی ندارد داشته باشد. ضمن این که چشمی التراسونیک باید به‌درستی و با دقت نصب شود و تمامی اتصالات آن صحیح نصب گردند.

چشمی نباید رو به آفتاب بوده و درصورتی‌که از کابل‌های استاندارد استفاده نکنید ممکن است پس از مدتی و در اثر فرسودگی در دماهای مختلف چشمی شما ازکارافتاده و یا دستورات را اشتباه ارسال کند. به‌هرحال چشمی التراسونیک باید در مکانی ثابت قرار گرفته و مطمئن شوید در اثر حرکت و جابه‌جایی‌ها و در دست‌اندازها و سرعت‌گیرها نیز قالب آن ها در همان حالت حفظ می‌شود. ضربه به چشمی‌ها آن ها را به‌راحتی از کار می‌اندازد. به‌هرحال این موضوع مهمی است که باید به آن توجه کنید. استفاده از چشمی التراسونیک البته مزایای زیادی دارد که اگر نباشد دزدگیر شما در بسیاری از مواقع بلااستفاده باقی‌مانده و آن‌طور که بایدوشاید در مقابل سرقت مقاوم نخواهد بود.

مزایای استفاده از چشمی در دزدگیرها

به‌هرحال گرانترین دزدگیر ماشین نیز از سنسور چشمی التراسونیک یا فراصوت استفاده می‌کند. مزایای زیادی وجود دارد که باعث شده در طول سال‌های اخیر این سنسور پای ثابت تمامی دزدگیرهای خودرو باشد؛ البته ممکن است در برخی از خودروها توسط شرکت سازنده روی بخش‌های مختلف ماشین قرار گرفته باشد. در نهایت باید بدانید که وظیفه آن ها همان است. دزدگیرها باید در تمامی شرایط عملکرد درستی داشته باشند. به طور مثال معمولاً خودروی شما در تاریکی و محیط‌های کم‌نور قرار می‌گیرید؛ سنسوری که نتواند فعالیت درستی در این وضعیت داشته باشد قطعاً کاربردی نیست.

 

مزایای استفاده از چشمی در دزدگیرها

.

زمانی که سارق به هر روشی وارد خودروی شما شود و این کار بدون سروصدا انجام گردد. به طور مثال شیشه را نشکسته و فشاری به بدنه خودرو و شوک خاصی وارد نشود؛ قطعاً سنسور التراسونیک و چشمی آن تنها راهکاری است که می‌تواند از خودروی شما در برابر خطرات احتمالی محافظت کند. به‌هرحال وقتی کسی وارد خودروی شما می‌شود؛ سنسور التراسونیک همان‌طور که انتظار می‌رود مدام در حال ارسال و انتشار امواج در سطح خودرو است. اگر با مورد خاصی بربخورد این سنسور شروع به کار خواهد کرد.

نظارت و پایش خودرو با چشمی التراسونیک

مسئله مهم و بعدی برای این چشمی‌ها عمر بالای آن ها است. که هم بسیار کالیبره بوده و هم دقت آن ها به‌هیچ‌عنوان در طول استفاده مکرر و مداوم کاهش نمی‌یابد. موضوع مهم دیگر عدم حساسیت این دستگاه به گردوغبار و رطوبت است. اما به‌طورکلی پیشنهاد می‌شود باتوجه‌به این که دستگاه چشمی التراسونیک از هرگونه گردوغبار و ضربه یا آب در امان باشد. چون بالاخره بخش‌هایی از این دستگاه الکترونیکی و اتصالات برقی است. شما می‌توانید در شهرهای مرطوب، گرم و شرجی و حتی در سخت‌ترین شرایط زمستان و پایین‌ترین دما نیز از سنسور التراسونیک استفاده کنید. چشمی‌های التراسونیک به صدا نیز حساس هستند. به همین دلیل است که وقتی از کنار خودروی شما یک ماشین با سروصدای زیاد رد می‌شود این سنسورها به کار می‌افتند. به‌طورکلی یکی از بزرگ‌ترین مشکلات در سنسورهای نامبرده مشکل عدم کارکرد در محیط خلا است.

نصب چشمی التراسونیک به دزدگیر شما قطعاً یک ضرورت خواهد بود. چون آخرین و نهایی‌ترین روشی که شما می‌توانید به‌وسیله آن از به حرکت درآوردن خودرو جلوگیری نمایید استفاده از این سنسور می‌باشد. تصور کنید که شخصی وارد خودروی شما شده است. و قطعاً راه‌اندازی خودرو و حرکت کردن را دارد. درب خودرو باز شده و دیگر بخش‌های سنسورها و دزدگیر ازکارافتاده‌اند. در این وضعیت چشمی التراسونیک به دلیل این که توسط ریموت کنترل دستور قفل مرکزی دریافت کرده است. و در حالت محافظت است فعال بوده و زمانی که جنب‌وجوش موجود زنده‌ای درون خودرو مزاحم بازگشت امواج التراسونیک شود. قطعاً دزدگیر به صدا در خواهد آمد.

استفاده از سنسور چشمی Ultrasonic برای تأمین امنیت اتومبیل

سنسور التراسونیک روی خودرو معمولاً بر روی داشبورد قرار می‌گیرد. و این سنسور دارای نشانگرهای ال‌ای‌دی روی بدنه می‌باشد. که هرکدام از آن ها پیغامی را نشان می‌دهند. معمولاً نشانگر نوری که در وسط قرار دارد وضعیت این سنسور و نحوه فعالیت آن را به شما شرح می‌زند. یعنی می‌توانید بفهمید که آیا التراسونیک فعال است و یا این که به هر دلیلی اتصال قطع بوده و دچار ایراد است. زمانی که این سنسور شروع به چشمک زدن می‌کند معمولاً موردی رخ‌داده و این دستور به جعبه اصلی دزدگیر نیز ارسال می‌شود.

سه سیم از سیستم التراسونیک متصل به بخش‌های مختلف خودرو خواهد بود. مورد اول مربوط به برق مثبت برای کارکرد این سنسور می‌باشد. سیم تحرک و همین‌طور سیستمی برای اتصال به بدنه خودرو. در پشت سنسور التراسونیک یک دکمه ولوم وجود دارد برای کاهش و افزایش حساسیت آن در شرایط مختلف. اگر شما این ولوم را به سمت مثبت ببرید. حساسیت به‌تمامی واکنش‌های محیطی در سنسور بیشتر می‌شود. بهتر است اگر در این مورد تازه‌کار هستید. تنظیم آن را به مسئول و تکنسین نصب دزدگیر ماشین بسپارید.

جایگزین سنسور التراسونیک در دزدگیر

در این مورد باید عرض کنیم که هیچ جایگزین مناسبی برای سنسور التراسونیک در دزدگیر خودروها وجود ندارد. چون هم این تکنولوژی بسیار بروز بود هم سنسور استفاده شده در هر وضعیتی به کار خود ادامه می‌دهد. و پیش از آن که توسط سارق ازکارافتاده و حتی بشکند دستور را به بخش مرکزی دزدگیر ارسال کرده و شما را از وجود سارق مطلع می‌سازد. در غیر این صورت با دلیل و بی‌دلیل سنسور به اتفاقات اطراف خود حساس بوده. حتی حرکت یک حشره در درون کابین خودرو را تشخیص می‌دهد که این قطعاً چیزی نیست که شما می‌خواهید.

 

حفاظت از خودرو

.

در این وضعیت اگر ولوم به سمت منفی نیز تنظیم شود حساسیت دزدگیر پایین‌تر آمده و در نهایت دستوراتی که ارسال می‌کند با وسواس و دقت کمتری است. زمانی که چشمی التراسونیک تحریک می‌شود. به دستگاه مرکزی امواج پالس دوازده البته به صورت منفی ارسال می‌کند. زمانی این سنسور کاربردی است که به حرکات بدن انسان واکنش نشان دهد. در غیر این صورت قطعاً لزومی نخواهد داشت که حساسیت تا این حد بالا باشد.

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟