معرفی جامع سیستم امنیتی در بانک ها | اینصب
x
X

معرفی جامع سیستم امنیتی در بانک ها

امروز قراره بریم به سراغ موضوع خیلی مهم و چالش بر انگیز سیستم های امنیتی در بانک ها. اگر شما از مدیران یکی از بانک ها یا موسسات پولی و اعتباری هستید، این مطلب برای شما جالب خواهد بود. وقتی صحبت از سیستم امنیتی می شود، عموما به دزدگیر اماکن و دوربین مداربسته فکر می کنیم. چرا که معمولا مهم ترین تهدید امنیتی بانک ها را سرقت می دانیم. اما برای معرفی جامع سیستم امنیتی در بانک ها لازم است دقیق تر نیازهای امنیتی و خطراتی که بانک ها با آن مواجه هستند را بشناسیم. نیازهای امنیتی بانک ها شامل مواردی از جمله محافظت از دارایی ها، تامین امنیت مشتریان، حفاظت از کارمندان و محوطه ساختمان است.

بطور مثال سرقت، زور گیری و خشونت حاصل از آن ممکن است در داخل بانک یا در محوطه بانک و از خودپردازها باشد. علاوه بر آن نباید انواع تهدید سایبری و هکرها را هم فراموش کنیم. پس ما احتیاج به یک سیستم امنیتی جامع داریم. بطوریکه ترکیبی از هر دو مدل امنیت دیجیتال یا در واقع همان نرم افزارهای بانکداری و امنیت فیزیکی یا همان دوربین های مداربسته و دزدگیر اماکن، سیستم های کنترل بصورت دستی و… باشد. این نکته بسیار مهمی است که سیستم امنیتی در بانک باید امنیت سایبری و امنیت فیزیکی را همزمان و به شکل یکپارچه و هماهنگ در بر بگیرید. پس این دو سیستم باید به خوبی با هم تلفیق و همگام  شده باشند.

سیستم نظارتی در بانک

همه چیز درباره سیستم امنیتی در بانک ها

گفتیم که سیستم امنیتی باید هر دو بخش امنیت فیزیکی و امنیت سایبری رو تحت پوشش قرار دهد. پس به راهکارهایی مثل نصب درست دوربین های مداربسته نیاز داریم. همچنین نور پردازی دستگاه های خودپرداز و محوطه بانک ها. سیستم بازبینی ویدیویی از راه دور که اجازه می دهد دوربین ها و سیستم های نظارتی را از هر مکانی و توسط تلفن های همراه تحت نظر داشته باشید، که پروسه مدیریت از راه دور را هم برای ما راحت می کنند. سیستم اخطار و آلارم بی صدا در کنار راه کارهایی مثل آموزش های لازم به کارمندان و… لازم است. همچنین برای حملات سایبری که روز به روز بر تعداد آن ها افزوده می شود نیاز به تدابیر و پیش بینی های جدی داریم.

همه این موارد در کنار هم است که سیستم جامع امنیتی در بانک را تشکیل می دهند. بهترین رویکرد ، سیستم امنیتی در بانک در کنار سرویس های بازبینی و مدیریت از راه دور است. برای سیستم امنیتی به شکلی که خیال شما را تا حدود زیادی از انواع تهدیدهایی که پیشتر گفتیم راحت کند به چه ابزار امنیتی احتیاج دارید؟ برای ارتقاء امنیت، باید تجهیزات و سیستم ها را طوری انتخاب کنید و قرار بدهید که تهدید های شناخته شده و ناشناخته از افراد بیرون و یا حتی کارمندان بانک را در هر مرحله ای شناسایی کند و با قدرت از آن جلوگیری کند.

حالا اجازه بدهید بصورت خلاصه به برخی از این راه کارها که به ارتقاء هر دو سیستم امنیت فیزیکی و سایبری کمک می کند، اشاره کنیم.

انواع سیستم های نظارتی و امنیتی برای بانک ها

سیستم های نظارتی شامل دوربین مداربسته، دزدگیر اماکن و سیستم های کمکی هشدار می باشند و مهم ترین عامل بازدارنده در مقابل سارقین هستند. دزدگیر اماکن بدون نصب سنسور کارایی خاصی ندارد. پس برای سیستم امنیتی در بانک یکی از مهم ترین موارد شناخت سنسور مناسب است. سنسور شکست شیشه در دو نوع سنسور آکوستیک و سنسور شوک از مهم ترین سیستم های نظارتی برای بانک ها هستند. سنسور های آکوستیک به صدا حساس هستند و در صورتیکه که صدا به سطح خاصی برسد فعال می شوند. سنسورهای شوک به ارتعاشات واکش نشان می دهند و کوچکترین حرکتی روی شیشه را احساس می کنند و هشدار می دهند.

حسگر های حرکتی از دیگر سیستم های نظارتی هستند که خصوصا در شب ها و پایان ساعت کاری ورود اشخاص را تشخیص داده و آلارم می دهند. سنسورهای حرکت در دو نوع فعال و غیر فعال موجود هستند. سنسور های غیر فعال حرکت را بر اساس تشعشع در محیط تشخیص می دهد در حالی که سنسور حرکت فعال با اندازه گیری تغییرات صدا حرکت را تشخیص و آلارم می دهد. سیستم امنیتی در بانک را با سنسور های دود ادامه می دهیم. از این سنسور ها برای اعلام حریق و تشخیص آتش استفاده می شود. این سنسور هم در دو نوع اپتیکال و یونیزاسیون موجود است. از دیگر موارد مهم سیستم امنیتی سنسور موسوم به 5 بعدی است.

این سنسور برای تقویت لنزهای دوربین مداربسته استفاده می شود و جزئیات بیشتری را نشان می دهد و بنابراین باعث می شود فیلم های دوربین مداربسته قابل استنادتر باشند. همچنین بانک ها و خودپردازها به تقویت کننده میکروفون و بلندگو احتیاج دارند. ضبط صدای محیطی از مدارک موردنیاز پلیس است.

سیستم امنیتی در بانک

 مقابله با هکرها

با همان سرعتی که بانکداری الکترونیک در جهان رو به رشد است، سرقت های بانکی با همین روش هم رو به افزایش هستند. این مسئله ای است که در سیستم امنیتی برای بانک ها باید به آن توجه ویژه داشت. بانک ها احتیاج دارند از سیستم های امنیتی پیچیده و قابل اعتماد استفاده کنند. بطور مثال ابزاری مثل کیبورد های روی صفحه که استفاده از آن اجازه نمی دهد افراد بتوانند به رمزهای استفاده شده قبلی پی ببرند. حتی وقتی از بدافزار Keylogging استفاده می کنند. استفاده از روش های تعیین هویت زیست سنجی باعث می شوند حتی در صورت دسترسی به اطلاعات ورود، سارقین نتوانند از مرحله تعیین هویت عبور کنند.

همچنین در بحث سیستم امنیتی بانک ها باید بدانید که استفاده از برخی از مرور گرها امن تر و ارجح تر از برخی از مرورگرهای دیگر است. بانک ها به فن آوری های ویژه برای ارتقاء امنیت خود احتیاج دارند. سرمایه گذاری در قسمت حفظ امنیت حساب های بانکی فردی و تجاری از اهمیت ویژه ای برخوردار است، خصوصا برای بانک های بزرگ. در بانک ها ضرورت داشتن نرم افزار های امنیتی بروز را فراموش نکنید. مثلا روش هایی مثل استفاده از کلمه های عبور یکبار مصرف یکی از این اقدامت است. همچنین استفاده از برنامه های اجرایی بانکداری از طریق تلفن همراه می تواند یک روش موثر در سیستم امنیتی در بانک باشد. این برنامه ها باید از آزمون های امنیتی با موفقیت گذر کرده باشند.

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟