آموزش تصویری نصب چشمی دزدگیر ماشین | خرید و نصب دزدگیر ماشین و سایر لوازم جانبی خودرو
x
X

آموزش تصویری نصب چشمی دزدگیر ماشین

استفاده از سیستم‌های هشدار دهنده یا دزدگیر برای ماشین‌ها، جزو بهترین روش‌های امنیتی مورد استفاده است. دزدگیر ماشین به کمک نصب سنسورهای مختلف است، که می‌تواند هرگونه تهدیدی را تشخیص داده و هشدار دهد. یکی از مهم‌ترین حسگرها، سنسور چشمی آلتراسونیک است، که به آن چشمی دزدگیر ماشین گفته می‌شود. با نصب چشمی دزدگیر ماشین، سیستم هشداردهنده می‌تواند به راحتی ورود ناخواسته یا دسترسی غیرمجاز افراد به خودرو شما را تشخیص دهد. در این پست، ما نحوه نصب سنسور چشمی برروی دزدگیر یا سیستم هشدار ماشین را به صورت کامل آموزش خواهیم داد. اگر شما هم به دنبال افزایش امنیت خودروی خود هستید، حتما این پست را با دقت مطالعه کنید.

چشمی دزدگیر ماشین

ضرورت نصب چشمی دزدگیر ماشین

چشمی دزدگیر خودرو، یک قطعه کوچک است، که به یک گیرنده و یک فرستنده مافوق صوت مجهز است. این حسگرها امواجی که در فضا ساطع می‌شود و بازتاب آن‌ها را بررسی می‌کنند. اگر در بازتاب این فرکانس‌ها تداخلی ایجاد شود، یا مانعی بر سر راه این امواج قرارگیرد، حسگرها متوجه آن می‌شوند و حضور شیء مزاحم یا سارق را تشخیص می‌دهند. با نصب چشمی، به محض ورود افراد به خودرو، آژیر خطر به صدا درمی‌آید. نصب چشمی دزدگیر ماشین چند مزیت خوب دارد که در زیر به چند مورد آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  • ورود سارقان را حتی بدون ایجاد ضربه و صدا تشخیص می‌دهد.
  • در محیط‌های تاریک هم به خوبی کار می‌کند و اختلالی در تشخیص آن ایجاد نمی‌شود.
  • نظارت چشمی دزدگیر پیوسته و بدون وقفه است و به همین دلیل به چشم انسان تشبیه شده است.
  • نصب چشمی دزدگیر ماشین بسیار ساده ‌است.
  • برخلاف حسگرهای دیگر، گردو غبار و رطوبت در کارایی آن اختلالی ایجاد نمی‌کند.
  • هزینه زیادی ندارد.

چشمی آلتراسونیک دزدگیر ماشین را باید به صورت جداگانه خریداری کرده و به سیستم دزدگیر خود اضافه کنید. در ادامه، روش نصب چشمی دزدگیر ماشین را به صورت تصویری پیگیری کنید.

4 گام ساده برای نصب چشمی دزدگیر ماشین

ابزارهای لازم مثل پیچ‌گوشتی را آماده کنید. سعی کنید چشمی دزدگیر را از فروشگاه معتبر تهیه کنید، تا همه اقلام لازم را تحویل بگیرید و  قبل از شروع مراحل نصب، راهنمای نصب چشمی دزدگیر را هم مطالعه کنید.

نصب چشمی آلتراسونیک

 

1-انتخاب مکان مناسب برای نصب چشمی دزدگیر ماشین

در این مرحله، باید یک مکان مناسب برای نصب چشمی دزدگیر ماشین خود انتخاب کنید. انتخاب مکان مناسب بسیار مهم است، زیرا سنسور باید بتواند، حرکت‌های ناخواسته در اطراف خود را تشخیص دهد، تا سیستم هشدار را به موقع فعال کند. مکان مناسب برای نصب سنسور چشمی، معمولاً مسلط به فضای داخلی کابین و مخصوصا ورودی‌های ماشین است. شما می‌توانید سنسور چشمی را در بالای وسط پنجره جلویی ماشین، داشبورد و یا در قسمت عقبی ماشین خود نصب کنید.

در این قسمت‌ها، سنسور می‌تواند به کل فضای کابین دید داشته باشد و هر تغییری را تشخیص دهد. در هنگام نصب باید به این نکات توجه کنید:

  • مطمئن شوید، که مانعی در مقابل چشمی وجود ندارد.
  • محل نصب چشمی روبروی آفتاب نباشد.
  • زاویه و ارتفاع مناسبی برای چشمی در نظر بگیرید.
  • چشمی را کاملا در جای خود ثابت کنید.

2-نصب چشمی را از نصب پایه شروع کنید

در این مرحله از نصب چشمی دزدگیر ماشین، بعد از مشخص کردن محل نصب، با استفاده از پیچ‌ها و چسب مخصوص، پایه‌های سنسور چشمی را بر روی داشبورد ماشین بچسبانید یا بپیچانید. مطمئن شوید، که پایه‌ها محکم به داشبورد متصل شده باشند. حالا نوبت نصب خود سنسور چشمی است. این سنسور باید روبروی پنجره جلویی ماشین قرار بگیرد. برای نصب سنسور، آن‌ را  به پایه‌های قبلی متصل کرده و محکم کنید.
نصب پایه چشمی دزدگیر

 

بعد از نصب چشمی دزدگیر ماشین، باید کابل‌های سنسور را به دزدگیر متصل کنید. اطمینان حاصل کنید، که اتصالات به درستی انجام شده است و هیچ‌گونه خللی در سیم‌ها وجود ندارد. درنهایت، پیش از فعال کردن سیستم هشدار ماشین، باید تنظیمات و راه‌اندازی نهایی را انجام دهید. این تنظیمات شامل تعیین حساسیت سنسور چشمی و تنظیمات دیگری است، که در ادامه همین مطلب به آن‌ می‌پردازیم.

اتصال کابل به دزدگیر

 

3-دقت به اتصال سیم ها در نصب چشمی دزدگیر ماشین

در ادامه باید سیم‌های سنسور چشمی را به سیستم هشدار ماشین متصل کنید. این اتصالات ممکن است، بسته به نوع سیستم دزدگیر یا هشدار خودرو شما تفاوت داشته باشد، اما در اینجا مراحل کلی اتصال سیم‌ها را بررسی می‌کنیم.

اتصال کابل به دزدگیر

در ابتدا، سیم مثبت سنسور چشمی را به سیم مثبت (+) سیستم دزدگیر یا هشدار ماشین متصل کنید. برخی از سیستم‌ها ممکن است دارای پایه‌ای باشند، که باید سیم را به آن متصل کنید. سیم منفی سنسور را به سیم منفی (-) سیستم دزدگیر متصل کنید. همانند قبل، ممکن است نیاز به اتصال به یک پایه منفی دیگر یا به یک پایه ارتباطی دیگر باشد.

در صورتی که سیستم دزدگیر یا هشدار ماشین شامل سیستم تغذیه جداگانه است، سیم تغذیه سنسور چشمی را به سیم تغذیه مخصوص آن متصل کنید. این سیم ممکن است، با رنگ متفاوتی نسبت به سیم‌های دیگر مشخص شده باشد. درنهایت، قبل از نصب نهایی، مطمئن شوید که اتصالات به درستی صورت گرفته‌اند و هیچ سیمی قطع نیست و تماس نامناسبی وجود ندارد. همچنین، مطمئن شوید، که سیم‌ها به خوبی بسته شده‌اند و از هرگونه جابجایی ناخواسته در آینده جلوگیری کنید.

4-تنظیمات نهایی چشمی دزدگیر ماشین

در آخرین مرحله نصب چشمی دزدگیر ماشین، نیاز است تا تنظیمات سنسور را انجام دهید. این مرحله بسیار مهم است، زیرا تنظیمات صحیح سنسور چشمی به صورت مستقیم بر عملکرد و کارایی آن تأثیر دارد. مهم‌ترین تنظیمات، مربوط به اصلاح زاویه دید و ارتفاع برد چشمی، تنظیمات مربوط به LED و تنظیمات جامپر است. یکی دیگر از کارهایی که باید در این مرحله انجام داد، تنظیم میزان حساسیت چشمی است. دقت کنید که اگر همه‌ چیز مرتب است، نیازی نیست تنظیمات را دست‌کاری کنید. برای تنظیمات این بخش شما می‌توانید، مقاله روش تنظیم چشمی دزدگیر ماشین را مطالعه کنید.
برای تست صحت عملکرد سنسور، می‌توانید یک آزمون بسیار ساده انجام دهید. به‌طور مثال، دست را در نزدیکی سنسور قراردهید و مشاهده کنید که آیا دستگاه به‌درستی به حرکت شما واکنش نشان می‌دهد یا خیر.
در نتیجه، با اضافه کردن سنسور چشمی بر روی سیستم هشدار خود، امنیت خودرو و کارایی دزدگیر را به طور قابل‌ توجه‌ی افزایش خواهید داد، اما برخی نکات مهم وجود دارد، که باید در نصب چشمی دزدگیر ماشین، به آن دقت کنید تا از عملکرد صحیح این سنسور مطمئن شوید. انتخاب محل نصب مناسب برای چشمی، اطمینان از درستی اتصالات و تنظیمات سنسور را با دقت و طبق اصولی که در این مطلب گفتیم انجام دهید. درست است نصب چشمی بسیار ساده است اما هر کاری استاد خود را دارد توصیه می کنیم برای نصب چشمی از نصاب این کار کمک بگیرید و اگر همچنان نیاز به راهنمایی بیشتر داشتید، با کارشناسان ما در تماس باشید.

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟