پاور ویندوز چیست و چه کاربردی دارد؟| اینصب
x
X

پاور ویندوز چیست؟

احتمالا این روزها نام پاور ویندوز را زیاد شنیده باشید و برایتان این سوال پیش آمده باشد که پاور ویندوز چیست؟ امروزه در صنعت خودروسازی، تکنولوژی جدیدی به نام Auto window closer معرفی شده است. این سیستم به منظور بالا بردن ایمنی اتومبیل، باعث بالا رفتن خودکار شیشه‌ها بعد از ترک اتومبیل توسط راننده می‌شود. سیستم مذکور در بازار کشور ما با نام ” پاور ویندوز ” شناخته می‌شود. به عبارت دیگر پاور ویندوز مجموعه‌ای از تجهیزات الکترونیکی و یا الکترومکانیکی است که موجب بالا رفتن اتوماتیک شیشه‌های خودرو می‌گردد.
در واقع زمانی که خودروی شما به این سیستم مجهز باشد، زمانی که کلید قفل ریموت را فشار می‌دهید، وضعیت شیشه‌های ماشین به ترتیب بررسی شده و در صورتی که هرکدام از شیشه‌ها حتی مقدار ناچیزی پایین باشد، به صورت خودکار توسط پاور ویندوز بالا برده می‌شود.

پاور ویندوز چیست

.

پاور ویندوز چیست و چه مزایایی دارد؟

در بالا به طور مختصر درباره اینکه پاور ویندوز چیست، صحبت کردیم. حال اگر بخواهیم مفصل‌تر توضیح دهیم، باید بگوییم که پاور ویندوز یک تکنولوژی و متشکل از مجموعه‌ای از تجهیزات الکترونیکی است که معمولا روی دزدگیر خودرو قابل نصب است. مسئله‌ی باز ماندن شیشه‌های خودرو یک مسئله‌ی رایج در بین شهروندان است. به خصوص برای کسانی که فرزند کوچک دارند این مسئله بیشتر اتفاق می‌افتد. زیرا بازی با بالابر شیشه یکی از تفریحات مورد علاقه کودکان است.

مجهز بودن خودرو به پاور ویندوز یا همان پاور شیشه بالابر برقی در کنار سایر لوازم جانبی همچون دوربین دنده عقب ، سبب آرامش در رانندگی و حفظ امنیت آن می‌شود. با نصب این سیستم، نگرانی بابت فراموشی بستن شیشه‌ها که ممکن است باعث سرقت خودرو یا وسایل درون آن شود، برای همیشه برطرف می‌گردد. دلیل اصلی طراحی این سیستم و استفاده از آن نیز همین کاربرد آن است. اما استفاده از پاور شیشه بالابر مزایای دیگری نیز دارد و به اینجا ختم نمی‌شود.

به عنوان مثال در فصل پاییز و زمستان اگر شیشه‌ها حتی مقدار کمی باز بماند، نفوذ باران و برف می‌تواند به تجهیزات برقی خودرو صدمه وارد کند. از طرفی در هوای سرد، معمولاً حیوانات به دنبال سرپناهی گرم و خشک می‌گردند. به همین دلیل اگر شیشه ماشین پایین باشد احتمال ورود حیوانات به داخل آن زیاد است. با استفاده از این وسیله جانبی کاربردی می‌توانید از بروز چنین اتفاقات ناخوشایندی جلوگیری کنید.

شیشه بالابر برقی چیست

.

امکانات و ویژگی‌ های جانبی پاور ویندوز

حال که پاسخ سوالتان درباره اینکه پاور ویندوز چیست را گرفتید، احتمالا این سوال در ذهن شما ایجاد شده باشد که اگر دست کودکی در بین شیشه و بدنه در ماشین قرار داشته باشد، سیستم پاور ویندوز چگونه عمل می‌کند؟ جای نگرانی نیست. چرا که قابلیت آنتی ترپ پاور ویندوز ، مانع را تشخیص داده و موتور شیشه بالابر را متوقف می‌کند. به این ترتیب از بروز آسیب‌های احتمالی پیشگیری می‌شود. به همین خاطر هنگام خرید پاور ویندوز، مجهز بودن آن به قابلیت آنتی ترپ یکی از فاکتورهای مهم است.

یکی دیگر از ویژگی‌های سیستم شیشه بالابر برقی، قابلیت “step by step” است. برای درک اهمیت این ویژگی، ابتدا باید بدانید که اگر موتورهای “شیشه بالابر چهار در” خودرو به طور همزمان فعال شوند، جریان مصرفی از باتری خودرو زیاد می‌شود. این مسئله به مرور زمان به کاهش طول عمر باتری منجر می‌گردد. سیستم استپ بای استپ یا همان گام به گام، برای رفع این مشکل طراحی شده است. با وجود این قابلیت، ابتدا شیشه سمت راننده بالا می‌رود و بعد از آن باقی شیشه‌ها به نوبت بالا رفته و بسته می‌شوند. وجود این ویژگی سبب افزایش طول عمر باتری خودرو می‌شود.

ویژگی مهم بعدی، سیستم دابل چک پاور ویندوز یا همان چک دو مرحله‌ای است. مجهز بودن پاور شیشه بالابر به این ویژگی، باعث می‌شود که اگر فرآیند بالا رفتن یکی از شیشه‌ها به هر دلیلی کامل انجام نشد، برق مورد نیاز موتور شیشه بالابر توسط پاور ویندوز مجدداً تامین شده و بالا بودن کلیه شیشه‌ها دوباره چک می‌شود. به عبارت دیگر، قابلیت دابل چک موجب می‌شود فرآیند بالا بردن و بررسی وضعیت شیشه‌های خودرو، دو بار انجام شود. عملکرد پاور ویندوزی که این قابلیت را داشته باشد درصد خطای بسیار پایین‌تری دارد.

قیمت پاور ویندوز

با وجود اینکه قیمت پاور ویندوز هم مانند سایر لوازم جانبی خودرو در نوسان و متغیر است، اما نسبت به دیگر تجهیزات جانبی مانند دزدگیر ماشین، دوربین دنده عقب با مانیتور و… قیمت پایین‌تر و مناسب‌تری دارد. شما می‌توانید با هزینه‌ای در حدود 200-400 هزار تومان، ماشین خود را به این سیستم مجهز کنید و از مزایای آن بهره‌مند شوید.

قیمت پاور ویندوز

.

نصب پاور ویندوز روی چه خودروهایی قابل انجام است؟

تا اینجا با شیشه بالابر برقی آشنا شدید و متوجه شدید که پاور ویندوز چیست و چه کاربردهایی می‌تواند داشته باشد. حال این سوال مطرح می‌شود که آیا پاور ویندوز روی هر خودرویی قابل نصب است؟ روشن است که نصب پاور ویندوز بر روی خودروهایی انجام می‌شود که قابلیت این تکنولوژی را داشته باشند. یعنی شیشه‌های خودرو به‌طور خودکار بالا و پایین شود. البته در این مقاله به‌طور تخصصی به آموزش نصب شیشه بالابر پرداخته نمی‌شود. ولی یک سری توضیحات کلی در این باره ارائه خواهیم داد.

سیستم پاور ویندور یا همان پاور شیشه بالابر، بر پایه‌ی مکانیزم بالابری آن بنا نهاده شده است. این نیرو برای بالا بردن شیشه‌های اتومبیل از اتصالی ظریف استفاده می‌کند. به بیان دیگر موتور الکتریکی این سیستم، به چند چرخ دنده و یک دنده مارپیچی متصل است و موجب فراهم شدن نیروی مورد نیاز برای بالا بردن شیشه می‌شود. فرآیند نصب پاور ویندوز، فرآیندی پیچیده است که نیاز به دقت و تخصص دارد.

اما مکانیزم پاور ویندوز در نگاه کلی به این گونه است که دو عدد سیم منفی پشت موتور شیشه بالابر خودرو قرار گرفته است. هنگام نصب پاور ویندوز، سیم معین قطع شده و سیم‌های مخصوص به پاور وصل می‌شوند. در نتیجه هنگامی که پاور ویندوز تحریک می‌شود، منفی و مثبت برای بالا بردن شیشه ایجاد شده‌ است. این فرآیند برای همه شیشه‌ها انجام می‌گیرد تا یک به یک، آن‌ها بالا روند. ممکن است نصب این سیستم در نگاه اول ساده و قابل اجرا باشد. اما هنگامی که قرار است بر روی خودرو اجرا شود، تخصص و مهارت بالایی را می‌طلبد. به‌گونه‌ای که هر فرد عادی از پس انجام آن برنمی‌آید. بنابراین توصیه می‌شود در صورت خرید این محصول، نصب و را‌ه‌اندازی آن را به افراد متخصص و ماهر بسپارید.

سخن آخر

در این مقاله سعی کردیم در ابتدا خیلی مختصر و مفید درباره اینکه پاور ویندوز چیست، صحبت کنیم، سپس به سراغ ویژگی‌‎ها و کاربردهای آن برویم. در نهایت جا دارد بگوییم که امروزه پاور ویندوز بر روی بیشتر خودروهای روز دنیا به عنوان یکی از اجزای اصلی خودرو وجود دارد. همچنین به یکی از امکانات عادی خودروها تبدیل شده است. ولی متاسفانه در کشور ما علی رغم قیمت بالای خودروهای داخلی، این سیستم کارآمد جزء لوازم جانبی خودرو محسوب می‌شود. هنوز هم به عنوان یک آپشن به مشتریان معرفی و عرضه می‌گردد. به همین جهت در صورت نیاز به خرید پاور ویندوز و سایر لوازم جانبی، می‌توانید از طریق فروشگاه اینترنتی اینصب اقدام نمایید.

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟