جامع ترین توضیحات مزایا و معایب گوش دادن به موسیقی در ماشین | اینصب
x
X

مزایا و معایب گوش دادن به موسیقی در ماشین

بالاخره گوش دادن به موسیقی در ماشین کار درستی است یا خیر؟ اغلب مردم به داشتن یک ضبط ماشین با کیفیت، اهمیت زیادی می دهند. چرا که تقریبا همه به گوش دادن به موسیقی در ماشین علاقه دارند. اما قبل از اینکه به مزایا و معایب گوش دادن به موسیقی در ماشین بپردازیم بد نیست ببینیم به طور کلی موسیقی چه تاثیری روی ما دارد؟ طبق تحقیقات انجام گرفته موسیقی شما را شاد تر می کند. وقتی به موسیقی گوش می کنید مغز شما دوپامین ترشح می کند و احساس خوبی را در شما ایجاد می کند. موسیقی باعث افزایش کارایی شما می شود. بنابراین توصیه می شود در حین انجام کارها و برای بازده بهتر به موسیقی گوش کنید.

از فواید دیگر موسیقی کاهش استرس و بهبود وضعیت روانی شماست. موسیقی سطح هورمون استرس یا همان  کورتیزول را در شما کاهش می دهد. از همه مهمتر این عادت به بهبود خلق و خوی شما در حین رانندگی کمک می کند. مطالعات نشان می دهند وقتی در حین رانندگی موسیقی گوش می کنید مطمئن تر رانندگی می کنید. دیرتر کلافه می شوید و کنترل بهتری بر اوضاع دارید. این ها  تنها فواید گوش دادن به موسیقی نیستند. بطور کلی موسیقی مغز انسان را سالم نگه می دارد. اما گوش دادن به موزیک در ماشین چطور؟ مزایا و معایب گوش دادن به موسیقی در ماشین چه هستند؟ با من همراه باشید تا اطلاعات جالبی در این زمینه ببینیم.

همه آنچه درباره گوش دادن به موسیقی در ماشین باید بدانید

گوش دادن به موسیقی در ماشین برای بیشتر ما تبدیل به یک عادت شده. وقتی در ترافیک هستیم گوش دادن به موسیقی یا رادیو تحمل ما را بیشتر می کند. در مسیرهای طولانی تر مثل وقتی به سفر می رویم گوش دادن به موسیقی در ماشین حال و هوای شاد تری به ما  و همسفر ها می دهد. حتی وقتی احساس خستگی و خواب آلودگی می کنیم موسیقی به ما کمک می کند تمرکز بیشتری داشته باشیم و با حال بهتری رانندگی کنیم. اما در کنار همه این تجربه ها گاهی موسیقی که پخش می شود حواسمان را پرت می کند.

یا شاید شما هم تجربه شنیدن موسیقی هایی با ریتم های تند که ضربان قلب را بالا می برند و باعث می شوند بی پروا رانندگی کنید را دارید. تجربه شما از گوش دادن به موسیقی در ماشین با صدای بلند چطور بوده؟ شما این تجربه را دارید که گوش دادن به موسیقی در ماشین مانع رانندگی درست شما بشود؟ خلق و خوی شما را تغییر بدهد؟ تمرکز شما را کم کند؟ یا تجربه هایی از این دست. فکر می کنید این تجارب ربطی به سبک موسیقی که گوش می کردید یا تن صدایی که برای گوش دادن به موزیک در ماشین انتخاب کردید دارد؟

  • مزایای گوش دادن به موسیقی در ماشین

لذت بردن از مسیر مزایای گوش دادن به موسیقی

گوش دادن به موسیقی در ماشین تمرکز شما را بالا می برد. وقتی در حین رانندگی به موسیقی گوش می کنید سرعت عکس العمل و تصمیم گیری موثر شما بالا می رود. همینطور گوش دادن موزیک حین رانندگی حالت خستگی و خواب آلودگی شما را کاهش می دهد. به شما احساس نشاط و یک حالتی از تسلط به رانندگی می دهد. به علاوه باعث بهبود خلق و خوی شما می شود و بهبود خلق و خوی شما احتمال رانندگی پر خطر، بی پروا و بی توجه به قوانین را پایین می آورد. بخاطر تحمل شلوغی و ترافیک و حتی تحمل راننده های بد و بی توجه به قوانین که هر روز با آن ها مواجه می شویم، موسیقی گوش کنید.

برای لذت بیشتر از مسیر سفر و ایجاد فضای شاد و خاطره انگیز در جاده از گوش دادن به موزیک کمک بگیرید. همچنین برای کاهش خطرات رانندگی در جاده های یکنواخت مثل حواس پرتی راننده، موسیقی گوش کنید. با این همه مزیت های گوش دادن به موسیقی توصیه می کنم یک ضبط ماشین با کیفیت و حرفه ای هم داشته باشید تا مجبور به تحمل صدای ناسالم، خرابی یا قطع و وصل های ضبط ماشین نباشید. اما بهره بردن از این همه مزیت خوب شرط و شروطی هم دارد که نباید فراموش کنید. از سبک های مناسب موسیقی برای این فضا استفاده کنید. موسیقی هایی مثل راک، متال، رگی و تمپوهای بالا، خصوصا وقتی با صدای بلند شنیده می شوند اصلا مناسب رانندگی نیستند. پس شرط دوم صدای ملایم موسیقی است که پخش می کنید.

در آخر بدترین روش گوش کردن به موسیقی در ماشین، موزیک تکراری و یکنواخت است. برای رانندگی از موزیک های جدید و غیر یکنواخت استفاده کنید.

  • معایب گوش دادن به موسیقی در ماشین

"معایب

با وجود تمام مزیت هایی که گوش دادن به موزیک در ماشین دارد، نباید از مضرات آن قافل شوید. بله پخش موسیقی در حین رانندگی مزایای زیادی دارد. بشرطی که با صدای بلند موزیک گوش نکنید. باور کنید یا نه صدای بلند تمرکز شما را کم می کند و به شدت باعث حواس پرتی راننده است. جالب است بدانید که ضربان قلب و ریتم تنفس تمایل دارند با تمپو موزیک هماهنگ شوند. پس اگر به موسیقی خشن، سنگین و یا تمپوهای بالا گوش می کنید، احتمال اینکه با سرعت بیشتر از حد مجاز رانندگی کنید زیاد است.

تنفس و ضربان قلب بالا حالت پرخاشگری و تهاجمی به شما خواهد داد و به همین دلیل احتمال رانندگی پرخطر را در شما افزایش می دهد. وقتی تمرکز ندارید یا عصبی هستید سرعت عکس العمل شما کم می شود. همه این موارد در نهایت باعث می شوند که رانندگی شما پر ریسک تر از حالت عادی باشد. مطالعات نشان می دهند که وقتی موسیقی با صدای بالاتر از حد مجاز در ماشین پخش می شود، زمان تصمیم گیری و واکنش در راننده تا حدود 20 درصد کاهش می یابد. فراموش نکنید که آهنگ های خاطره انگیز و موردعلاقه شما، بیشتر حواس شما را پرت می کنند.

همچنین موسیقی هایی که باعث احساس هیجان کاذب در افراد می شوند، گزینه مناسبی برای گوش دادن به موسیقی در ماشین نیستند. تا یادم نرفته اشاره کنم که آواز خواندن وقتی مشغول رانندگی با سرعت بالا هستید ریسک تصادفات را بالا می برد. تمرکز راننده را کاهش می دهد و سرعت عکس العمل راننده را پایین می آورد. یعنی دقیقا همه ی مواردی که برای رانندگی مضر هستند و ریسک حوادث جاده ای را افزایش می دهند.

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟