گران ترین خودروهای ایرانی امسال کدام خودرو ها هستند؟ | اینصب
x
X

گران ترین خودروهای ایرانی

گران ترین خودروهای ایرانی

خب امروز گشت و گذاری می کردم در لیست قیمت های جدید خودرو در بازار داخلی. دیدم بد نیست حالا که تعطیلات دو هفته ای در بازار خودرو تب و تاب خرید و فروش تولیدات داخلی رو کمتر کرده، از طرفی نوسانات قیمتی عجیب و غریب خودرو در روز های پایانی سالی که گذشت فروکش کرده و در تعطیلات نوروز فعلا به یک تعادل نسبی رسیده، گزارشی بنویسم از گران ترین خودروهای ایرانی در بازار خودرو که پیشا پیش می دونم علاقمندان زیادی هم خواهد داشت.

شاید شوخ طبعی به نظر بیاد. اما اگر ویژگی های فنی، امکانات، امنیت و طراحی اغلب این خودروها را در نظر بگیرید، به نظر می رسد که همه ی خودروهای داخلی به نسبت این ویژگی ها، واقعا گران محسوب می شوند.

همانطوری که می دانید در این زمینه بارها بین کارشناسان این حوزه بحث شده. اما عوامل مهم در قیمت بالای تولیدات داخلی، کماکان سیاست های اشتباه، نوسانات ارزی و انحصاری بودن بازار خودرو است. با این حال اگر از خوانندگان همیشگی ما هستید و قصد خرید خودرو داخلی رو با این قیمت ها دارید، توصیه همیشگی ما برای بالا بردن ایمنی خودرو با نصب ردیاب خودرو و دزدگیر ماشین را فراموش نکنید. چراکه، همانطور که همیشه گفتیم گذشتن از سد امنیتی این خودرو ها برای سارقان حرفه ای واقعا کار دشواری نیست.

هرچند که نباید از حق گذشت. در تولیدات جدید تلاش های خوبی هم در این زمینه صورت گرفته است. با اینحال، همانطور که همیشه گفتیم، شما هرگز تدابیر امنیتی لازم را فراموش نکنید. حالا این شما و این گران ترین خودروهای ایرانی.

لیست گران ترین خودروهای ایرانی

خب همچنان لیست قیمت تمام خودرو ها که قرار بوده بعد از تعطیلات نوروز توسط شورای رقابت تعیین و اعلام شود، در دست نیست. با اینحال اعلام شده که میانگین افزایش قیمت چیزی در حدود 30 تا 70 درصد است. البته در بعضی از خودروها این مبلغ می تواند کمتر از 30 درصد و در برخی از خودرو ها هم بیشتر از 70 درصد باشد. پس همچنان  برای هر اقدامی باید منتظر قیمت های جدید باشیم.

207 سقف شیشه ای

تا اینجا باید گفت خودرو 207 سقف شیشه ای تولید داخل، در سال 1402 صدر نشین گران ترین ها در لیست گرانترین خودرو های ایرانی می باشد. که اتفاقا مدل 1402 آن هم هم اکنون وارد بازار شده و با قیمت به نسبت بالایی خرید و فروش می شود.  شما برای خرید یک پژو 207 پانورامای اتوماتیک مدل 1402 باید مبلغی درحدود 1 میلیارد تا 1 میلیارد و دویست تومان  بپردازید. که برای یک خودرو داخلی اصلا مبلغ کمی نیست. نظرتون چیه؟ به نظر شما پژو 207 با این مبلغ می ارزه؟ یا فکر می کنید خودرو های ایرانی در بازار با قیمت واقعی به فروش می رسند؟ جالب است بدانید در قیمت خرید و فروش خودرو 207 نوسانات ارزی و همچنین خبر توقف تولید پژو 206 تاثیر زیادی داشتند.

اما برای خرید خودرو داخلی با رنج قیمتی زیر یک میلیارد تومن باید به سراغ پژو 207 مدل SD سال 1399 و یا خودرو تارا مدل اتوماتیک رفت. رنج قیمتی این خودرو ها را می شود در حدود 900 میلیون تومان تخمین زد. در حال حاضر این سه مدل صدر نشین گران ترین خودرو های ایرانی بازار هستند.

207 مدل SD

دلایل افزایش قیمت خودروهای ایرانی

باید مجددا تاکید کنیم که سیاست های اشتباه بازار و تعللی که در واردات خودرو های خارجی صورت می گیرد، در افزایش قیمت این خودرو ها تاثیر مستقیم دارد. نه تنها افزایش قیمت خودرو های داخلی که کیفیت آن ها هم متاثر از بی رقیب بودن شرکت های خودرو سازی ایرانی یعنی ایران خودرو و سایپا است. بطوری که در خیلی از بخش ها از طراحی گرفته تا موارد فنی و امکانات مانند موتور، گیربکس، پیش رانگی و … سالهاست که کارخانه ها به تغییرات اندکی بر روی مدل های قدیمی خود بسنده کرده اند.

در حالی که وجود بازار رقابتی این اجازه و فرصت را به تولید کننده نخواهد داد. بازار انحصاری و عدم وجود رقیب جدی برای تولیدات دو شرکت ایران خودرو و سایپا بیش از هر چیز باعث شده کیفیت و امکانات این خودرو ها هیچ ربطی به قیمت آن ها نداشته باشد. به گفته متخصصین این امر و طبق آنچه دستورالعمل تنظیم بازار خودرو هم به آن اشاره دارد، واردات خودرو می تواند این بازار را از این حالت انحصاری خارج کند و قیمت ها را واقعی تر کند. از همه مهمتر کیفیت و امکانات خودرو های داخلی با ورود به بازار رقابتی با قیمت عرضه آنها متناسب تر خواهد شد.

قیمت گذاری خودروهای داخلی در سال 1402

خب شاید برای شما هم جالب باشه که بدانید اصلا قیمت گذاری خودروهای داخلی به چه شکلی انجام می شود و چه کسی مسئول این قیمت گذاری است. یا افزایش قیمت کارخانه ای خودرو های داخلی بر چه اساسی و توسط چه مرجعی تعیین می شود. بطور کلی این روند به این شکل است که کارخانه عددی را بر اساس هزینه های تمام شده به علاوه یک سود عادلانه اعلام می کند. اما قبل از آن تا جایی که مشخص است بررسی های لازم را شورای رقابت انجام می دهد. اما خود شورای رقابت بر اساس آنچه در قانون آمده اجازه قیمت گذاری برای کالا را ندارد.

در حقیقت شورای رقابت همه فرمول ها و داده های مرتبط را بررسی می کند و با در نظرگرفتن سایر جوانب، پیشنهاد خود را برای افزایش قیمت کارخانه ای خودرو اعلام می کند. در واقع افزایش قیمت خودرو از دستورالعمل تنظیم بازار خودروی سواری استخراج می شود. نکته ای که دستورالعمل تنظیم بازار خودرو به آن توجه ویژه دارد، افزایش عرضه و تاکید روی واردات خودرو است. اصلا به همین دلیل هم هست که وقتی عرضه خودرو زیاد می شود، قیمت های کاذب بازار خودرو شکسته و کاهش می یابد. به این شکل که قیمت کارخانه افزایش پیدا می کند. در مقابل در این شرایط قیمت بازار کاهش پیدا می کند و نمودار این دو به هم نزدیک می شود.

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟