پورت یواس‌بی دستگاه حضور و غیاب | اینصب
x
X

پورت یواس‌بی دستگاه حضور و غیاب

اگر در اداره یا سازمان خود از دستگاه‌های کنترل تردد برای ثبت تردد و حضور و غیاب کارکنان و کارمندانتان استفاده می‌کنید. آیا با پورت‌های موجود بر روی دستگاهتان آشنایی دارید؟ یا از وجود پورت‌های قرار داده شده بر روی دستگاه‌های حضور و غیابتان مطلع شده‌اید؟ آیا می‌دانید این پورت‌ها چرا تعبیه شده‌اند و هر پورت به چه منظوری بکار می‌رود؟ ما در این مقاله سعی کرده‌ایم. به طور مفصل و کامل درباره پورت یواس‌بی دستگاه حضور و غیاب به شما اطلاعات کافی دهیم پس در ادامه با ما همراه باشید.

پورت یواس‌بی دستگاه حضور و غیاب چیست؟

یکی از ایمن‌ترین راه‌های ایجاد بستر ارتباطی میان دستگاه‌های کنترل تردد با سیستم‌های رایانه استفاده از پورت‌های تعبیه شده بر روی دستگاه‌ها می‌باشد. برخی از مدل‌های دستگاه‌های حضور و غیاب امکان متصل شدk بدون سیم یا وای‌فای یا بلوتوث را دارا هستند. گاهی نیز دستگاه‌ها از طریق کابل‌های USB  با چندین مدل پورت به کامپیوتر متصل می‌شوند. امروز می‌خواهیم درباره پورت‌ یواس‌بی دستگاه‌ حضور و غیاب توضیحات کاملی دهیم. USB  ها در واقع درگاه‌های ارتباطی هستند که این روزها در اکثر لوازم الکترونیکی ها بسیار مورداستفاده قرار می‌گیرند. و یک ارتباط مابین لوازم جانبی با منبع تغذیه را برعهده دارند.

اطلاعات بیشتر: 5 تا از بهترین مدل های دستگاه حضور و غیاب

پورت یواس‌بی دستگاه حضور و غیاب چیست

پورت‌های یواس‌بی هنوز هم کاربردشان را در کالاهای دیجیتالی نظیر دستگاه‌های حضور و غیاب دارند. گاهی این دستگاه‌ها فقط از طریق این کابل وصل می‌شوند و باید نحوه اتصال و راه‌اندازی آن را بلد باشیم. همان‌طور که می‌دانید USB مخفف کلمه انگلیسی Universal Serial Bus می‌باشد. در سال ۱۹۹۰ تحت عنوان یک استاندارد صنعتی وارد بازار شد. شاید یکی از دلایل موفقیت پورت‌های یواس‌بی؛ سرعت، قدرت و همچنین سادگی در استفاده از آن می‌باشد. در ابتدا این پروتکل در نسخه 1.0 به بازار عرضه شده است و محبوبیت زیادی نیز توانسته کسب کند تا همه چیزها را متحول نماید. بنابراین usb2  با سرعت انتقال 480 مگابایت در ثانیه به بازار عرضه شد و توانست با سرعت بالایی توانایی انتقال داده‌ها را انجام دهد.

تقسیم‌بندی سرعت انتقال داده‌ها توسط USB

تقسیم‌بندی سرعت انتقال داده‌ها توسط USB در ورژن‌های مختلف به شرح زیر می‌باشد؛

  • سرعت کم (نسخه ۱) با حداکثر سرعت ۱٫۵ مگابیت در ثانیه معادل ۱۸۷٫۵ کیلوبایت در ثانیه
  • سرعت متوسط (نسخه ۱٫۱) با حداکثر سرعت ۱۲ مگابیت در ثانیه معادل ۱٫۵ مگابایت در ثانیه
  • سرعت بالا (نسخه ۲) با حداکثر سرعت ۴۸۰ مگابیت در ثانیه معادل ۶۰ مگابایت در ثانیه
  • سرعت خیلی بالا (نسخه ۳) با حداکثر سرعت ۴٫۸ گیگابیت در ثانیه معادل ۶۰۰ مگابایت در ثانیه
  • سرعت فوق‌العاده (نسخه ۳٫۱) با حداکثر سرعت ۱۰ گیگابیت در دقیقه معادل ۱٫۲۵ گیگابایت بر ثانیه

عملکرد USB در دستگاه‌های حضور و غیاب چیست؟

قبل از اینکه تکنولوژی یواس‌بی برای دستگاه‌های حضور و غیاب به وجود بیاید. برای انتقال اطلاعات ازروی دستگاه به نرم‌افزار از طریق کابل‌های شبکه یا Lan  انجام می‌گرفته که این کار نیز لازمه کابل‌کشی بین دستگاه و کامپیوتر می‌باشد و مشکلاتی نظیر قطعی کابل نیز در آن به‌وفور دیده می‌شد. بنابراین امروز شما به‌راحتی می‌توانید کلیه ترددهای پرسنل را در دستگاه‌های حضور و غیاب توسط پورت با یک فلش مموری انتقال داده و اصلاً به کابل نیازی ندارید و هرجایی که لازم دانستید می‌توانید این کار را انجام دهید. این پورت در زمانی بیشتر مورداستفاده قرار می‌گیرد که فاصله بین دستگاه حضور و غیاب با سیستم کامپیوتری زیاد باشد.

 

عملکرد USB در دستگاه‌های حضور و غیاب

 

کاربرد پورت‌های دستگاه حضور غیاب در چیست؟

یکی از مهم‌ترین کاربردهای پورت قرار داده شده بر روی دستگاه‌های حضور و غیاب، قابلیت انتقال فایل‌های داده و اطلاعات تردد و ساعات ثبت ورود و خروج پرسنل و تنظیمات دستگاه می‌باشد. گاهی داده‌ها و اطلاعاتی نظیر اثر انگشت، چهره، شماره کارت و … را از یک دستگاه به دستگاه‌های دیگر منتقل می‌کنیم. و برای خروجی گرفتن و انتقال به دستگاه‌های جدید معمولاً پورت شبکه یا از USB  استفاده می‌گردد. مهم‌ترین کاربرد پورت‌ها در دستگاه‌های حضور و غیاب، پورت‌های شبکه و یواس‌بی هستند. هرچند در سال‌های اخیر استفاده از وای‌فای WIFI  در انتقال اطلاعات به‌صورت وایرلس بسیار فراگیر شده است. ولی همچنان استفاده از یواس‌بی‌ها مرسوم است. استفاده از پورت‌های سریال به نسبت سایر پورت‌ها محبوبیت کمتری دارد و در بسیاری دستگاه‌ها اصلاً از این پورت استفاده نمی‌شود.

پورت‌های یواس‌بی یک روش کاملاً آسان، استاندارد و حرفه‌ای برای انتقال اطلاعات در دستگاه‌های الکترونیکی به شمار می‌رود. این تکنولوژی بسیار فراگیر و در دستگاه‌هایی نیز کنترل تردد بسیار موردتوجه قرار می‌گیرد. یکی از دلایل اصلی موفقیت و فراگیر شدن درگاه‌های USB  به علت سرعت و قدرت و سادگی آن می‌باشد. معروف‌ترین درگاه‌های پورت یواس‌بی شامل USB-type A ،USB-type B ،Mini USB-type A and B ،Micro USB-type A and B می‌باشد. در همه کامپیوترها، فلش مموری‌ها، اکثر وسایل و تجهیزات دیجیتالی و دستگاه‌های حضور غیاب از آن‌ها استفاده می‌گردد.

تخلیه و خروجی اطلاعات در سامانه حضور و غیاب از طریق پورت USB

تخلیه و خروجی اطلاعات و خواندن ترددهای ورود و خروج در دستگاه‌های حضور و غیاب از طریق پورت یواس‌بی به‌راحتی قابل انجام است. کافی است تا حافظه فلش مموری را به دستگاهتان وصل کنید و محدودیت خاصی درباره آن وجود ندارد. روش دیگر فراخوانی ترددها و اطلاعات در برخی از دستگاه‌های حضور و غیاب با استفاده از یک کابل USB  و اتصال مستقیم دستگاه به کامپیوتر می‌باشد. البته در این مورد، محدودیت طول کابل USB وجود دارد. اگر قصد تخلیه اطلاعات از چنین دستگاه‌هایی را با استفاده از حافظه فلش دارید اصلاً نیاز به هزینه‌های کابل‌کشی بین دستگاه و سیستم کامپیوتر ندارید و می‌توانید در هرکجا که هستید به‌صورت دلخواه و مناسب آن را به دستگاهتان وصل نمایید. به‌راحتی در زمانی که یواس‌بی به دستگاه متصل است، تخلیه اطلاعات را به‌خوبی انجام دهید.

معایب استفاده از پورت یواس‌بی دستگاه حضور و غیاب

استفاده از پورت‌های USB علاوه بر اینکه مزایای زیادی دارد، نباید از معایب آن چشم‌پوشی نماییم. یکی از اصلی‌ترین مشکلاتی که در زمان استفاده از درگاه‌های USB مطرح است خرابی درگاه پس از گذشت مدت‌زمان زیاد می‌باشد که باعث کثیف شدن و گرفتن گردوخاک و زنگ‌زدگی می‌شود. حتی کابل‌هایی که در این زمینه مورد استفاده قرار می‌گیرد ممکن است دچار پارگی یا قطع شدگی گردند.

 

دستگاه حضور و غیاب

 

یکی از مشکلات دیگر این روش استفاده از فلش مموری‌هاست که گاهی ممکن است از فلش‌های ویروسی شده استفاده کنیم یا از فلش‌هایمان در سیستم‌های آلوده به ویروس استفاده نماییم. با این کار احتمال آسیب‌زدن به کامپیوتر و دستگاه وجود دارد و از این بابت باید مواظب باشیم.

سخن آخر

در این متن با مزایا و معایب پورت یواس‌بی دستگاه حضور و غیاب آشنا شدید. اگر قصد راه‌اندازی و نصب دستگاه‌های حضور و غیاب را دارید و نیاز به مشاوره و راهنمایی در این زمینه دارید تیم ما می‌تواند در این زمینه به شما کمک نماید. کارشناسان و مشاوران ما به‌صورت 24 ساعته در این زمینه آماده پاسخگویی به‌تمامی سؤالات و مشکلات شما هستند. پس همین حالا با ما تماس حاصل فرمایید.

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟