هدلایت چیست | کاربرد هدلایت خودرو و انواع آن | اینصب
x
X

هدلایت چیست | کاربرد هدلایت خودرو و انواع آن

هدلایت چیست؟

هدلایت‌ها نسل‌ جدید چراغ‌های اتومبیل هستند که یکی از لوازم جانبی-تزئینی خودرو محسوب می‌شوند و به‌خاطر برخورداری از نور بالا و عملکرد آنی، مورد توجه علاقمندان لوازم جانبی خودرو واقع شده‌ اند. به عبارت دیگر هدلایت خودرو لامپ پرنور و قدرتمندی است که به دلیل نور دهی بالای خود مورد توجه رانندگان قرار گرفته است. هدلایت‌ها به علت بهره‌گیری از تکنولوژی‌های LED، SMD، COB و CSP عملکردی قوی داشته و نسبت به لامپ‌های مشابه مانند زنون، مزیت‌هایی دارند. درواقع هدلایت‌ها به دلیل تکنولوژی جدیدتری که دارند، به عنوان جایگزین لامپ‌های زنون، وارد بازار شده‌اند.

تکنولوژی لامپ‌های CSP آخرین و بروزترین دسته از لامپ‌های LED می‌باشند. این دسته از چراغ ها به عنوان نسل جدیدی از چراغ‌های ال ای دی تلقی می‌شوند که با هدف رفع مشکلات نسل های قبلی ایجاد شده‌اند. در چراغ های ال ای دی نسل قدیمی برای اتصال دیود‌ها از سیم‌هایی با آلیاژ طلا، استفاده می‌شود که گرمای زیادی تولید می‌کند. اما در هدلایت csp این مشکل به شیوه ای بهینه‌تر رفع شده است. در این مدل‌ها، دیودها به صورت مستقیم بر روی بردها نصب می‌شوند.

کاربرد هدلایت خودرو

کاربرد هدلایت خودرو و انواع آن

هدلایت‌ها انواع مختلفی دارند که در شدت نور دهی و توان مصرفی با هم تفاوت دارند. بهتر است بدانید که شدت نور دهی با واحد لومن (LM)، و توان مصرفی با واحد وات (w) مشخص می‌شود. این موارد همچنین در قیمت هدلایت خودرو تاثیر گذار هستند. علاوه بر مشخصات فنی، عامل تاثیرگذار دیگر در هزینه خرید هدلایت ماشین، نوع پایه‌های مصرفی هدلایت است.

هنگام خرید هدلایت باید به این نکته توجه کنید که توان مصرفی لامپ‌های رایج در هر خودرو متفاوت است. این بدان معناست که توان مصرفی مهم است ولی می‌تواند تغییر کند. توان رایج در بین لامپ‌ها معمولاً ۴۰ وات است. با فرض اینکه برای پروژکتورها که محفظه‌ی آن‌ها نسبت به کاسه چراغ کوچک‌تر است، توان ۳۰ وات یا نهایتاً ۴۰ وات مناسب است، توان ۸۰ وات باعث سوختن و از بین رفتن سوکت لامپ و آب شدن آن می‌گردد. به همین دلیل در صورت انتخاب هدلایتی با توان بالاتر باید توان سیم و سوکت پایه لامپ هم بالاتر برده شود. در طراحی بعضی از هدلایت‌ها از ۴ عدد SMD استفاده شده که به آن‌ها چهار طرفه می‌گویند و در بعضی دیگر ۲ عدد SMD به‌ کار رفته که به نام دو طرفه شناخته می‌شوند. در ادامه با برخی از انواع پرکاربرد هدلایت آشنا می‌شوید.

به عنوان مثال:

هدلایت ماشین تیبا نورپایین: H7 نوربالا: H1 نور پروژکتور: H1

نکته: همانطور که مشاهده می‌کنید، برای یک خودرو اگر بخواهید در تمام موارد از هدلایت ماشین استفاده کنید باید 3 هدلایت با پایه‌های متفاوت تهیه کنید.

انواع پایه‌های هدلایت خودرو

هدلایت‌ها در مدل‌های مختلف از H1 تا H7 و حتی مدل‌های بالاتر برای کاربردهای خاص در انواع ماشین‌ طراحی و تولید شده‌اند. برای انتخاب نوع هدلایت مناسب ماشینتان می‌توانید لیست مربوطه را از صاحب فروشگاه تهیه کنید و هدلایت مورد نظر خود را انتخاب نمایید.

هنگام خرید هدلایت باید کاربرد هدلایت خودرو را ملاک قرار دهید و بدانید کدام پایه مناسب خودرو شماست. اگر هدلایت نامناسبی خریداری کنید و آن با خودرو شما هماهنگ نباشد بلا استفاده خواهد ماند. دقت کنید که مثلا پایه هدلایت خودرو مدل H1 برای خودرو رانا در نوربالا استفاده می‌شود در حالی که همین پایه در خودرو پراید 111 در نورپایین قابل استفاده است.

پایه‌های هدلایت خودرو در انواع مختلفی برای استفاده در جایگاه متفاوت در خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرند. در حال حاضر فروشگاه اینترنتی اینصب سه مدل از پایه‌های پر‌فروش را در اختیار مشتریان خود قرار داده است که عبارتند از پایه H1، پایه مدل H4 و پایه‌های مدل H7.

کاربرد هدلایت خودرو و مزیت آن نسبت به زنون

مزیت مهم این محصولات نسبت به زنون آن است که هنگام روشن بودن نور خیره کننده‌ای ساطع نمی‌کنند که موجب آزار راننده مقابل شود. از مزیت‌های دیگر هدلایت نسبت به زنون، به فاقد ترانس بودن، روشن شدن آنی و سهولت در نصب می‌توان اشاره کرد. این مدل معمولاً در کاسه چراغ خودرو و مشابه زنون قرار می‌گیرد. در نتیجه جایگزین لامپ فابریک ماشین می‌شود. این وسیله به کمک نور زیادی که به جلوی ماشین پرتاب می‌کند، دید خوب و واضحی به راننده می‌دهد.

هدلایت‌ها همچنین در پروژکتورهای داخل سپر هم استفاده می‌شوند. همانطور که می‌دانید در اتومبیل‌های امروزی از پروژکتورهای داخل سپر برای بهبود کیفیت نوردهی استفاده شده است. مسلماً می‌دانید که هر ماشین یک نور بالا و یک نور پایین دارد که هر کدام از این دو لامپ کارایی مخصوص به خود را دارند. همچنین در سپر برخی از ماشین‌ها نیز، جای پرژکتور تعبیه شده که خود دو لامپ دیگر را شامل می‌شود شما می‌توانید با توجه به نیاز خود، برای نور بالا، نور پایین، پرژکتور و یا تمام این موارد از هدلایت استفاده کنید.

هر کدام از موارد مذکور یک سوکت خاص و یک طراحی منحصر به فرد برای قرار گرفتن پایه‌ی لامپ دارند. به این دو عامل به اختصار ” پایه ” گفته می‌شود. یعنی درواقع نور پایین، نور بالا و پروژکتورها هر یک پایه‌ی خاصی دارند. به این دلیل هدلایت انواع خودروها با هم تفاوت دارد و هنگام خرید هدلایت باید پایه‌ی مناسب برای خودروی مورد نظر انتخاب شود.

 

هدلایت چیست

 

معیارهای مهم خرید هدلایت ماشین

اگر قصد خرید هدلایت را دارید ادامه این مقاله را از دست ندهید زیرا به چند مورد مهم و کلیدی اشاره شده است که می‌تواند برای شما مفید باشد.

1- مدل پایه هدلایت خودرو

شما می‌توانید بسته به نوع نیاز، نوع ماشین و بودجه خود هدلایت مناسب خود را انتخاب نمایید. هنگام خرید هدلایت توجه به چند مورد بسیار مهم است. این موارد شامل نوع پایه لامپ، نوع چیپ، نوع فن، تعداد ضلع نور ده و نوع درایور می‌باشند. پایه لامپ درواقع همان سوکت لامپ است. که بسته به نوع خودرو و نوع لامپ (نور بالا، نور پایین، پرژکتور) متفاوت می‌باشد. بنابراین پیش از اقدام به خرید هدلایت نیاز است حتماً از نوع پایه‌ی هدلایت اتومبیل خود مطلع باشید.

2- نوع چیپ هدلایت ماشین

در رابطه با نوع چیپ باید بدانید چیپ‌های LED هدلایت‌ها به سه دسته  CSP، COB ،SMD  تقسیم می‌شوند و هریک از آن‌ها خصوصیات خاص خود را دارند. کاربر می‌بایست با توجه به نیاز خودرو و بودجه‌ی خود، مناسب‌ترین نوع را انتخاب کند. همچنین در مورد نوع فن باید بگوییم که هدلایت‌ها به دو دسته‌ی فن‌دار و بدون فن تقسیم شده و هدلایت‌های فن‌دار، نور قوی‌تری دارند. دلیل این امر هم آن است که وقتی از یک فن برای خنک کردن هدلایت استفاده شود توان خروجی هدلایت افزایش پیدا می‌کند. البته لازم به ذکر است که نصب هدلایت‌های فن‌دار مقداری پیچیده‌تر از انواع بدون فن آن است. حتماً باید با کمک افراد دارای تجربه در این زمینه انجام شود.

3- تعداد اضلاع نوردهی

هدلایت خودرو

هدلایت‌ها می‌توانند در یک، دو و یا چهار ضلع نوردهی داشته باشند. هنگام خرید هدلایت انتخاب اینکه هدلایت شما چند ضلع نورده داشته باشد با شماست. هرچه تعداد اضلاع نورده بیشتر باشد، نور در جهات مختلف بهتر پخش می‌شود. در مورد درایورها نیز کافیست بدانید درایورهای هدلایت، برق ورودی خودرو را بسته به نیاز هدلایت بهینه می‌کند. در ادامه نوسان برق را تا حد امکان حذف می‌نمایند. هدلایت‌های جدیدتر به سیستم اینتلیجنت مجهز می‌باشند. این سیستم هنگامی که هدلایت بیشتر از حد استاندارد گرم شود توان خروجی را کاهش می‌دهد تا به آن صدمه وارد نشود. در نتیجه نور خروجی کمتر شده و دمای آن نیز پایین می‌آید.

سخن پایانی

در پایان بهتر است بدانید که هرچه میزان گرمای هدلایت کمتر باشد و دفع گرمای بیشتری داشته باشد طول عمر و کاربرد هدلایت خودرو بیشتر است. به عنوان مثال شما می‌توانید از هدلایت‌های بدنه فلزی و تمام آلومینیوم استفاده کنید یا از کابل‌های ابریشمی بجای کابل‌های سیمی، زیرا علاوه بر طول عمر بلند مدت کیفیت زیادی خواهند داشت. جهت مقایسه و خرید انواع هدلایت خودرو می‌توانید از طریق فروشگاه اینترنتی اینصب اقدام کنید و تمام سوالات خود را از کارشناسان این مجموعه بپرسید.

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟