اجزای سازنده دزدگیر ماشین و نصب آن | اینصب
x
X

اجزای سازنده دزدگیر ماشین و نصب آن

دزدگیر خودرو قطعه‌ای الکترونیکی است که برای جلوگیری از سرقت وسیله نقلیه، بر روی آن نصب می‌شود. ماهیت تهاجمی سرقت‌های اتومبیل این روزها واقعاً خارق‌العاده است. سارقین فقط تمام تلاش خود را می‌کنند تا بتوانند اجزایی از ماشین شما یا خود ماشین را بدزدند. به همین دلیل است که شما باید خودروی خود را با خرید دزدگیر ماشین به این سیستم مسلح کنید. نکته اصلی این است که شما نمی‌توانید برای خرید این سیستم‌ها در ماشین خود صرفه‌جویی کنید. اصولاً اکثر اتومبیل‌ها به شکلی ساخته می‌شوند که دارای دزدگیرهای داخلی هستند. این دزدگیرها OEM نامیده می‌شوند. دزدگیرهای داخلی ساخته شده برای محافظت از ماشین شما و متعلقات آن عملکرد محدودی دارند.

در این مقاله قصد داریم در مورد اجزای سازنده دزدگیر ماشین و مراحل نصب آن بگوییم پس تا انتهای مقاله با ما باشید.

اجزای سازنده دزدگیر ماشین

  • سیستم صوتی و آژیر
  • کنترل از راه دور
  • سنسور شوک
  • واحد کنترل
  • چراغ LED داخلی خودرو

واحد کنترل؛ اجزای سازنده دزدگیر ماشین

واحد کنترل به‌عنوان مغز سیستم هشدار (Alarm brain/control unit) است و از اجزای سازنده دزدگیر ماشین می‌باشد. پس از نصب دزدگیر این قسمت از سیستم، هشدار سنسورها را دریافت می‌کند و به آژیر دستور می‌دهد. تا وقتی یک فرد متجاوز به ماشین شما حمله می‌کند، صدای هشدار شنیده شود. تمام قسمت‌های دیگر سیستم دزدگیر خودرو به واحد کنترل متصل است تا بتواند عملکرد سیستم هشدار را کنترل کند. انرژی منبع تغذیه سیستم دزدگیر اتومبیل معمولاً از احتراق یا باتری داخلی ناشی می‌شود.

صدای آژیر

به‌منظور جلوگیری مؤثر از سرقت با نصب دزدگیر خودرو، همچنین باید بتواند به هرکس در منطقه هشدار دهد که یک سرقت در حال انجام است. این می‌تواند به روش‌های مختلفی حاصل شود. به همین منظور، اکثر دزدگیرهای اتومبیل از یک یا چند مورد زیر استفاده می‌کنند:

آژیرها قابل تشخیص ترین ویژگی هشداردهنده‌های اتومبیل هستند و همچنین هنگام خاموش شدن دزدگیر اتومبیل به طور تصادفی آزاردهنده‌ترین آن‌ها نیز هستند. مدل و صدای آژیرهای دزدگیر اتومبیل از یک سیستم به سیستم دیگر بسیار متفاوت است. اما آن‌ها به طور معمول به‌اندازه کافی بلند هستند تا شنیده شوند. در صورت خاموش شدن سنسور مجاورت یا حرکت، این دزدگیرهای اتومبیل پیامی از قبل ثبت شده را پخش می‌کنند. اگرچه یک سارق باتجربه اتومبیل احتمالاً توسط این نوع سیستم‌ها دست از کار نخواهد کشید.

 

نصب دزدگیر خودرو

 

وظیفه آژیر، آگاه‌سازی مالک وسیله نقلیه از هر متجاوز است. اساساً، سیستم‌های هشداردهنده اتومبیل با بازدارندگی یا دلسرد کردن متجاوزان از انجام تلاش شرورانه خود برای سرقت اتومبیل یا هر یک از اجزای خودرو، کار می‌کنند.

سیستم کنترل از راه دور

ریموت به‌عنوان واحد کنترل خارجی سیستم هشدار اتومبیل عمل می‌کند.

چراغ LED داخلی خودرو

یک چراغ LED داخلی به مردم اطلاع می‌دهد که شما یک سیستم امنیتی قوی و مجهز دارید. اگر سارقان خودرو بدانند که شما یک سیستم امنیتی نصب کرده‌اید به احتمال زیاد اقدام به سرقت وسیله نقلیه شما نمی‌کنند. این چراغ معمولا پشت شیشه جلوی خودرو نصب می‌شود و باعث می‌شود سارق شما را در اولویت نگذارد.

سنسور شوک؛ اجزای سازنده دزدگیر ماشین

با نصب سنسور ضربه، دزدگیر شما را قادر می‌سازد تا ضربات روی ماشین را تشخیص دهید. سنسور شوک اثرات روی ماشین را ردیابی و تشخیص می‌دهد. سنسورهای هشدار اتومبیل چشم‌ها و گوش‌هایی هستند که واحد کنترل برای تشخیص زمان شخصی که قصد ورود به‌وسیله نقلیه را دارد از آنها استفاده می‌کند. این سنسورها به طرق مختلف کار می‌کنند، اما همه آنها هدف اصلی یکسانی را دارند.

این سنسورها در صورتی که وسیله نقلیه به هر طریقی متحرک شود، سیگنالی را به واحد کنترل ارسال می‌کنند. برخی از آن‌ها سوئیچ‌های جیوه‌ای هستند و برخی دیگر پیچیده‌ترند. برخی از سنسورهای شوک قادر به انتقال شدت حرکت به واحد کنترل هستند. سپس واحد کنترل می‌تواند تصمیم بگیرد که آیا زنگ هشدار را روشن می‌کند یا فقط یک اخطار دهد. همچنین ممکن است کسی به دلایل سوءاستفاده یا سرگرمی شخصی خود، عمداً این نوع سنسورها را فعال کند.

تاثیر سنسور درب دزدگیر اتومبیل در نصب دزدگیر

سنسورهای درب اساسی‌ترین و رایج‌ترین سنسورهای موجود هستند. تقریباً در هر سیستم هشداردهنده اتومبیل وجود دارند. نصب این مدل سنسور دزدگیر می‌تواند در درب، صندوق عقب و کاپوت اتومبیل انجام شود. در نتیجه به آن‌ها اجازه می‌دهد هر زمان کسی برای دسترسی به‌وسیله نقلیه چیزی را باز کند، واحد کنترل را حس کند. دلیل متداول بودن سنسورهای درب این است که آنها معمولاً مستقیماً به سوئیچ‌هایی که از قبل در اتومبیل شما وجود دارند متصل می‌شوند. اگر تا به حال متوجه شده‌اید که هنگام باز و بسته شدن درب چراغ گنبد شما روشن و خاموش می‌شود، این امر ناشی از همان سوئیچ درب فنری است که دزدگیرهای اتومبیل معمولاً به آن متصل می‌شوند.

 

سنسور درب دزدگیر ماشین

تغییرات موجود در این موضوع تا دستگیره‌های درب متصل است که به واحد کنترل اجازه می‌دهد تا لحظه‌ای که کسی دستگیره را لمس می‌کند زنگ هشدار را به صدا درآورد. در حالی که نصب سنسورهای هشدار درب معمولاً بسیار آسان است، اما از خطرات بالایی برخوردار نیستند. بزرگ‌ترین مسئله این است که همه چیزهایی که یک دزد برای دورزدن این نوع سنسورها باید انجام دهد این است که پنجره‌ای را خرد کند و بدون باز شدن در بالا برود.

میکروفون و سنسور فشار

سنسور فشار و میکروفون هر دو بر اساس یک اصل کار می‌کنند، اما اهداف آن‌ها کمی متفاوت است. میکروفون‌ها سطح صدای محیط را تشخیص می‌دهند که به واحد کنترل امکان می‌دهد صداهایی مانند شکستن شیشه را که نشان‌دهنده سرقت در حال انجام است، کنترل کند. سنسورهای فشار با همان اصل اساسی که میکروفن‌ها کار می‌کنند ایجاد شده‌اند. اما با تغییر فشار در خودرو تنظیم می‌شوند. از آنجا که شکستن پنجره یا بازکردن درب باعث تغییر فشار می‌شود. نصب این نوع سنسورهای دزدگیر می‌توانند نسبتاً مؤثر باشند. در مجموع با بررسی دزدگیرهای مختلف در فروشگاه اینترنتی اینصب می‌توانید بهترین انتخاب را برای وسیله نقلیه خود داشته باشید.

 

سنسور دزدگیر خودرو

نصب دزدگیر ماشین با اجزای دزدگیر

دزدگیر اصلی ماشین از اجزایی تشکیل شده است. اما مهم‌ترین قسمت‌هایی که باید به خاطر بسپارید سنسورها، آژیرها و واحد کنترل هستند. دزدگیر اتومبیل پس از فروش توسط یک نصب کننده حرفه‌ای، قسمت درب‌ها، سنسور ضربه و هر سنسور دیگری را به واحد کنترل متصل می‌کند. ماژول کنترل همان سیگنالی است که به آژیر فرستاده می‌شود تا به شما (و محله) هشدار دهد که شخصی ماشین را شما دستکاری می‌کند. پس این کار را به نصاب حرفه ای بسپارید. اما در ادامه می‌توانید با کمی با نصب دزدگیر ماشین آشنا شوید از اجزای سازنده دزدگیر ماشین کمک بگیرید.

اطلاعات بیشتر: نصب دزدگیر ماشین و ساختار آن

قسمت اول؛ کتابچه راهنما

می‌توانید از کتابچه و یا همان دفترچه راهنما استفاده کنید که در آنها رنگ سیم‌ها، مکان آن‌ها و قطب‌های سیم‌کشی اتومبیل شما مشخص شده است.

سلامت هر یک از درب‌های اتومبیل خود را بررسی کنید. چراکه اگر درب اتومبیل مشکلی داشته باشد ممکن است صدای دزدگیر قطع نشود و یا اصلاً دزدگیر عمل نکند.

برای یافتن نمودارهای سیم‌کشی از یک دفترچه راهنمای خدمات استفاده کنید. توجه داشته باشید که کدام پانل‌ها باید برداشته شوند و چه ابزارهایی را برای حذف آنها نیاز دارید. طرح سیم‌کشی وسیله نقلیه خود را بیاموزید و طرحی را برای مکان اتصال دزدگیر اتومبیل خود ترسیم کنید.

قسمت دوم (نصب واحد هشداردهنده اتومبیل)

1. پنل‌های لازم را بردارید. با این کار می‌توانید به سیم‌های مورد نیاز برای اتصال دزدگیر ماشین خود دسترسی پیدا کنید. به طور معمول این شامل پنل‌های نزدیک به مرکز داشبورد در سمت راننده است. آن‌ها اغلب در نزدیکی کف یا زیر فرمان قرار دارند. این پنل‌ها برای هر اتومبیل متفاوت خواهد بود، اما برای یافتن پنل‌های صحیح می‌توانید به دفترچه راهنمای سرویس اتومبیل خود مراجعه کنید.

2. دزدگیر ماشین را نصب کنید. سعی کنید دزدگیر ماشین را در مکانی مخفی نصب کنید. برخی از افراد آن را زیر صندلی یا درون داشبورد سوار می‌کنند.سیم دزدگیر را با یک بوت لاستیکی عایق‌بندی کنید، این کار باعث می‌شود سیم در اثر اصطکاک و اتصال کوتاه آسیب نبیند.

3. چراغ LED را روشن کنید.

این چراغ معمولاً با ایجاد یک سوراخ کوچک روی داشبورد و کشیدن سیم به ماژول دزدگیر خودرو بر روی داشبورد نصب می‌شود.

اجزای سازنده دزدگیر ماشین

 

4. آنتن خارجی را وصل کنید. اگر آنتن خارجی دارید، با دریافت سیگنال از خارج اتومبیل و انتقال آن به ماژول دزدگیر خودرو، دامنه ریموت یا صفحه‌کلید بی‌سیم را افزایش دهید. بیشتر آنتن‌های خارجی آنتن‌های پایه شیشه‌ای هستند.

5. آژیر را که دارای یک سیم مثبت و منفی است نصب کنید.

6. سنسورهای هشدار را وصل کنید.

7. شما باید سیم برق ماژول هشدار خود را به خمیر یا منبع تغذیه ثابت دیگر وصل کنید. با این کار حتی در هنگام خاموش بودن ماشین زنگ هشدار فعال می‌شود. هشدار شما اکنون روشن و فعال است.

کلام آخر

در این مطلب تمام اجزای سازنده دزدگیر ماشین را به شما معرفی کردیم تا با شناختن آن‌ها نصب راحت تری را تجربه کنید. اما به یاد داشته باشید اگر آدم فنی ای نیستید حتما از نصاب مربوطه استفاده کنید تا نصب اصولی داشته باشید و اگر خدایی نکرده مشکلی پیش آمد بتوانید از شخصی پیگیری کنید.

برای نصب در محل دزدگیر داخل تهران و شهرهای اطراف می توانید با کارشناسان در فروشگاه اینترنتی اینصب تماس حاصل نمایید.

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟