x
X

مهم ترین نکته در نظم و انضباط کاری

دوست دارید بدونید تعریف درست نظم و انضباط کاری چیه و چرا در سازمان ها اینهمه روی این موضوع تاکید می شود؟  نظم و انضباط کاری به طور کلی یکی از عوامل موثر در موفقیت کارمندان و سازمان هاست. به همین دلیل خیلی مهم است که هر کارمندی اصول نظم کاری را درخود تقویت کند. از طرفی هر کسب و کار و سازمانی برای رسیدن به اهداف خود و پیشرفت و موفقیت، نیازمند یک محیط آرام و سالم است و مهم ترین عامل ایجاد چنین محیطی، همین نظم و انضباط کاری است.

نظم و انضباط کاری

پس برای مدیران هم به همان اندازه اهمیت دارد که با ترفندهایی نظم و انضباط را در محیط کاری خود برقرار کنند. بخصوص که بی نظمی در محیط کار اگر به موقع متوقف نشود باعث بی انگیزگی، هرج و مرج و بی نظمی بیشتر می شود. بطور مثال یکی از این ترفندها کنترل و نظارت بر ساعت ورود و خروج پرسنل و ساعات مفید کاری آن ها با استفاده از دستگاه حضور و غیاب است. این روش به شما کمک می کند کارمندان نا منظم را پیدا کنید به آن ها تذکر بدهید و به موقع با آن ها برخورد کنید. به علاوه آموزش کارمندان، تشویق و تنبیه مناسب یا تهیه کتابچه ای از قوانین و مقررات سازمانی هم می تواند بسیار مفید باشد. در ادامه به مهمترین نکات در نظم و انظباط کاری خواهیم پرداخت.

همه آنچه از نظم و انضباط کاری باید بدانید

حالا اگر به دنبال یک تعریف کلی از نظم و انضباط کاری هستید، نظم کاری، عاملی است که یک کارمند و یا گروهی از کارمندان را وادار به رعایت قوانین و مقررات و رویه های مشخص سازمانی می کند. این رفتار در نهایت موجب عملکرد موثرتر کارکنان و همینطور موفقیت کسب و کارها در مسیر رسیدن به اهدافشان می شود. بنابراین در هر کسب و کار و سازمانی، اگر به دنبال ارتقاء روحیه و کارایی پرسنل خود هستید. به ایجاد حس همکاری در کارکنان خود فکر می کنید. به دنبال بالا بردن تحمل افراد، احترام به کرامت انسانی، حفظ مناسبات سازمانی و ایجاد یک بستر مناسب و سالم کاری هستید. شما به نظم و انضباط کاری نیاز دارید.

برای رسیدن به یک الگوی مناسب از نظم کاری، باید اشکال مختلف بی نظمی در محیط کار را بشناسیم. اتفاقا یکی از انواع بی نظمی در محیط های کاری مربوط بی نظمی ناخواسته است. یعنی رفتارهایی که انجام می دهیم اما نمی دانیم که این رفتارها با نظم و انضباط کاری منافات دارند. دقیقا به این دلیل که شناخت کاملی از اشکال مختلف بی نظمی در محیط کاری نداریم. مثلا وقتی از روی عادت حساب های خود در شبکه های اجتماعی را چک می کنید یا در ساعات کاری به تماس های شخصی خود پاسخ می دهید و وقت کشی می کنید، ممکن است اصلا تصور نکنید که خلاف نظم و انضباط کاری حرکت کرده اید.

به همین دلیل است که تاکید می کنیم انواع رفتارهایی که بی نظمی در محیط کار محسوب می شود را بشناسید. بی نظمی در محیط کار شامل سرپیچی از مقررات سازمان ها و رفتارهای نامناسب در محیط کاری است. همچنین بی نظمی در محیط کاری ممکن است به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم صورت بگیرد.

1.رعایت قوانین سازمانی

هر سازمانی قوانین مشخصی برای خود دارد. به علاوه رفتارهایی هم هستند که قوانین عمومی در کسب و کارها و محیط های کاری محسوب می شوند. درهرصورت اگر به دنبال نظم و انضباط کاری هستید قوانین سازمان ها را فراموش نکنید. به عنوان مثال شما موظف هستید به شرایطی که در قرارداد کاری تان قید شده عمل کنید. رعایت دستورالعمل های ایمنی را در محل کار جدی بگیرید. شما نمی توانید محل کار خود را قبل از استعفا از کار ترک کنید. قبل از اتمام ساعت کاری محل کار خود را ترک نکنید. از مطالبه هزینه های غیر واقعی پزشکی، ماموریت و غیره خودداری کنید.

رفتار مناسب سازمانی

2.رفتارهای مناسب در محیط کاری

به موقع در محیط کاری، جلسات و دوره های آموزشی سازمان حاضر شوید. حضور و غیاب خود را به صورت منظم ثبت کنید، خصوصا که امروزه دستگاه حضور و غیاب در بیشتر سازمان ها وجود دارد و کار شما را ساده کرده است. بدون اطلاع قبلی و موافقت مسئول خود محیط کاری را ترک نکنید. به موقع انجام ندادن وظایفی که به شما محول شده و در نتیجه نرسیدن به اهداف تعیین شده مثال هایی از رفتارهای مغایر با نظم و انضباط کاری هستند. در هرصورت فراموش نکنید که رفتار مناسب و حرفه ای در محیط کاری جزئی از نظم و انضباط کاری است.

اشکال مختلف بی نظمی محسوس و غیر محسوس

بی نظمی می تواند در قالب رفتارهای مستقیم و محسوس باشد. بطور مثال وقتی با بی احترامی، پرخاش و لحن نا مناسب با سرپرست همکار و یا مافوق خود صحبت می کنید یک نوع مستقیم بی نظمی در محیط کار را مرتکب شدید. بی نظمی مستقیم موجب ناراحتی مدیران و همکاران می شود. به علاوه محیط آرام و دوستانه کاری را دچار هرج و مرج و بی نظمی می کند.

همچنین رفتارهای مغایر با نظم و انضباط کاری می تواند به صورت نا محسوس و غیر مستقیم باشد. مراقب باشید به رفتارهای نامناسب در محیط کاری دامن نزنید. یا با حرکات ناخواسته موجب تشویق بد رفتاری سایرین نشوید. مثلا به شایعات محیط کاری دامن نزنید. به پرخاشگری و بی نظمی سایرین لبخند نزنید. پشت گوش انداختن وظایف و اجتناب از وظایف جدید و بی توجهی به انتقادها و پیشنهادات سرپرست و مدیر، بی نظمی است. اتفاقا یکی از بدترین نوع بی نظمی، بی نظمی غیر مستقیم است. تشخیص این نوع بی نظمی کار ساده ای نیست و اغلب جدی گرفته نمی شود. در حالی که یکی از موانع بزرگ نظم و انضباط کاری این شکل از بی نظمی است.

علاوه بر این ها رفتارهایی هم هستند که در قوانین سازمانی و یا قراردادی کارکنان ممنوع است. اما به این دلیل که خود مدیر و کارکنان ارشد اهمیتی به آن نمی دهند و خلاف آن رفتار می کنند به نوعی در سازمان بی نظمی تایید شده محسوب می شود. فراموش نکنید که کارکنان در مقوله نظم کاری به مدیران و کارکنان ارشد نگاه می کنند.

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟