x
X

محصولات کدام خودرو ساز ایرانی بهتر است؟

وقتی صحبت از بازارهای انحصاری مثل بازار خودرو سازی ایران می شود، شاید مقایسه و رقابت خیلی معنی درستی نداشته باشد. در هر صورت بازار خودروی ایران در دست دو غول داخلی خودرو ساز یعنی سایپا و ایران خودرو است. شرکت پارس خودرو هم تولید کننده دیگری است که در واقع زیر مجموعه شرکت سایپا است. حالا ما در این مقاله قصد داریم مقایسه کوتاهی بین تولیدات این دو شرکت داشته باشیم. در این مقایسه مشخصات فنی، طراحی خودرو، امکانات خاص و نوآورانه، خدمات پس از فروش، ایمنی تولیدات این دو شرکت را باهم بررسی می کنیم.

خودرو ساز ایرانی

اما قبل از این مقایسه، شما در رابطه با تولیدات این دو خودرو ساز داخلی چطور فکر می کنید؟ یا تولیدات کدام یکی از این تولید کننده های بزرگ ایرانی را بیشتر ترجیح می دهید؟ به نظر شما تولیدات این دو شرکت چقدر با هم متفاوت هستند؟ کدام شرکت و با کدام محصولات در جلب رضایت مشتری موفق تر بوده؟ اگر به مقایسه خودرو های تولید داخل علاقمند هستید، این مقاله باید برای شما جالب باشه. هرچند بدون مقایسه و بررسی های تخصصی هم خیلی راحت در رابطه با بعضی از آیتم ها می توان نظر داد.

به طور مثال ایمنی خودرو های ایرانی از لحاظ ضد سرقت بودن، در مدل های مختلف هنوز به حد رضایت بخشی نرسیده. اگر از مدل های داخلی استفاده می کنید، بهتر است خرید و نصب ردیاب خودرو را جدی بگیرید. چرا که بر طبق گزارشات منتشر شده، گذشتن از سد ایمنی اغلب خودرو های داخلی برای سارقان حرفه ای اصلا سخت نیست.

محصولات کدام خودرو ساز ایرانی بهتر است؟

(ایران خودرو یا سایپا و چرا؟)

در مقایسه خودرو های ایرانی باید در نظر داشته باشیم که تحریم ها اوضاع و احوال خوبی برای هیچ یک از خودرو سازان داخلی باقی نگذاشته. با این حال اگر صادق باشیم اتفاق خیلی خاصی هم در تولیدات جدید این دو شرکت نمی افتد. به طوری که ایران خودرو همچنان و با تعصب با تغییرات اندک بر روی بدنه و کابین خودروی قدیمی خود، پژو دست و پنجه نرم می کند. شرکت رقیب یعنی سایپا هم همچنان پایه تولیدات خودش را پراید قرار داده و با تغییرات مختلف بر روی بدنه و حجم کابین تولیدات جدید خود مانند کوییک و تیبا را روانه بازار می کند.

بنابراین قبل از هر چیز نباید منتظر تغییرات عجیب و غریب و یا تفاوت های چشم گیر فنی در تولیدات این دو شرکت باشید. در بحث مقایسه آماری بین تولید و فروش خودرو در هر سه شرکت ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو، از حدود 600هزار دستگاه تولید داخل، سهم ایران خودرو بیشتر بوده است. از لحاظ مقایسه قیمتی بین تولیدات ایران خودرو و سایپا اینطور می شود گفت که هر چند با اختلافات بسیار اندک، اما خودروهای تولید ایران خودرو امکانات به نسبت بیشتر و به طبع قیمت بالاتری در مقایسه با رقیب خود دارند.

از لحاظ طراحی اختلاف قابل توجهی بین تولیدات شرکت های داخلی وجود ندارد. حالا چه طراحی خارجی و بدنه ماشین را در نظر بگیریم چه طراحی کابین داخلی را. در هر صورت منتظر نو آوری خاصی نباید باشید. با وجود اینکه در سال های اخیر تلاش هایی بر روی بخش طراحی و دیزاین خودرو ها انجام گرفته اما باید گفت تا نقطه ایده آل فاصله زیادی هست. می شود گفت با خوش بینی زیاد برلیانس سایپا و دنای ایران خودرو شاید تغییرات بهتری در طراحی نسبت به سایرین داشته باشند.

بهترین خودروساز ایرانی

 مقایسه خودرو های ایرانی از لحاظ کیفیت

بر اساس آخرین گزارش ارزیابی کیفی خودروهای سواری داخلی که هر چند سال یکبار توسط شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران تهیه می شود، لقب با کیفیت ترین خودرو ایرانی به دنا پلاس توربو اتومات شرکت ایران خودرو با رده کیفی 5 ستاره داده شده است. هرچند آخرین گزارش این موسسه برای چیزی حدود یک سال پیش است و باید منتظر update جدید آن باشیم. در بحث امکانات و ایمنی واقعیت این است که بودجه و هزینه شما میزان امکانات را مشخص می کند. هر چند که در کل از خودروهای ایرانی انتظار امکانات زیادی رو نباید داشته باشید.

یکی دیگر از موارد مهمی که در مقایسه شرکت های خودرو سازی باید در نظر گرفته شود، خدمات پس از فروش است. واقعیت این است که در این مورد هم خبر خاصی نیست و یا در واقع تفاوت چندانی پیدا نخواهید کرد. تعداد نمایندگی های هر دو شرکت و نوع خدماتی که ارائه می دهند تا حدود زیادی شبیه به هم است. حتی از لحاظ تعمیرات خودرو در محل، هم تفاوت چندانی بین این دو شرکت پیدا نمی کنید. با اینحال به نظر می رسد شرکت ایران خودرو با اختلاف کمی در بحث خدمات پس از فروش از رقیب خود پیشی می گیرد.

از لحاظ ایمنی بدنه و تجهیزات، هر دو شرکت ایران خودرو و سایپا در سال های اخیر تلاش هایی هرچند اندک کرده اند. بطور مثال با نصب کیسه هوا و بهبود کیفیت ترمزهای ABS سعی در بهبود وضعیت ایمنی خودرو های خود کردند. اما متاسفانه تولیدات هر دو شرکت کماکان با استاندارد های واقعی فاصله بسیار زیادی دارند. تا جاییکه بطور کلی از خودروهای داخلی انتظار ایمنی خاصی، بخصوص در بخش بدنه خودرو ها نباید داشته باشید.

مقایسه خودروهای ایرانی و کلام آخر

حالا اگر دوباره همان سوال اول را بپرسید، باید بگم که در مقایسه خودرو های ایرانی با یکدیگر در واقع به تفاوت های چشم گیری و قابل ذکری نخواهید رسید. همانطور که پیشتر گفتم رقابتی بین دو شرکت بزرگ خودرو سازی ایران عملا وجود ندارد. تحریم ها و بازار انحصاری هر دو در این مسئله دخیل هستند. هر دو شرکت از لحاظ تجهیزات ایمنی، پیش رانگی، موتور و گیربکس همچنان به تغییرات اندکی در مدل های قدیم خود بسنده می کنند. به همین دلیل هم هست که نوآوری خاصی از این دو شرکت بزرگ خودرو ساز ایرانی مشاهده نمی کنیم.

ایران خودرو یا سایپا

با اینحال همانطور که اشاره شد، تولیدات ایران خودرو بر اساس ارزیابی های کیفی شرکت بازرسی و استاندارد که البته ملاک های امتیاز دهی خودش رو تا بحال منتشر نکرده، امتیازات بهتری کسب کرده اند. هرچند که باید باز هم تاکید کنیم که تفاوت های این تولیدات در بخش های مختلف واقعا تفاوت چشمگیری نیست.

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟