x
X

هنگام مصاحبه شغلی چه سوالاتی از کارجو بپرسیم؟

واقعیت این است که همانقدر که یک کارجو باید برای جلسه مصاحبه آماده باشد این شرایط برای یک کارفرما هم وجود دارد. برای اینکه بتوانید بهترین فرد را برای اضافه شدن به تیم خود انتخاب کنید باید حسابی به جلسه مصاحبه شغلی مسلط باشید و برای یک مصاحبه با سوال های حرفه ای و دقیق آماده باشید. چرا که این پرسش ها قرار است به شما کمک کنند تا بهترین گزینه را از بین داوطلبین یک موقعیت شغلی انتخاب کنید. شما به افراد با انگیزه حرفه ای متعهد و از همه مهمتر قائل به نظم و انضباط کاری نیاز دارید. درست است که امروزه با وجود دستگاه حضور و غیاب در سازمان ها و مجموعه ها  امکان چندانی برای بی انضباطی و کم کاری کارمندان وجود ندارد.

مصاحبه شغلی و شرایط آن

اما همچنان این خصوصیات برای یک کارمند موفق و یک هم تیمی خوب از واجبات است. پس شما باید علاوه بر تبحر کاری این خصوصیات را هم با سوال های درست و حساب شده در داوطلبین تشخیص بدهید. اما با چه سوالاتی می شود این خصوصیات را تشخیص داد؟ چطور باید برای یک مصاحبه آماده بشوید؟ و چطور لیستی از سوال های درست و دقیق را آماده کنید؟ و در کل هنگام مصاحبه چه سوالاتی را از کارجو بپرسیم؟ خواندن ادامه این مطلب را علاوه بر کارفرما به کارجویان هم توصیه می کنیم.

یک مصاحبه شغلی موفق با کارجویان

اگر به دنبال یک مصاحبه ی موفق و انتخاب بهترین افراد برای تکمیل تیم کاری خود هستید، به این نکات دقت کنید. هر روز تعداد مشخصی از افراد را انتخاب کنید. گاهی تعداد مصاحبه شونده ها به قدری زیاد است که در پایان روز حوصله بررسی دقیق کارجو و گوش دادن به تجربیات آن ها را بصورت کامل ندارید. احتمال اینکه بهترین کارمندان را به همین دلیل از دست بدهید کم نیست.

باید از قبل یک لیست از سوالات و جواب هایی که انتظار دارید و نتایجی که قرار است از آن ها بگیرید را آماده کرده باشید. به عنوان یک مدیر با تجربه و موفق باید مصاحبه شغلی را با نهایت احترام، حوصله و هوشمندی برگزار کنید. یک مدیر با تجربه از همان سوال های اول به نتایج لازم می رسد. از قبل رزومه کارجویان را مطالعه کرده باشید و یک آشنایی نسبی با کارجو داشته باشید. وقت مصاحبه شغلی را با سوال های تکراری و نامناسب نگیرید. به آراستگی، انضباط، رفتار کارجو در جلسه مصاحبه شغلی دقت کنید. سوال ها را طوری طرح کنید که به کارجویان فرصت ابراز کامل توانایی ها و اخلاق حرفه ای را بدهد. خیلی پیش می آید که یک کارجوی با تجربه، کاربلد و خوب را به دلیل سوال های نا مناسب و یا برخورد نامناسب سهوی از دست بدهید.

حتی ممکن است به همین دلایل کارجو از همکاری با مجموعه شما منصرف شود. در پایان یک تحلیل کلی از جلسه ارائه بدهید و فراموش نکنید که کارجویان را منتظر نگذارید و در اولین فرصت نتیجه مصاحبه شغلی را به آن ها بدهید. اما سوال هایی که در مصاحبه می پرسید باید چه مواردی را در بر بگیرد؟

  • ارزیابی توانایی و مهارت افراد
  • سوابق کاری تجربیات و دانش افراد
  • پرسش هایی برای انتخاب نهایی مناسب ترین افراد

ارزیابی توانایی و مهارت های افراد

یکی از مهم ترین اهداف مصاحبه سنجش توانایی و میزان مهارت افراد برای استخدام در یک موقعیت شغلی است. از کارجو بپرسید چرا تصور می کند برای این موقعیت شغلی مناسب است؟ چه ویژگی هایی در این زمینه دارد؟ توانمندی و ویژگی های شخصی که او را برای این موقعیت شغلی مناسب می کند چیست؟ سوالاتی از این دست در مصاحبه علاوه بر تخصص و توانایی های فرد اطلاعات خوبی در زمینه مهارت های ارتباطی و فردی این شخص به شما می دهد. علاوه بر این ها و در پایان این بخش از سوالات می توانید از کارجو اطلاعات یک فرد معتمد را که می توانید برای تحقیق و کسب اطلاعات بیشتر به او مراجعه کنید را بگیرید.

اینکه علاوه بر خود کارجو امکان صحبت کردن درباره توانمندی ها و شخصیت کارجو را با یک فرد دیگر هم داشته باشید به شما در تصمیم گیری نهایی کمک کند.

مصاحبه شغلی موفق با کارجویان

ارزیابی سوابق کاری، تجربیات و دانش افراد

یکی دیگر از اهداف پرسش و پاسخ های مصاحبه شغلی باید سوابق کاری و دانش افراد باشد. این شما هستید که باید ارزیابی کنید که تجربیات، دانش و توانایی های فرد به درد موقعیت شغلی مورد نظر شما می خورد یا خیر. همچنین خیلی مهم است که در این مرحله دلایل جدایی کارجو از مجموعه قبلی را هم بدانید. ممکن است در سازمان و مجموعه شما هم شرایط مشابهی وجود دارد و در ادامه همکاری به مشکلاتی بر بخورید. پس یکی از سوال های این بخش مصاحبه شغلی باید درباره اینکه دلایل جدایی از شغل قبلی کارجو چه بوده باشد. پس بپرسید که چرا تمایل دارد در این موقعیت شغلی و در مجموعه شما مشغول به کار باشد؟ چطور قرار است از پس سختی ها و چالش های این موقعیت شغلی بر بیاید؟ و اینکه اصلا انتظار کارجو از این موقعیت شغلی چیست؟

در این قسمت سعی کنید بفهمید شخص چقدر به این موقعیت شغلی اشراف دارد و چقدر از لحاظ ارتباطی و تجربه ای با موقعیت مد نظر شما مطابقت دارد.

انتخاب مناسب ترین افراد

در نهایت در یک مصاحبه موفق نیاز به سوالاتی دارید که به شما در انتخاب نهایی مناسب ترین افراد کمک کند. این سوال ها باید هوشمندانه و تا جای ممکن روانشناسانه باشند. از کارجو بپرسید برای پیشرفت، افزایش مهارت و آپدیت اطلاعات در آینده این شغل چه برنامه ای دارد؟ چه خصوصیات شخصیتی دارد که فکر می کند برای موفقیت در این موقعیت شغلی به شما کمک می کند؟ همچنین تحقیق کنید و بپرسید که کارجو تا چه اندازه به کار تیمی و گروهی اعتقاد دارد؟ و چه تجربیاتی در این زمینه دارد؟ سوال های این بخش را با لحن کمی بدبینانه بپرسید و به پاسخ های فرد در این موارد حسابی دقت کنید. این یکی از مهم ترین قسمت های یک مصاحبه شغلی است و به شما در بهترین تصمیم و انتخاب نهایی از بین کارجویان واجد شرایط کمک بسیار زیادی می کند.

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟