x
X

مراحل ثبت سرقت خودرو

مراحل ثبت سرقت خودرو

وقتی خودرویی به سرقت می رود، مالک خودرو موظف است بلافاصله سرقت را به مراجع مربوطه اطلاع دهد و شکایت خود را آغاز کند. یا به عبارتی برای ثبت سرقت خودرو اقدام کند. چرا بلافاصله؟ چون زمان و سرعت عمل در این مرحله بسیار مهم است و سهل انگاری در آن می تواند شما را با دردسرهای جدی مواجه کند. باید قبل از اینکه خودرو شما اوراق شود، یا با پلاک شما خلافی صورت بگیرد و به عبارتی کار از کار بگذرد، یا دردسر تازه ای درست شود مراحل قانونی را طی کرده باشید. حالا اینکه اطلاع رسانی سرقت و شکایت خود را از کجا باید آغاز کنید و مراحل ثبت سرقت خودرو چی هستند؟ موضوعی است که در این مقاله به آن خواهیم پرداخت.

حتما برای شما هم سوال است که چند درصد ماشین های سرقتی پیدا می شوند؟ بر اساس گزارش های پلیس، حدود 70 درصد خودروها بخصوص در شهرهای بزرگ، در همان 24 ساعت ابتدایی پیدا می شوند. البته این امار در شهر های کوچک حتی بهتر از این حرف ها است. اما این آمار فوق العاده، عموما درمورد ماشین های سرقتی است که از تکنولوژی های جدید مثل ردیاب خودرو استفاده می کنند. خب همانطور که می بینید و ما هم همیشه گفتیم استفاده از روش های جدید مانند ردیاب خودرو از هر لحاظ که فکرش را بکنید مهم و لازم است. اما در غیر اینصورت مراحل ثبت سرقت خودرو و یافتن آن برای شما متفاوت است و اگر صادق باشیم احتمال یافتن به موقع خودرو سرقتی شما زیاد نیست.

راهنمای کامل ثبت سرقت خودرو

خب همانطور که گفتیم به محض اطلاع از سرقت خودرو باید به پلیس اطلاع دهید و برای شکایت اقدام کنید. اهمیت این موضوع به قدری است که ماده 722 قانون مجازات اسلامی هم به آن تاکید کرده.

در این قانون آمده : چنانچه وسیله موتوری یا پلاک آن سرقت یا مفقود شود، شخصی که وسیله در اختیار و تصرف او بوده است اعم از آن که مالک بوده یا نبوده، پس از اطلاع مکلف است بلافاصله مراتب را به نزدیک ترین مرکز نیروی انتظامی اعلام نماید. متخلف از این ماده به جزای نقدی از پانصد هزار تا یک میلیون ریال محکوم خواهد شد.

پس یکی از وظایف شما ثبت سریع پلاک خودرو است، در غیر اینصورت اگر با خودرو سرقتی شما خلافی صورت بگیرد همچنان مالک پلاک خلافکار است. تا زمانی که بی گناهی شما ثابت شود.

مرحله اول: تماس با پلیس 110

از همون محل سرقت با نزدیک ترین پلیس به محل حادثه تماس بگیرید. محل و زمان دزدی و اطلاعات لازم را به پلیس بدهید. منتظر گشت پلیس و تهیه گزارش از محل سرقت اتومبیل خود بمانید و محل را ترک نکنید. شما برای ادامه مراحل پیگیری سرقت، بیمه و… به برگه گزارشی که گشت پلیس به شما می دهد احتیاج دارید.

ثبت سرقت خودرو

مرحله دوم: مراجعه به کلانتری محل سرقت

در مرحله دوم  با در دست داشتن برگه گزارش گشت، به کلانتری محل سرقت مراجعه کنید، برگه اظهارات مربوطه را پر کنید. سپس اطلاعاتی که از سرقت دارید، مدارک ماشین و مدارک شناسایی خود را به مامور تجسس کلانتری ارائه دهید.

مراجعه به آگاهی

مرحله سوم: استعلام ماشین و یافتن آن را آغاز کنید

خب پس از ثبت سرقت خودرو و گذراندن مراحل قبلی حالا نوبت استعلام و یافتن ماشین است. برای استعلام خودرو سرقتی هم چند مرحله را باید پشت سر بگذارید.

استعلام از سرقت

  • قبل از هرچیز مطمئن شوید که خودرو به پارکینگ منتقل نشده

شاید اصلا سرقتی در کار نبوده. به هرحال همیشه ممکن است علت نبودن خودرو شما تخلف در پارک غیر مجاز و انتقال خودرو به پارکینگ بوده باشد. در این شرایط چک کنید که آیا پیامکی مبنی بر انتقال خودرو به پارکینگ برای شما ارسال شده یا خیر.

البته حتما می دانید که ممکن است اختلالی در دریافت پیامک ها بوجود آمده باشد، یا شماره شما در پلیس ثبت نشده باشد. پس برای محکم کاری از پلیس 110 استعلام بگیرید یا استعلام از پارکینگ را به صورت دستی و پیامکی با شماره هایی که به این کار اختصاص داده شده انجام دهید.

  • برای استعلام خودرو مسروقه  از شماره پلاک استفاده کنید

در اولین فرصت شماره پلاک شما به همراه شماره بدنه و شماره موتور خودرو باید در لیست سیاه پلیس قرار بگیرد. این مرحله نیازمند سرعت هرچه تمام تر است. چراکه بنا به تجربه در این مواقع احتمال تعویض پلاک خودرو توسط سارقین ماشین زیاد است.

پس فرصت کوتاهی دارید تا خودرو سرقتی را از طریق شماره پلاک پیدا کنید. پلیس برای یافتن خودرو میتواند از موارد زیر استفاده کند:

  1. توسط شماره پلاک از دوربین های سطح شهر
  2. ایست های بازرسی خروجی شهرها
  3. استعلام از نیروهای گشت پلیس که به دستگاه هایی موسوم به پلاک خوان مجهز هستند.

از نرم افزار استعلام خودرو سرقتی کمک بگیرید

یک روش خوب استعلام خودرو سرقتی که شمارا از شر مراجعه پی در پی به اداره پلیس هم خلاص می کند. نرم افزار استعلام پلیس با نام  پلیس من است. برای استفاده از این نرم افزار و استعلام خودرو با این روش به شماره پلاک یا شماره کلاسه پرونده آگاهی نیاز دارید.

همچنین روش آخر و ساده تر استعلام خودرو که پیش تر هم به آن اشاره کردیم تماس با پلیس 110، ارائه شماره پلاک و استعلام وضعیت خودرو سرقتی است. به هر حال شما از تمام این روش ها می توانید برای آگاهی از وضعیت خودرو سرقتی استفاده کنید. همچنین برنامه ها و سایت های مختلفی وجود دارند که گزارش خودرو های کشف شده را بدون مراجعه حضوری به شما می دهند. البته برای این مرحله می توانید از سامانه پیامکی نیروی انتظامی هم کمک بگیرید. برای استفاده از این سامانه هم به شماره پلاک خودرو و مشخصات آن احتیاج دارید.

مراحل ثبت سرقت خودرو، قرار دادن پلاک در لیست سیاه پلیس و استعلام و پیگیری مراحل یافتن خودرو سرقتی اصلا کار ساده ای نیست.

در تمام این مراحل باید به خودتان مسلط باشید و تنها کاری که واقعا از دست شما ساخته است صبر کردن است. درحالی که با استفاده از تکنولوژی های جدید که بسیار کارآمد و مقرون به صرفه هستند، اصلا کار به این جاها نمی کشید. پس تجهیز ماشین به یک ردیاب خودرو را در اولویت قرار دهید.

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟